Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door arenda
#3161134
Omdat ik weet dat er hier ook op dit vlak wel deskundigen meelezen, wil ik even een kwestie voorleggen. Mijn dochter werkt in de horeca, werkt in principe om de dag omdat dat de werkgever beter uit komt. Nu heeft ze zich vrijdag met hoge koorts ziek gemeld. Oké een wachtdag. Zondag zou ze weer moeten werken, maar nog steeds ziek. Voor de zekerheid toch nog maar een appje gestuurd dat ze nog steeds ziek was. Werkgever boos, ze meldde zich te laat ziek.... en dit zou dus ongeoorloofd verlof zijn. Vandaag toch maar even voor de zekerheid langs de dokter, longontsteking. Ze meldt dat voor 21 uur vanavond aan haar werkgever die weer uit zijn dak gaat dat ze het te laat meldt. Morgen om 12 uur zou ze weer moeten beginnen. Hij gaat stappen ondernemen nu en ze krijgt geen cent laat ie wel doorblijken. Mijn vraag is vooral, is het normaal dat je je iedere keer weer opnieuw ziek moet melden? Is het niet dat je gewoon ziek bent tot je je beter meldt dan? Behalve het hele geld gebeuren is vooral de manier waarop ie reageert erg vervelend. Maar is dat terecht dan? Ik, als moeder, word hier zo boos om.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3161137
De werkgever mag bepalen hoe en wanneer een ziekmelding moet plaatsvinden, de voorschriften moeten wel redelijk zijn. Bijvoorbeeld telefonisch voor 9 uur s morgens bij personeelszaken.
Wat staat er in de arbeidsovereenkomst, personeelsgids en/of cao over ziek melden? Hetgeen daar in staat, daar zal je dochter zich in principe aan moeten houden.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3161138
Bij mijn weten ben je ziek totdat jij jezelf weer beter meld! Je werknemer dient deze ziekmelding te aanvaarden en doorgeven aan het UWV. Die gaan dan contact met je opnemen om te kijken wat er aan de hand is, dit is mij zover bekend. Maar hoe de wet daarin is, geen idee... Als je dochter een contract geeft getekend, zou in haar kopie alle voorwaarden moeten staan omtrent een ziekmelding..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op ma 12 okt 2015, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mijati
#3161139
Bij mijn weten is het een keer ziekmelden en als je weer aan het werk gaat beter melden. Je dient tussendoor je werkgever op de hoogte te houden van het ziekteverloop en de prognose. Hij mag wel vervangend werk aanbieden en dat dien je wel aan te nemen.
Nu ben ik geen deskundige, maar zo is het bij mijn huidige werkgever en bij mijn voorgaande werkgevers was het ook zo.

Wat Pluk zegt klopt, je dient je ziekmelding op tijd te doen. Maar dat geld voor de eerste ziekte dag.
Door arenda
#3161149
Zo n eerste dag op tijd, dat vind ik logisch. Is ook gebeurd. Het gaat meer om de tweede en derde dag. Oké de tweede is ook nog een twijfelgeval. Maar toen werd er boos geroepen dat ze zich 3 uur voor aanvang ziek moest melden... en nu doet ze het de avond ervoor, voor de derde x achter elkaar... en nu is t weer niet goed. Haar contract loopt tot 1 november, slecht gedraaid deze zomer en ze heeft nogal wat minuren Door zijn toedoen.. dat zal er allemaal wel mee te maken hebben. Maar ik vind het zo krom en onrechtvaardig allemaal. Ze is al Harstikke ziek en dan krijg je dat er bovenop... werkt niet echt mee, zal ik maar zeggen...
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3161154
Ze had zich al ziek gemeld , dat hoef je niet elke dag weer te doen . Je bent ziek gemeld tot je je weer beter meld . Hij zal haar wel niet gemeld hebben
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3161156
Sigbrid schreef: Ze had zich al ziek gemeld , dat hoef je niet elke dag weer te doen . Je bent ziek gemeld tot je je weer beter meld . Hij zal haar wel niet gemeld hebben
Dat laatste vrees ik idd ook. Anders was ze dus inmiddels 3 keer ziek en beter gemeld geweest.. erg onwaarschijnlijk want dan nemen de instanties vaak wel persoonlijk contact met je op. Heb ik iig wel 2 keer gehad.
Door Femke
#3161160
arenda schreef: En heb net even het contract nagekeken. Daar staat niks over ziekmelding in....
Vaak is er een apart personeelsreglement en/of ziekteverzuimprotocol. Moet werkgever alleen nog wel aantonen dat ze daar kennis van heeft kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Door Dian
#3161162
1x ziek melden moet genoeg zijn. Als hij het niet vertrouwd (kijk, je dochter kan een doktersverklaring overhandigen dus zal hij wel mee moeten) kan hij altijd iemand van de arbo langs laten komen. Het zal hem misschien wel te vaak overkomen zijn dat personeel zich zomaar ziek meldde, maar als hij verlangt dat je dochter met longontsteking gaat werken, dan heeft hij ergens iets niet helemaal begrepen. Ik zou, als ik je dochter was, zélf contact opnemen met de arbo, dat recht heeft ze. Zij kan de arbo toestemming geven om gegevens op te vragen bij haar ha. Op die manier staat ze net een stap voor. Beterschap en sterkte voor je dochter en laat ze zich niet gek maken door die baas, maar goed uitzieken. Longontsteking is nog steeds geen kattepies........ :-* :-* :-*
Gebruikersavatar
Door Dian
#3161163
Inouchka schreef: Bij mijn weten ben je ziek totdat jij jezelf weer beter meld! Je werknemer dient deze ziekmelding te aanvaarden en doorgeven aan het UWV. Die gaan dan contact met je opnemen om te kijken wat er aan de hand is, dit is mij zover bekend. Maar hoe de wet daarin is, geen idee... Als je dochter een contract geeft getekend, zou in haar kopie alle voorwaarden moeten staan omtrent een ziekmelding..
ziek melden bij de bedrijfsarts of arbodienst: direct
ziek melden bij het UWV: indien werknemer na 42 weken niet beter is........

Vraag is natuurlijk of deze beste man een contract heeft met een bedrijfsarts/arbodienst :-\
Door hannabelgje
#3161165
Inderdaad. Een klein bedrijfje zal niet aangesloten zijn bij een arbodienst. Maar hij moet gewoon haar loon betalen hoor.
Door arenda
#3161170
Weet je, het loon is nog niet eens t belangrijkste. Maar dat ze ook nog eens zo behandeld wordt. Eerste dag ziekmelding wat gesputter. Tweede dag bevel..moet drie uur voor aanvangstijden diensttijd. Derde dag meldt ze t meer dan 15 uur van te voren en dan is t weer niet goed. .. seizoenswerk, het leek zo leuk. Maar 1000 addertje onder t gras...
Gebruikersavatar
Door Dian
#3161177
hannabelgje schreef: Inderdaad. Een klein bedrijfje zal niet aangesloten zijn bij een arbodienst. Maar hij moet gewoon haar loon betalen hoor.
Ziekteverzuimbeleid
Uw werkgever moet zich laten bijstaan door een bedrijfsarts voor de begeleiding van zieke werknemers. Hij kan hiervoor een contract sluiten met een arbodienst. Als de personeelsvertegenwoordiging of ondernemingsraad (OR) ermee instemt, kan de werkgever ook kiezen voor een maatwerkregeling. Uw werkgever bepaalt dan zelf hoe en met welke deskundige hij de preventie en begeleiding van ziekteverzuim regelt.


dit komt van de site van de belastingdienst. Hij moet dus in elk geval een contract hebben met een bedrijfsarts. En je dochter heeft het recht om te weten wie darjk
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3161203
Nou, ik weet niet anders dan dat je je ziek meldt, en dan ziek blijft tot je je weer beter meldt.
Volgens mij is dat standaard.
Dan daarnaast mag een werkgever niet eens vragen wat je hebt, arboarts wel. Wel wanneer je denkt weer beter te zijn. En op de hoogte houden of het beter gaat enzo.
En dan mag ie al helemaal niet gaan roepen dat ze niks betaald krijgt enzo, de regelingen die gelden volgens contract, gelden gewoon. Of dat ie het er mee eens is of niet. Hij kan de bedrijfsarts inschakelen ter controlle, meer niet.
Fijne vent overigens die werkgever  :-X volgens mij heeft hij gewoon een probleem als zij niet komt en reageert dat af. Dat van die stappen ondernemen zal ie zelf ook wel weten dat het niet klopt, is alleen maar dreigen, geen idee, omdat ie denkt dat ze zich valselijk ziekmeldt?
Maar goed dit komt niet ten goede van de werksfeer.  :(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door