Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3173441
Ik heb ruim 20 jaar geleden besloten dat ik mijn honden en katten laat cremeren en dat zij samen met mijn as uitgestrooid gaan worden. Dus vandaar cremeren en niet begraven.

Ik heb Number 10 begraven, dat wel. En mijn kippen idem. Ik heb nog steeds mixed feelings over Number 10. Hij had erbij gehoord, net als al mijn andere honden. Maar als de kerstlampjes in de tuin/boom weer branden, ben ik ook ergens weer blij dat hij daar ligt.
#3173442
Dat is wel een hele lange tijd voor ophalen.

Hier (in Stadskanaal) hebben ze maar een kleine oven, dus alles wordt individueel gecremeerd.  Laten ophalen is mogelijk, maar geen idee wat dat kost, wij brengen ze altijd zelf. Wij doen altijd een vooraankondiging, maar wat ik ervan begrepen heb is dat niet echt nodig en mag je op vaste openingstijden altijd binnenvallen. Afhankelijk van drukte en tijdstip wordt het dier dezelfde dag of de volgende gecremeerd, as ophalen is dan de dag daarop. Kosten van cremeren zijn iets van rond de €85 dacht ik. Urn is variabel natuurlijk, de laatste 2x een blikkie genomen omdat ik niks moois erbij zag staan.

@TS: Je da is wat mij betreft zeker in gebreke gebleven met zijn gebrekkige informatieverstrekking. Bij opsomming van de kosten mag je aannemen dat hij dan ook alle kosten noemt zodat jij later niet voor verrassingen komt te staan. Alle foldertjes ten spijt, jij stond nu ineens in deze situatie en nee, wat mij betreft hoef je niet altijd vantevoren van alle ins en outs op de hoogte te zijn, hij informeerde jou over de kosten en dat heeft hij niet correct gedaan. Jammer natuurlijk als je poes graag zelf had weggebracht en ook nog van het extra geld wat je ook aan nuttiger zaken had kunnen besteden.
Ik herken er wel iets uit. Toen mijn 1ste hond op de operatietafel werd ingeslapen stond ik ook voor een voldongen feit en bij de vraag...laten cremeren of afvoeren was voor mij de keuze snel gemaakt. Verschil was wel dat ik wel de juiste kosten voorgelegd kreeg, alleen dat ik er veel later pas achter kwam dat je het dier ook zelf kon brengen en achteraf gezien had ik dat liever gedaan.
#3173445
ik vind het rot voor je dat je achteraf die kosten voorgeschoteld hebt gekregen, had idd beter gemoeten.

Eerlijk gezegd heeft het wel even mijn ogen geopend, ik dacht er nooit bij na, (hoefde ook niet) Trio hebben we laten inslapen bij de DA, 106 euro, maar wilde haar niet achterlaten, want 1, ik wilde onze andere kat Gorgie en Qadir afscheid laten nemen en wilde haar niet "in de vriezer" bij de DA laten, (ben niet voorgelicht hierover hoor, wilde haar toch al meenemen, maar het idee dat ze koud tussen andere dieren zou liggen.....)
We hebben haar naar huis genomen en Qadir en Gorgie afscheid laten nemen, de kids hebben nog tekeningen en briefjes in haar bedje gelegd en we hebben haar met alles begraven, ik kan naar haar toe als ik het wil....
#3173447
Na teveel honden te hebben moeten laten gaan weten wij ook wat we willen. Soms, zoals 25 september met Baloe, is het adhoc afscheid nemen en dat was bij de DA. Wij willen, als het kan thuis wat beide DA praktijken doen waar wij komen. Ook het in laten slapen van Baloe niets dan lof voor de praktijk. Daarna begon hij over dit praatje waarop wij al zeiden we nemen hem en brengen hem zelf weg. Oh oke. Dat zijn ze toch niet echt gewend. Maar wij willen dat alle andere honden ook afscheid kunnen nemen. Vaak blijft de hond/kat dan nog een middag/avond/nacht over. Zodat echt iedereen op zijn/haar manier afscheid kan nemen. Ondertussen hebben wij het crematorium al gebeld (http://www.dierencrematorium.com/newpages/contact.html) en we zijn daar altijd meer dan netjes en met alle egards behandeld. Ook wordt de hond/kat opgebaard en kan je in alle rust definitief afscheid nemen.
Alles kan en mag tot geen rituelen tot zelf in over leggen en alles wat er tussen in zit.

Wij weten redelijk zeker dat we Baloe na individuele crematie terug gekregen hebben daar ze zeiden; was hij zo vaak geopereerd? OP de urn zat namelijk een zakje met alle schroeven, bouten, moeren nav zijn bekkenkantelingen, LPC operaties en kruisbandscheuring. Dus ik ga er maar vanuit dat ik ook al mijn andere honden mee terug gekregen heb. Kosten van crematie 182,50 en inslapen zo rondom de  100-150.
Alle dieren worden bij ons ten alle tijden individueel gecremeerd en van Terry heb ik was as in een ashanger en zo is zij altijd bij mij.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op di 24 nov 2015, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#3173498
Ik heb mij nooit verdiept in de kosten van crematie, hoop dat Rakker dat nog lang zo laat, maar ik heb zelf niets met een urn ofzo. Ik zal denk ik (nu) kiezen voor groepscrematie, maar zou wel een afdruk van zijn poot willen en een lok haar ofzo. Maar het kan best zijn dat op het moment ik toch wel een urn wil, om dat eventueel later uit te strooien op 1 van Rakkers favoriete plekken.......

@TS  jammer dat dingen zo lopen. Op dat moment ben je vaak ook niet op zijn scherpst om dingen na te vragen...........
#3173515
Akira heb ik zelf in de oven gelegd, die was leeg, de deur gesloten, de knop aangezet. Daarna gewacht vervolgens zelf uit de oven gehaald en zelf gemalen. 100 procent de as van Akira in de urnen en sieraden en ze is niet alleen geweest. Ze was schitterend opgebaard en er werd met zeer veel respect met haar lichaam omgegaan. Ik heb geen idee wat het gekost heeft. Weet wel dat als we een dier weer laten cremeren het weer zo gaat.
#3173541
iedereen heeft het over cremeren maar begraven kan ook en niet alleen in je eigen tuin ,ook op speciale dieren begraafplaatsen,ik zelf ben geen voorstander van cremeren maar al heb ik veel ruimte de grote honden zijn wel erg groot om te begraven,maar de katten gaan zeker in de tuin (duurt hopelijk nog lang)
#3173543
Niet alle dierenartspraktijken bieden de overleden dieren aan voor destructie. Er zijn ook praktijken die de achtergelaten overleden dieren aanbieden aan het crematorium. Altijd waard om te informeren bij de praktijk wat ze met de dieren doen.
#3173548
Ik heb er overheen gelezen, of snap niet waar die 40 euro extra kosten vandaan komen, die je nu extra moet betalen :-\

Wij hebben vorig jaar Shannado in laten slapen, haar de volgende dag naar Deventer gebracht, daar zo'n 2 uur gewacht en met (een warme pot) as weer terug naar huis. Daar kan je bij het hele proces aanwezig zijn, wij waren erbij toen ze de over in ging, misschien best luguber om te lezen, voor mij voelde dat heel goed en ook dat ze meteen weer mee naar huis kwam. Kosten voor de individuele crematie € 210,- voor een hond van 30 kg. Inslapen bij de da € 116,- en dat vond ik eigenlijk heel erg veel geld  :-\
#3173549
Sylvi@ schreef: Ik heb er overheen gelezen, of snap niet waar die 40 euro extra kosten vandaan komen, die je nu extra moet betalen :-\

Wij hebben vorig jaar Shannado in laten slapen, haar de volgende dag naar Deventer gebracht, daar zo'n 2 uur gewacht en met (een warme pot) as weer terug naar huis. Daar kan je bij het hele proces aanwezig zijn, wij waren erbij toen ze de over in ging, misschien best luguber om te lezen, voor mij voelde dat heel goed en ook dat ze meteen weer mee naar huis kwam. Kosten voor de individuele crematie € 210,- voor een hond van 30 kg. Inslapen bij de da € 116,- en dat vond ik eigenlijk heel erg veel geld  :-\
Dat zijn de kosten van vervoer/ophalen door het crematorium.
#3173555
Best goed om daar eens over na te denken, eigenlijk. Nog nooit gedaan. :-X Ik denk dat als de honden hier in Zweden overlijden, dat we ze gewoon in ons eigen bos begraven, zonder kist of ander omhulsel, zodat ze daar mettertijd kunnen vergaan en weer een kunnen worden met de natuur.
Als we nog in Duitsland wonen als er een hond of kat overlijdt, denk ik dat het ook cremeren wordt, waarna we de as uitstrooien in Zweden in het bos.
#3173557
In Deventer staat het volgende op de 'prijslijst':
Extra mogelijkheden      Persoonlijkafscheid nemen  € 20,-
::) moet ik dan $%$#^ betalen om afscheid te nemen van mijn eigen dier!? Ze wilde Shannado ook nog 'opbaren' hmmm een dier wat meer dan 12 uur dood is, nog 'mooi' neerleggen (ik kreeg daar een heul vrumd gevoel bij, helemaal omdat ik de prijslijst wel had doorgelezen en dacht, daar kan ik ook voor dokken straks).

Wij hebben verder alles afgewezen, crematie, as direct mee terug naar huis en dat is het.
Door Martine-Tom
#3173565
Sylvi@ schreef: In Deventer staat het volgende op de 'prijslijst':
::) moet ik dan $%$#^ betalen om afscheid te nemen van mijn eigen dier!? Ze wilde Shannado ook nog 'opbaren' hmmm een dier wat meer dan 12 uur dood is, nog 'mooi' neerleggen (ik kreeg daar een heul vrumd gevoel bij, helemaal omdat ik de prijslijst wel had doorgelezen en dacht, daar kan ik ook voor dokken straks).

Wij hebben verder alles afgewezen, crematie, as direct mee terug naar huis en dat is het.
Ik vind dat dan weer niet meer dan logisch, doorgaans is het normaal dat als je je dier brengt het "kosteloos" opgebaard word en je op dat moment afscheid kan nemen, wil je later nog een keer afscheid nemen, tja dat kost geld. Is bij mensen toch niet anders?

Bij mijn hond die ik zelf weg bracht, recht van de da af, die werd overgenomen van mij, en naar een aparte ruimte gebracht, in de tussentijd heb ik het zakelijke afgehandeld met de eigenaresse en besproken wat ik wilde, daarna kreeg ik (kosteloos) alle tijd om afscheid te nemen, ook werd me tot in detail uitgelegd wat er gebeurde met de spullen die ze bij zich had, toen ik eenmaal wegging was het klaar, wilde ik nog een x langskomen moest ik betalen, nogmaals niet meer dan logisch, ze ging een koelcel in, als ik langskwam haalden ze haar daaruit, legden haar in de kamer neer, in haar mandje, met haar halsbandje, speeltje en riem erbij, kost hun dus tijd, en tijd is geld. Hard maar het is zo..
Verdiep je voor de gein eens in de prijzen rond een mensen begrafenis, dat is echt niet leuk meer :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door