Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3167222
M@rina schreef: Rundvleeskroketten/bitterballen, garnalenkroketten, ragout (kip, rund, champignon) appelmoes, brood....
Oooh, die maak ik ook! Kroketten en bitterballen naar recept van oma

He gelukkig, maak ik toch meer zelf dan ik dacht Afbeelding
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3167231
Thessa en Shanti schreef: Hoe maak je die bitterballen? Vanwege mijn overgevoeligheid voor e621 kan ik geen bitterballen uit de winkel eten, dat is wel iete wat ik mis.  :D
Ik maak ze als volgt;
Pond rundvlees; even aanbraden in roomboter en vervolgens minimaal 3 uur sudderen met een laurierblaadje en ik doe er zelf altijd rundvleeskruiden bij. (Durf niet te zeggen welke e nummers daar in zitten, maar anders is er vast wel een kruidenmix zelf samen te stellen)
Als het vlees goed gaar is haal ik het met een vork uit elkaar en terug in de jus, dan doe ik er een bloempapje bij tot er een stevige ragout ontstaat. Dat gaat vervolgens een kleine 24 uur in de koelkast en daarna kun je bitterballen of kroketten maken van de ragout!
Door pallas
#3167237
Vroeger deed ik van alles zelf. Van bakken en naaien tot klussen in huis. Nu doe ik op een hele goeie dag zelf koken. Vooral lekker vers. Pakjes gebruik ik liever niet. Ik wil me meer verdiepen in gezong vegetarisch of veganistisch koken.
Verder wil ik sokken en sloffen breien gaan proberen deze winter.
Door Shanti en co
#3167262
constance.blokzijl schreef: Ik maak ze als volgt;
Pond rundvlees; even aanbraden in roomboter en vervolgens minimaal 3 uur sudderen met een laurierblaadje en ik doe er zelf altijd rundvleeskruiden bij. (Durf niet te zeggen welke e nummers daar in zitten, maar anders is er vast wel een kruidenmix zelf samen te stellen)
Als het vlees goed gaar is haal ik het met een vork uit elkaar en terug in de jus, dan doe ik er een bloempapje bij tot er een stevige ragout ontstaat. Dat gaat vervolgens een kleine 24 uur in de koelkast en daarna kun je bitterballen of kroketten maken van de ragout!
Kruiden zullen we dan inderdaad zelf doen. Doe je er nog een paneellaagje omheen? En dan in de frituur lijkt me?
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3167264
Thessa en Shanti schreef: Kruiden zullen we dan inderdaad zelf doen. Doe je er nog een paneellaagje omheen? En dan in de frituur lijkt me?
Uiteraard doen we er een paneerlaagje om heen, wij doen meestal ei, paneer, ei en dan nog een laagje paneer. En ik vergat ik doe de bitterballen en/of kroketten ook minimaal 24 in de vriezer voor ze in de frituur gaan. Ze zijn dan steviger en zuigen niet zoveel vet op als wanneer je ze meteen in de frituur gooit.
Door M@rina
#3167285
Thessa en Shanti schreef: Hoe maak je die bitterballen? Vanwege mijn overgevoeligheid voor e621 kan ik geen bitterballen uit de winkel eten, dat is wel iete wat ik mis.  :D
hier mijn recept":

Recept voor Hollandse rundvleeskroketten
Ingrediënten
voor 15 tot 20 kroketten of 30 tot 50 bitterballen
600 gram gaar soepvlees (van kip of rund, of, heel lekker, ossenstaart)

voor de roux
1 ui, gesnipperd
60 gram boter
60 gram bloem
250 ml bouillon
250 ml melk
2 a 3 eetlepels vers gehakte peterselie
peper, zout, nootmuskaat naar smaak 2 a 3 eetlepels vers gehakte peterselie

voor het paneren
bloem
losgeklopte eieren of eiwitten
paneermeel of fijn verkruimelde beschuit

Voorbereiding
Snijd het soepvlees heel fijn.
Fruit de ui in de boter voor de roux tot glazig.

Laat de boter zachtjes smelten, niet bruin laten worden. Meng er in één keer de bloem door en roer het tot een stevige massa.
Giet er langzaam de bouillon en de melk door, scheutje voor scheutje, goed roeren tot je steeds een gladde, glanzende massa krijgt voor je het volgende scheutje toevoegd. Voeg peper, zout en nootmuskaat toe.
Schep het fijngehakte vlees en de peterselie door de roux en laat deze helemaal afkoelen. Bewaar tot gebruik in de koelkast, of vries in.
Haal de ragout vlak voor verwerking uit de koelkast. Vorm met de handen lange ronde staven (kroketten) of balletjes (bitterballen), niet te dik, anders moeten ze te lang in de frituur. Zet drie diepe borden klaar, één met bloem, één met losgeklopt ei, en één met paneermeel. Haal de kroketten of bitterballen achtereenvolgens door bloem, ei en paneermeel. Voor een lichtere versie kun je ook alleen eiwit gebruiken in plaats van heel ei. Let erop dat de kroketten compleet gepaneerd zijn, zodat er tijdens het frituren geen barsten in de korst komen, en de vulling in de olie gaat zwemmen. Leg de gepaneerde kroketten een half uur terug in de koelkast.

Bereiding
Verhit frituurolie of -vet tot 180 oC. Frituur de kroketten tot ze goudbruin zijn, ongeveer vier minuten. Laat ze even op keukenpapier uitlekken.
Gebruikersavatar
Door baileys
#3167332
baileys schreef: Ik ben nu voor het eerst bezig met kippenragout. Vraag me vanavond maar of het gelukt is  :D
Was jammie. Volgende fase wordt kroketten.
Door Syrae
#3167356
We maken veel zelf, van kroketten tot kasten en kleding ;)

Ben op t moment bezig met de drops Irish dream sokken, prachtig! Zit ondertussen op anderhalve sok. Ben ooit met het patroon begonnen tijdens de zwangerschap van de oudste, die Is inmiddels bijna 4 ;D

Heb nu 3 kilo moesappels op de kop getikt. Ik heb wat inspiratie nodig voor de te maken dingen, graag makkelijk te bewaren. Ik ga sowieso appelmoes inmaken en appelflappen invriezen (gewoon ongemakken. Kan dan als je trek hebt 20 a 25 minuutjes vanuit de vriezer in de oven, erg makkelijk)

Appeltaart Is niet te bewaren en aangezien ik nog zo'n 38 kilo kwijt wil geen optie. Appelmoes en appelflap maak ik meestal suikervrij.

Dus, graag recepten met moesappels die makkelijk te bewaren zijn en enigszins gezond!
Door hannabelgje
#3167359
pallas schreef: Vroeger deed ik van alles zelf. Van bakken en naaien tot klussen in huis. Nu doe ik op een hele goeie dag zelf koken. Vooral lekker vers. Pakjes gebruik ik liever niet. Ik wil me meer verdiepen in gezong vegetarisch of veganistisch koken.
Verder wil ik sokken en sloffen breien gaan proberen deze winter.
Sokken breien is zo fijn om te doen!
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3167361
Appelmoes, wasmiddel, kniepertjes (Vegtersrolletjes maar dan lekker), en ik raak enthousiast van die bitterballen en kroketten! :P Dus dat ga ik binnenkort maar eens testen. :biggrin2: Zei de keukenprinses..
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3167397
O, best aardig wat. Yoghurt, diverse taarten, koekjes en broodvarianten, puddingen, jam (met minder suiker) of vruchtensauzen, chutney, appelmoes en ik zal nog wel het e.e.a. vergeten.
In het verleden heb ik ook wel eens zelf paling gerookt en in mijn Kroatische tijd maakten we zelf o.a. wijn, worsten en gedroogde hammen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door