Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
#3139623
Ik weet het, zielig. Hoort niet. Maar hoe zielig dan?

Mijn voedster is een aantal weken geleden overleden, en na de kippen ben ik er denk ik wel een beetje achter, ik ben een beetje klaar met dat kleine gespuis wat steeds het loodje kan leggen... :(
Maar goed, mijn ram zit er natuurlijk nog wel. Nu kan ik hem uiteraard naar een opvang brengen, maar daar zit hij in een veel kleiner hokje, ook alleen. En hoe lang moet hij dan wachten tot hij herplaatst wordt?

Er weer een voedster bijnemen betekend een oneindig konijnen verhaal...

Dus nu zit ik een beetje in een dilemma...  :-\
Door orinake
#3139626
Ons Zouxtje (Bisoux) heeft jaren alleen gewoond nadat ons Angel stierf.
Mijn zus was het huis uit en had hem bij mama gelaten aangezien haar vriend alleen zichzelf graag ziet... En mama wilde gerust voor ons zouxtje zorgen, maar een nieuw konijn kopen om er bij te zetten was een brug te ver.
Nu hij liep alle dagen vrij rond in de tuin, kreeg zijn verzorging en heeft in mijn ogen nooit ongelukkig geweest.
ik denk dat als je er voldoende tijd aan spendeert het best kan hoor.


Mss wel bij zeggen dat ons Zouxtje enkel alleen zat als hij in zijn slaaphok zat. Buiten had hij het gezelschap van Branco de york of Bandit de kat. Wij zagen ons zouxtje ook meer als hond dan als konijn...  Die ging op vakantie ook gewoon aan de lijn buiten :)
Laatst gewijzigd door orinake op do 30 jul 2015, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#3139641
Ik heb hier ook en tijdlang, een half jaar denk ik, een konijn alleen gehad. Ik heb werkelijk geen gedragsverandering op kunnen merken. Nou krijgen ze hier ook genoeg beweging, vanalles te knabbelen, spelletje af en toe en dat soort dingen. Ik denk dat het daar bij jou ook niet aan ontbreekt, ik zou zeggen kijk goed naar je konijn en beslis op basis daarvan.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3139645
Dat is inderdaad hetzelfde dilemma als waar mijn ouders voor kwamen te staan. Nu leeft het konijn in een 'villa' (boven het binnenhok met slaaphol en loopplank naar beneden en onderin dus oppervlakte van het hok aan loopruimte) met daar aan vast een aantal panelen.
Bij hun vorige huis kon het konijn los door de tuin rennen maar dat kan nu helaas niet meer omdat ze geen volledig afgeschermde tuin meer hebben en bovendien aan een maisveld wonen met de daarbij horende roofvogels dus is niet meer verantwoord helaas  :(

Denk dat je vooral ook goed naar het gedrag van het konijn moet kijken en wellicht wat extra knabbeldingen/speeltjes geven.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3139649
Naar mijn idee zit een gecastreerde ram niet lang in de opvang. Simpelweg omdat er best wel vraag naar is.

Ik vind een konijn alleen drie keer niks. Misschien zie je zo geen gedragsverandering, maar konijnen zijn sociale dieren. Ze genieten van samen eten, van samen slapen, samen wassen.

Konijnen zijn reuze taai. Een konijn dat in de natuur laat zien dat hij niet 100% lekker in zijn vel zit is ten dode opgeschreven. En dus laten ze niets zien. Echt niets.
Dat wil niet zeggen dat ze zich goed voelen.

Nee, ik vind een konijn alleen not-done. Ik begrijp dat je er geen voedster meer bij wil, want dan blijf je "bezig". En dus bracht ik de ram naar de opvang.
Door keetje
#3139658
Hier zit ik ook met dat dilemma. Wat als er 1 van de 2 konijnen of cavia's doodgaat? (Weer) 1 erbij of het andere oudje gewoon alleen laten? Ik zie wel wat ik doe als het zo ver is maar ik weet zeker dat mijn overgebleven nijn of cavia het hier beter heeft dan in een opvang wat betreft voer en ruimte. Ook is  het nog maar afwachten is of er daar nog gekoppeld gaat/kan worden, het zijn alle 4 nogal bejaarden.
#3139661
Hope schreef: Naar mijn idee zit een gecastreerde ram niet lang in de opvang. Simpelweg omdat er best wel vraag naar is.

Ik vind een konijn alleen drie keer niks. Misschien zie je zo geen gedragsverandering, maar konijnen zijn sociale dieren. Ze genieten van samen eten, van samen slapen, samen wassen.

Konijnen zijn reuze taai. Een konijn dat in de natuur laat zien dat hij niet 100% lekker in zijn vel zit is ten dode opgeschreven. En dus laten ze niets zien. Echt niets.
Dat wil niet zeggen dat ze zich goed voelen.


Nee, ik vind een konijn alleen not-done. Ik begrijp dat je er geen voedster meer bij wil, want dan blijf je "bezig". En dus bracht ik de ram naar de opvang.
Hmm, daar heb je een sterk punt...  :g:. Bedankt!
Door eelke
#3139679
Best uiteenlopende reactie's dus...hmmm...

Net gekeken naar de site van de opvang, maar die zit nu vol. En dan staan er toch ook wel weer leuke dames op. Zucht. Het staat me ook zo tegen hem terug te brengen terwijl er al zo voor konijnen daar zitten...en...en...nog maar eens nadenken dan.
Gebruikersavatar
Door Sher
#3139680
Mijn Hedwig is een tijd geleden haar vaste maatje kwijtgeraakt. Ze zat toen ook een paar maanden alleen en ze zat ook inderdaad alleen nog maar. Eten deed ze nog goed en ze zag er gezond uit, maar toen ze er weer een maatje bij had, was ze pas echt weer gelukkig. Het was vooral te zien aan het spelen wat ze weer deed.
Door K&D
#3139686
Ja, altijd lastig als je oude konijnen hebt. Toen Floor doodging was Harry ruim 12, mottig en bejaard. Ik heb er geen nieuw konijn bij gehaald omdat we wilden stoppen met de nijnen na 20 jaar. Was wel een dilemma...maar ja...weer een jonkie of een konijn van een paar jaar was geen optie.  :-\
Door Lizzy
#3139710
Ik vind het persoonlijk een soort van not done om je nijn naar een opvang. Er zijn al genoeg mensen die dat doen (daarom zitten ze ook vol). En ik vind toch een beetje "dier erin, niet meer eruit". Dus ik zou hem alleen houden. Of naar de opvang gaan en vragen of je daar een leen-nijn mag hebben van ongeveer dezelfde leeftijd en af spreekt dat je leen-nijn wel terug brengt als jouw ram overlijdt. Of echt een oproepje plaatsen om hem te herplaatsen, bij iemand die ook een nijn alleen heeft, dat kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3139715
Hoe doet je ram het momenteel?

Ik zou ook niet naar de opvang brengen. Zit die daar gezellig te wachten tot die weer opgehaald wordt. Dan maar sillug in zijn eigen omgeving. Bij mijn laatste konijn heb ik ook niks meer bijgehaaald. Beestje was de hele dag druk en gaf niet de indruk zielig te wezen.  En ja, kun je zeggen dat ze zielig zijn niet laten merken, als ik zie dat een konijn blij is zal ik ook best kunnen zien wanneer die sneu is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3139720
Wij zaten hetzelfde met de kleine vogeltjes. Onze laatste valkparkiet was pas een jaar of 6 toen hij alleen over bleef. En ze kunnen wel 15-20 worden, dus dat vond ik sneu. Die is naar iemand met een voliere gegaan.

Als je konijn nog redelijk jong is zou ik er een konijn van dezelfde leeftijd bij zetten. Of hem zelf herplaatsen. Als ie al wat ouder is, dan zou ik hem alleen laten. Het blijft anders een dilemma en daar doe je met oudere dieren soms even niets aan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door