Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3173319
Hope schreef: Het valt mij op dat er zoveel mensen voor crematie besluiten. Dat had ik niet verwacht eigenlijk, maar ja, wij hebben dan ook buiten veel ruimte.

Hier word niks gecremeerd. Ook mijn paard is "gewoon" opgehaald door de destructie. Geen speciaal transport of zo.
Paarden en schapen worden hier ook opgehaald door Rendac, dat is bij groot vee ook niet ongebruikelijk. Maar voor mij persoonlijk is dat heel anders met een hond.

Ik heb hier ook een aantal hectare land.
Maar toch besloten om Mika te laten cremeren, waarom?
Die hond was zo speciaal voor mij dat het verschrikkelijk zou zijn als ik ooit dit huis zou verkopen en ik "mijn hond" dan zou moeten achterlaten. Zo voelt dat dan toch.

Ik heb hem btw zelf ook weggebracht, alles zo veel mogelijk in de mate dat dat kon zelf gedaan.
Wilde hem gewoon niet aan iemand anders over laten.
Dat was immers het allerlaatste wat ik nog kon doen voor mijn maatje.

En ja, wij hadden ons op voorhand al geïnformeerd, ook over de kosten.
Zijn van te voren gaan kijken bij het bewuste crematorium.

We wisten dat ie ziek was, en dat het een aflopende zaak was, dus ik wilde van te voren alles geregeld en beslist hebben, ik wist dat als het moment daar zou zijn dat ik het daarmee zo moeilijk zou hebben dat ik het niet meer zou kunnen regelen.

Onze eerste border Rex hebben we wel begraven, dat ging allemaal zo snel, die was vrijdags ziek, en zaterdagmiddag al dood.
Je weet dan echt niet wat je overkomt en hebt geen tijd meer rustig alle opties te bekijken.

in het geval van TS vind ik dat de DA deze info wel van te voren had mogen geven...
#3173322
Met DA ten aanzien van de procedure nog nooit een rot ervaring gehad
Altijd een keurige uitleg ( Die me na al die dieren wel bekend is )
Jaren terug wel een enorme rot ervaring gehad met een crematorium
Maar inmiddels een heel goed crematorium gevonden waar we al heel lang komen
Bij de meeste huisdieren wisten we al wel wanneer de dag van inslapen zou zijn
We bellen dan ook gelijk het crematorium , om een afspraak te maken wanneer we het dier komen brengen
Dat is hier altijd de volgende dag . Alles wordt altijd netjes afgehandeld , info over kosten etc
Er wordt gebeld wanneer we de as op kunnen halen , hier is het altijd individuele crematie
En de rekening komt meestal na twee weken
#3173323
Wij hadden er ook best goed over nagedacht. In eerste instantie wilde mijn dochter er niet over praten maar onze kanjer begon echt oud te worden, en er komt een dag dat...

Ik vond het inslapen zelf niet 'gezellig' ik vond het een nare kamer, en werd gek van de telefoon en fax machine die er stond. Het duurde erg lang voor het eerste spuitje werkte, hij heeft nog ontlast, bloed, poep en vuiligheid kwam eruit. Op zich was ik er wel  'blij' mee, want het was gewoon tijd voor hem.. maar het stonk vreselijk.

Wij hebben hem mee naar huis genomen, de da heeft een tand getrokken, dat wilde mijn dochter heel graag,
In de auto werd hij stijf. Nare ervaring, mijn dochter had hem op schoot en 't was best een beetje apart. Maar waren wel zeker dat hij dood was. We zijn langs de plek geweest waar hij zijn laatste strandwandeling gemaakt hebben, we zijn langs de plek gereden waar hij als kleintje eerst uitgeweest is.. en toen door naar huis. Hij heeft op zijn plekje op de bank gelegen.. we hebben een plukje vacht geknipt, we hebben poot afdrukken gemaakt en vooral enkel heel erg gehuild. Jesus wat deed (en doet) dat pijn. Begin van de avond zijn we hem gaan begraven, in zijn mand op de brommer, want dát vond hij zo leuk!, zoals wij met andere dieren ook gedaan hebben, en op het moment.. ging het fout. Mijn dochter raakte in paniek, had het over zand in zijn oogjes, wormen.. het voelde naar om hem achter te laten. En is dus het eerste dier wat ik niet fijn heb kunnen af sluiten, had hem liever gecremeerd. Dus ondanks dat we er wel heel goed over nagedacht was het toch niet wat we eigenlijk gewild hadden.

Overigens vind ik de kosten van die 2 laatste spuiten ook best heel hoog. Toch geen spijt gehad.. hij was op.. misschien had het nog maar een uurtje geduurd.. hij was al zo ver weg toen we aankwamen. Hij heeft er niks van mee gemaakt. Eenmaal binnen dachten we al dat hij er niet meer was.

Dat we hem zouden missen, dat had ik wel verwacht, dat we verdrietig zouden zijn ook. Maar dat je in een groot diep donker gat komt en zoveel verdriet en wanhoop kan voelen was voor mij totaal nieuw. En nu weer tranen over mijn wangen, en mis hem nog elke dag, maar goed, het is ook gewoon het allerbeste vriendje wat je je maar kon voorstellen. Ik wild eook geen hond meer, ik wil nooit meer die pijn voelen. En toch kwam na twee jaar rico op ons pad. En kan je niet anders dan van dat kleine beestje houden. Hij lijkt in niks op onze vorige hond.

Maar eigenlijk in de eerste week dat hij bij ons was... meteen besproken.. wat doen we, wat willen we als er iets gebeurd. Wij hebben nu besloten hem zelf mee te nemen, en wel te laten cremeren en ook bij dat laatste stukje aanwezig te willen zijn. En dus zijn as mee naar huis te nemen. De kosten voor een heel klein dier vallen best mee.
Je kan ook je dier bij het crematorium opgebaard hebben, er is best veel mogelijk. En ik denk dat het heel belangrijk is om je gevoel te volgen, en dat te doen wat goed voelt. En dat is voor een ieder anders. Dus als je bij een groepscrematie een goed gevoel hebt.. is dat niet fout. Maar als je er een persoonlijke gebeurtenis van wilt maken is het ook prima. Ik ben erg tevreden over dat we hem na het inslapen mee naar huis genomen hebben.

Doodgaan hoort bij het leven, dus weten wat kan en wat je wilt is belangrijk. Voor mensen maar zeker ook voor dieren. Het kan in het rouwproces helpen. En onverwachte rekeningen, kosten of niet alles geweten hebben kan een flinke domper zijn.
Door Lil
#3173325
Hope schreef: Het valt mij op dat er zoveel mensen voor crematie besluiten. Dat had ik niet verwacht eigenlijk, maar ja, wij hebben dan ook buiten veel ruimte.

Hier word niks gecremeerd. Ook mijn paard is "gewoon" opgehaald door de destructie. Geen speciaal transport of zo.
Let op dit is heel schokkend!

http://www.watisdestructie.nl/

Een huisdier van mij nee dank je echt niet. Ik heb helaas met de op straat gevonden kat geen keuze gehad: de gemeente bepaald dat (logisch ook!).
#3173334
Lil schreef: Let op dit is heel schokkend!

http://www.watisdestructie.nl/

Een huisdier van mij nee dank je echt niet. Ik heb helaas met de op straat gevonden kat geen keuze gehad: de gemeente bepaald dat (logisch ook!).
Ik heb 5 tellen naar het filmpje gekeken en snel weer uitgezet :'(
Nooit zo over na gedacht eerlijk gezegd,mijn dieren werden/worden zowiezo gecremeerd of begraven.
Geen haar op mijn hoofd die er over piekert om welk dier dan ook bij een da achter te laten,wetend dat het naar de destructie gaat...
#3173337
Dat is wel zo Lil, maar voor veel mensen is een dier dood. Enkel een verpakking. Dus als het voor iemand geen punt is dat het zo gebeurd is dat prima lijkt me.

Een dier wat onder de grond gaat verteerd ook en wordt opgevreten door wormen en tal van andere beestjes...
Een dier wat gecremeerd wordt vat vlam.. en blijven er enkel wat botresten over.
Een dier wat men laat opzetten, gebeurd ook het een en ander mee.

Dus denk dat het vooral belangrijk is dat mensen weten wat de opties zijn, wat er kan en vooral de keuze hebben wat voor hen goed voelt.
En als je dat van te voren bespreekbaar maakt en uitzoekt, kom je meestal ook niet voor verrassingen te staan.
#3173341
Lil schreef: Let op dit is heel schokkend!

http://www.watisdestructie.nl/

Een huisdier van mij nee dank je echt niet. Ik heb helaas met de op straat gevonden kat geen keuze gehad: de gemeente bepaald dat (logisch ook!).
Ik ga het niet kijken.

Ik heb heel veel respect dat er dieren naar een crematorium gaan hoor, begrijp me niet verkeerd! Ik heb er gewoon nooit bij stil gestaan omdat wij zoveel ruimte hebben, vandaar dat me in dit topic opvalt dat er veel mensen voor kiezen.

Voor mijn paard zou ik zo rond de 1500 euro kwijt zijn geweest, exclusief inslapen, wat dan bij het crematorium had gemoeten. Dat geld besteed ik dan liever aan haar vriendinnetje, die het nu zo moeilijk heeft. Dat zijn natuurlijk wel hele andere bedragen als een hond.
Ik troost mezelf met het idee dat ze er niet meer is en er ook niets meer van mee krijgt. Haar staartharen heb ik laten verwerken in een armband die ik elke dag draag. Dat doet mij persoonlijk dan meer als een urn.
#3173347
lastig altijd hoor, zo zei pas iemand tegen me van weet je wel zeker dat zimba individueel is gecremeerd.. en op dezelfde dag... weet je zeker dat hij in de urn zit...
ik hoop van wel....
zimba mochten we na t weekend ophalen....
bij mn eerste belgje, ramon..die lag daar en toen ging t crematorium in zn geheel in vlammen op...en kregen een urn met inhoud maar ja.. denk ik er t mijne van..
weirdo is in utrecht overleden en zij hebben hem naar stompwijk gebracht, urn via internet uitgekozen...
bij alle moet je er vanuit gaan dat mensen naar eer en geweten hebben gehandeld.....
#3173349
Goh bijzonder idd... Mij lijkt het idd ook fout gegaan bij je DA.
Casper is thuis ingeslapen en heb toen zelf van tevoren al info ingewonnen en afspraak met crematorium gemaakt. Het was immers gepland...

Joeri was ontzettend onverwacht, en toen ik met hem bij de DA kwam (gevoelsmatig nog even laten checken...) heeft de assistente alle contact overgenomen en de afspraak met het crematorium gemaakt, zij vroeg toen ook of ik hem zelf wilde brengen, of niet. Zij wilde dit lastige contact wat zo ongepland was voor mij overnemen. Super lief en kostte ook niets.
#3173352
Me and my boys! schreef: lastig altijd hoor, zo zei pas iemand tegen me van weet je wel zeker dat zimba individueel is gecremeerd.. en op dezelfde dag... weet je zeker dat hij in de urn zit...
ik hoop van wel....
zimba mochten we na t weekend ophalen....
bij mn eerste belgje, ramon..die lag daar en toen ging t crematorium in zn geheel in vlammen op...en kregen een urn met inhoud maar ja.. denk ik er t mijne van..
weirdo is in utrecht overleden en zij hebben hem naar stompwijk gebracht, urn via internet uitgekozen...
bij alle moet je er vanuit gaan dat mensen naar eer en geweten hebben gehandeld.....
Precies, heb vertrouwen!
Door Lil
#3173358
robbiekomvoor schreef: Ik heb 5 tellen naar het filmpje gekeken en snel weer uitgezet :'(
Nooit zo over na gedacht eerlijk gezegd,mijn dieren werden/worden zowiezo gecremeerd of begraven.
Geen haar op mijn hoofd die er over piekert om welk dier dan ook bij een da achter te laten,wetend dat het naar de destructie gaat...
Je kunt het ook gewoon lezen ipv het filmpje kijken. Het staat heel neutraal en zakelijk omschreven.
Rico schreef: Dat is wel zo Lil, maar voor veel mensen is een dier dood. Enkel een verpakking. Dus als het voor iemand geen punt is dat het zo gebeurd is dat prima lijkt me.

Een dier wat onder de grond gaat verteerd ook en wordt opgevreten door wormen en tal van andere beestjes...
Een dier wat gecremeerd wordt vat vlam.. en blijven er enkel wat botresten over.
Een dier wat men laat opzetten, gebeurd ook het een en ander mee.

Dus denk dat het vooral belangrijk is dat mensen weten wat de opties zijn, wat er kan en vooral de keuze hebben wat voor hen goed voelt.
En als je dat van te voren bespreekbaar maakt en uitzoekt, kom je meestal ook niet voor verrassingen te staan.
Ja als je het prima vindt, vooral doen hoor. Maar ik beantwoorde een vraag en voor mij is dit niet prima.

@ Hope, ja mijn verzorgpaarden dat is zo lang geleden toen was het nog wettelijk verplicht bij de Rendac te doen en als je dier wegloopt en langs de weg overlijdt dan heb je ook niets te kiezen. Het zij zo. Als ik kan kiezen wil ik het anders doen.
#3173363
Jammer dat het nu zo gegaan is, dat geeft toch wellicht een nog verdrietiger tintje eraan. Dat er zulke kosten aan verbonden zijn is niet meer dan billijk.
Toen onze eerste hond zou gaan overlijden, hebben we hem thuis in laten slapen. Dit doen wij altijd bij alle dieren. Ze gaan thuis heen, zodat de rest afscheid kan nemen en het in zijn of haar eigen omgeving gebeurd.
Ik heb toen verschillende sites van crematorium gelezen over hoe en wat. En gaan nu naar Haaksbergen, niet naast de deur, maar voelt goed daar.
Wij doen altijd ( wat klinkt dat naar ' altijd ' maar toch 3 honden helaas moeten laten gaan) voor een individuele crematie, we mogen mee naar de oven en zien dat die leeg is, maar daarna kijk ik niet meer, dat was best heftig. Als een hond overlijdt dan brengen we de hond meteen heen, dan blijft hij daar in de koelcel als het niet meteen kan plaatsvinden en komen wij de dag erna ofzo terug voor de crematie, als die dan aan de gang is, wachten wij of lopen we daar in de omgeving wat rond.
Daarna mee in de urn naar huis.
We wonen op een boerderij, en genoeg grond rondom huis en hebben 1 hond begraven op het erf, maar ik denk dan nu ' wat als we gaan verhuizen'? Daarom kies ik nu altijd voor crematie.
Ik hoop dat het heel lang duurt voor je dit nog eens moet meemaken, maar lees je in, vraag en bedenk wat je zelf wil.
Sterkte nogmaals.
Laatst gewijzigd door Diego op di 24 nov 2015, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#3173365
Me and my boys! schreef: lastig altijd hoor, zo zei pas iemand tegen me van weet je wel zeker dat zimba individueel is gecremeerd.. en op dezelfde dag... weet je zeker dat hij in de urn zit...
ik hoop van wel....
zimba mochten we na t weekend ophalen....
bij mn eerste belgje, ramon..die lag daar en toen ging t crematorium in zn geheel in vlammen op...en kregen een urn met inhoud maar ja.. denk ik er t mijne van..
weirdo is in utrecht overleden en zij hebben hem naar stompwijk gebracht, urn via internet uitgekozen...
bij alle moet je er vanuit gaan dat mensen naar eer en geweten hebben gehandeld.....
Hond of kat achterlaten bij de DA is voor mij ook geen optie.

Wat bovenstaande betreft: de vraag of het wel je eigen hond is die je meekrijgt speelt bij veel mensen.

Mika was de eerste hond die we wel lieten cremeren, ik heb heel veel gevraagd en mocht veel zelf doen / cq erbij blijven. Hadden ze alle begrip voor.
Ik heb hem zelf op de tafel gelegd en zowat tot aan de verbrandingsoven gebracht, gewacht daar ter plaatse, en er met de neus op gestaan dat de as / resten er uit gehaald werden, bij het in de uitgezochte urn doen.
Zo weet ik wel heel zeker dat het de as van mijn hond is die mee naar huis ging.

Ze hebben daar pootafdrukken gemaakt, haar in een potje gedaan, hij heeft daar nog apart gelegen zodat je nog tijd had in alle rust afscheid te nemen.
Maakte de pijn niet minder, maar al die "rituelen" noem ik het maar eens zorgden er wel voor dat ik juist deze ene hond überhaupt kon laten gaan.

Hebben ze heel fijn gedaan, en juist dat geeft je vertrouwen, zodat je een mogelijke volgende hond zeker ook weer naar dat huisdierencrematorium brengt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door