Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3121189
dinky89 schreef: Denk inderdaad dat de meeste mensen tevreden zullen zijn met minder 'perfecte' rashonden. Die willen vooral een gezellige huishoud die op een bepaald ras lijkt.

Stamboom beland bij meeste baasjes in een la om er nooit weer naar te kijken.
Het is juist dat afstammingspapiertje dat maakt dat je weet wat je gekocht hebt.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3121190
Lizzy schreef: Het is juist dat afstammingspapiertje dat maakt dat je weet wat je gekocht hebt.
Denk daarom ook dat dat het belangrijkste is voor mensen om een rashond te kopen, weten wat je gekocht hebt en bepaalde gezondheidstesten. Maar niet omdat een hond perfect aan de rasstandaard voldoet.
Door Lizzy
#3121191
Begrijp me goed hoor, ik besef dondersgoed dat er heel veel mis is met de rashondenfokkerij. Maar we slaan weer door naar de andere kant. Net als met wormen en bacterieen.
#3121195
Lizzy schreef: Dan had ik zeven uitzonderingen.
Maar daarvan hebben er wel meerdere en niet perfecte dalmatiër gekocht want meerdere pups hadden kopvlekken. En toch hebben zij die niet perfecte pups gekocht omdat zij het belangrijker vonden dat hun pup bij een goede fokker vandaan kwam en dat er goed nagedacht was over de combi.
En dat is wat ik bedoelde, het maakt de meeste mensen niet uit als hun rashond niet perfect is zij het door de stamboom of door een verkeerd kleurtje/patroontje.
Door Lizzy
#3121197
Thessa en Shanti schreef: Maar daarvan hebben er wel meerdere en niet perfecte dalmatiër gekocht want meerdere pups hadden kopvlekken. En toch hebben zij die niet perfecte pups gekocht omdat zij het belangrijker vonden dat hun pup bij een goede fokker vandaan kwam en dat er goed nagedacht was over de combi.
En dat is wat ik bedoelde, het maakt de meeste mensen niet uit als hun rashond niet perfect is zij het door de stamboom of door een verkeerd kleurtje/patroontje.
Maar de meeste fokkers fokken geen nesten waar 10 kampioenen in zitten! Dus ik begrijp nog steeds het punt niet :-\
Door Lizzy
#3121198
Thessa en Shanti schreef: Maar daarvan hebben er wel meerdere en niet perfecte dalmatiër gekocht want meerdere pups hadden kopvlekken. En toch hebben zij die niet perfecte pups gekocht omdat zij het belangrijker vonden dat hun pup bij een goede fokker vandaan kwam en dat er goed nagedacht was over de combi.
En dat is wat ik bedoelde, het maakt de meeste mensen niet uit als hun rashond niet perfect is zij het door de stamboom of door een verkeerd kleurtje/patroontje.
Ja, ik begrijp het punt wel dat je zegt dat mensen best met een foutje kunnen leven. Maar alle fokkers fokken nesten met foutjes....
Door san :)
#3121202
Tibetaantjes gemiddeld een jaar lf veertien geloof ik. Mijn eigen drol van negen sport nog op het hoogste niveau en loopt gerust nog 20 kilometer mee zonder echt moe te zijn. Kan gelukkig nog geen echte ouderdom ontdekken behalve zn gebit.
Er is idd wel wat mis in de rashondenfokkerij maar in de niet rashonden net zo goed, het is alleen niet te achterhalen. Daarbij zie ik dat er echt wel veel rasverenigingen bezig zijn met gezondheid.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3121203
Lizzy schreef: Dan had ik zeven uitzonderingen.

En dan ben ik zelf ook een uitzondering, die tot 3 keer toe op geheel andere wijze een pup heeft gekocht bij een mega serieuze rashondenstambomenfokker.
Ja dat waren ook 7 uitzonderingen en die ben je zelf ook. Ik wou dat het niet zo was, maar als je de cijfers naast elkaar legt, dat is het wel zo:

Percentages 2012

Van de 180.000 nieuw aan te schaffen honden is ongeveer:

40.000  (22,2%) rashonden met stamboom via de RvB
132.000 (73,3%) commercieel gefokte honden
8.000 (4,5 %) buitenlandse honden

(bron Buzhonden)

Het zal vast niet helemaal kloppen, maar als dit een beetje realistisch beeld geeft, dan is mijn opmerking jammer genoeg toch niet zo heel misplaatst.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3121204
En mijn punt is: doordat de grote groep het weinig uitmaakt (lookalike versus rashond) en je dan in je relatief kleine groep rashondenfokkers veel fokkers hebt die voor het plaatje gaan, is het nogal een eindeloos gevecht  :(. Waarbij de goeden lijden onder de slechten.
#3121208
Lizzy schreef: Maar de meeste fokkers fokken geen nesten waar 10 kampioenen in zitten! Dus ik begrijp nog steeds het punt niet :-\
Maar sommige proberen dat wel door alleen de "beste" honden te gebruiken en dat is waar het volgens mij mis gaat.
Door Lizzy
#3121210
Thessa en Shanti schreef: Maar sommige proberen dat wel door alleen de "beste" honden te gebruiken en dat is waar het volgens mij mis gaat.
Je bedoelt door alleen te fokken met de show kampioenen? Waardoor er niet genoeg honden binnen 1 ras gebruikt worden om zich voort te planten, waardoor er voldoende fok-materiaal aanwezig blijft/genoeg genetisch materiaal bestaat en blijft bestaan?
Door orinake
#3121212
Doranto schreef: Laatst sprak ik een fokker van Berner sennen en rottweilers. We hadden het toevallig over de leeftijd van honden.
Ik zei toen dat ik het kwalijk vind dat beide rassen zo slecht gefokt zijn dat je blij mag zijn dat ze de 8 jaar nog halen.
Zij regeerde verbaasd op mijn opmerking. Ze vond dat namelijk een 'normale' leeftijd, want zo was dat nu eenmaal  :o :o Daar was niets aan te doen  :(
Als de fokkers dat normaal vinden en acceptabel, hoeven we niet veel te verwachten van een fokkerij die nu eindelijk eens de gezondheid en het karakter van de hond prioriteit gaat geven...  :'(
Ik stel voor dat niemand nog zo'n ongezond dier koopt  >:(
Maar ja, ik vrees dat er dan weinig honden overblijven die we wél zouden kunnen nemen.  :-\
tegenwoordig zie je meer en meer oudjes bij de rotties hoor ;) ofwel heb mijn vrienden/kennissen allemaal geluk met hun hondjes :)
Mijn herplaatsertjes haalden 8 - 9 - 10 jaar..;
Mijn boomhondjes tja mijn oudste zijn 5.5 dus ik hoop dat ik hier binnen x aantal jaar mag komen verkondigen dat ze ouder zijn dan 10 ;)
Door Lizzy
#3121222
Kaela schreef: Ja dat waren ook 7 uitzonderingen en die ben je zelf ook. Ik wou dat het niet zo was, maar als je de cijfers naast elkaar legt, dat is het wel zo:

Percentages 2012

Van de 180.000 nieuw aan te schaffen honden is ongeveer:

40.000  (22,2%) rashonden met stamboom via de RvB
132.000 (73,3%) commercieel gefokte honden
8.000 (4,5 %) buitenlandse honden

(bron Buzhonden)

Het zal vast niet helemaal kloppen, maar als dit een beetje realistisch beeld geeft, dan is mijn opmerking jammer genoeg toch niet zo heel misplaatst.
Oh zo. Ja, als je het zo bedoelt, dan heb je gelijk.

Ik bedoelde eigenlijk dat er ook nog een middendinges/weg/weet ik veel is. Mensen die niet een stamboomrashond kopen omdat ze toevallig geld zat. Deze hele groep fokkers en eigenaren wordt nu een beetje........, ja wat zal ik zeggen? Vergeten?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3121228
Lizzy schreef: Oh zo. Ja, als je het zo bedoelt, dan heb je gelijk.

Ik bedoelde eigenlijk dat er ook nog een middendinges/weg/weet ik veel is. Mensen die niet een stamboomrashond kopen omdat ze toevallig geld zat. Deze hele groep fokkers en eigenaren wordt nu een beetje........, ja wat zal ik zeggen? Vergeten?
Nou ja, het gaat om de massa he. De massa bepaalt, door de regels en hun (koop/fok)gedrag. En gelukkig zijn er ook veel mensen die wél hun best doen een gezonde hond te fokken, kopen en houden! Maar als ik zoiets hoor als in het startbericht, dan denk ik helaas wel een beetje aan die grote massa  :'(
#3121230
Lizzy schreef: Je bedoelt door alleen te fokken met de show kampioenen? Waardoor er niet genoeg honden binnen 1 ras gebruikt worden om zich voort te planten, waardoor er voldoende fok-materiaal aanwezig blijft/genoeg genetisch materiaal bestaat en blijft bestaan?
Ja klopt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door