Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3190695
Sommige mensen zijn gewoon rare asociale wezens, of ze nou wel of geen hond hebben. Ik vind mensen die hun vuilniszakken vol met puinzooi in het bos storten net zo debiel. Dat gebeurd ook regelmatig. En dat is nog maar 1 voorbeeldje. Maar ik schaam me echt kapot voor wat de gemiddelde mens met deze aarde uitvreet :-X (en ik vind hondenpoep op het pad laten liggen vreselijk asociaal maar minder erg dan volwassen mensen die hun leeggedronken blikje bij mij in de sloot pleuren).
#3190726
Parelridder schreef: Recht op 'los lopen' betekent voor veel mensen dat de hond vrij is om te doen wat hij maar wil, of dat nu betekent dat hij andere honden imponeert, mensen bespringt, kinderen om ver rent, wild na jaagt... alles mag.
Ik heb zelfs meegemaakt dat mijn hond zomaar werd gebeten door een andere hond die vanuit het niets kwam aanrennen en dat ik daar niks van mocht zeggen. De reactie was : ja, luister eens, het is hier een losloopgebied, hoor! Natuurlijk, dan mag je hond bijten, logisch.
Net zo'n reactie als er een hond tegen mij opspringt - ik loop met een stok..........dan moet u hier maar niet gaan lopen............ Jaren geleden ben ik eens plat voorover gevallen omdat er een hond in mijn rug sprong, ik viel ook nog eens bovenop mijn stok. Baasje was nergens te bekennen en ik lag onzichtbaar in de brandnetels en modder. De volgende dag kreeg ik - dat was al gepland - een nieuwe heup en in het ziekenhuis schrokken ze zich rot, zo bont en blauw was ik.
Het lijkt ook wel of mensen steeds onverschilliger en asocialer worden, ze trekken zich nergens iets van aan.
#3190728
Wat betreft jachthonden versus jagende honden; ik heb het al zo vaak aan mensen uit moeten leggen. 'Nee husky's zijn geen jachthonden maar dat betekent niet dat ze niet jagen. Het probleem is juist eerder dat het GEEN jachthonden zijn: ze gaan gewoon lekker zelfstandig op pad en niet in samenwerking met een mens, het is dus veel moeilijker (zo niet inmogelijk) om het ze af te leren c.q. ze onder appel te houden.

Mijn meneren gaan dus niet los daar waar groot wild zou kunnen zitten (en man man wat zit er hier veel; we zien regelmatig reeen, zwijnen, vos, das om van konijn, fazant en haas nog maar te zwijgen... Laatst ging ik in het donker met Shadow steppen, zet meneer er toch ineens een sprint in. Ik ga dan alvast wat bijremmen en ja hoor, vlak voor ons steken twee zwijnen de weg over!

en ja, het is inderdaad wel 'al doende leert men' soms... Shad en Spot houden niet van zwemmen. Ze lopen af en toe los op een veld aan de rivier. Afgelopen zomer zat daar een eend met kleintjes. Nog nooit ptoblemen met watervogels gehad, maar deze keer dook Shadow het water in en zwom er zo achteraan, zo'n beetje de Maas over. Na 3 jaar geen reactie op eenden ... Ik stond echt met open mond, 'hij kan helemaal niet goed zwemmen' zei ik tegen een vriendin. 'Nou, zei ze droog, daar lijkt het anders toch wel op.... Een half uur heeft hij in het water gelegen, midden in de Maas. Zo'n mazzel dat er geen grote schepen langs kwamen. Uiteindelijk was hij dicht genoeg bij de oever dat ik erin kon springen en hem in zijn kladden grijpen. Da's dus ook de laatste keer dat hij los gaat in het seizoen als er kleintjes zijn... (Getest, volwassen eenden zijn nog steeds niet spannend, krijg ik hem ook zo weer bij me geroepen als hij ze ziet)
waar ik loop is geen echt losloopgebied (is ook niet handig met 2 aangelijnde honden) maar er lopen wel regelmatig honden los, maar als ik het zo lees is dit de droom van menig hondenbezitter; bijna iedereen houdt rekening met elkaar en ik zie zelden honden wild de bosjes in rauzen achter de reeen aan. Kwam wel 1x een husky eigenaar tegen die zijn twee honden kwijt was precies op een stuk waar veel wild zit. 'Meestal rennen ze netjes mee met de fiets maar ze zagen wat en toen waren ze weg' en toen dacht ik wel 'sukkel, houdt ze hier dan ook aan de lijn....'
#3190764
smulpaap schreef:En gisteren was het weer raak in Hilversum . De wijkagent heeft het gewonde dier maar uit zijn lijden verlost

http://www.rtvnh.nl/nieuws/178438/wijka ... it-lijden-
Verschrikkelijk! Zeker dat de eigenaar dus bekend is. Gebeurd het vaker dan?

Ik lees wel dat de honden los mogen daar waar het gebeurd is. Op vakantie moet ik ook altijd maar vertrouwen dat het goed gaat als daar losloopgebieden zijn. Wij hebben hier geen groot wild, alleen klein wild. Door bosjes struinen hebben ze hier nooit gemogen maar als zomaar een ree het wandelpad oversteekt: ik weet het niet.
#3190770
Lil schreef:Verschrikkelijk! Zeker dat de eigenaar dus bekend is. Gebeurd het vaker dan?

Ik lees wel dat de honden los mogen daar waar het gebeurd is. Op vakantie moet ik ook altijd maar vertrouwen dat het goed gaat als daar losloopgebieden zijn. Wij hebben hier geen groot wild, alleen klein wild. Door bosjes struinen hebben ze hier nooit gemogen maar als zomaar een ree het wandelpad oversteekt: ik weet het niet.
Ik heb geen idee of het daar vaker gebeurt . Ook daar is het zeer druk met honden , en zeker in de weekenden en met mooi weer
Ook een plek waar wij niet meer komen
Maar goed als je iets meer dan twee hersencellen hebt dan weet je , als je daar heen wilt dat je je hond onder controle moet hebben
Zeker als je weet dat je hond graag jaagt ( aanlijnen dus )
#3190797
losloopgebied, aanlijngebied, aan de lijn op straat en weet ik veel wat allemaal...... je moet zorgen dat je hond geen overlast bezorgd bij wie wat dan ook....
de baas is verantwoordelijk voor t gedrag vd hond, herders, jachthonden, staffies ed....als iedereen dat nou eens ff in acht neem dan ziet het er allemaal veel beter en vooral gezelliger uit!
En mocht er toch onverhoopt iets gebeuren dan doe je heel gewoon je stinkende best je hond bij je te krijgen oid... sorry zeggen is ook geen moeilijk iets da s best wel makkelijk
#3190820
me and my boys schreef:losloopgebied, aanlijngebied, aan de lijn op straat en weet ik veel wat allemaal...... je moet zorgen dat je hond geen overlast bezorgd bij wie wat dan ook....
de baas is verantwoordelijk voor t gedrag vd hond, herders, jachthonden, staffies ed....als iedereen dat nou eens ff in acht neem dan ziet het er allemaal veel beter en vooral gezelliger uit!
En mocht er toch onverhoopt iets gebeuren dan doe je heel gewoon je stinkende best je hond bij je te krijgen oid... sorry zeggen is ook geen moeilijk iets da s best wel makkelijk
Dat eigenlijk dus... +1!
#3190835
smulpaap schreef:Ik heb geen idee of het daar vaker gebeurt . Ook daar is het zeer druk met honden , en zeker in de weekenden en met mooi weer
Ook een plek waar wij niet meer komen
Maar goed als je iets meer dan twee hersencellen hebt dan weet je , als je daar heen wilt dat je je hond onder controle moet hebben
Zeker als je weet dat je hond graag jaagt ( aanlijnen dus )
Eh ja natuurlijk als 1 iemand beseft dat je honden onder controle moeten staan dan ben ik dat wel. Ben ook iemand die als ik niet weet hoe een hond reageert een muilkorf omhangt. Maar ik bedoel te zeggen er staat dat het een plek was waar honden los mogen. Ik heb jaren in een heidegebied gelopen en het groot wild kwam daar uit zichzelf niet in het losloopgebied. Dus achterlijk als ik ben verwacht ik als ik naar een officieel losloopgebied ga niet dat er overdag opeens herten over het pad lopen (mijn honden mogen niet door struiken banjeren of uit zicht). En ja ik weet niet of mijn hond dat najaagt, omdat ik domweg het niet weet. Ben wel in noordwijk op vakantie geweest en daar stikte het van de herten, maar daar zat meneer heel braaf aan de flex en daar kon ik de herten op 2 meter afstand naderen en bleven ze gewoon staan hoewel ik met Boris (illegaal los, maar hij was zo extreem braaf en joeg nooit) en Jones daar stond en dat gebeurde mij meerdere keren per wandeling. Dus ik vind het juist voor mij spreken dat ik niet weet hoe mijn honden op groot wild reageren, want ik test dat met Jones niet uit. Heb konijnen jagen moeten afleren dus de rest weet ik echt niet of hij dat wel of niet jaagt en dat vind ik dus alles behalve een schande.
#3190899
Konijn najagen betekent idd zeker niet dat ze dat ook op herten doen.
Ik ga zelf graag naar Ameland, daar steken als wij 's morgens door het bos wandelen soms reeen het pad over. Een fantastisch gezicht!! Ik herinner me nog goed de eerste keer met mijn huidige honden. Ik wist niet hoe zij zouden reageren op herten, maar wist al wél dat ze de geur bijzonder opwindend vinden. Op plekken waar reeen gelegen hadden wilden ze heel uitvoerig snuffelen. En toen de man van de boswachter me wees op een plekje waar zojuist een hert het bos in was gelopen, om even extra aandachtig te kunnen zijn op mijn honden daar, was dat exact de plek waar mijn honden zojuist hevig opgewonden heen getrokken hadden, zodanig dat ik dacht "onder geen beding!" en ze geen ruimte gaf te gaan snuffelen/verkennen.
Enfin, nu zagen we dus, bij zonsopgang, in een mistig bos - een plaatje als alleen in films - een ree uit de bosjes rechts van ons komen, niet meer dan 20 meter van ons vandaan. Ik stond ademloos stil en merkte vervolgens op dat door mijn reactie, ook mijn honden fantastisch stil gehouden hadden, pal achter me, 1 brok zelfbeheersing. Ik besloot daarom vooral deze reactie vast te houden, in plaats van het risico te nemen dat ik middels commando's of aanlijnen de opwinding zou aanjagen. De ree stond ook stil en keek naar ons ("Oh jee, mens en honden, ik doe net of ik er niet ben"). Na even zo staan vervolgde het kalm z'n weg, als zou het onopgemerkt gaan als het rustig bewoog. Het was nog maar net in de bosjes links van ons, ik haalde weer adem, toen er een 2e uit de bosjes rechts kwam! Het hele tafereel herhaalde zich, ik weer ademloos, honden gelukkig wederom met mij mee in volle beheersing, beesie dat midden op het pad verschrokken vast stelt dat het gezien wordt, enz. Toen ook nr 2 weg in de bosjes links van het pad verdwenen was vervolgden we onze weg. Het was fantastisch te zien hoe goed mijn honden begrepen hadden dat ze dát spoor in het geheel niet mochten volgen.
Maar los van deze geweldig mooie ervaring delen, wilde ik er ook mee vertellen hoe je volkomen onverwachts in een situatie komen kunt waarin je ook enig geluk nodig hebt. Je kent je eigen reactie daarin (nog) niet, en (dus) evenmin hoe je honden er op zullen reageren.
#3190905
Parelridder schreef:Konijn najagen betekent idd zeker niet dat ze dat ook op herten doen.
Ik ga zelf graag naar Ameland, daar steken als wij 's morgens door het bos wandelen soms reeen het pad over. Een fantastisch gezicht!! Ik herinner me nog goed de eerste keer met mijn huidige honden. Ik wist niet hoe zij zouden reageren op herten, maar wist al wél dat ze de geur bijzonder opwindend vinden. Op plekken waar reeen gelegen hadden wilden ze heel uitvoerig snuffelen. En toen de man van de boswachter me wees op een plekje waar zojuist een hert het bos in was gelopen, om even extra aandachtig te kunnen zijn op mijn honden daar, was dat exact de plek waar mijn honden zojuist hevig opgewonden heen getrokken hadden, zodanig dat ik dacht "onder geen beding!" en ze geen ruimte gaf te gaan snuffelen/verkennen.
Enfin, nu zagen we dus, bij zonsopgang, in een mistig bos - een plaatje als alleen in films - een ree uit de bosjes rechts van ons komen, niet meer dan 20 meter van ons vandaan. Ik stond ademloos stil en merkte vervolgens op dat door mijn reactie, ook mijn honden fantastisch stil gehouden hadden, pal achter me, 1 brok zelfbeheersing. Ik besloot daarom vooral deze reactie vast te houden, in plaats van het risico te nemen dat ik middels commando's of aanlijnen de opwinding zou aanjagen. De ree stond ook stil en keek naar ons ("Oh jee, mens en honden, ik doe net of ik er niet ben"). Na even zo staan vervolgde het kalm z'n weg, als zou het onopgemerkt gaan als het rustig bewoog. Het was nog maar net in de bosjes links van ons, ik haalde weer adem, toen er een 2e uit de bosjes rechts kwam! Het hele tafereel herhaalde zich, ik weer ademloos, honden gelukkig wederom met mij mee in volle beheersing, beesie dat midden op het pad verschrokken vast stelt dat het gezien wordt, enz. Toen ook nr 2 weg in de bosjes links van het pad verdwenen was vervolgden we onze weg. Het was fantastisch te zien hoe goed mijn honden begrepen hadden dat ze dát spoor in het geheel niet mochten volgen.
Maar los van deze geweldig mooie ervaring delen, wilde ik er ook mee vertellen hoe je volkomen onverwachts in een situatie komen kunt waarin je ook enig geluk nodig hebt. Je kent je eigen reactie daarin (nog) niet, en (dus) evenmin hoe je honden er op zullen reageren.
Ja precies dat bedoelde ik te zeggen. Het is niet altijd een domme niet geïnteresseerde baas. Ook bazen die hun stinkende best doen komen in onverwachte situaties.
#3190932
Lil schreef:Eh ja natuurlijk als 1 iemand beseft dat je honden onder controle moeten staan dan ben ik dat wel. Ben ook iemand die als ik niet weet hoe een hond reageert een muilkorf omhangt. Maar ik bedoel te zeggen er staat dat het een plek was waar honden los mogen. Ik heb jaren in een heidegebied gelopen en het groot wild kwam daar uit zichzelf niet in het losloopgebied. Dus achterlijk als ik ben verwacht ik als ik naar een officieel losloopgebied ga niet dat er overdag opeens herten over het pad lopen (mijn honden mogen niet door struiken banjeren of uit zicht). En ja ik weet niet of mijn hond dat najaagt, omdat ik domweg het niet weet. Ben wel in noordwijk op vakantie geweest en daar stikte het van de herten, maar daar zat meneer heel braaf aan de flex en daar kon ik de herten op 2 meter afstand naderen en bleven ze gewoon staan hoewel ik met Boris (illegaal los, maar hij was zo extreem braaf en joeg nooit) en Jones daar stond en dat gebeurde mij meerdere keren per wandeling. Dus ik vind het juist voor mij spreken dat ik niet weet hoe mijn honden op groot wild reageren, want ik test dat met Jones niet uit. Heb konijnen jagen moeten afleren dus de rest weet ik echt niet of hij dat wel of niet jaagt en dat vind ik dus alles behalve een schande.
Ik bedoelde jouw persoonlijk niet hoor ;)
Ik schreef dit meer in algemene zin ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door