Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3161603
Ik heb gisteren een (denk ik) jonge duif gevonden die waarschijnlijk aan een kat is ontsnapt.
Ze lijkt geen echte lichamelijk letsels te hebben in die zin niets gebroken of afgebeten en geen grote open wonden. Ze heeft een snede op haar hoofd, maar niet diep, gewoon wat huid weg. En vooral ze mis geheel haar staart en wat slagpennen in 1 vleugel. Die staart is waarschijnlijk gewoon uitgetrokken want ze bloed daar wel en mist huid, maar verder zit de gehele staart er nog aan.  Ze is ook levendig en loopt nog prima. Maar vliegen lukt niet meer. Ze flappert wel en daarbij lijkt er ook niets mis te zijn met de beweging van de vleugels, maar ze valt dus uit de lucht. Logisch, zo zonder staart en met slagpennen kwijt...

Nu is mijn vraag dus: weet er iemand op welke termijn die veren terug aangroeien? 
Het is geen tamme duif, het is een bosduifje denk ik (voor zover ik daar iets van ken).  Ze is dan ook super bang voor mij en dus is gevangen houden eigenlijk geen ideale situatie.  Als dat maanden duurt, denk ik niet dat ik haar dat aan wil doen.
Ze eet ook nog niet, denk ik.  Ik weet niet of ze kippenvoer kent...  Heeft iemand een idee wat ik haar nog te eten zou kunnen geven, zonder te moeten gaan dwangvoeren?
Vroeger heb ik wel eens frambozen met takjes en al aan een bosduif gegeven toen ik die verzorgde, maar dat heb ik nu niet in de tuin staan...
Het kan ook van de stress zijn natuurlijk dat ze nu nog niet eet, en dan komt dat misschien nog wel. Anders is het zowiezo einde verhaal, vrees ik.

Wat zouden jullie in dit geval doen, en vooral waarom?
Als ik haar zo buiten zet, is het letterlijk een vogel voor de kat. Dus dat wordt het zowiezo niet.  Het is eerder van geef ik dit een kans en wacht ik tot haar veren teruggegroeid zijn? Ik ben ervan overtuigd dat ze dan gewoon weer kan vliegen en voor zichzelf zorgen.
Of verlos ik haar nu uit haar lijden?  In het laatste geval staat ze de volgende twee dagen bij Cuzco op het menu, maar ik beëindig toch liever geen leven als het niet nodig is...
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3161671
Ik heb een wel zichtbaar gewonde tortel gehad. Het beestje van de kattendood gered. Hij/zij heeft van juni tot oktober bij mij gezeten. Eerst in een klein kooitje, later in een bench met bezemsteel als zitstok. Tortelduivenvoer ging er grif in. Het opnieuw aangroeien van de veren kost tijd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3161767
Oh, dus eens een ander voer halen dan?

Ze zit nu in een konijnenkooi. Das dus niet erg veel kleiner dan een bench... , wel wat lager...
Gebruikersavatar
Door Irta
#3161803
vogelopvang idd. Die hebben ervaring, en het lijkt me voor de duif in kwestie de beste oplossing :)
Door Tanna
#3162037
Ik weet dat er in elk geval in Oostende vogelopvang is, maar dat is wel een eindje bij jou vandaan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door