Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3170861
Anne in Duitsland schreef: Heb net dit stuk gelezen in de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/opinie/is-zal- ... ~a3870192/

Ik weet niet wie die auteur is en met welke autoriteit hij over het onderwerp schrijft, maar ik kan me voorstellen dat dit verhaal de beweegredenen van IS beter beschrijft dan de stelling dat IS tegen westerse democratie en waarden strijdt. Al was het maar omdat IS ook in zijn eigen omgeving (Syrië en omstreken) op een barbaarse manier huishoudt, terwijl westerse democratie en waarden daar toch niet het dagelijks leven kenmerken, voor zover ik weet.
Dat gevoel heb ik ook, hieruit kun je 'begrijpen' waarom ze doen wat ze doen. Tevens ook dat ze door zullen gaan en echt niet wakker liggen van foei mag je niet doen, of zullen we even praten om op andere gedachten te komen?
Een stukje godsdienstwaanzin wederom  :-\
Door fransbulletje
#3170866
Het artikel in de Volkskrant vond ik heel duidelijk en...ook wel eng!
Het geeft heel goed weer waar het om draait en ze deinzen echt nergens voor terug.
Mensen zo maar afslachten omdat hun manier van leven/religie jou niet aanstaat... :'(
Wat staat ons komende tijd nog te wachten...
Door lianneke
#3170878
Ging vanmorgen boodschappen doen bij de Lidl en de stroom viel even uit. Dus ook het licht. Shit...ik was bang. Dit was voor het eerst dat ik bang was.
Toen ging het licht weer aan.
Dan besef je dus heel erg goed dat alles anders is.
Over een poosje is het weer gezakt waarschijnlijk.
Hoop ik :-[
Door Martine-Tom
#3170887
lianneke schreef: Ging vanmorgen boodschappen doen bij de Lidl en de stroom viel even uit. Dus ook het licht. Shit...ik was bang. Dit was voor het eerst dat ik bang was.
Toen ging het licht weer aan.
Dan besef je dus heel erg goed dat alles anders is.
Over een poosje is het weer gezakt waarschijnlijk.
Hoop ik :-[
ik had de aanslag gemist, werd om 3 uur wakker en kwam er toen pas achter, half slaperig las ik iets over aanslagen in parijs, viel weer in slaap...en werd om 8 uur wakker door het geluid van helicopters boven mn huis...hart zat ook ff in mn keel toen. (Bleek om overvallers te gaan die ze zochten)
Keek ook gelijk om me heen wat de meest veilige plek zou zijn om te schuilen :-[
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3170897
Ik ben met zulke dreigingen heel erg blij niet in de randstad te wonen.
Ook vraag ik mij af hoe verstandig massale herdenkingen zijn, dit zijn ook weer potentiële doelwitten  :-X

Ook vind ik het niet geheel vreemd dat er een tegenreactie komt op alle bombardementen die 'wij' plegen in het midden oosten.
Het idee van aanslagen in het 'westen' is ook niet nieuw en het is ook niet de eerste keer dat zulke aanslagen dichtbij gebeuren. Eerder hebben we bijvoorbeeld de aanslagen in de metro van londen gehad.
Zolang 'wij' doorgaan met bombardementen in het midden oosten zal er dreiging zijn richting het westen door moslim extremisten......
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3170912
Maar ff serieus, omdat er nu net een aanslag is geweest is de kans op een nieuwe groter? Hmmm daar geloof ik niet in. Net zo groot evt kleiner omdat alles uitvoeriger gecontrolleerd wordt. Tja van mij mogen ze vaker klopjachten houden op radicalen en niet pas na een aanslag. Iets met kalf en put he?

dinky89 schreef: Ik ben met zulke dreigingen heel erg blij niet in de randstad te wonen.
Ook vraag ik mij af hoe verstandig massale herdenkingen zijn, dit zijn ook weer potentiële doelwitten  :-X

Ook vind ik het niet geheel vreemd dat er een tegenreactie komt op alle bombardementen die 'wij' plegen in het midden oosten.
Het idee van aanslagen in het 'westen' is ook niet nieuw en het is ook niet de eerste keer dat zulke aanslagen dichtbij gebeuren. Eerder hebben we bijvoorbeeld de aanslagen in de metro van londen gehad.
Zolang 'wij' doorgaan met bombardementen in het midden oosten zal er dreiging zijn richting het westen door moslim extremisten......
Als ik dat stukje lees wat Anne geplaats had maakt het niks uit wat wij doen, en geloven ze dat ze dood en verderf moeten zaaien omwille van het geloof en profeetgedoe enzo. Daarna komt verlossing.  ::)
Dus als we niks doen komen ze ook wel hierheen om ons uit te moorden want tja dat staat geschreven  ::)
Door Anne in Zweden
#3170913
dinky89 schreef: Ik ben met zulke dreigingen heel erg blij niet in de randstad te wonen.
Ook vraag ik mij af hoe verstandig massale herdenkingen zijn, dit zijn ook weer potentiële doelwitten  :-X

Ook vind ik het niet geheel vreemd dat er een tegenreactie komt op alle bombardementen die 'wij' plegen in het midden oosten.
Het idee van aanslagen in het 'westen' is ook niet nieuw en het is ook niet de eerste keer dat zulke aanslagen dichtbij gebeuren. Eerder hebben we bijvoorbeeld de aanslagen in de metro van londen gehad.
Zolang 'wij' doorgaan met bombardementen in het midden oosten zal er dreiging zijn richting het westen door moslim extremisten......
Ik vind het wel verschil maken of je een zwaarbewapende organisatie bombardeert die op oorlog uit is, die haar eigen landgenoten terroriseert, die openbare executies uitvoert en die de oorzaak vormt voor de grootste vluchtelingenstroom sinds tijden, of dat je nietsvermoedende burgers bombardeert van wie je weet dat ze ongewapend in een concertzaal, een voetbalstadium of een restaurant zitten.  :-X
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3170919
Anne in Duitsland schreef: Ik vind het wel verschil maken of je een zwaarbewapende organisatie bombardeert die op oorlog uit is, die haar eigen landgenoten terroriseert, die openbare executies uitvoert en die de oorzaak vormt voor de grootste vluchtelingenstroom sinds tijden, of dat je nietsvermoedende burgers bombardeert van wie je weet dat ze ongewapend in een concertzaal, een voetbalstadium of een restaurant zitten.  :-X
Idd.
Ja best goed van ze dat we haast gaan geliven dat het onze eigen schuld is  ::) Ik vind 'ons' best vaak watjes. Plegen ze zo een daad gaan we nog goedpraten waarom ze het doen ook, geen wonder dat het niet kordaat aangepakt kan worden.
Door lianneke
#3170923
Martine-Tom schreef: ik had de aanslag gemist, werd om 3 uur wakker en kwam er toen pas achter, half slaperig las ik iets over aanslagen in parijs, viel weer in slaap...en werd om 8 uur wakker door het geluid van helicopters boven mn huis...hart zat ook ff in mn keel toen. (Bleek om overvallers te gaan die ze zochten)
Keek ook gelijk om me heen wat de meest veilige plek zou zijn om te schuilen :-[
Hoe bang moeten alle mensen dan wel niet zijn en geweest zijn in de gebieden waar deze gruwelijkheden gebeuren.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3170931
Anne in Duitsland schreef: Ik vind het wel verschil maken of je een zwaarbewapende organisatie bombardeert die op oorlog uit is, die haar eigen landgenoten terroriseert, die openbare executies uitvoert en die de oorzaak vormt voor de grootste vluchtelingenstroom sinds tijden, of dat je nietsvermoedende burgers bombardeert van wie je weet dat ze ongewapend in een concertzaal, een voetbalstadium of een restaurant zitten.  :-X
Eens dat het een enorm verschil maakt hoe iets wordt aangepakt.
Maar de bemoeienis vanuit het westen speelt al heel veel langer. Wij proberen in het midden oosten al heel lang onze wil en levenswijze op te leggen aan de mensen daar. De tegenreactie wordt alleen maar van kwaad tot erger omdat wij ons daar blijven bemoeien en onze leefwijze blijven afdwingen.
En ja, het maakt mij bang dat het van kwaad tot erger gaat.

Maar laten we ons ook beseffen dat een deel van IS militair is opgeleid door de Amerikanen omdat 'wij' zo nodig de leider van Syrië omver wilden werpen:
Diverse groepen die zich gaandeweg bij IS hebben aangesloten zouden jarenlang militair en financieel zijn gesteund door o.a. de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië om het regime van president Bashar al-Assad van Syrië omver te werpen. Toen deze groepen niet meer onder controle konden worden gehouden, zouden deze landen hun handen ervan af hebben getrokken en hen hun gang hebben laten gaan
En inderdaad, hoe bang moeten de mensen in het midden oosten wel niet zijn waar IS toch duidelijk heel veel meer aanwezig is? Ik moet er niet aan denken om in een gebied te wonen met angst voor IS en bang voor bombardementen door het 'westen'.
Laatst gewijzigd door dinky89 op ma 16 nov 2015, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#3170977
dinky89 schreef: Eens dat het een enorm verschil maakt hoe iets wordt aangepakt.
Maar de bemoeienis vanuit het westen speelt al heel veel langer. Wij proberen in het midden oosten al heel lang onze wil en levenswijze op te leggen aan de mensen daar. De tegenreactie wordt alleen maar van kwaad tot erger omdat wij ons daar blijven bemoeien en onze leefwijze blijven afdwingen.
En ja, het maakt mij bang dat het van kwaad tot erger gaat.

Maar laten we ons ook beseffen dat een deel van IS militair is opgeleid door de Amerikanen omdat 'wij' zo nodig de leider van Syrië omver wilden werpen:
En inderdaad, hoe bang moeten de mensen in het midden oosten wel niet zijn waar IS toch duidelijk heel veel meer aanwezig is? Ik moet er niet aan denken om in een gebied te wonen met angst voor IS en bang voor bombardementen door het 'westen'.
Ik weet niet of 'wij' onze levenswijze willen opleggen daar. Ik heb eerder de indruk dat het westen zich in andere landen inmengt omdat/wanneer er iets te halen valt (olie, of stabiliteit in de regio), maar dat klinkt zo onaardig, en dus doen 'we' alsof we ons inmengen uit humanitaire overwegingen. Eerlijk gezegd denk ik dat veel westerse democratisch gekozen politieke leiders democratie eigenlijk maar een lastig ding vinden. Beetje rekening moeten houden met de wensen van het volk. Dat werkt niet eens in westerse democratieën. ::) Het was allemaal toch veel eenvoudiger (voor het westen) in het Midden-Oosten toen de dictators er nog de dienst uitmaakten? En pas toen de onderdrukte bevolking het niet langer pikte en veranderingen eiste, kwam het westen helpen onder het mom van: het volk wil democratie.

Anderzijds geloof ik niet dat afkeer van de westerse waarden de belangrijkste drijfveer van IS is. Dan ga je toch niet je eigen, niet door westerse waarden verpeste bevolking met miljoenen tegelijk het land uit terroriseren? Laten we niet uit het oog verliezen dat sjiieten en soennieten elkaar ook graag naar het leven staan, al eeuwen - en geen van die moslimtakken heeft de westerse waarden hoog in het vaandel.

En, het is al eerder gezegd: hoelang kun je het volhouden de andere kant op te kijken en je nergens mee te bemoeien als er honderden meisjes tegelijk worden gekidnapt en tot jihadi-bruid worden gemaakt? Gedwongen? Hoelang mag je je nergens mee bemoeien als een dictator zijn eigen bevolking met mosterdgas bestookt? En als die bevolking met honderdduizenden tegelijk op de vlucht slaat naar Europa, moeten we de poorten dan gesloten houden onder het motto: we bemoeien ons niet met jullie regio?
Geen bemoeienis betekent ook: geen ontwikkelingshulp. Geen handel drijven. Geen studenten van elders toelaten in westerse landen om daar te studeren. Kunnen wij nu zeggen: dat is dan maar de consequentie. Maar hoe hard roepen we niet "Waarom grijpt Amerika niet in?!" als er vreselijke dingen met de bevolking worden gedaan in die regio?


Edit: iets toegevoegd
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 16 nov 2015, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3170995
Het probleem is veel groter dan het lijkt, dat is duidelijk. Maar zou het ook niet komen doordat de wereld steeds kleiner wordt? Mensen hebben steeds meer de mogelijkheid tot radio, tv, internet... Ze worden beter geletterd en zien hoe wij in het westen leven.

Er zullen ook mensen in het oosten zijn die steeds meer zien hoeveel vrijheid en welvaart wij hebben. Die mensen krijgen steeds meer een stem. Het is ook het volk wat in opstand komt, wat hun dictator van zijn troon wil stoten en daarvoor massaal de straat op gaat. Dat komt naar mijn idee ook omdat er steeds meer mensen zijn die zien hoe het leven óók kan zijn en dat zelf ook willen. Vaders die vinden dat hun dochters ook naar school moeten kunnen, mensen die niet meer bang willen zijn.

Het is naar mijn idee ook weer te kort door de bocht om 'het westen' nu maar de schuld te geven. De schuld ligt ook bij dictators die fijn op hun eigen, vertrouwde stek willen blijven zitten en totaal niet luisteren naar wensen van het volk. De regeringen die martelen, vermoorden, ontvoeren. Het is niet gek dat mensen daartegen in opstand komen. Het probleem ligt ook in het feit dat de ene dictator misschien wel om zeep geholpen kan worden, maar er dan een onbestuurbaar land achterblijft waar iedereen toch vooral zijn of haar eigen belangen wil behartigen. Dan komt ineens het leger aan de macht, de Moslimbroeders, een andere dictator of IS. De kans dat er ineens een goed geoliede democratische regering komt te zitten is zo nog als nihil. Maar is dat onze schuld?!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3171002
Dat het in het midden oosten 'een zootje' is vind ik wel gedeeltelijk de schuld van het westen. Maar dan wel uit de tijd van de kolonisatie waarbij niet is gekeken naar bevolkingsgroepen maar landsgrenzen lukraak zijn getrokken (daarom zijn ze ook zo recht). Daar is het al mis gegaan. Daarna moesten 'wij' dekoloniseren en kwamen de dictators en nieuwe onderdrukking.
Toch las ik laatst een artikel dat dictators goed zijn voor ontwikkeling van een land omdat die tenminste jarenlang dezelfde richting op blijven gaan en er dan consistent beleid wordt gevoerd ipv de draaikonterij die na elke verkiezing plaatsvind. Dat derde wereldlanden wellicht juist gebaat zijn bij een dictator.

IS is zeker een groot probleem. Zelfs de leider van al qaida keurt de handelswijze van IS af en staat wat dat betreft aan 'onze' kant........

Qua Europa moeten we eerst de wijk molenbeek in Brussel in het gareel zien te krijgen. Daar komen de vele aanslagplegers van de laatste tijd vandaan  :-X Maar door de vele districten in Brussel schijnt dat erg lastig te zijn......
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3171181
Anne in Duitsland schreef: Ik vind het wel verschil maken of je een zwaarbewapende organisatie bombardeert die op oorlog uit is, die haar eigen landgenoten terroriseert, die openbare executies uitvoert en die de oorzaak vormt voor de grootste vluchtelingenstroom sinds tijden, of dat je nietsvermoedende burgers bombardeert van wie je weet dat ze ongewapend in een concertzaal, een voetbalstadium of een restaurant zitten.  :-X
eens
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door