Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3163072
Ik beweer nergens dat ik gelijkwaardig ben aan een kok.
Maar om voor een groep mensen een lekker gezond maaltje te kunnen voortzetten hoef ik ook geen kok te zijn ;)

En om in plaats van zulke denigrerende opmerkingen te gooien over het "koken van bepaalde diëten" kun je je ook vragen stellen waarom het bij ons wel kan. Het feit IS dat onze cliënten al jaren een door ons bereidde maaltijd nuttigen, daar nog nooit iemand ziek van geweest is ze klagen wanneer er iets uit pot of pak word voortgezet EN we ons conformeren aan alle regels die gelden.

Ik snap dat het voor de meeste instellingen "niet mogelijk is". Op mijn vorige werk hadden we een instellingskok. En die keuken is helaas gesloten. Met gevolgen bij de bewoners van dien.

Maar het is nergens voor nodig om zo neerbuigend te doen omdat ik als niet kok maaltijden bereid zonder daarbij te koken volgens dieet voorschriften. (Is bij ons niet eens nodig).

Je doet alsof ik inbreuk maak op de professie van koks.

Nogmaals, bij ons gaat het, volgens de regels. Lukt het over 5 jaar nog? Ik kan niet in de toekomst kijken. Maar dat we het nu nog doen en ons daar sterk voor maken is wat voor te zeggen. En niet alleen naar ons als begeleiders, maar ook naar de hogere hand!
Door BusKay
#3163078
Lizzy schreef: Wat is nou eigenlijk je punt?
Dat in 99% van de instellingen het niet mogelijk om vers te koken. Dat iemand die een uitzondering is de suggestie wekt dat het overal wel zou kunnen. Ik geef denk ik duidelijk aan dat ik het ook betreur maar kan niet om hetgeen heen wat ik zie en hoor, uit gesprekken met het management uit de zorg, hoe de instelling van nu er uitziet (zonder keuken) en mijn eigen ervaring in de instellingskeuken.
#3163079
De 3 instellingen in den haag waar ik bekend ben hebben alledrie een keuken met de mogelijkheid te koken voor alle bewoners (rond de 20)
Dus denk dat die 99% totaal uit de lucht is gegrepen.

En wij hadden 1 client die zoutarm moest eten en dus kookte we voor hem zoutarm, zo simpel kan het leven zijn.
Door Martine-Tom
#3163080
BusKay schreef: Dat in 99% van de instellingen het niet mogelijk om vers te koken. Dat iemand die een uitzondering is de suggestie wekt dat het overal wel zou kunnen. Ik geef denk ik duidelijk aan dat ik het ook betreur maar kan niet om hetgeen heen wat ik zie en hoor, uit gesprekken met het management uit de zorg, hoe de instelling van nu er uitziet (zonder keuken) en mijn eigen ervaring in de instellingskeuken.
dat geloof ik niet, en dat is ook gewoon niet zo. Vrijwel elke instelling heeft of op de afdeling een keuken of een grote instellingskeuken, dat die niet in gebruik zijn is een ander punt.
Het is heel goed mogelijk, de instelling waar ik tegenover woonde (meervoudig compelex gehandicapten) werkte met woongroepen van 10/12 man, met eigen keuken, en daarnaast een instellingskeuken, geen idee wat er in de grote keuken bereid werd maar op de groepen werd gewoon vers gekookt, eb boodschappen met de bewoners gedaan.
Bij de instellinskeuken konden wij als buurtgenoten ook eten, en personeel kon daar ook eten, volgens mijnwerd het als een restaurant gezien en gingen de groepen bij tijd en wijle "uit eten" met feestdagen zaten ze ook allemaal daar, maar goed, geen idee hoe daarvgekookt werd. Iig op de groepen dagelijks vers.
Door Martine-Tom
#3163087
BusKay schreef: Als ik het zo zie lijkt dit artikel overbodig...

https://downtoearthmagazine.nl/het-effect-van-echt-eten-in-verzorgingscentrum-naarderheem-wordt-niet-meer-opgewarmd/
in veel instellingen word niet gekookt, niet omdat het niet kan,  niet omdat er geen keuken is, maar omdat er andere belangen spelen (en mi omdat er geen mensen metbhart voor de zorg aan de top staan, maar met hart voor de portemonnee), neemt niet weg dat er gzd steeds meer initiatieven komen die laten zien dat het wel kan.
Door BusKay
#3163093
Martine-Tom schreef: dat geloof ik niet, en dat is ook gewoon niet zo. Vrijwel elke instelling heeft of op de afdeling een keuken of een grote instellingskeuken, dat die niet in gebruik zijn is een ander punt.
De  nieuwe woonvormen van SWZ hier hebben geen keuken. En met een keuken versta ik een gelegenheid waar normaal een maaltijd gekookt kan worden en niet iets waar alleen een magnetron of steamer staat
Martine-Tom schreef: in veel instellingen word niet gekookt, niet omdat het niet kan,  niet omdat ergeen keuken is, maar omdat er andere belangen spelen (en mi omdat er geen mensen metbhart voor de zorg aan de top staan, maar met hart voor de portemonnee), neemt niet weg dat er gzd steeds meer initiatieven komen die laten zien dat het wel kan.
Ja en Nee dus eens en niet eens. Die top is zeker niets waard als het gaat om hun beslissingen. Maar als jij omdat de instellingen besluiten het vers koken weer op te pakken een fikse verhoging krijgt in je premie voor het basiszorgpakket ben je dan nog steeds blij?
Deze initiatieven zullen niet blijven... vroeg of laat trekt de NVWA of wie dan ook aan de bel...
Laatst gewijzigd door BusKay op zo 18 okt 2015, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#3163096
Maar het is toch bezopen...ooit waren er geen cateraars en werd er altijd door de instelling zelf gekookt. Ev nu wordt het ineens omgedraaid en is de cateraar gebruiken de norm en wordt zelf koken als uitzondering gezien. Net als bij honden...net als bij baby's.....wat je zelf maakt is nooit goed genoeg, droge kant en klare meuk moet het zijn.
Door BusKay
#3163098
Angelique schreef: Maar het is toch bezopen...ooit waren er geen cateraars en werd er altijd door de instelling zelf gekookt. Ev nu wordt het ineens omgedraaid en is de cateraar gebruiken de norm en wordt zelf koken als uitzondering gezien. Net als bij honden...net als bij baby's.....wat je zelf maakt is nooit goed genoeg, droge kant en klare meuk moet het zijn.
Ja inderdaad het is treurig in Nederland. Ik zag en werkte graag in... die instellingskeuken.

Maar als je nu alleen al in onze supermarkten kijkt dan schieten de tranen je in de ogen en zie je hoever men het voor jou geregeld wil zien met die kant en klaartroep.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3163099
Lijkt me meer een kwestie vannhet niet willen ipv niet kunnen, je runt een bedrijf met budgetten, iedere mannager voor zich wil het onderste uit de kan halen en beter presteren, dat daardoor kosten op een ander budget hoger zijn, zoals dokterskosten door slechte voeding en ingelukkige mensen, boeien, dat zijn andere kosten, niet jou budget, en uiteindelijk kost het dus meer.  Dit is eigenlijk weer een voorbeeld van de keerzijde van kapitalisme.
In dit artikel kost vers eten cent meer, plus zijn er minder voedingsupplementen nodig, en wat het belangijkste is mensen die niet zo veel meer hebben, kunnen zich o zo blij voelen met iets lekkers als eten. En ja vers smaakt echt wat lekkerder dan zo'n opwarmprakkie. En tja er kan ook daar achterop een mooie analyse staan net zoals een zak brok wat er in zit, maar ja we weten allemaal welke waarde dat nou echt heeft, en dat weten de mensen die beslissen dat men dit maar moet eten ook, en daarnaast zouden ze het zelf ook niet dagelijks willen eten. ( een sm-er daargelaten)
Dus dat iedereen meer premie moet gaan betalen is niet direct waar omdat ergens anders kosten slinken. Alhoewel kun je het probleem hebben dat deze mensen hierdoor langer leven.....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door