Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3163000
https://downtoearthmagazine.nl/het-effe ... opgewarmd/

En deze lui he:

"Als ik hen voorreken dat op de kosten van een verpleegdag die 20 cent extra te verwaarlozen zijn, terwijl ze de cliënttevredenheid wel enorm doen toenemen, dan worden ze daar niet warm van. Zij zijn voorgeprogrammeerd op outsourcen en werken graag met internationale grootcateraars als Sodexo en Apetito, die de hele drukte rond het eten van hen overnemen en alles zo goedkoop mogelijk doen. Terwijl ze natuurlijk wel ook betaald moeten worden, inclusief BTW. Zij vormen een enorme macht in het veld.”

Zouden ze nou eens verplicht 1 jaar lang zelf de vieze gore maaltijden van Apetito moeten laten eten. Dan piepen ze wel anders. Stelletje mafklappers >:(
#3163001
Wij koken op de groep ook zelf :)
Oké oké, niet zo spectaculair als wat chef koks kunnen neerzetten. Wij zijn daar immers niet voor opgeleid. Maar het is wel 5 dagen in de week vers en zelf bereid. We maken geen gebruik van externe cateraars. (Niet helemaal waar, want we hebben vaak diepvries spullen op voorraad, dat komt van apetito. Bevroren aardappel partjes, bevroren spinazie, dat soort dingen.
Door BusKay
#3163008
De vrouw verzorgt hier het eten en de bestellingen voor de bewoners. De cateraar is Cello.
Maar als ik dan eens een pannetje (20 liter) erwtensoep voor de bewoners maak dan hebben ze een topavond!

De leidinggevenden zouden het ook graag anders zien maar het is niet te betalen met de huidige salarissen en de regelgeving.
Verder heeft de zorgoverdracht van staat naar gemeente het er niet beter op gemaakt.
#3163009
BusKay schreef: De vrouw verzorgt hier het eten en de bestellingen voor de bewoners. De cateraar is Cello.
Maar als ik dan eens een pannetje (20 liter) erwtensoep voor de bewoners maak dan hebben ze een topavond!

De leidinggevenden zouden het ook graag anders zien maar het is niet te betalen met de huidige salarissen en de regelgeving.
Verder heeft de zorgoverdracht van staat naar gemeente het er niet beter op gemaakt.
0,20 eurocent per bewoner, daar hebben we het over. En dat spaar je meer dan dik uit op minder voorschrijven van supplementen.
#3163011
Wij kookte ook vers maar de wens werd regelmatig uitgesproken van 'bovenaf' dat we kant en klaar gingen voor zetten.
Geen idee wat ze nu doen maar ik heb me er altijd tegen verzet!
Wij gebruikte geen biologische ingrediënten en waren dus zelfs goedkoper uit dan kant en klaar maaltijden maar de tijd die wij nodig hadden om te koken vond men te veel en dat zou niet naar de cliënten gaan terwijl die juist altijd in de keuken bij je kwamen staan om te kletsen en zo had je geprekken die je anders niet had.
Door BusKay
#3163014
Lizzy schreef: 0,20 eurocent per bewoner, daar hebben we het over. En dat spaar je meer dan dik uit op minder voorschrijven van supplementen.
Je hebt dan denk ik de kosten van salarissen en inrichting keuken etc. niet meegeteld. Verder scheelt het of je met 1. het in dienst nemen van een kok de kosten kan uitsmeren over 800 man of 27 man.
Laatst gewijzigd door BusKay op zo 18 okt 2015, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#3163018
BusKay schreef: Je hebt dan denk ik de kosten van salarissen en inrichting keuken etc. niet meegeteld. Verder scheelt het of je met 1. het in dienst nemen van een kok de kosten kan uitsmeren over 800 man of 27 man.
Maar het zou toch geen discussie mogen zijn, of we bejaarden of mensen met Alzheimer (of of of) echt voer of diepvries-piep-het-op-in-de-magnetron-meuk zou moeten voeren? Heb je het artikel gelezen? Heb je gezien wat men uitspaart aan supplementen? En hoeveel beter de mensen zich voelen? En hoe erop gereageerd wordt?

Ik heb dus meerdere van die Apetino maaltijden gegeten. Omdat mijn schoonmoeder (Alzheimer - ze nog probeerde zo lang mogelijk op zichzelf te blijven wonen) die kreeg. Ze kon niet meer zelf koken. En ze moest die troep opwarmen in de magnetron (wat haar dan zelf niet meer lukte, waar thuishulp voor moest komen en wij vaak om 21:30 uur gebeld werden "er is nog niemand geweest en nou heb ik toch wel honger"). En ze at nauwelijks meer. En ze werd steeds magerder. Ze had nul komma nul plezier in eten. En toen ze overleed, lagen er nog -tig maaltijden in de vriezer. Die met dooie vis en de vegetarische heb ik mee naar huis genomen. Een paar gegeten en de rest weggeflikkerd. Die troep is werkelijk niet te vreten :-X

Ik ging daar wel eens koken op zondag voor mijn schoonmoeder. Een (1) dag voor haar dood heb ik daar nog pannenkoeken staan bakken. En toen zei ze letterlijk "oh wat een heerlijke kookgeuren, het water loopt me uit de mond :dribble:. Dit mis ik zo ontzettend, kookgeuren, lekker eten". Ze heeft me daar een partij zitten smikkelen. Ik word er nog steeds emotioneel van, als ik daar aan denk.
#3163019
MarijeEnBoomer schreef: Wij kookte ook vers maar de wens werd regelmatig uitgesproken van 'bovenaf' dat we kant en klaar gingen voor zetten.
Geen idee wat ze nu doen maar ik heb me er altijd tegen verzet!
Wij gebruikte geen biologische ingrediënten en waren dus zelfs goedkoper uit dan kant en klaar maaltijden maar de tijd die wij nodig hadden om te koken vond men te veel en dat zou niet naar de cliënten gaan terwijl die juist altijd in de keuken bij je kwamen staan om te kletsen en zo had je geprekken die je anders niet had.
Dat is toch raar, dat men naar kant en klare meuk wil? Ik heb het altijd geroepen. Eerst honden op kant en klaar voer, dan bejaarden, dan zieken, dan gehandicapten en de volgende zijn kleine kinderen. Tot iedereen Unilever-meuk eet :-X
Door Martine-Tom
#3163020
Lizzy schreef: Dat is toch raar, dat men naar kant en klare meuk wil? Ik heb het altijd geroepen. Eerst honden op kant en klaar voer, dan bejaarden, dan zieken, dan gehandicapten en de volgende zijn kleine kinderen. Tot iedereen Unilever-meuk eet :-X
ke je die serie van Jamie Oliver waar hij in Amerika gezondere schoolmaaaltijden wil verzorgen?
Kant en klaar is makkelijk omdat je precies kan meten wat erin zit en of de kids volgens regulering eten...ok dat ze dus kipnuggets en pizza als ontbijt krijgen vergeten we dan maar even :-X
Maar das best een interessante serie als je he hebt over regelgeving, grote bedrijven, winst enz...
#3163021
Martine-Tom schreef: ke je die serie van Jamie Oliver waar hij in Amerika gezondere schoolmaaaltijden wil verzorgen?
Kant en klaar is makkelijk omdat je precies kan meten wat erin zit en of de kids volgens regulering eten...ok dat ze dus kipnuggets en pizza als ontbijt krijgen vergeten we dan maar even :-X
Maar das best een interessante serie als je he hebt over regelgeving, grote bedrijven, winst enz...
Ja :-X. Het is verschrikkelijk :-X. Die kinderen krijgen een meuk te vreten op school, niet normaal. En ik heb ze gewoon zien janken, bij de eerste keer dat ze gewoon normaal voedsel opgediend kregen. Kijk je wel eens naar Jamie's Ministry of Food? Jonge vrouwen met gezinnen die gewoon nog nooit in hun leven gekookt hebben :-X. Dus die kinderen die je zag janken, komen waarschijnlijk uit die gezinnen. Ik blijf me soms verbazen. Maar kant en klaar voedsel is BIG business. En we vallen er massaal voor :-X
#3163023
Lizzy schreef: Dat is toch raar, dat men naar kant en klare meuk wil? Ik heb het altijd geroepen. Eerst honden op kant en klaar voer, dan bejaarden, dan zieken, dan gehandicapten en de volgende zijn kleine kinderen. Tot iedereen Unilever-meuk eet :-X
Er was van de week een programma op BBC ( de enige zender die ik verstond in Zwitserland  ;D) en daarin lieten ze een gezin zien wat ze konden besparen door zelf te koken en niet alles kant en klaar en a merk te kopen. In dit gezin was dat £7000 op jaarbasis en zowel ouders als kinderen vonden het lekkerder!
Door BusKay
#3163026
Lizzy schreef: Maar het zou toch geen discussie mogen zijn, of we bejaarden of mensen met Alzheimer (of of of) echt voer of diepvries-piep-het-op-in-de-magnetron-meuk zou moeten voeren? Heb je het artikel gelezen? Heb je gezien wat men uitspaart aan supplementen? En hoeveel beter de mensen zich voelen? En hoe erop gereageerd wordt?
  magnetron is steamer.

Inderdaad ben ik, de bewoners en het management (ik heb het artikel doorgestuurd naar een manager van een aantal wooncomplexen) het met je eens. Ikzelf vind 90% ook niet te vreten.
In de bewonersgroep (gehandicapten 20 tot 50 jaar) heb ik nog nooit gehoord dat er supplementen verstrekt worden.
De groepen zijn te klein om dit te verwezenlijken. Het kan alleen werken als mensen met grote groepen bij elkaar wonen.
Het zelf koken door verplegend personeel wordt denk ik nog getolereerd maar als daar straks de instanties ook de lucht van krijgen of als het ergens fout gaat is het ook snel gedaan.

Ja het is erg als je veroordeelt bent tot deze maaltijden maar met de huidige gespreide woonvormen is het vaak niet haalbaar.

Er wordt iedere 2/3 jaar gehakt in personeelskosten in de zorg door reorganisaties dus vaak als je al komt met plannen dan wuift met deze al weg want men is blij dat men het hoofd boven water kan houden.
Reorganisaties die dan vaak al een jaar van tevoren aangekondigd worden en je na een jaar weer een zucht kan verlichting laat gaan omdat je er weer niet bijzat. En zo nog veel meer gekke zaken..
#3163028
Lizzy schreef: Kijk je wel eens naar Jamie's Ministry of Food? Jonge vrouwen met gezinnen die gewoon nog nooit in hun leven gekookt hebben :-X. Dus die kinderen die je zag janken, komen waarschijnlijk uit die gezinnen. Ik blijf me soms verbazen. Maar kant en klaar voedsel is BIG business. En we vallen er massaal voor :-X
Echt, ik kijk daar met verbazing naar!

Toen mijn oma nog leefde woonde ze de laatste jaren in een verpleeghuis. Ze had een vorm van dementie en woonde in een woongroepje. En daar werd, gelukkig, echt elke dag zelf gekookt!
Kant en klaar is inderdaad big business. Niet alleen geld speelt een rol denk ik maar ook het feit dat mensen gemakzuchtig zijn, veel moeten en zelf niet meer lijken na te denken over wat ze in hun mond stoppen.
Door Lil
#3163029
Ik heb vroeger als vakantiewerk geholpen in het restaurant van een ziekenhuis. Geweldig, wij aten altijd met veel plezier zelf het eten en alle artsen en verpleegkundigen idem.
Uiteraard krijg je daar ook al ruim 15 jaar die vieze opwarm hap. Dat snap je toch niet!!! Zulk gemotiveerd personeel en volgens mij inderdaad niet duur. Als je bijvoorbeeld gekookte aardappelen over hebt en daar goed mee omgaat, dan heb je de dag erna gebakken aardappelen. Dus dan gooi je niets weg.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door