Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3159770
De eigenaar van de vader van mijn pups vertelde: In België is een gezonde pup ingeslapen omdat hij/zij niet voor rabiës geënt was. De pup is in beslag genomen en ingeslapen. De buitenlandse fokker krijgt een boete van € 2500.00. Wees gewaarschuwd.
Laatst gewijzigd door *Lia* op wo 07 okt 2015, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Suzanne
#3159772
*Lia* schreef: De eigenaar van de vader van mijn pups vertelde: In België is een gezonde pup ingeslapen omdat hij/zij niet voor rabiës geënt was. De pup is in beslag genomen en ingeslapen. De buitenlandse fokker krijgt een boete van € 2500.00. Wees gewaarschuwd.
Hoho, maar als die pup de grens niet overgaat is zo'n enting toch niet verplicht?
Of ging het om een te jonge pup die in het buitenland geent had moeten zijn?
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3159794
hannabelgje schreef: Het gaat blijkbaar om een geïmporteerde pup naar België toe. België is inderdaad niet flauw met dat soort dingen......

Klopt. België is radicaal: Niet geënt, inslapen. Of de pup nou gezond is of niet.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3159797
Suzanne schreef: Hoho, maar als die pup de grens niet overgaat is zo'n enting toch niet verplicht?
Of ging het om een te jonge pup die in het buitenland geent had moeten zijn?
susanne

Hoho, maar als die pup de grens niet overgaat is zo'n enting toch niet verplicht?


Nee. als die pup in Nederland blijft is er geen probleem.

Ik heb het over een pup die van Nederland naar België geexporteerd wordt.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3159799
hannabelgje schreef: Het gaat blijkbaar om een geïmporteerde pup naar België toe. België is inderdaad niet flauw met dat soort dingen......

Juist, jij snapt het.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3159801
Suzanne schreef: Hoho, maar als die pup de grens niet overgaat is zo'n enting toch niet verplicht?
Of ging het om een te jonge pup die in het buitenland geent had moeten zijn?

Het gaat niet om een TE jonge pup. En niks HO HO. Het gaat om het feit dat elke pup die België in komt een geldige Rabiës enting moet hebben. Zo niet, pup wordt in beslag genomen en ingeslapen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3159867
Lizzy schreef: Dat is pittig :-X

Waarom in hemelsnaam niet op kosten van de fokker/nieuwe eigenaar in quarantaine?
Waarschijnlijk om dezelfde reden waarom mensen toch maar niet onder rabies naar duitsland gaan. Het risico op quarantaine is aanvaardbaar, het risico op inslapen is dat niet.

Ik had al eerder begrepen dat als een belgische fokker zijn pups te vroeg over de grens doet daar een fikse boete op stond.
Door malinois.
#3159880
Volgens mij zijn er meerdere opties: hond terug naar land van herkomst en boete; quarantainekosten en boete, binnenhouden(quarantaine) incl zeer regelmatige controle voor x maanden, en als de eigenaar dit alles niet wil inslapen.
Door BusKay
#3159905
In quarantaine cq. enten (met boete) op kosten van fokker/eigenaar kan ik nog begrijpen,... maar inslapen....

Hoe zit dat dan met eigendomsrecht? Er is immers sprake van inbeslagname en direct vernietiging (cru gesteld).

Als men mijn auto in beslag neemt mag men die toch ook niet zomaar naar de sloop brengen??
Of zie ik het nou erg scheef?? :-[ :-[
Door hannabelgje
#3159997
BusKay schreef: In quarantaine cq. enten (met boete) op kosten van fokker/eigenaar kan ik nog begrijpen,... maar inslapen....

Hoe zit dat dan met eigendomsrecht? Er is immers sprake van inbeslagname en direct vernietiging (cru gesteld).

Als men mijn auto in beslag neemt mag men die toch ook niet zomaar naar de sloop brengen??
Of zie ik het nou erg scheef?? :-[ :-[
Die auto is geen direct gevaar voor het leven van mensen, die pup is dat wel. België heeft een rabiës vrij status en wil dat waarschijnlijk ook graag zo houden.
Door BusKay
#3160005
hannabelgje schreef: Die auto is geen direct gevaar voor het leven van mensen, die pup is dat wel. België heeft een rabiës vrij status en wil dat waarschijnlijk ook graag zo houden.
Daar heb je een (zij het voor mij klein) puntje. Immers is niet bewezen dat de hond rabbies heeft. Zolang het niet bewezen is vraag ik mij af wat juridisch zwaarder weegt het eigendomsrecht of het "vergrijp".

Dit is toch een soort van vrijbrief die men zich toe-eigent?? wat kunnen we nog meer verwachten...
Laatst gewijzigd door BusKay op do 08 okt 2015, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3160008
Als de volksgezondheid in het gedrang komt dan is eigendomsrecht niet meer belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het vee van boerderijen wat preventief geruimd wordt bij ziekten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door