Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3185033
Als Mazzel hier tijdelijk blijft,kan ik hem(18jaar) dan tijdelijk overzetten op kvv? Hij krijgt nu brokjes,maar ik hoorde van de buurvrouw dat hij slecht eet! En van blikvoer ga ik over mijn nek,pffffff dat stinkt zo vreselijk en ook het huis gaat dan stinken :puke:
Hoe zet ik hem over op kvv,ook eerst overgieten met warmwater?
Wat moet ik nog meer aanschaffen,kattenmelk? Ik wil ook zo'n ding waar kattenkruid?inzit,is dat verstandig?
Laatst gewijzigd door Radja op za 20 feb 2016, 20:03, 14 keer totaal gewijzigd.
#3185039
Je kan altijd kijken of hij het wil. KVV kan je overgieten met een beetje warm water uit de waterkoker, gezien zijn leeftijd sowieso geen slecht idee ivm de nieren. Als hij het niet wil eten, mengen met blik en een beetje warm water. Geen brokken laten staan, anders is de kans groot dat hij het niet probeert, tenzij hij zo als mijn eerste twee katten is en direct dolenthousiast is (eentje was ook al ouder, dus leeftijd wil niet alles zeggen).

Houd er wel rekening mee dat het slecht eten ook een medische reden kan hebben. Mijn ervaring is dat katten die eenzaam zijn ook slecht gaan eten, dus dat zou ook heel goed de reden kunnen zijn.

Edit: ik zou hem wel enkel overzetten als hij ook op vers kan blijven. Naar het schijnt heeft niet elke kat er last van, maar van vers terug op brok kan onaangename gevolgen hebben als flinke diarree, overgeven, lusteloosheid, haaruitval en doffe vacht. Als hij terug naar je tante gaat kan jij natuurlijk kvv brengen en in porties snijden als dat voor haar moeilijk zou zijn.
Laatst gewijzigd door frodo quin op ma 04 jan 2016, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3185041
Kattekruid reageert dinky totaal niet op, andere katten kunnen er wel liep van worden ;-)
Katten melk is in principe overbodig

Ik zou eens kijken hoe hij reageert op bijvoorbeeld stukje rauwe kip. Is hij enthousiast dan hoef je wellicht geen rare fratsen uit te halen met mengen
Dinky was ook al 6 maar gelijk enthousiast; -)
Laatst gewijzigd door dinky89 op ma 04 jan 2016, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hamada
#3185043
Volgens mij kun je gewoon kvv aanbieden als Mazzel dat lust. Hier werd als eerste rodi lamshart, kipfilet, soepvlees geaccepteerd. Kvv ging gemakkelijker toen de katten gewend waren aan neutraler blikvoer zoals Schesir en Almonda Carni.
Kvv eend schijnt ook vaak gemakkelijker geaccepteerd te worden door katten doordat het wat sterker ruikt.
Hier lusten ze trouwens de katteversies nauwelijks, dus ze eten mee met de honden. Midget is zelfs dol op versies met pens, Nymphea niet.

Misschien een idee om een feliway stekker, met feromonen te kopen voor de kamer waar ze vooral zal zijn. Dat kan stress verminderen.
En ondanks alle super de luxe manden, banken en kussens hier in huis blijven kartonnen doosjes favoriete bedden :biggrin2:

Ik blijf het top vinden zoals je je ontfermt over Mazzel :thumbup:
#3185051
En wat je best in huis haalt voor een kat:
- kattenbak, liefst twee
- krabpaal (er moet minstens een paal zijn die lang genoeg is om uitgestrekt aan te krabben), krabplanken voor aan de muur kunnen ook, grote krabpalen zijn aan te raden, maar misschien wat duur voor tijdelijk
- horizontale krabmogelijkheid, zoals bv krabgolf
- kattenmelk is niet gezond, dus het hoeft zeker niet
- als hij graag speelt is een hengeltje met veren meestal een hit
- kattenkruid of valeriaan speeltjes vinden katten vaak leuk. Hier twee die reageren op valeriaan, eentje een beetje op kattenkruid en eentje vind het allebei niets
-schaaltjes voor uit te eten
-grind, zeker in het begin is het best om het bij zijn gebruikelijke grind te houden
- kartonnendozen zijn hier een hit, wel voornamelijk om samen mee te spelen.
- knusse ligplekjes
- hoge plekjes, gezien zijn leeftijd wel op een plaats waar hij zonder hoog te moeten springen ook bij kan, bv via de bank op een kast en vandaar op een hogere kast

Ik zou zoveel mogelijk zijn eigen spulletjes mee verhuizen, dat gaat de aanpassing een heel stuk vlotter laten verlopen, ook bv een deken op de bank waar hij altijd op ligt meenemen en niet in de was voor hij goed gewend is.
#3185067
Wat ik belangrijk vind bij een slecht eten verhaal is om de kat iedere week even te wegen en dat bij te houden in je agenda. Dat doe ik hier op de personen weegschaal in een vervoersmandje. Zeker op die leeftijd is het belangrijk om datvin de gaten te houden.
Door miik
#3185101
En bi j een oude kat die slecht eet ..... -> check ook even zijn gebit !
Als het gebit nou erg slecht is, kan hij ook gewoon pijn hebben ! Dan zou het een overweging kunnen zijn om hem op pijnstiller/onstekingsremmer te zetten, best kans dat hij dan weer beter gaat eten !
Gebruikersavatar
Door Radja
#3185109
Dank jullie top! :-*

Doosje waren bij mijn katten idd ook een hit! Dus die komen er!
Krabpaal,bakjes en kattenbakken neem ik van mijn tante mee.
Spelen weet ik niet of hij dat nog doet,maar kan wel wat voor hem halen.
Zit net te denken dat een tuigje ook wel handig zou zijn,dan kan hij met mooi weer mee naar buiten.

Gebit, yep hij mist een aantal tanden,misschien verklaard dat ook het slechte eten,maar ik denk zelf dat het het missen van zijn kattenmaatje is.
Wegen is een goed plan ga ik doen.

Een deken oid van thuis is een heel goed idee,vertrouwde luchtjes!

We hebben een tafel gemaakt,zodat hij uit het raam kan kijken,daar kan ik zijn voerbakjes opzetten.

Het gaat wel goedkomen,heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken en ik neem gewoon een pilletje extra ;D

Oja ik denk dat ik ook zijn paspoort mee moet nemen voor het geval dat hij naar de DA moet.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3185110
En kijk eens of hij bijvoorbeeld stukjes kipfilet lust, dan zie je het vanzelf. Mijn eerste barfervaring was met een voermuis uit de winkel die madam uit het asiel direct aanpakte en opvroot. Sinds die dag is er geen kat meer geweest die geen vers wilde eten.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3185115
Radja schreef:Kipfilet
Klein verpakking kvv
Wat vis zat ik aan te denken
Wat boullion maken om hem te laten drinken
Scooby was een lastige eter, die heeft een week lang alleen maar kipfilet in stukjes gehad. De tweede week afgewisseld met rundergehakt en toen ie dat allebei opat, barfte hij met alles mee.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door