Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3125550
Astrid, mijn zicht is niet zozeer verslechterd, maar ik ben erachter gekomen dat steeds alles maar kijken gewoon veel te veel energie kost. Ik ben altijd moe, loop continue op mijn tenen en dat trek ik eigenlijk niet meer zo goed. Vandaar de keuze voor een uitgebreid revalidatie traject. De bloeding in mijn oog, de operatie die erop volgde... Het heeft me allemaal laten inzien hoe kwetsbaar mijn ogen zijn. Mijn zicht van nu heb ik kunnen behouden, maar dat het echt heel erg weinig is, heb ik me nooit echt gerealiseerd. Daarnaast kan de toekomst alsnog blindheid geven, want bloedingen kunnen weer terugkomen, suikerziekte kan oogproblemen geven, netvlies kan weer loslaten, etc. Dus het leek me wel een goede keuze om het mezelf niet steeds zo moeilijk te maken en een 'mindset' te maken en mijn visuele beperking te accepteren. Niet vechten tegen mijn beperking, maar leren leven met mijn beperking.  ;)

Wat er precies staat kan ik niet zeggen, want ik kan de puntjes op de foto zelf niet goed zien (ik moet ze voelen) en ik weet niet exact welk stuk tekst er op de foto is gekomen. Het verhaal gaat over Louis Braille, die het brailleschrift heeft ontwikkeld. Misschien maak ik ooit weleens een filmpje o.i.d. zodat ik kan vertellen wat er staat.... Braille met de ogen lezen (mag niet en lukt ook niet meer). Sorry!
#3126108
Borke schreef: Lijk me verstandig Rachel, hoe jonger je 'een nieuwe taal' als braille leert, hoe makkelijker dat gaat, denk ik.

Misschien  realiseer je je niet dat je volgens mij toch al bovengemiddeld zelfredzaam bent ondanks je visuele beperking  :)
Die bovengemiddelde zelfredzaamheid (zoals jij dat mooi omschrijft), is tevens mijn valkuil. Ik word daardoor vaak overschat. En ik vind dat soms dan ook weer een soort van compliment.  :-[ Dus zeg ik daar dan ook weer niks van. Terwijl ik het mezelf daar ook heel lastig mee maak...  ::)
#3126267
Malamoods schreef: Die bovengemiddelde zelfredzaamheid (zoals jij dat mooi omschrijft), is tevens mijn valkuil. Ik word daardoor vaak overschat. En ik vind dat soms dan ook weer een soort van compliment.  :-[ Dus zeg ik daar dan ook weer niks van. Terwijl ik het mezelf daar ook heel lastig mee maak...  ::)
Zo is het leven Rachel, het beste accepteer je dat maar, zo denk ik tenminste.

Het is heel moeilijk om een goede balans te vinden tussen je enthousiaste om dingen te doen en de beperkingen die het leven je geeft.
Ik zie daar bijna iedereen mee worstelen die met beperkingen wordt geconfronteerd...
Ergens is het ook wel mooi, zo biedt het leven je toch steeds verassingen en wordt het nooit saai  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door