Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Welk merk zou jij kiezen en graag ook waarom

Ford Transit Connect
12
28%
Renault Kangoo
6
14%
Peugeot Partner
7
16%
Citroen Berlingo
14
33%
Opel Combo
4
9%
Door Lizzy
#3168989
*Lia* schreef: Veel plezier met je nieuwe tuut. Flinke jongen.



Dat heb ik nog nooit hoeven doen. Mijn stoelen staan op de vliering.
Bij Leo z'n lease Kangoo heeft hij de stoelen er ook uit gehaald en inderdaad ook nooit teruggezet voor de APK.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3169041
Lizzy schreef: Bij Leo z'n lease Kangoo heeft hij de stoelen er ook uit gehaald en inderdaad ook nooit teruggezet voor de APK.
Nou dan heb ik het vast helemaal verkeerd! Dacht altijd dat een auto in originele staat gekeurd moet worden. Ik moet namelijk de banken opklappen tijdens de APK. Gordels moeten gecontroleerd worden enz.

Lees overal dat het inderdaad geen probleem is. Zal in mijn geval wel komen omdat de bank er nog in zit en daarom "werkend" moet zijn??
Laatst gewijzigd door Pauline op di 10 nov 2015, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3169095
Pauline schreef: Nou dan heb ik het vast helemaal verkeerd! Dacht altijd dat een auto in originele staat gekeurd moet worden. Ik moet namelijk de banken opklappen tijdens de APK. Gordels moeten gecontroleerd worden enz.

Lees overal dat het inderdaad geen probleem is. Zal in mijn geval wel komen omdat de bank er nog in zit en daarom "werkend" moet zijn??
Als er een bank inzit, moet alles eromheen werken zoals gordels e.d. Haal je de bank eruit, is dat prima, hebben de gordels ook geen functie meer.
Maar idd is het ei dat alles werkend moet zijn.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3169125
Angelique schreef: Als er een bank inzit, moet alles eromheen werken zoals gordels e.d. Haal je de bank eruit, is dat prima, hebben de gordels ook geen functie meer.
Maar idd is het ei dat alles werkend moet zijn.
Aha, duidelijk!

Bank moet blijven! Soms moet er behalve Eddie, 2 teckels, 1 buggy ook nog een papa mee! :biggrin2:
Door sella
#3169355
Wij hebben een oude grand espacen en idd veel stoelen eruit gepleurd en daar wordt nooit wat over gezegd met de apk.
Ze kunnen wel zien dat het middendeel voor de honden is ingericht en de achtste helft voor ons is en de boodschappen, water en handdoeken ect.
Door Lil
#3169579
Angelique schreef: Als er een bank inzit, moet alles eromheen werken zoals gordels e.d. Haal je de bank eruit, is dat prima, hebben de gordels ook geen functie meer.
Maar idd is het ei dat alles werkend moet zijn.
Precies dat!

Ik moest toen ik de bank naar voren klapte alles eruit halen etc etc. Haal je de bank eruit (dat zijn 2 tot 4 grote bouten, meer niet), dan hoeft dat niet meer. Geen zitplaats meer. Ik heb trouwens wel een aantekening op mijn eerste keuringsbewijs: achterbank ontbreekt.
Door Parelridder
#3171676
Gefeliciteerd met jullie nieuwe auto!!!!! :)
Ik hoop dat je er nog héél lang plezier van gaat hebben, maar alleen al dat je gewoon uit kijkt naar de zit rit maakt 'm een goede keuze. Als een autostoel je krom laat staan van de pijn geeft hij je niet de vrijheid en mobiliteit waar je een auto voor hebt!

Voor wat betreft de autorekken:
Parelridder schreef: Ooit had ik een universeel rek, die je tussen bodem en plafond klemde. Bij fiks remmen, waarbij de hond verschoof, klapte dat hek om.. later heb ik dat hek aan de hoofdsteun van de achterbank bevestigd, zodat het niet meer kon omvallen en hen toch tegen hield. Eén van de problemen die ik daarmee had, was dat het hun vluchtroute (bij een eventueel ongeval) ontnam.
In 2013 kreeg ik een auto ongeluk, met 1 hond achterin, in de camperbus van mijn ouders. De achterbak was van binnenuit niet bereikbaar (vast rek) en de achterdeur was niet te openen. Hondje volkomen in paniek en daarin volkomen alleen, dus zelf heb ik me ook gruwelijk machteloos gevoeld.
Ik heb daarna voor mijn auto rekken bij http://www.hundeschutzgitter.de/ laten maken. Een vriendin had er al véle jaren rekken van, dus ik kende de kwaliteit. Ze bieden op de website ook 2e hands rekken van hun hand aan, je kunt net mazzel hebben en er langs die weg eentje vinden, maar je kunt óók in gedachten houden zo je rek weer te kunnen verkopen tzt. Daarnaast kunnen ze een rek aanpassen voor een volgende auto als het model slechts weinig anders is. Hoe dan ook: dit is dé beste aankoop van mijn leven, ik ben er ziels gelukkig mee.
Ik heb een rek tussen achterbak en achterbank en daarbij gekozen voor eentje die tot aan de vloer loopt, mét vluchtdeuren. Daardoor kunnen mijn honden óók bevrijd worden als er nogmaals iemand achterop ons rijdt: leuning van de achterbank plat klappen en deurtje openen kan zowel langs linker als rechter portier.
Daarnaast heb ik een rek tussen achterbak en achterklep, zodat ze opgesloten kunnen zitten met de achterklep open. Voor ons super handig en ook veilig natuurlijk.
Het was een investering, 'k heb er járen over gedacht & gedroomd, maar wil nooit meer zonder! Er is verder werkelijk alles mogelijk, ook bijv. tussen voor- en achterbank. Of voor de raampjes van de achterbank. Dus afhankelijk van waar je jouw hond vervoert kun je het helemaal naar wens en op maat krijgen.
Voor mij was het en eindje rijden, maar ik hoefde alleen te komen voor het afhalen/monteren, want op verzoek hebben ze een zelfde model auto in de buurt gezocht en daarin alles opgemeten (met foto's van de binnenzijde van mijn auto, ter controle/vergelijking van de bevestigingspunten die de auto bood). Montage gaat overige héél snel, dus mocht je onverhoopt alles er eens uit moeten nemen, dan kan dat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het is een uitgave, maar de kwaliteit is echt TOP en dus ook niks dat los rammelt of zo. Gebruikers ervaringen geven een verschil in kwaliteit tussen de Nederlandse en de Duitse versie van deze op elkaar lijkende rekken (maar de Duitse zijn ook wat duurder).
De rekken geven me een gevoel van veiligheid onderweg, tav mijn maatjes. Niet alleen in normale aktiviteiten (bijv. het voorkomen van onbedoeld uit de auto springen en ruimschoots kunnen ventileren op warme dagen) maar zeker ook bij terug denken aan het auto ongeluk. Daar stonden we dan, tegen middernacht, op de linkerbaan van een snelweg... Maa(r)tje achterin: de achterdeur ging niet open tgv de botsing, maar als dat wél gelukt was, had ik haar er dan veilig uit kunnen halen terwijl ze zó geschrokken was..? Deze rekken geven mogelijkheid hen langs alle kanten te bevrijden en beletten hen tegelijkertijd om er uit te vluchten voor ik de lijn vast heb.
Mochten dit soort rekken een overweging voor jullie zijn, dan zou je iets kunnen laten maken waarmee ze in het midden van de auto zitten, als je dat een veiliger idee vindt.
Door Lizzy
#3171677
Holymoly, wat mooooooi!!! Die wil ik ook! Ahhh, wil jij me het adres geven van waar jij dit hebt laten maken??

Ik heb onze "nieuwe" auto nog steeds niet. En ik kan nu maximaal 10 minuten achter elkaar in de auto zitten. Ik voel me een soort gevangene van Zoetermeer :biggrin2:. Ik tel de dagen echt af nu!
Door Parelridder
#3171681
Dát dus: heb je een auto, kun je er geen kant mee op... Dan is de keuze voor een 'bejaarde' auto waarin je GOED kunt zitten, waarvan je rug zelfs OP KNAPT, nooit een miskoop! Het is dan ook geen bejaarde, maar een ervaren auto ;)

De rekken kocht ik bij  http://www.hundeschutzgitter.de/ Ze maken alles op maat en je kunt er dus ook voor kiezen ze op een minder gebruikelijke plek te laten zetten. Op hun site zie je bijvoorbeeld ook voorbeelden van rekken langs raampjes van zij-portieren en rekken achter de voorstoelen (incl. de open ruimte tussen die stoelen).
Als ze een gelijke auto kunnen vinden in de buurt, meten ze daarin e.e.a. op, anders moet je één keer heen om maten te laten opmeten. Als alles klaar is rijd je er één keer heen voor het plaatsen. Ze hebben 1 filiaal dat minder ver rijden is en dáár hebben we dan afgesproken. Het plaatsen kan héél snel, maar ze nemen wel de tijd je goed te laten zien hoe je ze in en uit kunt nemen en het af te stellen op jouw kracht. De service is echt TOP.
De 'staaf' om de klep op een grote kier te kunnen zetten (zie foto) is ook een aanrader, ook handig bij regen!

Van de Nederlandse variant ken ik binnen mijn kennissenkring ervaringen van enkele keren heen en weer moeten rijden om nog iets bij te stellen alvorens het werkelijk pasklaar was. Ook was het net wat minder onverwoestbaar, als je ze naast elkaar ziet. Sluit aan op de ervaringen die ik nu hier lees van los trillen. Voor mij was dat de reden dan maar wat verder en duurder te kiezen, want op en neer rijden is ook niet gratis en kost me bakken energie.
Nog elke dag verschrikkelijk gelukkig met mijn rekken. Of het nu onderweg is als er weer een idioot drukt of passeert of als ik na een training of examendag mijn maatje lekker in een achterbak laat met ramen en klep open en toch volkomen veilig.. En zelfs voor mijn eigen voordeur heb ik er lol van: wil ik mijn 'hondenauto' even lekker door laten luchten, maar niet continu mijn ogen er op houden, zet ik de achterklep open en de rest dicht en op slot, dan moet de eventuele inbreker al eerst 2 rekken er uit slopen voor hij richting achterbank kan :biggrin2: Nah, tegen die tijd heb ik 'm dan wel opgemerkt.
Enfin, een uitgave, maar echt het mooiste kado wat ik mezelf ooit gaf (oke, op de hondjes zelf na :))
Door Ruisje
#3172267
Hele sjieke autorekken, Parelridder!!
Toen wij een maand geleden een andere auto kochten heb ik een extra stevige hondenbench met 3 deuren gekocht. En ook achter de voorstoelen geplaatst zodat de bench in het midden van de auto staat. Het via achterklep, zijdeuren en voorkant je honden eruit kunnen halen geeft een geruststellender gevoel. Uiteraard alleen geschikt als je kleinere honden hebt, of je zou 2 benches moeten nemen.
Door Lil
#3172288
Ik heb inderdaad een vluchtluik. Vind dat wel essentieel. De rekken zelf zitten stevig, maar de draaipunten waar de deurtjes langs bewegen laten steeds los. De problemen met mijn tussenrek zijn ontstaan na noodstop waarbij 50 kg hond met 80km/h erin knalde. Ik moet dat opnieuw laten bevestigen cq rechtbuigen, maar de afstand houdt mij tegen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door