Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3188829
Onze DA zegt dat 14 oud is voor een kat. Wij hebben er een van 19 die nog gezond is op wat ouderdomskwaaltjes na en eentje van 16 die een auto-immuun ziekte heeft en 2/3 van d'r nieren werken niet meer maar ze doet het op het moment nog redelijk goed. Op een na die op 8 jarige leeftijd aan kanker is overleden zijn ze allemaal wel de 13 gepasseerd.
#3188845
Ouders van VL hadden een kat die 19 is geworden op brokjes.. Z'n stiefmoeder is wel aan het klagen over muizen en konijnen sinds beestje dood is, dus hoeveel brokjes ze binnenkreeg is ook te betwijfelen. Natuurlijk hadden zij ook kikkers en vissen en anders gespuis.. Kat heeft vast een goed leven gehad ;)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3188850
Had halfjaar geleden 2 dierenartsen die naar dinky hadden gekeken.
De eerste vond het toen onzin om bloedonderzoek te doen als ouderdomscheck want zo oud was dinky nog niet. De dierenarts die haar dag erna moest opereren belde mij de volgende dag dat ze bloedonderzoek wilden doen voorafgaand aan narcose omdat ze al op leeftijd was.
Twee dierenartsen die dus totaal verschillend keken naar een poes van 9 jaar in 1 praktijk ;)
Recent ook bij een derde da geweest in die praktijk en die zei dat dinky een lastige leeftijd had mocht er sprake zijn van een hersentumor. Aan de ene kant kan ze nog jarenlang mee en aan de andere kant is ze de jongste niet meer.

Poes van schoonmoeder is zonder gezondheidsklachten ruim 20 geworden op brok en buitenleven. Toen kwam ze thuis met gebroken pootje en hebben we haar laten gaan. DA stond toen nog vreemd te kijken van de stralend gladde zwarte vacht, ze zag er totaal niet oud uit.

Zou daarom denken dat katten over het algemeen tussen de 15 en 20 jaar worden. Is tenminste wel wat in mijn hoofd zit en lijkt in dit topic ook wel te worden bevestigd :)
Door Lil
#3188851
Voeding zal zeker een rol spelen! Mijn Scooby was met 4 jaar opgegeven blaasgruis en de nierwaarde was niet goed. Inmiddels met allergische Boris op dit forum beland. Overstap gewaagd op vers. Ze is 12 jaar en 4 maanden geworden. Nooit meer gruis gehad.
Laatst gewijzigd door Lil op zo 17 jan 2016, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3188854
Wij tobben met Otje al jaren met gruis. En op alleen vers red ik het niet helaas. Daarom nu een combi van vers en brok. Beetje tegen alle theorien in, maar ik wil haar niet volledig op brok en met een meedenkende dierenarts zijn we hierop gekomen. Het gaat nu alweer een half jaar goed en we blijven het nu maar strikt monitoren. Het is me al te vaak gebeurd dat het een poos goed ging en dan toch weer mis.

Bij Pluk werken de nieren niet helemaal optimaal meer. Beide katten hebben tot 4 jaar geleden volledig op brok gestaan. Enten hebben we nooit meer gedaan na hun 2de jaar. Of dat het slim is weet ik ook niet, ik vrees dat ik daar weer net iets te makkelijk mee ben geweest. Maar nu vind ik het ook weer zo wat om alles weer te enten en te boosteren.

Van mij mogen ze nog een poosje mee hoor! Het is zo'n heerlijk stel. En ze zijn ook zulke dikke vriendinnen, dat is zo leuk. Ik zou het vreselijk vinden als er nu een alleen kwam te zitten. Daar zijn ze echt nog te jong voor, maar zoals die twee samen zijn zal ook nooit meer met een andere kat lukken ben ik bang.

Een kiekje uit de oude doos dan maar van het kleffe stel. Gewoon omdat het kan :)

Afbeelding
#3188856
Ik zal de gemiddelde leeftijd hier even omlaag halen. Mijn htk 2 jaar, cardiomyopathie, tweede htk 1 jaar fip, eerste brit 7 nierfalen(geen pkd), tweede brit 1 jaar leucose, htk 11 nierfalen, htk 4,5 leverfalen. De laatste heeft heel zijn leven op barf gestaan.
#3188860
Mijn HTK is nu 17 jaar oud. Skip heeft tot 2 jaar terug op brok geleefd. Nu krijgt ze zelfgemaakte kvv.
Ik heb wel eerder geprobeerd om haar vers te voeren, maar dat at ze niet.
Uiteindelijk heb ik haar aan de kvv gekregen, door deze te vermengen met blikvoer en dit iedere dag te verminderen.

Ze ziet er nog heel jong uit, maar is hartstikke doof.
Door zurca
#3188877
Ik vind een kat van 12 a 13 jaar echt nog niet "op leeftijd".
De twee katten die we bij mijn ouders thuis hadden zijn beide 18+ geworden. Onze eerste eigen kat is 21 geworden, onze andere kat maar 13 (die had een tumor ergns in de buik) en daar heb ik het echt moeilijk mee gehad omdat ik vind dat 13 helemaal nog geen leeftijd is om er tussenuit te knijpen. De twee die hier nu nog rondlopen zijn 13 maar kunnen zo door voor 7 jaar.
#3188937
Toen wij gingen samen wonen namen wij 3 kittens uit 1 nest. Een goede 4 jaar later is daar nog 1 kitten bij gekomen. Roefie is op 1 maand na 12 geworden, levertumor, Bailey is net 15 geworden, kaaktumor, Dandy de laatste van de 3 is nu 17,5 en heeft wel een schildklierprobleem en is mager maar vreet me de oren van mijn kop. Nierwaardes zijn niet jofel maar hij doet het nog prima op zich. Dobby wordt in maart 13.
#3188966
Wij hebben er 2 gehad..... De een is 13,5 geworden, overleden aan nierfalen.... Een half jaar later is de ander overleden op 14 jarige leeftijd vanwege dr hart...... Volgens een vroegere dierenarts had zij een hartruis, maar dat kon geen kwaad... Die hartruis is na 14 jaar wel dr dood geworden..... Beiden hebben alleen hun inentingen gehad toen ze een kitten waren, daarna niet meer omdat ze nooit buiten kwamen..... En ze kregen brok en natvoer.... Had toen geen flauw benul van kvv en barf......
Vroeger hebben we een kat gehad die was ruim 18 geworden en overleden aan ouderdom......
Door keetje
#3189007
Theo(door) gaat dit jaar 18 jaar worden. Hij komt dus uit het asiel en kan ouder zijn, volgens onze dierenarts is hij waarschijnlijk ouder. Eerlijk gezegd denk ik niet dat hij zijn verjaardag gaat halen (knock on wood). Hij kwam al heel krakkemikkig bij ons en is er niet veel beter op geworden. Maar de tijd zal het leren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door