Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Suzanne
#3179151
Ik kan het niet uitstaan, ik weet het niet! Mijn vaders broer heeft een dochter. Zij is mijn volle nicht. Zij heeft een dochter. Zij is mijn achternicht.
Maar! Wat ben ik van haar? Ben ik ook haar achternicht??? Ik zit een "generatie hoger", ik sta op 1 lijn met haar moeder.
Help?!
wink-emoticon

Overigens; mijn achternicht heeft een dochtertje. Dat meisje is mijn achter-achternichtje.
Met dezelfde vraag... wat ben ik van haar???

Van geen belang, maar ik kan het niet uitstaan dat ik dit niet weet ;-(

Suzanne
Door Suzanne
#3179154
Mieke L. schreef:Is dat niet een oudtante?
Nee, volgens mij niet, want ik ben geen tante van de "volle nicht"...
Een oudtante kan ik toch alleen zijn van kleinkinderen van miijn broers en zussen?

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pike
#3179157
Suzanne schreef:Ik kan het niet uitstaan, ik weet het niet! Mijn vaders broer heeft een dochter. Zij is mijn volle nicht. Zij heeft een dochter. Zij is mijn achternicht.
Maar! Wat ben ik van haar? Ben ik ook haar achternicht??? Ik zit een "generatie hoger", ik sta op 1 lijn met haar moeder.
Help?!
wink-emoticon

Overigens; mijn achternicht heeft een dochtertje. Dat meisje is mijn achter-achternichtje.
Met dezelfde vraag... wat ben ik van haar???

Van geen belang, maar ik kan het niet uitstaan dat ik dit niet weet ;-(

Suzanne
Goeie vraag.
Volgens mij ben jij voor je achternicht gewoon een tante.

De kinderen van mijn broer zijn ook neven/nichten voor mij. Ik ben hun tante.
En de kinderen van die neven/nichten, zijn mijn achterneven/achternichten?? Ben ik daarvan ook tante/??
Door Suzanne
#3179159
pike schreef:Goeie vraag.
Volgens mij ben jij voor je achternicht gewoon een tante.

De kinderen van mijn broer zijn ook neven/nichten voor mij. Ik ben hun tante.
En de kinderen van die neven/nichten, zijn mijn achterneven/achternichten?? Ben ik daarvan ook tante/??
De situatie is anders.
Jij doelt op de kinderen van jouw broer of zus.

Ik heb het over het kind van mijn volle NEEF (of nicht).

Ik begrijp volledig dat de dochter van mijn volle neef mijn achternicht is.

Maar, omdat ik 1 generatie "hoger" sta dan "die dochter", ben ik volgens mij niet HAAR achternicht?
Zij wel de mijne, ik niet de hare... toch?

(om van de ellende maar te zwijgen als die dochter een kind heeft.... ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pike
#3179161
Ik geloof nog steeds dat jij voor je achternicht een tante bent :-\

Een oudtante in elk geval niet, dat is namelijk een tante van een van je ouders.
Door Suzanne
#3179165
pike schreef:Deze link wou ik ook juist doorgeven. Hieruit blijkt dat je geen tante maar achtertante bent.
Ja, gut, dat kan!
Ik kijk 'm morgen even na, nu kan ik geen neef/nicht/tante meer zien ;-)

Suzanne
Door Martine-Tom
#3179173
Achternicht meld zich :biggrin2:
Zij was aan het kletsen met mijn achternicht en achterachternicht.

VOlgens mij...
Haar vader is mijn oudoom, haar moeder mijn oudtante, dat maakt haar volgens mij dan weer een nicht, en in dit geval dan een achternicht...
Door Suzanne
#3179189
Martine-Tom schreef:Achternicht meld zich :biggrin2:
Zij was aan het kletsen met mijn achternicht en achterachternicht.

VOlgens mij...
Haar vader is mijn oudoom, haar moeder mijn oudtante, dat maakt haar volgens mij dan weer een nicht, en in dit geval dan een achternicht...
Bijna ;-)

Mijn moeder is "niets" van jou ;-) maar inderdaad, mijn pa is jouw oudoom. Oh.. hm.. dus omdat mijn moeder bij mijn vader hoort, zou zij jouw oud-tante zijn (aangetrouwd).

Ik vond de vondst van achter-tante toch gewoon wel wat ;-)

Voor diegene die er echt verstand van hebben:
Martine is de dochter van mijn volle neef. Zijn vader en mijn vader zijn broers.

Dat Martine MIJN achternicht is, dat is volgens mij wel duidelijk ;-) maar wat ik dan van haar ben?????

Succes ;-)

Suzanne
Door Tanna
#3179238
In andere landen zijn daar wat betere benamingen voor, vind ik. Hoewel je je daar ook even in moet verdiepen vind ik het in Engelse termen bijvoorbeeld heel helder omdat daar het generatieverschil wordt aangegeven.

En dan hebben we natuurlijk nog het hele neven- en nichtengedoe. In het Engels noem je de kinderen van je oom en tante cousins, maar de kinderen van je broer of zus heten nephew en niece, dat is tenminste ook duidelijk.
Relationship Terms

Sometimes, especially when working on your family history, it's handy to know how to describe your family relationships more exactly. The definitions below should help you out.

Cousin (a.k.a "first cousin"): Your first cousins are the people in your family who have two of the same grandparents as you. In other words, they are the children of your aunts and uncles.

Second Cousin: Your second cousins are the people in your family who have the same great-grandparents as you., but not the same grandparents.

Third, Fourth, and Fifth Cousins: Your third cousins have the same great-great-grandparents, fourth cousins have the same great-great-great-grandparents, and so on.

Removed: When the word "removed" is used to describe a relationship, it indicates that the two people are from different generations. You and your first cousins are in the same generation (two generations younger than your grandparents), so the word "removed" is not used to describe your relationship.

The words "once removed" mean that there is a difference of one generation. For example, your mother's first cousin is your first cousin, once removed. This is because your mother's first cousin is one generation younger than your grandparents and you are two generations younger than your grandparents. This one-generation difference equals "once removed." Twice removed means that there is a two-generation difference. You are two generations younger than a first cousin of your grandmother, so you and your grandmother's first cousin are first cousins, twice removed.
Door hannabelgje
#3179272
Cathelijn schreef:Wij zouden zeggen dat jij ook een achternicht bent.
Dat denk ik ook inderdaad. Jullie zijn nichten van elkaar. De achternichten werken dan volgens mij ook twee kanten op.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door