Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3119643
Lizzy schreef: En die modderen niet aan als ze 's morgens Frolic geven en 's avonds dinner? En tussendoor een gerookt bot van de dierenwinkel? En een Dentastix, want die is zo goed voor de tandjes?
Nou ja, voordat deze twee personen vers voerden, haalden ze normaal formaat zakjes brokken uit de winkel en werd dat gevoerd. Van de extra's zijn mijn ouders niet zo, dus dat gaat in dit geval niet zo op.

Mijn punt is: deze mensen zijn niet van het internet (die zijn er ook nog, jawel). En ik ben het he-le-maal met je eens dat brokken geen veilig, makkelijk alternatief is, vanwege alle troep erin. Maar het gaat wel vaak niet goed met vers voeren. Ik denk dat jou boek daar een hele belangrijke rol in kan spelen, omdat je daarmee toch een doelgroep kan bereiken die niet van het internet is en dus niet op BP terecht komt.
Lizzy schreef: Ik vind dit wat jij schrijft en wat Dinky schrijft eerlijk gezegd nogal een vette belediging. In de afgelopen 12 jaar hebben wij hier ons de krampen gewerkt om uitgebreide handleidingen te schrijven over wat je wel moet doen en niet moet doen. Foto's erbij. Hele bibliotheken vol. Met documenten over welke botten je wel en niet moet voeren. Een hele website vol met handleidingen. Een rekenhulp. In iedere categorie beginners informatie. En daar valt niet aan af te zien dat wij hier betrouwbare informatie verstrekken? Wij kunnen ons niet meten aan een FB groepje met 1 expert? Nou, bedankt.
Als een leek op internet op zoek gaat en dan op facebook terecht komt, waar met droge ogen runderbotten aangeraden worden, dan gaat het mis. En dat is ontzettend jammer! Ik heb een poosje op een facebook-versgroep gezeten en ben er vertrokken. Daar worden dingen geroepen die hier op BP ernstig afgeraden worden en als je er wat van zegt, wordt je voor heel wat mooie en lelijke dingen uitgemaakt. Kom je daar als leek binnen, dan ga je braaf doen wat daar aangeraden wordt, want je zit dan je stinkende best te doen info te vergaren. Dat zegt niets over hoe goed BP opgebouwd is, die mensen komen hier dan niet, of pas later terecht. En anderen vinden eerst BP, dan is het goed  :biggrin2:.

Op een ander forum waar ik lees werd een super goede kvv aangeboden, want het was van vlees voor menselijke consumptie gemaakt. Op het antwoord waar het uit bestond kwam 30% bot, van karkassen of hele kippen. Dus ik vroeg: wat is het nou? Kaal bot, karkas of hele kippen? Maakt nogal uit voor je botpercentage! Of ik niet zo vervelend wou doen. En alle anderen waren heel enthousiast  :-X.
Door judith1967
#3119665
Lizzy schreef: Weet je wat mij gewoon een beetje stoort in deze hele discussie?

We zitten hier op barfplaats met 12.000 leden. En de meeste zijn bloedserieus bezig met de voeding van hun hond. De meeste vinden het dood eng, zelf samenstellen en zijn als de dood dat hun hond tekorten oploopt. Al 12 jaar bloedserieus bezig hier, met -tig man.

Komt er een een of ander vaag groepje op facebook waarbij er een piepeltje zit die dom voert en dom adviseert. En dan lijkt het ineens wel alsof 80% van de baasjes gewoon maar wat aanmoddert?? En direct wordt er een linkje getrokken dat dit mensen zijn die aanmodderen met vers?! En dat DAAR die negatieve verhalen over vers vandaan komen?!

Negativiteit blijft altijd veel langer hangen bij de mens. Helaas :(
Door Tamara
#3119713
Lizzy schreef: Ik vind dit wat jij schrijft en wat Dinky schrijft eerlijk gezegd nogal een vette belediging. In de afgelopen 12 jaar hebben wij hier ons de krampen gewerkt om uitgebreide handleidingen te schrijven over wat je wel moet doen en niet moet doen. Foto's erbij. Hele bibliotheken vol. Met documenten over welke botten je wel en niet moet voeren. Een hele website vol met handleidingen. Een rekenhulp. In iedere categorie beginners informatie.


En ik, misty, senna, ben, liam, max, jordan en julian zijn je daar reuze dankbaar voor  :flowers:  :smitten:

Door jouw handleiding ben ik van kvv overgestapt naar barf, veel geleerd over verschillende onderwerpen op dit forum.
En heb ik toen ook mijn ratten op rauwe eendagskuikens gezet! Allemaal door dit forum.

Moet trouwens wel nog steeds is een keer je boek kopen  :shy:
Die van tannetje heb ik wel. gekocht in een kringloopwinkel voor 1 euro dat wel :shy:  :biggrin2:
Door Anneloog
#3119733
Denk dat het ook een iets is van deze tijd helaas zie het namelijk in vele dieren hobby's  mensen willen snel makkelijk en klaar niet te veel moeite dus dan is een zak brokken voor de hond of kat toch makkelijk want dat raad de DA aan, en ik heb bv een serieuze aquarium hobby erbij  en wat ik daar in die wereld lees aan tenen krommend leed  echt het is van alle dieren 'hobby's'  goudvissen in een klein bakje want de dierenwinkel gaf aan dat het makkelijk kon.... Inlezen zelf informatie opzoeken  nee helaas vele mensen zijn te lui en sommigen weten niet beter.
Nu zijn er gelukkig  ook nog een grote groep mensen die zich wel inlezen en zich druk maken  zoals hier op barf en  tav mijn andere aqua hobby's ook wat fora en fb groepen.
Maar de gemakzucht van mensen  is wel iets wat soms enorm storend kan wezen zeker als je zelf zo je best doet en een ander je dan 'voor gek' verklaard omdat je graag je elke dag inleest en er mee bezig bent en laten we wel zijn we hebben het over levende dieren waar wij als mens verantwoordelijk voor zijn dus ik vind het ook een plicht als dieren eigenaar.
En nee helaas mijn katten zijn nog steeds niet geheel over op vers grr maar ik blijf door gaan en geef niet op ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3119735
Kaela schreef: Nou ja, voordat deze twee personen vers voerden, haalden ze normaal formaat zakjes brokken uit de winkel en werd dat gevoerd. Van de extra's zijn mijn ouders niet zo, dus dat gaat in dit geval niet zo op.

Mijn punt is: deze mensen zijn niet van het internet (die zijn er ook nog, jawel). En ik ben het he-le-maal met je eens dat brokken geen veilig, makkelijk alternatief is, vanwege alle troep erin. Maar het gaat wel vaak niet goed met vers voeren. Ik denk dat jou boek daar een hele belangrijke rol in kan spelen, omdat je daarmee toch een doelgroep kan bereiken die niet van het internet is en dus niet op BP terecht komt.

Als een leek op internet op zoek gaat en dan op facebook terecht komt, waar met droge ogen runderbotten aangeraden worden, dan gaat het mis. En dat is ontzettend jammer! Ik heb een poosje op een facebook-versgroep gezeten en ben er vertrokken. Daar worden dingen geroepen die hier op BP ernstig afgeraden worden en als je er wat van zegt, wordt je voor heel wat mooie en lelijke dingen uitgemaakt. Kom je daar als leek binnen, dan ga je braaf doen wat daar aangeraden wordt, want je zit dan je stinkende best te doen info te vergaren. Dat zegt niets over hoe goed BP opgebouwd is, die mensen komen hier dan niet, of pas later terecht. En anderen vinden eerst BP, dan is het goed  :biggrin2:.

Op een ander forum waar ik lees werd een super goede kvv aangeboden, want het was van vlees voor menselijke consumptie gemaakt. Op het antwoord waar het uit bestond kwam 30% bot, van karkassen of hele kippen. Dus ik vroeg: wat is het nou? Kaal bot, karkas of hele kippen? Maakt nogal uit voor je botpercentage! Of ik niet zo vervelend wou doen. En alle anderen waren heel enthousiast  :-X.
En nog even ter verduidelijking: dit zegt dus allemaal iets over mensen die met vers voer willen beginnen. Die of geen zin hebben om info te zoeken, of toevalligerwijs eerst op een facebook groep vol foute info komen. Dat zegt wat mij betreft niets over BP en nog minder negatiefs over de schat aan info hier!
Door hannabelgje
#3119739
Niks ten nadele van bp. Informatie in overvloed en ik stuur mensen ook altijd hierheen. Vorige week nog vanalles opgezocht hier in de fokkershoek voor de corgifokker met net bevallen teefje. Fijn dat dat kan!!
#3119828
Lizzy schreef: Nou, nog een keer + 1 dan maar.

Ik ben het helemaal niet eens met PoP.

Kijk, met zo'n zag gore Frolic (of andere merk) voer je je hond zulke schadelijke stoffen, dat je dan beter een zelf geknutseld iets kan voeren met een vitamine pil erbij. Het gaat namelijk niet om de vitamine-pil. Het gaat om de gorigheid die je samen met brok voert. Het is zo jammer dat ik die verdomde email van Royal Canin niet heb bewaard. Ik vroeg ze een tijdje terug "met wat voor stoffen conserveren jullie de RC brok?" en toen kreeg ik een mail terug met "met BHA en Etoxiquine mevrouw Plat. Want brokken blijven heus niet nog een half jaar goed op vitamine C en E en rozemarijn hoor". En zo is het maar net. Van de week zag ik nog een leuk filmpje: https://www.dogsnaturallymagazine.com/h ... ce-opened/

Dus om maar met de krachtige woorden van Angelique te spreken "weg zakje gemak". Want eigenlijk moet een zak brokken na opening direct in de vriezer. En dat doen mensen niet. En dus voeren ze ranzige vieze kankerverwekkende zooi.

Dus doe me dan maar een zogenaamd prakkie met een vitamine pil.

Of wordt gratis lid van dit forum. Of koop een boek.
Ja, daar ben ik het ook wel weer mee eens hoor. Mét vitaminenpil. Maar de personen waarover Hanne het heeft geven helemaal geen vitaminenpil.  Die geven gewoon maar wat hun uitkomt.  Zonder zich in te lezen...
Met de pot mee geloof ik dan nog meer in, maar zomaar wat vers voeren, dat is volgens mij toch gevaarlijk.  All-meat syndrome komt bij dat soort menu's vandaan.  Grote ongeschikte botten, verhitte botten, enz...    1 diersoort en dan nog niet eens compleet daarvan (vb enkel rundsvlees en pens).  Onlangs nog iemand die gehoord had dat lever goed zou zijn voor haar hond die last had van zijn hart (DA had dat gezegd) en die van plan was meer dan 15% lever te gaan voeren.  Of men laat kittens na het spenen een paar weken enkel op lamshart opgroeien.  Dat blijft toch niet beter gaan dan brok?  Als je dat jarenlang volhoudt, kiepen die honden en katten toch om?
Ik sta helemaal niet achter brok en de manier waarop die voeding aangepakt wordt.  Zo kunstmatig als wat.  Maar heel wat honden en katten blijken er wel relatief op te overleven.  Ja, er zit een hoop rommel in, dat is wat ikzelf ook al aangaf, ze krijgen er een hele recem kwalen van, maar ze krijgen geen ernstige tekorten.  En dat is toch nog iets kortere termijn?

Met de pot mee, dat is afhankelijk van wat dat dan wil zeggen, maar ik denk dat dat voor een hond helemaal niet zo'n slecht iets is.  Voor een kat is dat doorgaans dodelijk...  En toch hoor ik dat ook heel vaak, mensen die vlees bakken of koken voor hun kat.  Dan koop je in mijn ogen beter een goed blik... dan hebben ze tenminste de taurine nog binnen en er zijn blikken met hoofdzakelijk vleesinhoud.  Verhit is het beide...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 02 jun 2015, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#3119831
Lizzy schreef: Ik vind dit wat jij schrijft en wat Dinky schrijft eerlijk gezegd nogal een vette belediging. In de afgelopen 12 jaar hebben wij hier ons de krampen gewerkt om uitgebreide handleidingen te schrijven over wat je wel moet doen en niet moet doen. Foto's erbij. Hele bibliotheken vol. Met documenten over welke botten je wel en niet moet voeren. Een hele website vol met handleidingen. Een rekenhulp. In iedere categorie beginners informatie. En daar valt niet aan af te zien dat wij hier betrouwbare informatie verstrekken? Wij kunnen ons niet meten aan een FB groepje met 1 expert? Nou, bedankt.
Lizzy, ik denk niet dat iemand dat hier wil zeggen.
Ik alleszinds niet.
Ik ben juist van mening dat het super jammer is dat er naast BP ook heel wat informatie te vinden is die helemaal niet grondig en goed is. Dat heel wat mensen adviezen krijgen en geven! die helemaal niet gegrond zijn en een goed menu nastreven.  Er wordt nogal eens gezegd: je moet niet zo nauw kijken, voer maar wat je uitkomt.
En dat is juist hetgene wat plaatsen als barfplaats kwaad berokkend. Jullie (ale, wij) zijn hier zo hard bezig om een goed forum te onderhouden en jij hebt er zoveel energie in gestoken om gedegen informatie te verzamelen en uit te delen, en dan is er zo'n ander type'tje dat tegen een nieuwkomer (die toevallig BP niet kent) gaat zeggen dat het allemaal niet uitmaakt.
Ik zit op een belgisch hondenforum, enkel in de barfsectie, enkel en alleen om mee te bestellen met grootbestellers.  Het is als kleine verbruiker, zeker in belgie (waar alle barfleveranciers gewoon heel erg duur zijn en niet veel hebben) niet te doen.  Maar wat ik daar soms lees!  :o  :-X  Als je ziet wat er daar gevoerd wordt.  Als norm dan he.  Er zijn er een aantal die hier ook rondhangen en een degelijke menu hebben, maar heel wat geven gewoon zomaar wat.  Brok, blik, kvv en barf door elkaar, wat spier of wat vleesbot, pens wordt wel veel gevoerd denk ik.  Ik vraag me soms af hoe het komt dat sommige mensen daar uberhaupt iets van vers voeren, want het kan hun veel minder schelen wat ze voeren, heb ik de indruk. En dat is dan in het onderforum dat specifiek over rauw voeren gaat.  En toch wordt daar ook zoveel brok gevoerd en aangeraden. 
Als ik daar raad geef, wordt ik meestal tegengesproken dat dat niet nodig is of dat elimineren op vers toch onzin is, dat je beter hypoallergene brok voert.  Terwijl de TS vroeg om op vers te elimineren!  En ik heb gewoon niet het gevoel dat zij een uitzondering zijn in het internetlandschap of onder de 'versvoerders'.  Ik denk eerder dat BP en dergelijke de uitzondering zijn, en dat vind ik heel erg!  Wat dat zou de norm moeten zijn.

Ik ben het met Hanne eens omdat ik merk dat wat binnen BP zo mooi lijkt, erbuiten erg vaak verloren gaat. En dat is het frustrerende.  Omdat daardoor vers (en dus BP onrechtstreeks) een slechte naam krijgt, bij leken en bij dierenartsen.  Omdat je mensen niet kan dwingen het serieus op te nemen en de moeite te nemen zich hier in te lezen.  Omdat je ziet dat er verkeerde adviezen gegeven worden en vaak verkeerd gevoerd wordt. En als je dan op een forum als dit zit, en je weet hoe het wel zou moeten, dan vind ik dat ook heel erg tenenkrommend ja.
Maar dat doet toch geen afbreuk aan de waarde van BP?  Integendeel. Dan mag je juist nog trotser zijn op dit forum!  Want wij nemen het hier wel serieus, en jij hebt dat toch maar mooi opgestart 12 jaar geleden!

Ik denk dat iedereen hier op BP ontzettend bewondering heeft voor wat jij de voorbije 12 jaar gedaan en gerealiseerd heeft hier.
En dan vind ik het pijnlijk als dit door de buitenwereld maar al te gemakkelijk over dezelfde kam geschoren wordt met al die andere zogenaamde versvoerders die maar wat aanmodderen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 02 jun 2015, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door