Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3151594
Morgen is het mooi weer en dan gaan een vriendin en ik fietsen. Graag willen we genieten van de bloeiende hei.
We willen zo'n 40 tot 50 km fietsen en daarvoor niet te lang in de auto zitten. Dus wie kan ons een goede tip geven voor een mooie tocht in Groningen/Friesland/Drente?
Door charmed
#3151759
Ik hoop niet dat ze alles hebben laten begrazen. Hier in drenthe (omgeving emmen) hebben ze overal schapen op gezet om alle hei weg te laten eten :( Wilden gisteren ook op het molenveld fotograferen, nou zeker 80% is opgegeten door de schapen. Ook in het valtherbos de kleine stukjes hei hebben ze laten begrazen.
Lida. S schreef: Morgen is het mooi weer en dan gaan een vriendin en ik fietsen. Graag willen we genieten van de bloeiende hei.
We willen zo'n 40 tot 50 km fietsen en daarvoor niet te lang in de auto zitten. Dus wie kan ons een goede tip geven voor een mooie tocht in Groningen/Friesland/Drente?
Door Lida. S
#3151996
Bedankt voor de adviezen en tips. We zijn vandaag naar Havelte eo geweest. De hei was schitterend.
Volgende keer gaan we naar het Fochtelooerveen. We hebben al een mooie route uitgezocht. In  Dwingeloo zijn we al diverse keren wezen fietsen. Dat is idd ook een prachtige omgeving.
Door Lida. S
#3152000
charmed schreef: Ik hoop niet dat ze alles hebben laten begrazen. Hier in drenthe (omgeving emmen) hebben ze overal schapen op gezet om alle hei weg te laten eten :( Wilden gisteren ook op het molenveld fotograferen, nou zeker 80% is opgegeten door de schapen. Ook in het valtherbos de kleine stukjes hei hebben ze laten begrazen.
Ik dacht dat de schapen juist het gras ed op aten, zodat de heide beter kan groeien en niet overwoekerd wordt door andere gewassen
Gebruikersavatar
Door pike
#3152011
Lida. S schreef: Ik dacht dat de schapen juist het gras ed op aten, zodat de heide beter kan groeien en niet overwoekerd wordt door andere gewassen
Heide is in het verleden ontstaan door begrazing van schapen. Zonder begrazing overwoekert de hei weer en verdwijnt hij dus. Een tegenwoordig veel toegepaste methode om de heide in stand te houden (bij gebrek aan (geld voor) schaapskuddes) is afplaggen. Niet iets om blij mee te zijn. Heide is geen natuurlijk landschap, het is een cultuurlandschap. Heel mooi, dat wel. Maar zonder schapen blijft er niets van over.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door