Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3145163
Jantina schreef: Of: hij is op het juiste moment verkocht.
Ja, dat kan ook natuurlijk.... Maar dat klinkt wel als voorbedachte raden... Weet jij meer?
Door Jantina
#3145167
Nee hoor ik weet weinig meer. Wel dat veel beweringen in de media niet kloppen, oa over het dekken. Er werd zelfs beweerd dat hij 3x per dag heeft moeten dekken. Onmogelijke onzin. Maar goed, vergis je niet, een ruiter weet wanneer een paard op zijn top is. En ook al was dat niet geval: zonder investeerders bestaat de paardentopsport niet. En een investeerder wil zo af en toe ook cashen, dan blijft het leuk! Dus met 'ze hadden hem niet moeten verkopen' ben ik het niet eens. Het is wel zonde geweest voor de Nederlandse dressuur sport, dat zeker.
Door K&D
#3145170
Hij is gewoon op. Net als voetballers op hun 35ste 'op' zijn is dit paard overtraind en met z'n 15e op.
Als je kijkt hoe in de loop van de jaren de klassieke dressuur is verworden tot wat het nu is...nee, laat maar.

De uitgangspunten van de klassieke dressuur zijn totaal anders dat wat wij op tv zien.

Wat heeft de Klassieke of Academische Dressuur ons te bieden?
•het biedt ons de mogelijkheid om te putten uit het totaal van ervaringen van de oude grootmeesters
•is de vaardigheid een paard zo op te leiden en te ontwikkelen, dat hij tevreden en zelfbewust, de wil van de ruiter volgt.
•Is een leer, die u leert, dat opleidingsrichtlijnen niet voor elk paard in dezelfde volgorde en intensiteit overdraagbaar zijn
•de vaardigheid een paard, overeenkomstig zijn fysieke en psychische toestand, op te leiden tot gebruikspaard.
•heeft als doel een meewerkend, gezond en langlevend paard te ontwikkelen.
•is de rijkunst die binnen hun doelen de behoefte van het paard respecteert.
Linkje:http://www.klassiekpaardrijden.nl/37/De ... kunst.html

er zijn al heel wat discussies hierover, maar zolang er geld in het geding is, verliest het paard. Daarmee wil ik niet zeggen dat de dressuurruiters slecht zijn voor hun paard, maar pas als ze de oefeningen met een simpel bitje of met een los teugeltje laten zien en zonder sporen, dan mogen ze van mij winnen.

Zie het bewijs:

Dit zie ik 10000 x liever.  :)
Door Lizzy
#3145177
K&D schreef: Hij is gewoon op. Net als voetballers op hun 35ste 'op' zijn is dit paard overtraind en met z'n 15e op.
Als je kijkt hoe in de loop van de jaren de klassieke dressuur is verworden tot wat het nu is...nee, laat maar.

De uitgangspunten van de klassieke dressuur zijn totaal anders dat wat wij op tv zien.

Wat heeft de Klassieke of Academische Dressuur ons te bieden?
•het biedt ons de mogelijkheid om te putten uit het totaal van ervaringen van de oude grootmeesters
•is de vaardigheid een paard zo op te leiden en te ontwikkelen, dat hij tevreden en zelfbewust, de wil van de ruiter volgt.
•Is een leer, die u leert, dat opleidingsrichtlijnen niet voor elk paard in dezelfde volgorde en intensiteit overdraagbaar zijn
•de vaardigheid een paard, overeenkomstig zijn fysieke en psychische toestand, op te leiden tot gebruikspaard.
•heeft als doel een meewerkend, gezond en langlevend paard te ontwikkelen.
•is de rijkunst die binnen hun doelen de behoefte van het paard respecteert.
Linkje:http://www.klassiekpaardrijden.nl/37/De ... kunst.html

er zijn al heel wat discussies hierover, maar zolang er geld in het geding is, verliest het paard. Daarmee wil ik niet zeggen dat de dressuurruiters slecht zijn voor hun paard, maar pas als ze de oefeningen met een simpel bitje of met een los teugeltje laten zien en zonder sporen, dan mogen ze van mij winnen.

Zie het bewijs:

Dit zie ik 10000 x liever.  :)
Wow, wat een filmpje! Maar dan moet je echt idiooooot goed kunnen paardrijden lijkt me........!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3145201
K&D schreef: Hij is gewoon op. Net als voetballers op hun 35ste 'op' zijn is dit paard overtraind en met z'n 15e op.
Als je kijkt hoe in de loop van de jaren de klassieke dressuur is verworden tot wat het nu is...nee, laat maar.

De uitgangspunten van de klassieke dressuur zijn totaal anders dat wat wij op tv zien.

Wat heeft de Klassieke of Academische Dressuur ons te bieden?
•het biedt ons de mogelijkheid om te putten uit het totaal van ervaringen van de oude grootmeesters
•is de vaardigheid een paard zo op te leiden en te ontwikkelen, dat hij tevreden en zelfbewust, de wil van de ruiter volgt.
•Is een leer, die u leert, dat opleidingsrichtlijnen niet voor elk paard in dezelfde volgorde en intensiteit overdraagbaar zijn
•de vaardigheid een paard, overeenkomstig zijn fysieke en psychische toestand, op te leiden tot gebruikspaard.
•heeft als doel een meewerkend, gezond en langlevend paard te ontwikkelen.
•is de rijkunst die binnen hun doelen de behoefte van het paard respecteert.
Linkje:http://www.klassiekpaardrijden.nl/37/De ... kunst.html

er zijn al heel wat discussies hierover, maar zolang er geld in het geding is, verliest het paard. Daarmee wil ik niet zeggen dat de dressuurruiters slecht zijn voor hun paard, maar pas als ze de oefeningen met een simpel bitje of met een los teugeltje laten zien en zonder sporen, dan mogen ze van mij winnen.

Zie het bewijs:

Dit zie ik 10000 x liever.  :)
Ach ik word zó ongelooflijk moe van de discussie over Toltilas. En over de manier van trainen.

Laten we gewoon allemaal ons mond houden, aangezien we geen feiten hebben.
Ja, natuurlijk, doodzonde van het paard. Maar we weten het niet. Overtraind? Wie zegt dat? Ik vrees dat het paard zoveel niet getraind is gezien zijn blessureverleden (wat hij overigens bij Gal nooit had).
Klassieke dressuur? Waarom zou dat nu per definitie zoveel beter zijn?
Een paard is niet geboren met een zadel op zijn rug. Punt. Of je nu klassiek of modern rijd, het is gewoon niet natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3145215
Hope schreef: Ach ik word zó ongelooflijk moe van de discussie over Toltilas. En over de manier van trainen.

Laten we gewoon allemaal ons mond houden, aangezien we geen feiten hebben.
Ja, natuurlijk, doodzonde van het paard. Maar we weten het niet. Overtraind? Wie zegt dat? Ik vrees dat het paard zoveel niet getraind is gezien zijn blessureverleden (wat hij overigens bij Gal nooit had).
Klassieke dressuur? Waarom zou dat nu per definitie zoveel beter zijn?
Een paard is niet geboren met een zadel op zijn rug. Punt. Of je nu klassiek of modern rijd, het is gewoon niet natuurlijk.
Gezien zijn recente verleden met blessures is het enige dat je er in mijn ogen over kan zeggen dat met pensioen sturen de juiste keuze lijkt  ;)

Ik weet niet hoe er getraind is maar ik weet wel dat ik met paardrijden altijd al leerde dat je de hulpen die je geeft zo klein mogelijk moet houden. Wij reden wel gewoon met zadel en hoofdstel en ook wel proefjes. Maar zoiets als wijken in een proef heb ik altijd onnatuurlijk gevonden maar is turnen ook niet onnatuurlijk voor de mens? Wanneer ik dat filmpje bekijk van K&D zie ik het paard ook figuren rijden wat voor mij net zo onnatuurlijk voelt (ook al wordt er gereden zonder zadel of hoofdstel).

Kortom, ja het is zonde dat Totilas met pensioen 'moet'  ;)
Door K&D
#3145300
Lizzy schreef: Wow, wat een filmpje! Maar dan moet je echt idiooooot goed kunnen paardrijden lijkt me........!
Het is 'gewoon' een andere manier van communiceren. Je ziet zelfs af en toe dat de neckrope losjes hangt en ze heeft tijd om hem te aaien tijdens het rijden. :) 
Maar goed, dat staat los van de discussie over Totilas. Het is doodzonde dat zo'n geweldig paard zo jong moet stoppen.

Overigens staat klassieke dressuur voor het Skala der Ausbildung.
En punt 2 en 3 mis ik in de huidige dressuur. 2.Ontspanning: het paard ontspant zichzelf zowel mentaal als fysiek. 3.Aanleuning: een constante, ontspannen verbinding van de achterhand naar de voorhand van het paard, terug naar de hand van de ruiter (simpel gezegd: het paard geeft de ruiter aan beide teugels dezelfde, ontspannen verbinding en volgt te allen tijde de hand van de ruiter).
Bijvoorbeeld Bonfire liep altijd met de oortjes naar voren. Totale ontspanning en plezier om naar te kijken. Maar dat is ruim 15 jaar geleden.

Of een paard iets op z'n rug moet hebben is weer een heel andere discussie...
Door TessaThomas
#3145330
Oortjes naar voren heeft niks met ontspanning te maken. Tenminste, oortjes naar voren betekent niet automatisch ontspanning en oren naar achteren betekenen niet automatisch spanning. Ik zie het juist eerder andersom.

Verder ben ik het met hope eens.
Door eelke
#3145332
TessaThomas schreef: Oortjes naar voren heeft niks met ontspanning te maken. Tenminste, oortjes naar voren betekent niet automatisch ontspanning en oren naar achteren betekenen niet automatisch spanning. Ik zie het juist eerder andersom.

Verder ben ik het met hope eens.
Hmmm ja interesse (of spanning) voor wat anders vs interesse en contact met de ruiter.

Bij mijn eigen paard vind ik het helemaal niks als die oren naar voren gaan  :o en dan die nek er een beetje op. Dan ziet ze spoken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3145336
K&D schreef: Het is 'gewoon' een andere manier van communiceren. Je ziet zelfs af en toe dat de neckrope losjes hangt en ze heeft tijd om hem te aaien tijdens het rijden. :) 
Maar goed, dat staat los van de discussie over Totilas. Het is doodzonde dat zo'n geweldig paard zo jong moet stoppen.

Overigens staat klassieke dressuur voor het Skala der Ausbildung.
En punt 2 en 3 mis ik in de huidige dressuur. 2.Ontspanning: het paard ontspant zichzelf zowel mentaal als fysiek. 3.Aanleuning: een constante, ontspannen verbinding van de achterhand naar de voorhand van het paard, terug naar de hand van de ruiter (simpel gezegd: het paard geeft de ruiter aan beide teugels dezelfde, ontspannen verbinding en volgt te allen tijde de hand van de ruiter).
Bijvoorbeeld Bonfire liep altijd met de oortjes naar voren. Totale ontspanning en plezier om naar te kijken. Maar dat is ruim 15 jaar geleden.

Of een paard iets op z'n rug moet hebben is weer een heel andere discussie...
2 en 3 mis je? Heb je undercover zien lopen in de Grand Prix in Aken? Rustig orenspel, rustig oog, gesloten mond. Hij zwiepte niet 1 keer met zijn staart, zelfs niet in de allerhoogste oefeningen. En zo waren er meer hoor  :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door