Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3178044
Af en toe koop ik aardpeer. Ik vind het lekker knapperige dingen. Ik vind ze niet bepaald zoet, bataat (de oranje althans) is een stuk zoeter. Ik vind ze vrij neutraal. Aardpeer gaat hier soms in een (open) ovenschaal, soms in een stoofpotje.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3178067
Wij hebben sinds vorig jaar aardperen in de moestuin. Leuk en lekker, maar ik had er behoorlijk last van. :D

Nu schijnt het beter te gaan als ze eerst fermenteren. Dat gaan we dus dit jaar maar doen. :)

Een belangrijk voordeel van fermentaties is dat zij voedingsmiddelen lichter verteerbaar maken, doordat er al een soort “voorvertering” plaatsvindt. Dit zorgt ervoor dat de belangrijke elementen in deze voedingsmiddelen, zoals een heleboel vitaminen en mineralen, beter opneembaar worden.

Veel zure fermentaties stimuleren het verteringsvuur en de stofwisseling, en dragen zo bij tot een evenwichtige spijsvertering.

De grote kracht van gefermenteerde groenten is dat de bacterie de celwanden afbreken, waardoor de in de cellen opgeslagen micronutriënten vrijkomen en zo beter opneembaar worden. Dit verklaart waarom sommige plantedelen, die anders moeilijk verteerbaar zijn na het inzuren juist zeer voedzaam worden. Een goed voorbeeld is de aardpeer. Rauw of gekookt veroorzaakt deze inuline bevattende knol soms nogal wat darmgassen, maar na fermentatie is dit geen probleem meer: de inuline is opgegeten en getransformeerd door bacteriën. Dit betekend echter dat de medicinale werking van inuline zelf ook ten dele verloren is gegaan. Een ander voordeel is dat fermentaties zorgen dat een heleboel vitaminen nog intact blijven, zoals bv vitamine C uit koolgewassen. Daarnaast ontstaan er een heleboel vitaminen door de omzetting. In een wereld waarin ons lichaam wordt gebombardeerd met dode voeding en antibiotica van allerlei soort, zijn dergelijke voedingsmiddelen bijzonder heilzaam.


Bron: http://www.voedselbron.nl/fermenteren-kun-je-leren/
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3178083
Owhhhh Eddie is net weer helemaal buikpijnvrij, dus dan laat ik de aardperen nog maar even achterwege...... Zou wel erg sneu zijn.... ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door