Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Nitus
#3155549
Hallo allemaal, door drukte ben ik hier een tijd niet geweest, maar ik zat ineens met een ‘prangende’ vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Het gaat om het volgende: ik ben op zoek naar een mooie boom of bomen ter vervanging van onze uit model gegroeide fluweelboom.
Vanwege de vele worteluitlopers mag het van meneer Nitus geen fluweelboom meer worden….  :'( :'(.

Wat ik het grote voordeel van de fluweelboom vind is de brede kroon en daardoor veel schaduw, daarnaast neemt hij heel mooi het zicht op de huizen naast ons perceel weg.
Dus eigenlijk zoek ik een vergelijkbare (grote) boom die alleen niet zo woekert. Mag meerstammig zijn, maar hoeft niet perse.
Hebben jullie misschien ideeën?

De vleugelnoot lijkt mij wel een hele leuke vervanger, maar dat zou ook maar eens een woekeraar kunnen zijn? Iemand ervaring mee?
Lindes vind ik ook mooi, maar die schijnen nogal gevoelig te zijn voor luis en honingdauw en aangezien we graag onder die boom zitten lijkt ons dat geen goed plan….
Oja, liever geen vruchtbomen, dat geeft teveel wespenoverlast (die hebben we al genoeg van de appelboom).

Grondsoort is zandgrond en hij ligging op het zuid/westen, hij staat vanaf kort na zonsopgang tot halverwege de middag in de volle zon (als die schijnt dan 8)).

Situatie is nu als volgt (na de laatste zware storm hebben we vanwege stormschade helaas wat stammen van de fluweelboom moeten verwijderen):
Afbeelding

De fluweelboom, jeneverbes en sering worden gerooid.
1 oude appelboom (helemaal links voor de coniferenhaag) en taxus blijven staan.

En dit een foto vanaf de andere zijde:
Afbeelding

Ik hoop dat jullie me nog op wat ideeën kunnen brengen want ik ben een beetje inspiratieloos op dit moment...
Alvast bedankt voor het meedenken!
Door Borke
#3155672
Wij hebben een amelanchier in deze tuin en vroeger in een vorige tuin.
Het trekt geen wespen aan, mooie herfstkleuren, bloesem en bessen en veel vogels.
Maar groeit traag, ik weet niet of je gemakkelijk een groter exemplaar op de kop kunt tikken voor een redelijke prijs?
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3155674
Ik heb er niet zoveel verstand van maar vind zilver berken echt prachtige bomen.  :smitten:
Mijn ouders hebben een aantal jaren geleden 2 laten planten en ze groeien redelijk snel
Gebruikersavatar
Door Daantje
#3155692
Een heel bijzondere en  geschikte snelgroeiende boom zou deze kunnen zijn :

http://www.tuinen.nl/artikel/203/Liriod ... riekid=193

Hij woekert niet en heeft elk seizoen iets bijzonders.Vooral in de herfst zijn de kleuren prachtig,Indian Summer kleuren.
Ook bloeit hij in de zomer met prachtige tulpvormige bloemen
Afbeelding
De Liriodendron is niet te verwarren met een " gewone"  tulpenboom/magnolia.

Wij hebben er een aantal in onze ( grote) tuin staan.Nooit spijt van gehad en makkelijk op te kronen.
Binnen 5 jaar heb je al een heel flinke boom.Zo'n meter of 6 tot 8 hoog.

Het voordeel is dat ze snel groeien en heel veel schaduw geven door het grote blad.
Door frodo quin
#3155725
Wij hadden vroeger een japanse kerselaar staan, mooie grote boom en in het bloemseizoen heel veel roze bloesems. Of die geschikt is voor jullie type grond zou ik niet weten. Krenteboom is ook leuk, dan heb je al snel een hele voorraad krenten om te eten.
Door spikkel
#3155831
Ik heb meerdere streepjes esdoorns in tuin. De acer davidii maakt een prachtige brede parasolachtige kruin. Je hebt ze ook in halfstam en hoogstam. Die van mij is meerstammig en snoei de onderste takken er steeds af.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#3155898
Bedankt voor het meedenken! :-*
Er zitten echt hele leuke ideeën tussen, ik zou ze zo allemaal wel in mijn tuin willen zetten (behalve de berk dan, die vind ik wel mooi, maar dan op de hei ;)).

De vleugelnoot (was mijn eigen idee) valt af, die wordt op den duur toch wel een beetje heel erg groot vrees is, en dat geldt ook voor de Amerikaanse Tulpenboom, al vind ik die wel heeeeeel erg mooi. Maar de ruimte waar die moet komen is daar vrees ik net te klein voor, iets te dicht op ons huis.

Krentenboompje is inderdaad heel erg mooi, heb daar prachtige foto's van gevonden op het internet. Maar die blijkt dus niet zo'n harde groeier....
Acer Davidii ook een goed idee! Prachtige boom.
Japanse sierkers, ook mooi, al staan er daar al wel heel veel van in onze buurt, maar dat maakt hem er natuurlijk niet minder mooi om en dan hoef ik ook niet de straat op om dat moois te bekijken 8).

Hmm, misschien kan ik die alle 3 wel gaan planten...  ::) :D
Straks als het gerooid is eens kijken hoeveel ruimte er daadwerkelijk is.

En mochten er nog mensen zijn met andere ideeën, ik hoor ze graag!
Door Roef & Hidde
#3155958
een Amberboom is ook prachtig(liquidambar styraciflua) mooie kurklijsten langs de stam en takken(mooi winterbeeld) schitterende herfstkleuren en hij ruikt ook lekker.
wij hebben er 1 naast het huist geplant(noord west) op zware klei en bij ons blijft hij klein maar dat vind ik niet zo vreemd zo op het noorden en zijn voeten tegen een leemplaat aan.
als het zonnetje in het najaar om het huis piept is de gehele achtertuin rood verlicht door deze boom zo mooi rood zijn de bladeren.
Door zurca
#3155997
Op onze zoektocht naar de boom heb ik o.a. gekeken naar de Mispel ( wel fruitboom maar de vrucht is pas in de winter rijp.) Walnootboom (er zijn soorten die niet thuis horen op een landgoed qua hoogte) en Perzisch ijzerhout.
Kijk anders eens op de sote van ten hoven bomen. Daar hebben ze een handige zoekfunctie.
Door K&D
#3156017
Wij hebben naast het huis een prachtige meerstammige Acer staan. De kleuren van de boom zijn subliem. Van heel zachtgroen in het voorjaar naar donkerrood in de zomer en oranje bij bladval in de herfst. Hij parapluut over het ronde terras met ut bankje.
We hebben wel eens jonkies, dus als je er eentje (of twee) wil... :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Nitus
#3156842
zurca schreef: Op onze zoektocht naar de boom heb ik o.a. gekeken naar de Mispel ( wel fruitboom maar de vrucht is pas in de winter rijp.) Walnootboom (er zijn soorten die niet thuis horen op een landgoed qua hoogte) en Perzisch ijzerhout.
Kijk anders eens op de sote van ten hoven bomen. Daar hebben ze een handige zoekfunctie.
En welke boom is het bij jou uiteindelijk geworden?

Verder bedankt voor de bomentips, ga ze straks even uitgebreid opzoeken op, inderdaad, de site van ten Hove bomen! Die had ik toevallig al gevonden, erg handig!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#3156846
K&D schreef: Wij hebben naast het huis een prachtige meerstammige Acer staan. De kleuren van de boom zijn subliem. Van heel zachtgroen in het voorjaar naar donkerrood in de zomer en oranje bij bladval in de herfst. Hij parapluut over het ronde terras met ut bankje.
We hebben wel eens jonkies, dus als je er eentje (of twee) wil... :biggrin2:
Acer is inderdaad ook nog een goed idee! Maar als ik het goed begrijpt jonkt die behoorlijk?
Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen deze info niet met meneer Nitus te delen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Nitus
#3156852
Roef & Hidde schreef: een Amberboom is ook prachtig(liquidambar styraciflua) mooie kurklijsten langs de stam en takken(mooi winterbeeld) schitterende herfstkleuren en hij ruikt ook lekker.
wij hebben er 1 naast het huist geplant(noord west) op zware klei en bij ons blijft hij klein maar dat vind ik niet zo vreemd zo op het noorden en zijn voeten tegen een leemplaat aan.
als het zonnetje in het najaar om het huis piept is de gehele achtertuin rood verlicht door deze boom zo mooi rood zijn de bladeren.
Inderdaad een prachtige boom! Alleen vanwege de afmeting (20-25 m) en benodige grondsoort (wordt vruchtbare leemgrond geadviseerd) voor ons niet geschikt vrees ik. Wij hebben droge schrale zandgrond. Nouja, je kunt niet alles hebben  ;).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door