Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3169464
De 'bruine' rat is niet altijd bruin. Hij kan ook zwart zijn. Het krioelt in Nederland van de ratten, maar er is weinig aan te doen. Met gif kan je een aantal doden, maar er komen gewoon anderen voor terug. Het beste wat je kan doen is alles schoon houden. Geen etensresten ergens laten slingeren, geen kippenvoer, geen vogelvoer.
Door hannabelgje
#3169466
De "bruine" rat kan inderdaad verschillende kleuren hebben. Maar de rat op de foto is echt een rattus rattus. Dat is te zien aan de grote oren, kleine snuitje en hele lange staart.
Ratten binnen vind ik een ander verhaal. Dat je ze dan binnen bestrijdt snap ik heel goed.
Door Elf
#3169470
hannabelgje schreef: Het is een rattus rattus. Oftewel zwarte rat. Bijna uitgestorven in Nederland en hele speciale dieren. Waarom moet hij dood?
Nou, hier in het zuiden des Nederlands stikt het van de ratten...  :-X
Door tt-tjes
#3169474
hannabelgje schreef: De "bruine" rat kan inderdaad verschillende kleuren hebben. Maar de rat op de foto is echt een rattus rattus. Dat is te zien aan de grote oren, kleine snuitje en hele lange staart.
Ratten binnen vind ik een ander verhaal. Dat je ze dan binnen bestrijdt snap ik heel goed.
Of het een rattus rattus is of niet. Ik wil het risico niet lopen zo meteen een hele kolonie binnen te hebben. Afgelopen zomer toen ik buiten zat hoorde ik iets in de goot en daarna op de overkapping. Ik dacht een vogel totdat ik een rat van de overkapping op de schutting zag springen.
Ik ben daar klaar mee.
Door Elf
#3169475
tt-tjes schreef: En wij zitten niet zo heel ver van elkaar af.
Precies.... Het is hier echt een plaag in sommige delen van Eindhoven. Zelf heb ik ze nog niet gezien in onze tuin maar aangezien ze hier in de straat volop gevangen en gezien worden zitten ze hier uiteraard ook. JAKKIE! Bestrijden heeft alleen maar zin als je dat collectief met de hele buurt doet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3169482
Ik vind hem er ook wel cute uitzien, zo met zn flapoortjes en kraaloogjes. Maar dat is vast omdst hij niet in mijn tuin zit  :P

Ik vind van die klemmetjes die je op scherp moet zetten altijd erg effectief tegen muizen en die zijn er ook in formaat rat. Het is ook een snelle dood itt gif.
Door Elf
#3169485
Wat hier in de flyer stond was dat er zowel zwarte als bruine ratten in Eindhoven zijn. En de zwarte zijn moeilijk met gif te bestrijden omdat ze geen haver e.d. eten. Klemmen dus voor zwarte ratten en gif voor bruine... :-\
Gebruikersavatar
Door Hope
#3169487
hannabelgje schreef: Het gekke vind ik altijd dat als er ratten in de tuin zitten deze dood moeten. Omdat ze ziektes zouden overbrengen. Vogels en dan met name mussen brengen veel meer ziektes over, maar daar hoor je nooit iemand over. De vlooien van een rat zijn niet dezelfde als die op een hond of kat zitten. En de zwarte rat komt in Nederland alleen nog voor in het havengebied en in het zuiden. In de rest van Nederland niet meer. Ik heb er ooit eentje als huisdier gehad.
Ook zitten hier al ratten in de tuin zolang ik hier woon. Ik heb er geen last van en laat ze lekker hun ding doen.
Een rat geeft overlast. En een rat is gevaarlijk, niet alleen i.v.m. het overbrengen van ziekten. Een rat vreet dingen kapot, zoals kabels. Je kan kortsluiting krijgen, ratten zijn niet zelden de oorzaak van brand. Ze vreten isolatie weg, zorgen voor verstoppingen in dakgoten, regenpijpen en putjes.

Daarnaast is de zwarte rat wel degelijk een probleem. Wij hebben hier een ware rattenplaag, zo erg dat het nu verplicht is de gemeente in te lichten als je last hebt. Ze vreten hele bedrijven aan, ze maken holen in sloten en dijken en zorgen daarmee voor zwakke kades. Echt, als je ratten in je tuin hebt, doe er dan wat aan want voor je het weet heb je een plaag. En een plaag aanpakken is gewoon echt een ramp.

Bruine ratten zijn niet zo erg. Die zijn nog wel eens te vangen, die zijn minder kieskeurig en ook minder slim. Zwarte ratten heb je al snel heel veel, want ze eten lang niet alles, zijn enorm voorzichtig als het gaat om vallen en dergelijke en voeren dus eerst hun jongen om te kijken of het voedsel veilig is.

Stap 1 in het vangen van ratten en muizen is altijd de oorzaak aanpakken. Als je zorgt dat er geen eten is, dan maak je het al een stuk minder aantrekkelijk om te komen. Dus al dat vogelvoer weg en je tuin even flink onder handen nemen als er blad in ligt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3169493
Lizzy schreef: Wij hebben vorig jaar klapvallen gezet en hadden binnen no time de hele familie uitgeroeid ( :'( :'( :'().
Het enige wat bij mij onder die grote klapvallen zat waren piepkleine veldmuisjes. Echt overkill.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3169494
koekje schreef: Ik vind hem er ook wel cute uitzien, zo met zn flapoortjes en kraaloogjes. Maar dat is vast omdst hij niet in mijn tuin zit  :P

Ik vind van die klemmetjes die je op scherp moet zetten altijd erg effectief tegen muizen en die zijn er ook in formaat rat. Het is ook een snelle dood itt gif.
Ik vind die witte in jouw onderschrift er ook cute uitzien  :P
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door