Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3160010
Tja, het overtreden van de wet levert een risico op voor de volksgezondheid en dan weegt de volksgezondheid blijkbaar zwaarder. Denk dat het een groter effect heeft dan een boete ;-)

Vind het wel enorm sneu voor de betreffende onschuldige pups.
Door Jantina
#3160097
Nou ja, als ik zie hoeveel pups binnen ons kleine ras alleen al zonder problemen met hun Belgische eigenaar mee gaan, en dat dan vertaal naar de hele omvang honden die we fokken in NL, is dit ene geval misschien precies pech. Wat ik nu zie is dat de fokker ze meestal tot 12 weken houdt en bij de eigen DA ent. Of de pup gaat zelfs al op 8 weken mee en komt met 12 weken terug om door de DA van de fokker geent te worden. Dit alles wel in goed contact en overleg met de Belgische dierenarts van de nieuwe eigenaar. De fokker verkoopt de pup onder de voorwaarde dat de nieuwe eigenaar nog 3 of 5 weken in Nederland verblijft. Dat de nieuwe eigenaar er vervolgens toch mee naar huis in Belgie gaat (ook al weet de fokker dit natuurlijk wel, alleen op papier niet) is daardoor de fokker niet weer te verwijten. En zal de fokker dus ook geen boete krijgen, en ligt de verantwoordelijk volledig bij de nieuwe eigenaar. Het schijnt op deze manier prima te werken weet ik van niet 1 geval, maar van vele gevallen. Ook krijg ik al mailtjes van Belgen die interesse hebben in een pup en die zelf al met deze constructie komen, notabene vaak ingegeven door hun DA!!! Ik kan me dus niet voor stellen dat dit niet op grote schaal gebeurt.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3160106
Ik vraag me af hoeveel oostblok pups (met meestal geen of valse paspoorten) dan al ingeslapen zijn?

Die denkelijk nog steeds met massa's over de grenzen gesleept worden?
Daar zou men eens eindelijk veel meer aandacht aan mogen besteden.
Door malinois.
#3160109
Het is natuurlijk ook een waardeloze regel en als je kijkt naar t antwoord wat mevr Dijksma gegeven heeft op kamervragen hierover dan heb ik 0.0 hoop dat er iets veranderd. Ze weet nl totaal niet waar ze t over heeft gezoen haar antwoord dat je ipv een jonge pup uit t buitenland ook gewoon sperma kan importeren... ehm ja.. ik als niet fokker heb weinig aan een rietje zaadjes hoor...
Een regel die niet controleerbaar is moet je niet willen hanteren
Dan moet je weer grenscontroles invoeren maar dan nog is t natuurlijk totale waanzin deze nutteloze regel want dagelijks rijden er busladingen met oostblokpups de grens over.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3160110
malinois. schreef: Het is natuurlijk ook een waardeloze regel en als je kijkt naar t antwoord wat mevr Dijksma gegeven heeft op kamervragen hierover dan heb ik 0.0 hoop dat er iets veranderd. Ze weet nl totaal niet waar ze t over heeft gezoen haar antwoord dat je ipv een jonge pup uit t buitenland ook gewoon sperma kan importeren... ehm ja.. ik als niet fokker heb weinig aan een rietje zaadjes hoor...
Een regel die niet controleerbaar is moet je niet willen hanteren
Dan moet je weer grenscontroles invoeren maar dan nog is t natuurlijk totale waanzin deze nutteloze regel want dagelijks rijden er busladingen met oostblokpups de grens over.
Precies dat is wat ik ook bedoel ;)
Door malinois.
#3160112
4 (!!!) Mensen in NL houden zoch bezig met de controle hierop. Ik gok maar zo dat t in buurlanden niet heel veel anders is. Naast vette pech kan ze natuurlijk ook verlinkt zijn door iemand...
Door Jantina
#3160116
Kallista schreef: Precies dat is wat ik ook bedoel ;)
In die Zembla uitzending hierover kon je zien dat de dierenpolitie hier niet actief mee bezig durft te zijn om dat het pure criminaliteit is en deze dienders en hun gezinnen hun leven niet veilig waren. Een doodnormale hobbyfokker durven ze natuurlijk wel aan te pakken. Ik denk dat het echt zo simpel ligt helaas.
Door BusKay
#3160164
Kallista schreef: Ik vraag me af hoeveel oostblok pups (met meestal geen of valse paspoorten) dan al ingeslapen zijn?
Die denkelijk nog steeds met massa's over de grenzen gesleept worden?
Daar zou men eens eindelijk veel meer aandacht aan mogen besteden.
+1

Maar wellicht zit daar geen prioriteit >:( >:(
Door kaszi
#3160632
Hoe is dat aan het licht gekomen en is het enkel om die rabiesenting?

Mijn DA heeft al een aantal dieren aangegeven aan de FOD omdat de deze in overtreding waren met de rabieswetgeving.
Hij kreeg als antwoord (aan de tel) dat hij het beter kon laten aangezien ze met die informatie niets zouden doen.
Het is idd verplicht, maar het MOEST dan ook weer niet.

Hij had dat natuurlijk graag op papier gehad aangezien hij in fout is als hij ze niet aangeeft. Nu ja DAT deden ze dan weer niet...
Door inni
#3161183
Ik weet dat de da een melding moet maken wanneer er een pup uit het buitenland zonder rabiës enting bij hem komt en de namen van eigenaar en kweker moet doorgeven.  Stomme regel, pups van een bezorgde kweker worden met de vinger gewezen, ladingen pups komen achter hoek en kant uit worden verdeeld over een aantal stallen en zijn ineens hier geboren.....geen enting verplicht......ziek, veel te jong............zielige wet.
Door Lizzy
#3161247
En zoals het altijd gaat.......... zijn wij hoofdvangst geworden en is de hoofdvangst geen vangst meer want ze durven de boeven niet te vangen. Tja.
Door Jantina
#3161252
Maar goed, als ik dit zo lees van Kaszi o.a. kan het dus wel goed kloppen dat DA zelf hun klanten bijstaan als ze in bijv. NL een pup willen kopen. Want die pup melden ze dus gewoon niet omdat ze weten dat de fokker en herkomst klopt en de pup niet in aanraking met rabies is geweest.
Ik neig bij een volgend nestje steeds meer om het ook gewoon maar te doen als het adresje zo goed lijkt dat het zonde is om te laten liggen!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door