Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
#3132464
@Angelique: leuk landje  ;D onze tuin heeft er jaren zo uitgezien...daarna gras, trampoline e.d. voor de kinderen en de hond kon er weinig kwaad. Dus nu willen we graag iets anders  :biggrin2:
Jij hebt een aantal boppers, wij 1 schreufie van 7 kilo en 30 cm hoog  ;D

@Hylos: strakke tuin!

@Cathelijn: hmm, een waterelement waaruit hij kan drinken vindt Joep vast ook fijn. Gras komt er sowieso in. Voor Joep hebben we een schelp, gevuld met water, maar hij vindt het niks...

@Zurca: lekker grasveld voor jouw honden! Sinds kort graaft Joep 's avonds een gat in de kruidentuin en gaat daar dan in liggen...lekker koel. Maar dat is voor het eerst in anderhalf jaar dat 'ie dat heeft gedaan  ::)
Afbeelding
Wat het voorbeeld op de foto betreft: ik ben allang blij dat ik iets gevonden heb wat ik acceptabel vind  ;D Het moet ook niet zo strak en kaal worden hoor  :o Ik hou wel van gekke dingetjes in de tuin en veeel meer groen!

@Parelridder: die zandbak is misschien een goed idee in plaats van dat 'ie de kruidentuin om gaat spitten...Verhoogde bakken heb ik ook aan gedacht...

@pluk: dat klinkt als een tuin die Joep ook heel leuk zou vinden  ;D Joepie is niet van het rennen...hij wil snuffelen en in de zon liggen...en een beetje door de bosjes/bomen struinen  :)

@smulpaap: wat heerlijk, zo'n gebied om de hoek! Ik heb zitten denken aan dakplatanen in de tuin, voor schaduw. Daar ben ik zelf ook blij mee  :P

Bedankt zover voor jullie bijdragen  :)
Meneer pien vindt alles wel best eigenlijk, als hij maar niet zoveel gras meer moet maaien en onkruid trekken...enne we worden een dagje ouder, we willen lekker in de tuin zitten dus 'onderhoudsarm' is het toverwoord  :P
Ik heb nog wat boeken uit de bieb en in de kast, en ga met de tuinkabouterboer om de tafel en dan gaan we wel ergens komen denk ik  :)

Zijn er nog meer ideeën?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3132607
- pien - schreef: Ik heb zitten denken aan dakplatanen in de tuin, voor schaduw. Daar ben ik zelf ook blij mee  :P
Die was ik dus vergeten! Midden op het grasveld hebben wij 1 dakplataan. Om er echt een mooi dak van te maken moet je wel 2x per jaar snoeien en de takken goed geleiden. Dat hebben wij niet zo goed gedaan helaas  ::)
Maar wel een goede boom om tegenaan te piesen, dat dan weer wel  :biggrin2:
Door - pien -
#3132619
pluk schreef: Die was ik dus vergeten! Midden op het grasveld hebben wij 1 dakplataan. Om er echt een mooi dak van te maken moet je wel 2x per jaar snoeien en de takken goed geleiden. Dat hebben wij niet zo goed gedaan helaas  ::)
Maar wel een goede boom om tegenaan te piesen, dat dan weer wel  :biggrin2:
;D ;D ;D

Dat van dat goed snoeien en leiden heb ik gehoord ja, tegen die tijd zal ik er op letten  :)
Door El_Kato
#3132624
Mijn buren hebben ook 2 van die bomen staan en snoeien ze met veel pijn en moeite 2x per jaar maar leiden doen ze niet en ze zijn dus nu nogal groot en ontploft.... Hoog zomer hebben we daar niet zoveel last van maar als de zon straks weer wat lager staat hebben wij heel veel schaduw van die bomen, beetje jammer...... Heb al een paar keer gevraagd of ze de bomen beter bij willen houden maar dat loopt steeds op een heel naar gesprek uit. Dan krijg ik van die opmerkingen of ik wel besef hoeveel werk dat wel niet is..  :-\.

Maar ot wij hebben gras in het midden en aan het einde van de tuin een schuur met veranda en houten terras aan de zijkanten borders waar de honden niet in mogen, doen ze in het voorjaar wel want dan hebben we daar het langst zon en ze moeten altijd weer opnnieuw "leren" dat ze er niet in mogen. Ze liggen graag op het gras en op de vlonder. In het gras wordt ook wel gespeeld hoewel dat nu bijna niet meer is nu Manu ouder is. Ze mogen niet poepen en plassen in de tuin dat vind ik niet fris daar hebben we het park voor  :) Als het erg warm is ligt Manu trouwens wel in de schaduwkant in de border omdat daar ivm de hele dag schaduw weinig wil groeien mag dat dan weer wel  ;)
Door judith1967
#3132685
Onze tuin is 65 m2.Achterin staat de schuur,daarvoor ons vlonderterras met loungeset,een kweekkast en oppottafel.De linkerkant van onze tuin hebben wij een grasveldje aangelegd,Dorian vindt gras heerlijk om erin te liggen,we maaien het ook niet zo vaak,want lang gras vind hij lekkerder.En de rechterkant is betegeld en daar staan mijn moestuinbakken(op poten) op. Heb nu 3 bakken staam,wss volgend jaar een 4de bak erbij.Oja en we hebben ook nog een klein vierkant vijvertje erin gemaakt.

Dus best wel hondproof  :) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3132690
Wat is er mis met gewoon een tuin zoals je die zelf wil met perken en een vijver ed en dan een zandbak apart zodat je hem kan leren waar hij kan graven?
Als je dat zelfs een kat kan leren, moet je dat een hond toch ook prima kunnen? Als hij maar een alternatief heeft voor zichzelf, laat hij jouw kruidentuin vast wel gerust als je hem er een paar keer op wijst. En anders zet je er een paar kruiden naast, als hij dat leuk vind.  ::)  :P
Zet die graafplaats voor hem dan wel niet in een uithoek van de tuin, want dan vind hij het misschien niet zo gezellig...
Beetje gras om over de lopen en voor de rest wat schaduwplekjes (wat prima samen gaat met het groen dat jij wil) om onder te rusten. 
Hond tevreden, jij tevreden...
Of zie ik dat nu te eenvoudig?  ???

Edit: als ik je kruidentuin momenteel zie op de foto, laat je hem misschien beter daar graven en leg je kruidentuin ergens anders opnieuw aan.  :biggrin2:  Als hij in de nieuwe ook zou willen beginnen, stuur je hem gewoon rustig naar de oude en prijs hem daar.  Zo leer je katten ook heel eenvoudig om op de krabpaal te krabben en niet aan de bank... Gewoon niet kwaad worden, maar rustig verplaatsen en prijzen op de goede plaats.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 09 jul 2015, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3132700
Wij gaan onze tuin ook flink aanpakken komend najaar. Leuke ideeën zitten ertussen!
Ik ben eigenlijk best benieuwd of Nelson een zandbak leuk zou vinden  8)

Wij willen méér gras en minder werk. De borders gaan eruit zodat er minder 'oerwoud' staat.
De rode beuken laten we staan, er komt nog een beukenheg voor zodat we Nelson niet in de tuin hoeven houden met schrikdraad en we meteen wat groen hebben.

Mij valt het trouwens verder vooralsnog ontzettend tegen als het gaat om de kosten. De eerste offertes die we krijgen zitten rond 3000 euro  :o
We zoeken nog even verder dus  ::) :biggrin2:
Door zurca
#3132710
De zandbak is hier een succes....
Is ontstaan toen we hier net woonde en de tuin gingen veranderen. We hebben iemand het tegelwerk laten doen en daarvoor was zand nodig. Dat lag in een hoek van de tuin en toen die meneer klaar was, was niet al het zand op. De honden bleken het uitermate grappig te vinden, zo'n berg zand in de tuin. We hebben toen van hout een bak gemaakt, zand er in, stoepje er voor en klaar. Niets vinden ze leuker dan vanuit huis de tuin in te rennen, zandbak in duiken, flink graven, uit de bak over het nog natte gras rennen, zandbak weer in, graven, en dan zo in 1 rechte lijn met je zandpoten het huis weer in rennen...zo leuk :-X :biggrin2:
En ik denk dat door die zandbak er ook geen behoefte is om elders in de tuin te gaan graven.

Er wordt hier ook niet in de tuin geplast, ook Tous als reu zijnde laat de bomen en de haag met rust. Ziggy durft heel soms weleens een plas op het gras te doen maar dat is niet de bedoeling....daar worden ze voor uit gelaten... In het begin liep ik met de plantenspuit achter ze aan en als ze dan een poging deden was het een ferme nee en een ferme straal water tegen ze aan :)
Door - pien -
#3132775
pearlsofpassion schreef: Wat is er mis met gewoon een tuin zoals je die zelf wil met perken en een vijver ed en dan een zandbak apart zodat je hem kan leren waar hij kan graven?
Als je dat zelfs een kat kan leren, moet je dat een hond toch ook prima kunnen? Als hij maar een alternatief heeft voor zichzelf, laat hij jouw kruidentuin vast wel gerust als je hem er een paar keer op wijst. En anders zet je er een paar kruiden naast, als hij dat leuk vind.  ::)  :P
Zet die graafplaats voor hem dan wel niet in een uithoek van de tuin, want dan vind hij het misschien niet zo gezellig...
Beetje gras om over de lopen en voor de rest wat schaduwplekjes (wat prima samen gaat met het groen dat jij wil) om onder te rusten. 
Hond tevreden, jij tevreden...
Of zie ik dat nu te eenvoudig?  ???

Edit: als ik je kruidentuin momenteel zie op de foto, laat je hem misschien beter daar graven en leg je kruidentuin ergens anders opnieuw aan.  :biggrin2:  Als hij in de nieuwe ook zou willen beginnen, stuur je hem gewoon rustig naar de oude en prijs hem daar.  Zo leer je katten ook heel eenvoudig om op de krabpaal te krabben en niet aan de bank... Gewoon niet kwaad worden, maar rustig verplaatsen en prijzen op de goede plaats.
Het gaat niet alleen om het graven. Het gaat erom dat ik een tuin ga laten aanleggen en me straks niet voor m'n kop wil slaan dat ik ergens niet aan gedacht heb...met betrekking tot mijn hond(en). Ik wil gewoon rustig binnen kunnen zitten met de achterdeur open, Joep kan in en uit lopen en dat ik dan geen politie-agentje hoef te spelen. Er komen verhoogde bakken en voor Joep een eigen 'zandbak' en 'drinkfontein'  :biggrin2:
De kruidentuin...ja, het hek viel om en we hebben het maar weggehaald...vandaar dat Joep er nu in kan en deze zomer graaft hij voor het eerst en dat mag  ;) alles gaat toch op de schop... :D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3132784
Ja, ik heb geen honden, dus ik kan me het probleem gewoon niet zo goed voorstellen...
Ik zie niet helemaal in wat er (buiten graven en wildplassen dan) een probleem kan zijn om de hond gewoon vrij in de tuin te hebben. Maar dat zal wel gebrek aan hondenervaring zijn, dus houdt ik verder maar mijn mond.  :biggrin2:
Door Lil
#3132787
Hope schreef: Wij gaan onze tuin ook flink aanpakken komend najaar. Leuke ideeën zitten ertussen!
Ik ben eigenlijk best benieuwd of Nelson een zandbak leuk zou vinden  8)

Wij willen méér gras en minder werk. De borders gaan eruit zodat er minder 'oerwoud' staat.
De rode beuken laten we staan, er komt nog een beukenheg voor zodat we Nelson niet in de tuin hoeven houden met schrikdraad en we meteen wat groen hebben.

Mij valt het trouwens verder vooralsnog ontzettend tegen als het gaat om de kosten. De eerste offertes die we krijgen zitten rond 3000 euro  :o
We zoeken nog even verder dus  ::) :biggrin2:
3000 is idd al de lowbudget variant voor mijn ninituin. Niet normaal voor een klein tuintje waar wat gras uit moet en twee flinke struiken, wat zand erin en wat betontegels erin. Maar ja minigraver, container en 2 mensen nodig.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3132810
Wij hebben een kleine tuin, 2,5 bij 13 meter en de uitgang en deuren van huis en schuur zitten nogal onhandig. Ik had niet veel wensen voor onze tuin  ::). Een voliere voor de vogels, een moestuin, gras voor Oscar en een zitplek voor ons. En dat is gelukt. Het is helemaal bestraat, op het stukje gras van Oscar na. En her en der heb ik wat stenen eruit gehaald om plantjes neer te zetten. Een kamperfoelie tegen de schutting en een clematis tegen de muur geven ook alweer een groen gezicht.

Qua hond is het deels opvoeden en deel het jezelf en de hond niet te moeilijk maken. Mijn moestuin staat hoog, in bakken. Kan meneer er ook niet per ongeluk tegenaan pissen (met een grote reu is het dan echt exit groenteoogst  :puke:). Mijn planten moet ie afblijven en graven mag niet. En dat doet ie ook redelijk. Blaffen tegen de buurman is wel hobby, maar dan roepen we hem en de buurman heeft allang afgeleerd zijn hoofd over de schutting te steken  :P. Die roept nu altijd braaf vanaf een afstandje als ie ons nodig heeft.
Door Shanti en co
#3132812
pearlsofpassion schreef: Ja, ik heb geen honden, dus ik kan me het probleem gewoon niet zo goed voorstellen...
Ik zie niet helemaal in wat er (buiten graven en wildplassen dan) een probleem kan zijn om de hond gewoon vrij in de tuin te hebben. Maar dat zal wel gebrek aan hondenervaring zijn, dus houdt ik verder maar mijn mond.  :biggrin2:


Wij hebben wel honden en met onze tuin hebben we niet speciaal rekening met hun gehouden, hier geen enkel probleem.
Onze tuin is heel groen en redelijk groot voor stadse begrippen. We hebben een terras met klinkers en voor de rest gras met aan de randen en bij de rozenpoort bloemenperken, struiken, kruiden en een verwaarloosd groentetuintje.
De honden zijn regelmatig in de tuin en moeten uit de perkjes blijven en de planten met rust laten. Op het gras en de klinkers mogen ze wel komen en rondrennen. Plassen en graven mag ook niet.
Shanti weet dat allemaal prima en Boeke begint het ook te snappen maar als puber zijnde hou je je daar natuurlijk niet altijd aan.  :P
Toen hij hier als pup kwam in februari waren veel struiken kaal dus rende hij door de perken heen, dat mocht van ons want je kan zo'n puppegup niet gelijk alles leren en verbieden. Nu het begroeid is doet hij het al minder en als hij er wel in gaat roepen we hem eruit, dat begint hij al goed te snappen. Komende winter mag hij ook niet meer in de perkjes.

De honden zijn vaak gewoon gezellig waar wij ook zijn. Als we in de tuin zijn liggen ze vaak vlakbij (en lekker in de weg  :biggrin2: ) en lopen gezellig mee.
Als ze gaan spelen sjezen ze over het gras en onder de rozenpoort door, daar is in de winter ook een heel spoor uitgesleten.
Doordat de perken aan de zijkanten van het gras een beetje kronkelen is er altijd ook wel ergens schaduw.

Hier is de achterkant van de tuin een beetje te zien (er zit een gracht tussen onze tuin en de weg).
Afbeelding
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door