Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Valerie
#3192904
inni schreef::D :-* wat een dotjes........fijn dat het zo vlot gaat. Je vragen.......hihi, niet vergeten om tussendoor ook gewoon te genieten hé. ;)
Genieten doen we elke dag :) En elke dag ontdekken we weer wat nieuws. Er zijn er momenteel al enkele die kunnen "blaffen" en vandaag stond de eerste op 4 pootjes en knalde weer om. Elke dag worden ze gewogen, geknuffeld en mogen ze (tegenwoordig) al eens rondkruipen in huis (met de vloerverwarming wat hoger natuurlijk). Had nooit gedacht dat ze al zo actief zouden zijn de eerste weken. Had echt het idee dat ze enkel zouden slapen en eten. Dat je de karaktertjes zo goed begint te zien, had ik ook nooit gedacht ;) Het is voor ons echt een superervaring!

Maar aangezien dit het eerste nestje is, hebben we nog vele vragen :-[ En aangezien we ze toch een zo goed mogelijke start willen meegeven ...
Door inni
#3192917
Valerie schreef:Genieten doen we elke dag :) En elke dag ontdekken we weer wat nieuws. Er zijn er momenteel al enkele die kunnen "blaffen" en vandaag stond de eerste op 4 pootjes en knalde weer om. Elke dag worden ze gewogen, geknuffeld en mogen ze (tegenwoordig) al eens rondkruipen in huis (met de vloerverwarming wat hoger natuurlijk). Had nooit gedacht dat ze al zo actief zouden zijn de eerste weken. Had echt het idee dat ze enkel zouden slapen en eten. Dat je de karaktertjes zo goed begint te zien, had ik ook nooit gedacht ;) Het is voor ons echt een superervaring!

Maar aangezien dit het eerste nestje is, hebben we nog vele vragen :-[ En aangezien we ze toch een zo goed mogelijke start willen meegeven ...


De nieuwe baasjes mogen er zeker van zijn: hun pup is in een warm, gouden mandje geboren en heeft een mooie start gehad.
Door Valerie
#3192948
inni schreef:De nieuwe baasjes mogen er zeker van zijn: hun pup is in een warm, gouden mandje geboren en heeft een mooie start gehad.
Bedankt voor het mooie compliment!!
Door Valerie
#3194470
Valerie schreef: Ondertussen zijn we druk bezig met de voorbereiding voor het eten van de pupjes en daar ben ik echter nog niet uit hoe ik het ga doen :-\ We gaan ze sowieso op vlees zetten, maar wil ook graag dat ze brok reeds gehad hebben, aangezien 3 nieuwe eigenaars sowieso een combi gaan doen met KVV/brok. Als ik rondkijk op internet, dan zie je dat ze overal rund krijgen. Een soort tartaar, ware het niet dat tartaar hier in de winkel te koop, vaak behandeld is en ik hier dus niet voor ben. Zeker niet voor zo'n jonge pupjes :( Maar ja, wat moet je dan. Heb ondertussen al KVV van dogmeat in huis (o.a. rund compl, maar ook enkelvoudige varianten). Zat zelf al te denken van als ik een paar kilo stoofvlees koop en dat zelf maal ... En dan de vraag hoe oud moeten ze zijn. Je ziet sommige fokkers al geven als ze een dag of 19 oud zijn, maar je ziet er ook pas die geven op een maand. Natuurlijk moet het opgebouwd worden en zaten we te denken om bv gehaktballetjes te draaien en zo per pup rustig op te bouwen. Of kan het gewoon kvv zijn zoals bv darf?

Daarnaast zitten we met het brokverhaal. Ik zat te denken om de mensen een zak taste of the wild pacific mee te geven naast de KVV. Dit zodat de pupjes deze al gewend zijn en zeker nog een maand toekomen met "bekend" eten en een brok wat redelijk goed is. Waarom de pacific, eigenlijk omdat ik deze af en toe gebruik als "speurbrok" bij de volwassen honden en er eigenlijk best tevreden van ben (voor het weinige wat ik ze gebruik). Maar dan komt natuurlijk de bekende vraag ... pup of adult ... en wat geef ik nu en wat geef ik de mensen mee.
Is er iemand die me iets kan helpen? En vanaf wanneer moet ik beginnen met de pups "vast" eten te geven? Ondertussen zijn ze 17 dagen oud, zitten allemaal net onder of boven de 2 kilo :) Lopen rond en beginnen te spelen :-)

Ik zat te denken om een krant mee in de bak te leggen, voor al te leren voor daar alles op te doen (naar de toekomst toe)? Zou dat lukken of is dat gewoon echt nog te vroeg?
Door tessa
#3194487
Ik ga gewoon naar de slager van desbetreffende supermarkt hier en leg uit dat ik onbewerkte tartaar wil voormijn puppies van de eerste maling van de dag, zodat er geen andere vleesresten bij kunnen zitten oid. Dit is nooit een probleem, hij vindt het volgens mij wel grappig.
Ik bestel dan gelijk tweekilo en doe het in porties in de vriezer. Ik begin met een keer per dag een paar bolletjes, vanaf een week of vier, mits de moeder voldoende voeding heeft, anders eerder. De tweede dag twee keer per dag en zo verder. Na een dag of vier geef ik ze gewoon kvv, een fijne variant tot een week of zes, daarna een grovere vorm( in mijn geval Carnifarm)
Brokken geef ik niet, ook niet om ze te laten wennen, daar mogen de nieuwe eigenaren zelf voor zorgen, ik wil ze niet op brok.
Door Parelridder
#3194517
Jemig, even niet opgelet en ze zijn geboren!! Straks even bij-lezen, maar al vast gefeliciteerd!!!
Valerie schreef:Is er iemand die me iets kan helpen? En vanaf wanneer moet ik beginnen met de pups "vast" eten te geven? Ondertussen zijn ze 17 dagen oud, zitten allemaal net onder of boven de 2 kilo :) Lopen rond en beginnen te spelen :-)

Ik zat te denken om een krant mee in de bak te leggen, voor al te leren voor daar alles op te doen (naar de toekomst toe)? Zou dat lukken of is dat gewoon echt nog te vroeg?
Vaste voeding geef je bij voorkeur niet voor ze 4 weken oud zijn. Starten met een beetje tartaar dan is prachtig. Formaat soepballetje is een prima 1e portie, de dag er na nogmaals, rustig wennen. Sommigen maken dat beetje vlees nat, dat maakt het een stuk eenvoudiger, omdat ze aanvankelijk zullen pogen het naar binnen te zuigen. Anderzijds is het een ontzettend leuk gezicht ze te zien prutsen met zo'n balletje... :biggrin2:

Een krant in de werpkist is absoluut al zinvol!! Ze schuifelen naar het plekje waar ze steeds gaan om zo de slaapplaats niet te bevuilen.

Geniet lekker!!
Door Shanti en co
#3194521
Toen wij met 3,5 week bij de fokker op bezoek kwamen had die kranten in de werpkist liggen en de pups hadden toen al door dat ze daarheen moesten. Het heeft goed gewerkt want Boeke was al bijna helemaal zindelijk toen hij hier kwam. :)
Door Valerie
#3197875
Vandaag zijn de pups 4 weken en dus tijd voor een nieuwe fotoronde :-) Vanzelfsprekend dus tijd voor nieuwe foto's te maken :) Vandaag hebben ze ook hun eerste "maaltijd" gekregen. Allemaal een portie van 36 gram gemalen steak en het smaakte voortreffelijk :) Voor morgen hebben we gemalen steak (ong zelfde hoeveelheid) en KVV rund/kip op het programma staan. Nu heb ik echter een vraagje ... onze Zena heeft vandaag voor de eerste keer bloed aan 1 van de tepels :( Dat wil zeggen dat de pups een beetje te hardhandig zijn met de poten en de tandjes ... De pups wegen tussen de 2600 en 3200 gram :biggrin2:

Kan ik de voeding wat meer omhoog gooien dan enkel verdubbelen (meerdere porties per dag bv 3 of 4 x 36 gram)? Of beter toch in kleine porties opbouwen. Geven jullie daarnaast de pups water of geitenmelk? En hoeveel?
Door Lizzy
#3197893
Valerie schreef:Vandaag zijn de pups 4 weken en dus tijd voor een nieuwe fotoronde :-) Vanzelfsprekend dus tijd voor nieuwe foto's te maken :) Vandaag hebben ze ook hun eerste "maaltijd" gekregen. Allemaal een portie van 36 gram gemalen steak en het smaakte voortreffelijk :) Voor morgen hebben we gemalen steak (ong zelfde hoeveelheid) en KVV rund/kip op het programma staan. Nu heb ik echter een vraagje ... onze Zena heeft vandaag voor de eerste keer bloed aan 1 van de tepels :( Dat wil zeggen dat de pups een beetje te hardhandig zijn met de poten en de tandjes ... De pups wegen tussen de 2600 en 3200 gram :biggrin2:

Kan ik de voeding wat meer omhoog gooien dan enkel verdubbelen (meerdere porties per dag bv 3 of 4 x 36 gram)? Of beter toch in kleine porties opbouwen. Geven jullie daarnaast de pups water of geitenmelk? En hoeveel?
Dus weeeer nageltjes knippen :biggrin2: :biggrin2: (je blijft aan de gang he, met knippen!). Ik zou de tiet insmeren met kokosolie, extra vergine.

Ik gaf mijn pups volgens mij 5 keer per dag eten. En ik liet ze al snel eten zoveel als ze wilde (en ze lieten hier gewoon staan wat ze niet meer moesten).

Ik gaf stuk of 2 keer per dag geitenmelk en water stond altijd klaar. Door de geitenmelk deed ik een eierdooier en wat rauwe honing, dat vonden ze heerlijk.
Door Valerie
#3197907
Lizzy schreef:Dus weeeer nageltjes knippen :biggrin2: :biggrin2: (je blijft aan de gang he, met knippen!). Ik zou de tiet insmeren met kokosolie, extra vergine.

Ik gaf mijn pups volgens mij 5 keer per dag eten. En ik liet ze al snel eten zoveel als ze wilde (en ze lieten hier gewoon staan wat ze niet meer moesten).

Ik gaf stuk of 2 keer per dag geitenmelk en water stond altijd klaar. Door de geitenmelk deed ik een eierdooier en wat rauwe honing, dat vonden ze heerlijk.
nageltjes knippen is inderdaad regelmatige bezigheid :) maar denk echt dat het van de hoektanden is (zijn ong 0,5 tot 1 cm). De zwaarste presteert het om gewoon te blijven hangen als Zena rondloopt ...

Oh super 5 keer dat red ik wel :) alleen spiervlees of ook gemalen bot? Geitenmelk heb ik nog genoeg :) Heb net 20 liter nog opgehaald :) Geitenmelk is ook 2 keer zoveel ze op kunnen?
Door Lizzy
#3197923
Valerie schreef:nageltjes knippen is inderdaad regelmatige bezigheid :) maar denk echt dat het van de hoektanden is (zijn ong 0,5 tot 1 cm). De zwaarste presteert het om gewoon te blijven hangen als Zena rondloopt ...

Oh super 5 keer dat red ik wel :) alleen spiervlees of ook gemalen bot? Geitenmelk heb ik nog genoeg :) Heb net 20 liter nog opgehaald :) Geitenmelk is ook 2 keer zoveel ze op kunnen?
Stelletje krokodillen :o ;D

Ik gaf een dag of 3 alleen spiervlees maar daarna ging ik al vrij snel gemalen bot en orgaanvlees toevoegen.

Oh, ik weet echt niet meer hoe veel ik gaf van de geitenmelk.... Volgens mij verdeelde ik 1 a 1,5 liter of 1 dag over 9 puppies. En daar ging dan 1 eierdooier en 1 lepel (dessert) honing bij. Ook dat lieten ze staan als ze niet meer moesten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door