Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3231254
Aquillo schreef:Wat mij interesseert is de vorming van struviet in de blaas en wat dit dus veroorzaakt... ;) Kort door de bocht denkende dat calcium van niet organische oorsprong daar debet aan is. ;)
Door de jaren heen dat ik al rauw voer.. (zo'n dikke 11 jaar) valt het op dat juist de rauw gevoerde honden minder vaak last schijnen te hebben van deze blaasproblemen en vaak de honden of katten die in de gezondheidstopics hier over terecht komen voorheen brok gevoerd waren ;)
Struviet bevat geen calcium maar wordt veroorzaakt door een te basische pH van de urine. Bij mijn weten wordt de pH niet beinvloed door het calciumgehalte. Koolhydraten in de voeding wel. Dat heb je met brok dus en rauw vlees werkt als een natuurlijke buffer om de ideale pH van de urine te verkrijgen. Zelfs een beetje rauw vlees per dag naast brokken kan op die manier de kans op struviet sterk verminderen.
Maar er zijn ook nog andere blaasaandoeningen. Ook katten met chronische blaasontstekingen of andere blaasproblemen doen het meestal veel beter op een rauw dieet. Bij honden zal dat ook wel zo zijn.
Dat is omwille van het vochtgehalte, omwille van de pH en zeker ook omwille van de natuurlijke ingredienten. Of calcium zelf daar nog wat aan doet, durf ik niet te zeggen, dan moet je serieus overgedoseerd zijn geloof ik. Er staat mij iets bij dat er een uitgebreid artikel over calcium overdoseren bij pups in de bib staat. Dat dat bij vleesbot eenvoudig uitgescheiden wordt terwijl dat bij kunstmatig calcium niet zo is.

Dat calcium eerst uit de voeding moet opgenomen worden om in de urine terecht te komen wil trouwens niet zeggen dat het niet meer of minder uitgescheiden kan worden als het in kunstmatige vorm binnenkomt. Zo is het geweten dat calcium uit melk net calcium uit botten kan ontrekken ipv ze steviger te maken. Ook kunnen moleculen in het bloed terechtkomen en via de urine weer uitgescheiden worden zonder dat ze door het lichaam gebruikt kunnen worden. Dat dat het lichaam nodeloos belast is, is wel duidelijk.
Of dit voor calcium geldt weet ik niet hoor.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3231290
pearlsofpassion schreef:Struviet bevat geen calcium maar wordt veroorzaakt door een te basische pH van de urine. Bij mijn weten wordt de pH niet beinvloed door het calciumgehalte. Koolhydraten in de voeding wel. Dat heb je met brok dus en rauw vlees werkt als een natuurlijke buffer om de ideale pH van de urine te verkrijgen. Zelfs een beetje rauw vlees per dag naast brokken kan op die manier de kans op struviet sterk verminderen.
Maar er zijn ook nog andere blaasaandoeningen. Ook katten met chronische blaasontstekingen of andere blaasproblemen doen het meestal veel beter op een rauw dieet. Bij honden zal dat ook wel zo zijn.
Dat is omwille van het vochtgehalte, omwille van de pH en zeker ook omwille van de natuurlijke ingredienten. Of calcium zelf daar nog wat aan doet, durf ik niet te zeggen, dan moet je serieus overgedoseerd zijn geloof ik. Er staat mij iets bij dat er een uitgebreid artikel over calcium overdoseren bij pups in de bib staat. Dat dat bij vleesbot eenvoudig uitgescheiden wordt terwijl dat bij kunstmatig calcium niet zo is.

Dat calcium eerst uit de voeding moet opgenomen worden om in de urine terecht te komen wil trouwens niet zeggen dat het niet meer of minder uitgescheiden kan worden als het in kunstmatige vorm binnenkomt. Zo is het geweten dat calcium uit melk net calcium uit botten kan ontrekken ipv ze steviger te maken. Ook kunnen moleculen in het bloed terechtkomen en via de urine weer uitgescheiden worden zonder dat ze door het lichaam gebruikt kunnen worden. Dat dat het lichaam nodeloos belast is, is wel duidelijk.
Of dit voor calcium geldt weet ik niet hoor.
Dank je wel voor verdere info :thumbsupup:
#3231333
pearlsofpassion schreef: Dat calcium eerst uit de voeding moet opgenomen worden om in de urine terecht te komen wil trouwens niet zeggen dat het niet meer of minder uitgescheiden kan worden als het in kunstmatige vorm binnenkomt. Zo is het geweten dat calcium uit melk net calcium uit botten kan ontrekken ipv ze steviger te maken. Ook kunnen moleculen in het bloed terechtkomen en via de urine weer uitgescheiden worden zonder dat ze door het lichaam gebruikt kunnen worden. Dat dat het lichaam nodeloos belast is, is wel duidelijk.
Of dit voor calcium geldt weet ik niet hoor.
De calcium spiegel in je bloed is wel vrij strak gereguleerd. Die kan niet teveel schommelen zonder ernstige problemen te geven, en dan bedoel ik acute problemen. Daar zorgen mn 2 hormonen voor; bijschildklier (ook wel praathormoon) en calcitonine. Als calcium eenmaal opgenomen is, is het voor het lichaam calcium, ongeacht wat de bron was. Het lichaam regelt dat door uitwisseling met bot en spieren.

Wat wel zo is: als de balans met andere elektrolyten niet klopt, dan kan de boel ook ontregelen. Het ontdekken van calcium aan de botten door melk drinken ken ik niet, wel het "melk-alkalis syndroom" bedoel je dat soms? Dan krijgen mensen een te hoge calcium spiegel in hun bloed doordat ze tegelijk met melk ook zuurremmers gebruik die calcium bevatten: dan krijg je teveel calcium binnen. Dat kan weer nierschade geven omdat de nieren dat calcium uit moeten scheiden.

Of de honden in de studie nou stelselmatig een te hoog calcium in hun bloed hebben en het daarom uitplassen (dat zou inderdaad een extra belasting van het systeem zijn) kun je volgens mij niet uit het meten van een urineportie concluderen. Dan zou je ook moeten kijken naar bloedwaardes en ook 24-uurs urine uitscheiding.

Meer over de calcium-huishouding (gaat over mensen maar de basis is bij honden idem: http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec12/ ... h155b.html

Weet je, de vraag is zeker interessant. Ik vind alleen dat je moet waken voor te simpele conclusies. Ik zou eigenlijk wel de hele tekst van het onderzoek willen lezen, heeft iemand die?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door