Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3176135
Boeffie Blafmans schreef:Interessant om te lezen, Hope!
Wil je eens samenvatten wat het geloof jou geeft, wat je voorheen niet had? Bepaalde levensinzichten, of bepaalde emoties, iets anders?


Dat is best een moeilijke vraag.
Ik vond het leven altijd vrij zinloos, hier op aarde. Je leeft, je doet van alles en dan ga je dood. En dat was het dan. Die zinloosheid is er nu niet meer en ik vind dat heel fijn.

Daarnaast heb ik inderdaad andere inzichten maar ook zeker emoties. Weten dat er Iemand is die altijd van je houdt, maakt niet uit wie je bent, wat je bent, wat je gedaan hebt en hoe lang. Het maakt niet uit. Het idee dat er Iemand is geweest die echt heeft uitgekeken naar je leven en altijd het beste met je voor heeft. Waar je gewoon tegen kan zeggen: jee, ik weet het gewoon allemaal niet meer... Waar je gewoon tegen kan zeggen dat je ook maar gewoon een mens bent en soms hele stomme dingen doet en die dan zegt: ja, jij bent maar een mens en dat is goed. Je doet het goed. De wetenschap dat het linksom of rechtsom allemaal wel goed komen zal, dat je nooit iets op je bordje krijgt wat je niet aankan.

Ik weet ook een heleboel dingen niet. Ik weet niet waarom mensen doodgaan aan kanker of ongelukken of weet ik veel wat. Ik weet ook niet waarom er zoveel oorlog en ellende is. Maar ik weet wel dat er een plan is met de mensen die hun best doen. Die de liefde in hun leven laten, die gewoon een stukje vrede willen in hun hart en in de wereld. Dat het allemaal niet zo troosteloos is als het eruit ziet.
Ik weet dat, als we hier op aarde iets verliezen, het alleen aan ons zicht onttrokken is. Mensen, dieren, ze hebben het goed ook al zien we ze hier niet meer.

Maar bovenal, en dat heeft mij echt veranderd, is het de liefde. De God waarin ik geloof is een God van de liefde en ik merk dat in mijn hele leven. Hij heeft mij echt geleerd om alles om me heen te zien met liefde. Het heeft zoveel moeilijke dingen zoveel makkelijker gemaakt.

Klinkt vast heel filosofisch, haha!
Door Esther Q
#3176202
Er is niks mis met filosofie :)
Dat laatste spreekt mij erg aan. Ik moet toch eerlijk bekennen dat ik niet alles en iedereen om me heen met liefde kan bekijken. Maar ik geloof er wel in dat daar een oplossing ligt voor heel veel, zo niet alle, problemen in de wereld. Het lijkt me dan ook heel fijn om dat te kunnen, via welke weg je dat dan ook voor elkaar krijgt, doet er niet toe.
Door Esther Q
#3179574
Je kunt de aflevering kijken op uitzending gemist. Ik vond het een verhelderende aflevering dit keer. Alle drie de dames waren behoorlijk ontevreden over zichzelf en/of hun plek in de maatschappij voordat zij zich bekeerden. Het is voor alle drie een houvast. Wat ik wel jammer vond. Ik hoopte op een reden die echt met het geloof te maken had, een aantrekking daar naartoe, maar ik krijg de indruk dat die er niet echt is.
Door petralita
#3179603
Boeffie Blafmans schreef:Je kunt de aflevering kijken op uitzending gemist. Ik vond het een verhelderende aflevering dit keer. Alle drie de dames waren behoorlijk ontevreden over zichzelf en/of hun plek in de maatschappij voordat zij zich bekeerden. Het is voor alle drie een houvast. Wat ik wel jammer vond. Ik hoopte op een reden die echt met het geloof te maken had, een aantrekking daar naartoe, maar ik krijg de indruk dat die er niet echt is.
Ik heb de eerste 3 afleveringen nu gezien op YouTube.
Ben heel benieuwd naar diegene die je beschrijft. Dit is eigenlijk ook hoe ik mijn nichtje zie.
Door MillyMol
#3179880
Hope schreef:Dat is best een moeilijke vraag.
Ik vond het leven altijd vrij zinloos, hier op aarde. Je leeft, je doet van alles en dan ga je dood. En dat was het dan. Die zinloosheid is er nu niet meer en ik vind dat heel fijn.

Daarnaast heb ik inderdaad andere inzichten maar ook zeker emoties. Weten dat er Iemand is die altijd van je houdt, maakt niet uit wie je bent, wat je bent, wat je gedaan hebt en hoe lang. Het maakt niet uit. Het idee dat er Iemand is geweest die echt heeft uitgekeken naar je leven en altijd het beste met je voor heeft. Waar je gewoon tegen kan zeggen: jee, ik weet het gewoon allemaal niet meer... Waar je gewoon tegen kan zeggen dat je ook maar gewoon een mens bent en soms hele stomme dingen doet en die dan zegt: ja, jij bent maar een mens en dat is goed. Je doet het goed. De wetenschap dat het linksom of rechtsom allemaal wel goed komen zal, dat je nooit iets op je bordje krijgt wat je niet aankan.

Ik weet ook een heleboel dingen niet. Ik weet niet waarom mensen doodgaan aan kanker of ongelukken of weet ik veel wat. Ik weet ook niet waarom er zoveel oorlog en ellende is. Maar ik weet wel dat er een plan is met de mensen die hun best doen. Die de liefde in hun leven laten, die gewoon een stukje vrede willen in hun hart en in de wereld. Dat het allemaal niet zo troosteloos is als het eruit ziet.
Ik weet dat, als we hier op aarde iets verliezen, het alleen aan ons zicht onttrokken is. Mensen, dieren, ze hebben het goed ook al zien we ze hier niet meer.

Maar bovenal, en dat heeft mij echt veranderd, is het de liefde. De God waarin ik geloof is een God van de liefde en ik merk dat in mijn hele leven. Hij heeft mij echt geleerd om alles om me heen te zien met liefde. Het heeft zoveel moeilijke dingen zoveel makkelijker gemaakt.

Klinkt vast heel filosofisch, haha!
Ik respecteer alle geloven en iedereen die een geloof aanhangt (zolang het geen fundamentalistisch karakter heeft, en voor de duidelijkheid: daar beschuldig ik je ook helemaal niet van). Maar meer is het niet: een geloof. “Weten dat er iemand is geweest” en “dat het linksom of rechtsom allemaal wel goed komen zal” is daarmee wat mij betreft niet te rijmen. Wat jij ‘weten’ noemt is volgens mij niet meer dan een overtuiging die voortkomt uit je geloof. Daarmee zeg ik niet dat het onzinnig is om te geloven. Ik zie dat het heel veel mensen steun geeft om gelovig te zijn. Maar ‘weten’ kun je alleen iets wat feitelijk bestaat of is vastgesteld.
Zeg ik als atheïst
Door Martine-Tom
#3179899
MillyMol schreef:Ik respecteer alle geloven en iedereen die een geloof aanhangt (zolang het geen fundamentalistisch karakter heeft, en voor de duidelijkheid: daar beschuldig ik je ook helemaal niet van). Maar meer is het niet: een geloof. “Weten dat er iemand is geweest” en “dat het linksom of rechtsom allemaal wel goed komen zal” is daarmee wat mij betreft niet te rijmen. Wat jij ‘weten’ noemt is volgens mij niet meer dan een overtuiging die voortkomt uit je geloof. Daarmee zeg ik niet dat het onzinnig is om te geloven. Ik zie dat het heel veel mensen steun geeft om gelovig te zijn. Maar ‘weten’ kun je alleen iets wat feitelijk bestaat of is vastgesteld.
Zeg ik als atheïst
Dat is dus het punt, als je eenmaal gelooft...dan bestaat het ook, dat is geloof, en dat is als atheist idd niet te begrijpen. Ben zelf ook niet gelovig hoor, maar na vele gesprekken snap ik dat stuk nu wel, voor wie gelooft bestaat God en daarmee alles wat daarbij hoort.

Zelfs extremisme kan ik begrijpen en heb ik begrip voor, terrorisme uit naam van geloof of de overdreven drang anderen te omderwerpen aan je geloof heb ik dan weer geen begrip voor, al kan ik het soms best nog wel begrijpen waarom iemand zover komt...dat houd niet in dat ik het dus ook geodkeur of begrip voor opbreng ;)

Ik ben gelovig opgegroeid, en op mijn 12e afstand van het geloof genomen en op mij. 18e uit de kerk gestapt. Dit omdat ik er niks bij voelde en ik teveel vragen had en heb die niet beantwoord konden worden, en dat is dus omdat ik niet geloof, het "bewijs". Wat gelovigen voelen en ervaren heb ik niet, dus omdat ik niet alleen wilde geloven om het geloven maar er zingeving uit wilde halen ben ik eruit gestapt, eigenlijk wat boeffie zegt, het was voor mij te leeg door gebrek aan overtuiging.

En nu, och nu ben ik geloof ik niks :)
Door MillyMol
#3179929
Martine-Tom schreef:Dat is dus het punt, als je eenmaal gelooft...dan bestaat het ook, dat is geloof, en dat is als atheist idd niet te begrijpen. Ben zelf ook niet gelovig hoor, maar na vele gesprekken snap ik dat stuk nu wel, voor wie gelooft bestaat God en daarmee alles wat daarbij hoort.

Zelfs extremisme kan ik begrijpen en heb ik begrip voor, terrorisme uit naam van geloof of de overdreven drang anderen te omderwerpen aan je geloof heb ik dan weer geen begrip voor, al kan ik het soms best nog wel begrijpen waarom iemand zover komt...dat houd niet in dat ik het dus ook geodkeur of begrip voor opbreng ;)

Ik ben gelovig opgegroeid, en op mijn 12e afstand van het geloof genomen en op mij. 18e uit de kerk gestapt. Dit omdat ik er niks bij voelde en ik teveel vragen had en heb die niet beantwoord konden worden, en dat is dus omdat ik niet geloof, het "bewijs". Wat gelovigen voelen en ervaren heb ik niet, dus omdat ik niet alleen wilde geloven om het geloven maar er zingeving uit wilde halen ben ik eruit gestapt, eigenlijk wat boeffie zegt, het was voor mij te leeg door gebrek aan overtuiging.

En nu, och nu ben ik geloof ik niks :)
En dat is ook prima :) Leven en laten leven, met respect voor elkaar.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door