Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#3153683
Een van mijn honden 'haat' de kat. Ik wil dit met klikkeren proberen te verbeteren. Weet dat ik hem nooit 100% zal kunnen vertrouwen, maar verbeteren zou al mooi zijn. Maar waar klikker ik precies op? Als hij kijkt naar de kat? Of juist niet? En met welk gedrag bouw ik het uit?
Door Esther Q
#3153688
keetje schreef: Ik volg, zit met het omgekeerde probleem, kat 'haat' hond.  :)
Ruilen van kat, of hond? :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pluk
#3153696
Boeffie Blafmans schreef: Een van mijn honden 'haat' de kat. Ik wil dit met klikkeren proberen te verbeteren. Weet dat ik hem nooit 100% zal kunnen vertrouwen, maar verbeteren zou al mooi zijn. Maar waar klikker ik precies op? Als hij kijkt naar de kat? Of juist niet? En met welk gedrag bouw ik het uit?
Je begint met clicken voor rustig kijken (niet fixeren) en dit bouw je uit naar clicken voor kijken naar de prikkel en vervolgens wegkijken. Dit is de click to calm methode. Stuur me even een pb met je mailadres anders. Ik heb nog een handout die ik je kan mailen. Die handout gaat wel over hond-hond agressie, maar kun je volgens mij, met wat aanpassing, ook prima toepassen op een kat.

Een andere methode die je kunt gebruiken is BAT. Op http://empoweredanimals.com/more/handouts/ kun je veel info en voorbeeldfilmpjes en zo vinden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3153697
Je kan ook look at that gebruiken.

Ga er gerust maar van uit dat je het niet betrouwbaar krijgt. Wij zijn nu zover dat aangelijnd het wel goed gaat, maar los zou ik nooit durven proberen. Hou er ook rekening mee dat elke keer dat ie toch een uitval naar de kat doet, je weer terugvalt.
Tot zover het negatieve  :biggrin2:, het positieve is dat je je hond leert keuzes maken. En dat kan je toch best veel opleveren. Het probleem is alleen dat prooidrift sterker is dan de genoemde methodes. De methodes zijn effectiever als er sprake is van angst voor de kat.

Succes, ik vind het wel leuk te horen hoe het gaat lukken.
Door Irish
#3153700
Lang geleden was Kaat ook een kattenhater en nu leeft ze vredevol al een flink aantal jaar samen met onze twee katten.

Ik heb in het begin met muilkorf en bench gewerkt. Ook voor de veiligheid omdat onze katten als kittentjes kwamen en in Kaat haar holle kies paste, bij wijze van. Ik ben gaan clicken voor kijken naar de kat ongeacht het gedrag (dus Look at that), later voor rustig gedrag, wegkijken, negeren etc. Kaat zat ook veel in de bench. Later toen het beter ging mocht ze los maar wel met muilkorf. Het is al zo'n bijna 10 jaar terug en ik weet er dus ook het precieze niet meer van (  :-[ ) maar ongeveer zo is het gegaan.
Door Esther Q
#3153705
Goed idee om met muilkorf te starten!

Kaela, ik ben ook benieuwd of het iets gaat opleveren, want hij heeft een hoge drift. Zodra hij haar ziet schiet hij in de zesde versnelling. Ik vind het jammer dat wij geen killer-kat hebben, die gewoon even duidelijk maakt dat ze niet van hem gediend is. Helaas, ze is te lief en verlegen.
Door keetje
#3153708
Boeffie Blafmans schreef: Ruilen van kat, of hond? :biggrin2:
Jouw probleem is groter dan de mijne. Jij hebt meerdere honden die je in het gareel moet zien te krijgen, ik maar 1 kat.
Door Anne in Zweden
#3153718
Gaat het om Shookje? Grrr. >:( Hij heeft anders in zijn puppentijd genoeg met onze katten te maken gehad. Deugniet, dat ie dat is vergeten!
Door TomsBorders
#3153738
Een ander aspect dat belangrijk is in de training is dat wanneer de kat weggejaagd wordt, dit een extreem belonend aspect is en dat dat trainen lastiger maakt. Heb je een kat die blijft zitten waar ze zit dan is het trainen ook wat makkelijker. Ik weet ook niet of hij echt aanvalt of in de buurt blijft staan blaffen omdat ie eigenlijk een beetje bang is of zich niet goed weet te gedragen. De lichaamstaal van de kat kan ook voor verwarring zorgen bij deze hond wat een reactie kan geven.
Daarnaast kan je trainen dat ze vrienden worden of dat ze elkaar negeren.
Als het meer een angstige reactie is dan moet je leren dat de hond een uitweg leert, dus weglopen/naar jou toe gaan/op zijn plek gaan liggen alleen zijn de acties van de kat dan nog niet geregistreerd.
In een meer aanvallende situatie kan je ook gebruik maken van een time-out methode dus de opwinding/agressie direct vervangen voor een saaie omgeving zoals het toilet (althans mijn toilet is een saaie omgeving) op deze manier wordt de agressie vooral negatief/onbelonend. Al ben ik zelf meer van de opbouwende afstand methode, het desensiteren van de emotie tijdens het afbouwen van de afstand tussen kat en hond waarbij de kat meer een trainingsobject wordt dan een gevaarlijk wezen (of hoe de hond het ook ervaart) en op die manier het benaderen van de kat een positief spel wordt ipv een negatief spel. Het is daarbij natuurlijk cruciaal dat de reactie niet op een onbewaakt moment weer naar boven komt omdat de afstand ongepland te klein is. Het is niet makkelijk, zeker niet omdat ze in hetzelfde huis wonen. Ik had er veel last van bij de kat van een paar anderen die Kaya als pup hadden aangevallen. Nu Kaya de grootste is, wilt ze ze terug pakken en moet ik dat trauma in die belangrijke fase zien te dichten door iedere keer intensief te trainen als we binnen komen en ze daarna te scheiden. Nadeel is dat sommige van deze katten al vanaf het begin agressief naar Kaya doen en ze Kaya dus geen kans geven (al werd altijd gezegd dat ze goed met honden omgingen en daarom ben ik naartoe gegaan destijds). Het probleem kan ook deels zijn door het feit dat borders en sommige jacht honden stalken wat agressie uitlokt.
Kaya is een beetje gefrustreerd omdat ze haar nieuwsgierheid niet kan uiten, wat ze laatst wel met kittens kon en toen vond ze het na een paar seconden wel weer mooi geweest en liep ze rustig weg.
Door Borke
#3153804
Sofi gaat buiten niet meer achter vluchtende konijnen of katten aan als wij er bij zijn, ze komt naar ons toe en krijgt beloning of ze kijkt gewoon weg en negeert het.
Ik had nooit gedacht dit nog eens te vertellen, 8.5 jaar geleden ving ze konijntjes als ze aan de lijn zat.

Overigens weet ik niet wat ze zou doen als we er niet bij waren.
Maar vorige week in ons vakantiehuis waren er 3 konijntjes een paar meter voor het raam aan het spelen en Sofi lag er op de rond in de kamer (achter glas) naar te kijken...

Kortom je moet een hele lange adem hebben met trainen, maar je kan er veel mee bereiken  :biggrin2:
Door Esther Q
#3153832
Borke schreef: Sofi gaat buiten niet meer achter vluchtende konijnen of katten aan als wij er bij zijn, ze komt naar ons toe en krijgt beloning of ze kijkt gewoon weg en negeert het.
Ik had nooit gedacht dit nog eens te vertellen, 8.5 jaar geleden ving ze konijntjes als ze aan de lijn zat.

Overigens weet ik niet wat ze zou doen als we er niet bij waren.
Maar vorige week in ons vakantiehuis waren er 3 konijntjes een paar meter voor het raam aan het spelen en Sofi lag er op de rond in de kamer (achter glas) naar te kijken...

Kortom je moet een hele lange adem hebben met trainen, maar je kan er veel mee bereiken  :biggrin2:
Fijn dat je dat met Sofi hebt bereikt!
Maar, eh, bedoel je dat je na 8,5 jaar trainen pas succes hebt?
Door Borke
#3153866
Boeffie Blafmans schreef: Fijn dat je dat met Sofi hebt bereikt!
Maar, eh, bedoel je dat je na 8,5 jaar trainen pas succes hebt?
Nee, zo lang heeft het niet geduurd, maar het duurde wel lang vordat we de aanpak vonden die voor ons werkte.
Het was een frustrerende weg.
Door renate1985
#3153881
Basco kon in het begin onze kat ook opeten als hij de kans kreeg. Hij ging gelijk in jachtmodus bij het zien van Snoopy.

Wij hebben Snoopy in de bench gezet en basco aangelijnd in huis.
Steeds als hij wilde uitvallen en aanvallen werd hij gecorrigeerd.
Toen hij rustiger werd van Snoopy in de bench mocht Snoopy loslopen en basco aangelijnd met muilkorf erbij.

Steeds als basco weer wilde aanvallen of bijten kreeg hij een correctie.
Toen dat beter ging mocht de muilkorf af.

Toen basco niks meer wilde doen lieten we de riem los zodat we wel konden ingrijpen wanneer nodig.
Na een paar dagen ging ook die riem af en het waren de beste vriendjes geworden.

Het goede gedrag werd ook steeds beloond en het "verkeerde" gedrag werd gecorrigeerd.

Zelfs als Snoopy door het huis rent gaat basco er niet achteraan.
Het duurde enkele weken maar ze liggen bij elkaar en ze spelen samen.

Hopelijk heb je hier iets aan. Heel veel succes met trainen.
Basco was zo erg dat hij jankte, piepte, grote ogen, kwijlen en uitviel als hij Snoopy maar zag.
Door Esther Q
#3153921
renate1985 schreef: Basco kon in het begin onze kat ook opeten als hij de kans kreeg. Hij ging gelijk in jachtmodus bij het zien van Snoopy.

Wij hebben Snoopy in de bench gezet en basco aangelijnd in huis.
Steeds als hij wilde uitvallen en aanvallen werd hij gecorrigeerd.
Toen hij rustiger werd van Snoopy in de bench mocht Snoopy loslopen en basco aangelijnd met muilkorf erbij.

Steeds als basco weer wilde aanvallen of bijten kreeg hij een correctie.
Toen dat beter ging mocht de muilkorf af.

Toen basco niks meer wilde doen lieten we de riem los zodat we wel konden ingrijpen wanneer nodig.
Na een paar dagen ging ook die riem af en het waren de beste vriendjes geworden.

Het goede gedrag werd ook steeds beloond en het "verkeerde" gedrag werd gecorrigeerd.

Zelfs als Snoopy door het huis rent gaat basco er niet achteraan.
Het duurde enkele weken maar ze liggen bij elkaar en ze spelen samen.

Hopelijk heb je hier iets aan. Heel veel succes met trainen.
Basco was zo erg dat hij jankte, piepte, grote ogen, kwijlen en uitviel als hij Snoopy maar zag.
Ja, dank je! Ik werk ook met nee in combinatie met ja. Mijn hond begrijp dan sneller wat de bedoeling is. Deze hond, bedoel ik, met zijn karakter, bij hem werkt dat goed in mijn ervaring.

Gisteren begonnen met muilkorf om, los in de kamer, dat liep niet echt goed, omdat hij erg afgeleid was door de muilkorf. Hij zit nu aan de riem in de kamer bij poes, zonder muilkorf, dat gaat al veel beter. Van poes weet ik zeker dat ze niet naar hem toegaat. Dus van hieruit ga ik starten. Op het moment negeert hij haar, dus dat beloon ik af en toe met voer.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door