Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kallista
#3161373
Herders zijn vaak wat hardere honden, working kelpie zou een optie kunnen zijn.
Ik vind een goed gefokte border collie uit werklijn zeker niet zenuwachtiger als bovengenoemde, daarbij gemakkelijker aan te leren. Kans dat je een bc treft met gevoel voor schapen is groter.

Maar vergis je niet....het opleiden van hond en handler kost veel tijd, moeite en geld, want je zult toch bij iemand moeten gaan trainen, ook als je een al aangetrainde hond koopt.

Dan de vraag, hoe laten die schapen zich werken door een hond.

Mijn gedachte zou ook zijn, vraag iemand om eerst die schapen voor je in te trainen, iemand met een ervaren en rustige hond (zodat ze vooral geen slechte ervaringen opdoen met honden)
Vraag iemand of je eens met zijn/haar hond onder begeleiding mag werken.
Dan krijg je tenminste enig idee over welke richting je op kan/wil.

Ga eens kijken bij mensen als Helen en Andre Proost, dan kun je verschillende rassen aan het werk zien...
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3161375
Ik zag trouwens dat iemand schreef altdeutsche huetehunde...vergeet dat alsjeblieft maar heel gauw!
Hele harde honden, zeker niks voor een beginner.

En zeker niet als je je schaapjes graag ziet en ze heel wil houden.
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#3161376
Zoek je een hoeder of een drijver?

Als je voor een hoeder wilt gaan kan ik je echt de beauceron of de briard aanbevelen. Honden met rust in hun kop, makkelijk trainbaar en daarnaast ook nog een leuke huis/tuin en keuken hond.

Esther waar Nadia een teef van heeft is de laatste tijd erg actief met haar honden en schapen. En bij de briards heb ik nog wel wat fokkers voor je :)
Zie je toch snel dat bakkie koffie doen he!
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3161379
Beauceron zat ik ook al aan te denken, zeker omdat je alleen wat simpelere dingen wil doen.
Die werken wat korter op de schapen, ik zie je daar nog niet mee shedden (schapen afsplisten), maar dat zijn je intenties immers ook niet.
Door Ramses1
#3161510
Cathy schreef: Voor zwartbles heb je een hond met ballen nodig , is niet het makkelijkste ras om een beginnende hond op te zetten .
Cathy schreef: Je schapen zullen best rustig zijn , maar een hond er bij is toch een heel ander verhaal , ze kunnen je pup in 1 min verknallen voor de rest van zijn leven
Hier ben ik het helemaal mee eens en ik vind persoonlijk daarom de  Beauceron of Briard niet echt geschikt in deze situatie.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3161518
Als je een groepje schapen wilt verweiden heb je graag een hond die achter de groep wil lopen en die groep bij elkaar probeert te houden.
Zwartblessen zijn niet echte kuddeschapen (heb ze zelf gehad). Om die te verweiden heb je echt wel een drijver nodig.
Mijn andere hond is een Altdeutsche Hutehund en die werkt heel anders (net als de meeste grote herders) Die honden zet je in langs een lopende kudde om het vee weg te houden van percelen naast de route. Dit zijn grensbewakers en  blijven ook het liefst bij jou in de buurt. Ik krijg mijn Harzer Fuchs niet achter een kudde, de Kelpie (en de Border) doen het van nature.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3161524
Ik heb ook al de nodige ervaring kwa schapen en border collie, mijn border is pas gaan "snuffelen" bij dr schapen met 9 maanden, ze zijn anders veel te jong nog, ik heb les gehad van titse Terpstra geen onbekende in deze wereld en als je dan zelf nog moet leren met een onervaren hond en geen makkelijke schapen ( al lijkt dat nu zo zonder hond erbij) heb je een flinke kluif eraan en eigenlijk gedoemd te mislukken, schapen om een jonge hond te beleren moeten schapen zijn die al gewend zijn aan honden en dan word het ras de Drentse heidenschapen of de schonenbekers het meest gebruikt.
En dan steeds stapje moeilijker
En mijn border is van kleins af aan absoluut geen nerveuze hond, iedereen zei altijd wat is die rustig en kalm, het is maar net hoe je ermee om gaat, degene die jij kent zo uit het bos weet ik precies wat je bedoelt, die arme beesten zijn aangeschaft met als oogpunt ze zijn zo slim!! Ja zijn ze ook maar kan dus ook negatief slim worden en dan krijg je nerveuse honden, er zitten er al zat in asiel om deze reden, ze zijn geboren om te drijven doe dat dan ook of begin er niet aan
Door Jantina
#3161528
Het is wel duidelijk dat als we tzt echt denken een hond te kunnen gebruiken, dat we dan zeker ook voor een ervaren herplaatser zullen gaan kijken. En dan sluiten we de Border Collie niet uit, mits het individu bij ons gezin past  ;). Een pup tot 9 maanden niet in aanraking laten komen met de schapen en onze andere dieren is gewoon geen optie. Wat ik wel bijzonder vindt is dat er in mijn ogen zo veel BC's en aanverwanten op de boerderij leven, ook als erfhond maar goed, ik heb er duidelijk geen verstand van. :biggrin2:
Door hannabelgje
#3161535
Als ik dat zo hoor zou een corgi ook een goede optie zijn. Dat zijn beslist geen doetjes en drijven echt. Maar je komt niet zo makkelijk aan een corgi. Er zijn meer liefhebbers dan pups. Er worden wel regelmatig herplaatsers aangeboden, maar die moeten dan maar net geschikt zijn. En het nadeel is dat als je eenmaal geproefd hebt van een corgi, je nooit meer zonder wil.
Door BusKay
#3161549
hannabelgje schreef: Als ik dat zo hoor zou een corgi ook een goede optie zijn. Dat zijn beslist geen doetjes en drijven echt. Maar je komt niet zo makkelijk aan een corgi. Er zijn meer liefhebbers dan pups. Er worden wel regelmatig herplaatsers aangeboden, maar die moeten dan maar net geschikt zijn. En het nadeel is dat als je eenmaal geproefd hebt van een corgi, je nooit meer zonder wil. Afbeelding
Ik kan dat HELAAS  :D :D alleen maar beamen. Eens een Corgi (wel een pem dan  :biggrin2: :biggrin2:) = nooit meer iets anders.

Onze eerste (Azor) heeft uit het niets gedreven op een jubileumshow en dat ging prima. Dus puur op de genen...

Afbeelding
Door BusKay
#3161556
Jantina schreef: Hahaha ik ben al jaren Corgi fan puur op het uiterlijk, zal me er eens in verdiepen. Mijn vriend vindt ze vreselijk maar ach, als het werken kan  ::)
Het zal niet makkelijk zijn om er een te vinden...
Door **Jillaroo**
#3161565
Ik train in Nootdorp waar met borders, kelpies, beaucherons en pyr.herders wordt gedreven. Misschien kan je eens daar gaan kijken tijdens een trainingsdag, Andre en Helen willen je vast wel van info voorzien waar je op moet letten
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door