Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door BusKay
#3202626
keetje schreef:Me even in verdiept. Die dingen zijn 3 in 1? BBQ, rookoventje en vuurpot? Ook erg leuk. Ik ga me verder verdiepen. Wij willen ook roken. Alleen snap ik het verschil niet tussen koud en warm roken. Behalve dan de temperatuur. (Neem ik aan) want hoe kan je koud roken. Die rook zal toch gemaakt moeten worden? *****Sprak zij blont*** :-[
Dit is geen drie in 1 origineel maar je brengt me op ideeën...
Voor koud roken maak je met een spiraal alleen rook een dus blijft de temperatuur laag...

Koud roken:
Door keetje
#3202628
Leuk filmpje, vooral de poepende hond op de achtergrond. :biggrin2:

Ik wist niet dat dat allemaal zo veel tijd in beslag nam.

Lijkt me allemaal erg leuk. Ik wil een rookton. :D
Door sella
#3202647
Wij zijn begonnen met een gas rookoven.
Daarna zijn we koud gaan roken en dat doen we gewoon in een kartonnen doos met een roede van metaal die we nog hadden.
Gaat gesmeerd. Rookworst, zalm ect. Warm roken willen we ooit nog weleens doen, echter koud roken blijken wij veel lekkerder te vinden.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3202674
keetje schreef:Die gaan toch op het gas? Die heb ik altijd aan willen schaffen. Is dat makkelijk om te doen? Of staat dan je hele kamer vol rook? Dat kan ik niet hebben met een astmatische gaai.
Wij hebben deze en gebruiken hem gewoon op ons gaskookplaat. Je ruikt minimaal in huis en het is heel simipel om te doen.

Ik heb hem hier gekocht: http://www.blackaddermetaaldetectors.nl ... okmot.html en dan via Bol.com.
Door eelke
#3206216
Afgelopen zondag weer een biertje gebrouwen. 20 liter blond bier, genaamd, Domme Blonde :biggrin2: er zitten 3 soorten mout en 2 soorten hop in, en Belgische gistjes die momenteel lekker aan het eten zijn :)

Opwarmen van het maisch water, met op t aanrecht de helft van de geschrote mout.
Afbeelding

Maischen. Ik had hierin 3 stappen, 40 min op 62 graden, 15 min op 72 en 5 min op 76. Het kabeltje wat je ziet is de thermometer. Of dit helemaal goed gegaan is betwijfel ik, want mijn thermometer deed raar en die zei achteraf dat het in mijn koelkast nog 36 graden was ::) dit kan gevolgen hebben voor de suiker-ketens die aangemaakt worden op de verschillende temerpaturen. Verschil tussen koppijn-bier, of juist zoet of droog bier.
Afbeelding

Het worT al wat :)
Afbeelding

Het wort moet naar de filterkuip.
Afbeelding

Vanuit de filterkuip weer naar de afgewassen brouwpan
Afbeelding

Er is hierbij een filterbed in elkaar gezakt, wat nog extra helpt bij het filteren. Dit wordt nog eens uitgespoeld met een aantal liter water om echt alle suikers in je wort te krijgen.
Afbeelding

Brouwhulp met op de achtergrond de filterkuip.
Afbeelding

Dan het hopkoken. Alles word aan de kook gebracht, en dan hang ik er zakjes met hop in. De ene kookt de volle 75 min mee, en dan nog een zakje op 15 min. Langer en korter koken heeft invloed op de smaak. Hoe korter het mee kookt, hoe meer hopsmaak, maar dat is natuurlijk niet altijd gewenst. Dat buisje wat er staat is om het sg te meten, het verschil tussen het sg voor het gisten en na het gisten doe je x 0,125 en dat is dan je alcohol percentage.
Afbeelding

Kokend heet wort gaat naar het gistvat. Dat koelt vervolgens boven in bad terug naar 25 graden, en dan kan het gist erbij.
Afbeelding

Dus is het lekker aan het bluppen boven en ruikt de badkamer heerlijk. Afwachten tot t is uitgegist (dan veranderd het sg niet meer) en dan kan het in flesjes en is het na een paar weken te drinken :) (of niet :P)
Laatst gewijzigd door eelke op do 24 mar 2016, 13:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#3206224
Kaio schreef:BIER HIER!!! BIER HIER!!! :biggrin2:


Meer een baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas waarom heb je nou een andere hobby, wij zijn toch leuk genoooeeeg!! ;)
Door eelke
#3206225
Angelique schreef:Leuk verslag Eelke! Best nog wel een werkje hé :o


Uhu, om 10 uur begonnen en uiteindelijk om half 7 de gist erbij en vat afgesloten. En ik moet de laatste rommel nu nog steeds opruimen ::)

Flessen reinigen en het bottelen is ook nog wel een uur of 3-4 werk denk ik.
Door BusKay
#3206244
eelke schreef:Uhu, om 10 uur begonnen en uiteindelijk om half 7 de gist erbij en vat afgesloten. En ik moet de laatste rommel nu nog steeds opruimen ::)
Flessen reinigen en het bottelen is ook nog wel een uur of 3-4 werk denk ik.
En da allamal veur un pilske... :biggrin2: :biggrin2:

Kon je makkelijk aan hop komen??
Door eelke
#3206251
BusKay schreef:En da allamal veur un pilske... :biggrin2: :biggrin2:

Kon je makkelijk aan hop komen??
Bier BusKay, geen pils!! ::)

Ja hoor, voor dit brouwsel was ongeveer 50 gram nodig. 1 soort had ik nog op voorraad. Niet alle hopsoorten zijn moeilijk te krijgen, ligt ook aan de smaak en het type bier. (de ipa's die je nu veel ziet, daar is veel hop voor nodig).
Mocht het allemaal erg slecht gaan, ik heb gelukkig zelf ook hop in de tuin :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door