Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3182709
Natuurlijk moeten er straks weer oliebollen, appelflappen en appelbeignets worden gebakken. Wie heeft er supergoede recepten?
Door Suzanne
#3182750
Lida. S schreef:Natuurlijk moeten er straks weer oliebollen, appelflappen en appelbeignets worden gebakken. Wie heeft er supergoede recepten?

"pak de auto naar de dichtsbijzijnde goede oliebollenkraam".. klaar! ;-)

Suzanne
Door Mowgli
#3182818
Ik heb zojuist mijn recept weer opgezocht. Ik gebruik dit recept al jaren:

Oliebollen
Ingrediënten:

* 125 gram krenten en rozijnen
* 150 gram gehakte appel
* 500 gram witte bloem (dit jaar wil ik spelt volkoren meel gebruiken)
* 45 gram gist
* 125 gram ei
* 10 gram zout
* 450 gram lauw water
* zonnebloem- of archaïdeolie voor het frituren

Bereiden:

Ik laat de krenten en rozijnen 1 tot 2 dagen van tevoren gedurende tien minuten in lauw water liggen. De gedroogde vruchten wellen: ze krijgen een hoger vochtpercentage (van 20 naar 45 procent) waardoor ze geen vocht uit het beslag opnemen. Ik bewaar ze in de dagen tot het beslag maken in een bakje of zakje. Als krenten/rozijnen wél vocht opnemen, zorgt dat voor een droge oliebol.
Beslag: Roer de ingrediënten – bloem, gist, zout, ei en water– door elkaar met behulp van een mixer. Bij een mix: doe water erbij. Roer net zolang totdat er een glad beslag in de kom zit, zonder klontjes.
Roer vervolgens de krenten en rozijnen door het beslag en laat het rijzen. Het volume van het beslag moet verdubbelen. Een truc om te zien of dat gebeurt: doe de mengkom halfvol en wacht tot het gerezen beslag tot de rand komt.
Zodra het beslag is gerezen, is het belangrijk om het nog een keer door te roeren zodat een deel van de lucht eruit ontsnapt. Pas dan kan het bakken beginnen.
Frituren: Verhit de olie tot 170 graden Celcius.
Schep met een vochtige ijsschep bolletjes beslag en doe ze in de pan. Ze zijn niet zo groot, maar ze groeien in de olie twee keer zo groot. Keer ze om als ze aan één kant bruin zijn. In ca. acht minuten zijn de bollen klaar.

Ik kan je ook nog het recept van Levine aanbevelen: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.de/2006/12/oliebollen-en-appelflappen.html
of het recept van Eetschrijven: http://eetschrijven.blogspot.nl/2009/12/bollen-bakken.html
Door Lil
#3182878
Suzanne schreef:"pak de auto naar de dichtsbijzijnde goede oliebollenkraam".. klaar! ;-)

Suzanne
Hahahahaha ja zo gaat dat hier ook.
Door Lil
#3182883
Ingeborg58 schreef:Yep hier ook! Wij wonen op 7 km afstand van de nummer 15 uit de AD test.
Good enough!! ::)
Ik was de test aan het lezen en zo'n 4 km verderop krijgt de bakker een 7.
Door Lil
#3182899
Lizzy schreef:Koopmans :biggrin2:

En dan rozijnen (250 gram per pak) EN geraspte appel, goudrenet.
Klinkt heel simpel! :biggrin2:
Door MillyMol
#3182919
Ik bak nooit oliebollen, maar ik heb wel een heerlijk zelf ontworpen recept voor appel- en banaan beignets:

Voor 12 personen.

Ingrediënten:
12 appels (goudreinetten)
6 bananen
4 el citroensap
4 el amaretto
375 gram bloem
240 gram witte basterdsuiker
snufje zout
3 eieren, gesplitst
400 ml oud bruin bier

Materiaal:
1 grote schaal
1 beslagkom
1grote en 1 kleinere kom
1 garde
1 mixer
3 tl olie
1 rol keukenpapier
Aluminiumfolie
Oude kranten

Eventueel: appelschilmachientje


Voorbereiding:
Bekleed een deel van het aanrecht met achtereenvolgens aluminiumfolie, oude kranten en enkele lagen keukenrol papier.

Neem een grote wijde pan en giet daar de zonnebloemolie in.

Bereiding:
Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd de appels in schijven van 0,5 - 1 cm (of gebruik een appelschilmachientje :) ). Doe de schijven in een grote wijde schaal.

Sprenkel er het citroensap en de amaretto over. Meng voorzichtig met de handen. Zorg dat de schijven niet breken.

Zet nu alvast de olie op het vuur en verhit deze tot 180 graden.

Splits de eieren boven een schone en vetvrije(!) kom.

Zeef de bloem boven een andere kom. Doe er de basterdsuiker en het zout door en meng goed.

Doe er het bier bij en klop dit goed door elkaar met een garde of een mixer. Doe er een voor een de eidooiers bij en blijf mixen tot een glad beslag.
Doe er tot slot 3 tl olie door en meng dat ook goed door het beslag.

Klop de eiwitten stijf. Doe dit bij het beslag en spatel het er voorzichtig door.

Check de temperatuur van de olie. Begin pas met bakken wanneer de olie op temperatuur is.

Haal een paar appelschijven door het beslag en bak deze in de hete olie ongeveer 2-3 minuten op de ene en 2 minuten op de andere kant.Ze moeten goudbruin zijn.

Leg ze op het keukenpapier om uit te laten lekken en daarna op een schaal.

Pel wanneer de laatste schijven in de pan gaan een paar bananen, halveerde over de lengte en snij daarna doormidden.

Haal deze ook door het beslag en bak ze op dezelfde wijze als de appelbeignets.

Vooral de bananen beignets zijn hier immens populair. :D Oud en Nieuw is niet gevierd wanneer deze niet gegeten zijn!
Laatst gewijzigd door MillyMol op wo 30 dec 2015, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door - pien -
#3182945
Appelflappen, net als vroeger thuis :D
Lekker veel!
Recept?

Appels, zoveel als nodig in schijven snijden, klokhuis eruit (Goudreinet)
Met kaneel bestuiven en wat suiker erop.
Beslagje maken met zelfrijzend bakmeel en bier (even in moeders' kookboek neuzen).
In de frietpan, gevuld met gewone olie, laten zakken.
Goudbruin laten worden, keren, en eruit hijsen en uit laten lekken op keukenpapier.
Vervolgens de hele avond af en toe 1 of 2 flappen (naar wens met poedersuiker) naar binnen werken maar wel zorgen dat er wat overblijft voor het nieuwjaarsontbijt :cool:
Door Lida. S
#3182982
Bedankt voor de tips. Kopen is geen optie. Zelf gebakken is echt veel lekkerder. Er gaat niets boven een verse bol of beignet uit eigen keuken.
Door Lil
#3182984
Lida. S schreef:Bedankt voor de tips. Kopen is geen optie. Zelf gebakken is echt veel lekkerder. Er gaat niets boven een verse bol of beignet uit eigen keuken.
Helemaal waar! Alleen stinkt het hier dan nog 3 weken en dat is niet helemaal de bedoeling.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door