Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3121231
Kaela schreef: Daar ben ik het niet mee eens. De meeste mensen willen een hond die er uit ziet als een (vul maar in). En of dat nou een dure rashond of goedkope lookalike is, dat bepaald de portemonne in veels te veel gevallen. En dat ras X behalve uiterlijk X ook nog gedrag X heeft, is ook nog veels te vaak een bijkomend vervelend aspect.
Ben ik het niet mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat bij mijn ras het aparte karakter eerder reden tot aanschaf is dan het uiterlijk. Een hond die een lookalike is en een ander karakter heeft zal eerder een teleurstelling zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3121234
hannabelgje schreef: Ben ik het niet mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat bij mijn ras het aparte karakter eerder reden tot aanschaf is dan het uiterlijk. Een hond die een lookalike is en een ander karakter heeft zal eerder een teleurstelling zijn.
Ja bij jou ras misschien. Maar de cijfers die ik hiervoor heb opgezocht liegen er toch echt niet om dat het gros voor het plaatje gaat.

En een teleurstelling is het voor een groot deel van die mensen toch wel, als het hondje dat er zo leuk uitziet opgevoed dient te worden, duur in onderhoudt blijkt en bepaalde karaktereigenschappen heeft (al dan niet bij het gekozen "ras" passend) die niet zo leuk blijken te zijn.
Door Esther Q
#3121236
Thessa en Shanti schreef: Ik zal het wat anders proberen uit te leggen.
Ik bedoelde ook niet dat mensen geen rashond willen, de meeste mensen hoeven geen perfecte rashond met prachtige stamboom en die helemaal voldoet aan de rasstandaard.
Ik bedoelde dat de meeste mensen gewoon een hond willen van een bepaald ras maar die mag heus wel wat niet raspuntjes hebben en de meeste mensen zullen het niet erg vinden als er een paar generaties terug een outcross is geweest. Maar doordat een klein groepje bedacht heeft dat de stamboeken dicht moeten en alleen de honden die het meest rastypisch zijn goed genoeg zijn om mee te fokken is die outcross bijna niet te doen.

Positief nieuws, de Finse kennel club heeft een outcross beleid, hopelijk wordt dat gebruikelijker in de rashondenwereld.
Ohw, wat goed zeg, dat wist ik nog niet!
Door Tamara
#3121243
hannabelgje schreef: Ben ik het niet mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat bij mijn ras het aparte karakter eerder reden tot aanschaf is dan het uiterlijk. Een hond die een lookalike is en een ander karakter heeft zal eerder een teleurstelling zijn.


Wij hebben voor retrievers gekozen vanwege hun gedrag, maar ook uiterlijk. Maar als ze deze uiterlijk hadden en zo dominant als wat waren had ik een ander ras gekozen.
Maar ik vindt mijn meiden het perfecte plaatje gelukkig :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3121244
dinky89 schreef: Denk daarom ook dat dat het belangrijkste is voor mensen om een rashond te kopen, weten wat je gekocht hebt en bepaalde gezondheidstesten. Maar niet omdat een hond perfect aan de rasstandaard voldoet.
Dit is precies de reden waarom ik (wij) een rashond willen  :)
Door smulpaap
#3121246
Dian schreef: Die van mij 14 jaar, maar dat komt ook omdat het kleinere rassen zijn......... ;)


Ja ,  13 - 14 jaar is het gemiddelde wel met de kleine rakkers
Milo is hier het oudst geworden ... ruim 14
Twee andere JRT ruim 13 jaar
En Tessa is nu net 12 jaar ( Tessa haar moeder is ook nog in leven  :biggrin2: )

Gemiddelde leeftijd Engelse Bulldog is  7 - 9 jaar . Maar er worden de laatste tijd Bullen gezien die 8 - 10 jaar worden
Een E.B van 12 jaar of ouder wordt als uitzonderlijk beschouwd in Nederland
Wij hadden zo,n uitzondering . Noa , ze is ruim 13 geworden
Amber zit volgens de statistieken ook al  over de houdbaarheidsdatum heen
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3121252
hannabelgje schreef: Maar wat is een commercieel gefokte hond? Dat is nogal een vaag begrip.
Dat blijkt uit deze cijfers niet zo, maar ik heb deze cijfers gevonden toen ik net op zoek was naar een overzichtje van de verhoudingen rashondenfokkerij (dus RvB met stambomen ed) en broodfok. En die cijfers zagen er omme nabij hetzelfde uit, meen ik mij te herinneren.
#3121258
Mijn hond bijvoorbeeld is geen commerciële fok, maar ook geen stamboomhond. Toch heeft ze alle raskenmerken zowel karakter als uiterlijk.
Hier in be kun je zo'n hond laten keuren en als hij drie keer een bepaald predikaat krijgt bij drie verschillende keurmeesters dan heb je ineens een hond met een stamboom. .......
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3121260
hannabelgje schreef: Mijn hond bijvoorbeeld is geen commerciële fok, maar ook geen stamboomhond. Toch heeft ze alle raskenmerken zowel karakter als uiterlijk.
Hier in be kun je zo'n hond laten keuren en als hij drie keer een bepaald predikaat krijgt bij drie verschillende keurmeesters dan heb je ineens een hond met een stamboom. .......
Moet je dan niet ook voorouders weten? Ik heb hier nog nooit van gehoord, in NL bestaat dit volgens mij niet?
Door san :)
#3121264
Dit kan bij de meeste rassen niet aangezien die stamboeken gesloten zijn. Hoe dat bij de Hubertus zit weet ik niet. In uitzonderlijke gevallen kan een stamboek worden heropend bij uitsterven van een ras. Volgens mij is dit nog niet zo lang geleden aan de hand geweest bij de hollandse smoushond


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3121265
Kaela schreef: Moet je dan niet ook voorouders weten? Ik heb hier nog nooit van gehoord, in NL bestaat dit volgens mij niet?
Nee je krijgt gewoon een afstammingsbewijs voor het betreffende ras.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door