Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3300456
Pauline schreef:Ik las dat in Amerika de standaard al op 150 ligt.....
:o :o
Kan je nagaan: ziekenhuis hier zegt 50, Doranto hanteert 80 en de us of a vindt 150 een fijne waarde..daar komt toch geen mens aan dmv normale voeding en wat buitenlucht.
In een ver verleden slikte ik idd iets vav solgar? wat heel veel hoger gedoseerd was dan wat ze tegenwoordig aanbieden
Zou iig fijn zijn als dat extreem moeie zo wat vermindert want daar word ik echt knettergek van
#3300458
Too schreef::o :o
Kan je nagaan: ziekenhuis hier zegt 50, Doranto hanteert 80 en de us of a vindt 150 een fijne waarde..daar komt toch geen mens aan dmv normale voeding en wat buitenlucht.
In een ver verleden slikte ik idd iets vav solgar? wat heel veel hoger gedoseerd was dan wat ze tegenwoordig aanbieden
Zou iig fijn zijn als dat extreem moeie zo wat vermindert want daar word ik echt knettergek van
Zijn je schildklierwaarden ook getest? Als die niet goed zijn geeft dat ook vermoeidheidsklachten, evenals een B12 tekort. B12 kun je trouwens alleen bepalen als je geen supplementen B12 neemt.
#3300465
Doranto schreef:Zijn je schildklierwaarden ook getest? Als die niet goed zijn geeft dat ook vermoeidheidsklachten, evenals een B12 tekort. B12 kun je trouwens alleen bepalen als je geen supplementen B12 neemt.
TSH was netjes 2 ( 0,27/4,2) en B12 ook 352 (145/570) B1 is heel hoog en B6 valt keurig binnen de norm en nee slikte geen supplementen.
Je komt ook in een cirkeltje he doodmoe opstaan en weinig slapen maakt dat je opziet tegen grote activiteiten.. Je doet minder dus conditie loopt achteruitetcetc
Overigens was dit niet de aanleiding tot bloedonderzoek maar als ze dan toch zo'n uitgebreide aanvragen moet ik er mijn voordeel mee doen hé.
Soms lijkt t me wel zo makkelijk dat eea gewoon te herleiden is tot een tekort van t een of ander..pilletje erin en klaar is klaar :biggrin2:

Over 2 weken staat er sowieso een afspraak dan mag de ha er ook zijn gedachten over laten gaan, voor nu ga ik aan een D3 en me weer 's inlezen in low carb& gewichtsverlies want een beetje minder van alles vind ik reuze lastig.
#3300628
Mijn D3 is ook te laag. Volgens mij ergens rond die van jou... Ben weer eens vergeten de waardes te noteren, daar moet ik nog achteraan.

Ik loop op dit moment bij een alternatief, wazig niet te volgen mannetje, die me dus een super kuur van vit D3 laat nemen van 1x daags 50.000 (verkrijgbaar via de apotheek), die ik wel eerst op moet bouwen. Daar moet ik vit K2 bij nemen omdat anders de dosering D3 te hoog is en daar weer klachten uit kunnen komen (onderzoeken van Jeff T. Bowles en Sarfraz Zaidi).

Verder was mijn B12 op zich goed maar was ook mijn foliumzuur erg hoog wat blijkbaar de waarde van de B12 weer onbetrouwbaarder maakt.
#3300680
Aprilsnow schreef:Mijn D3 is ook te laag. Volgens mij ergens rond die van jou... Ben weer eens vergeten de waardes te noteren, daar moet ik nog achteraan.

Ik loop op dit moment bij een alternatief, wazig niet te volgen mannetje, die me dus een super kuur van vit D3 laat nemen van 1x daags 50.000 (verkrijgbaar via de apotheek), die ik wel eerst op moet bouwen. Daar moet ik vit K2 bij nemen omdat anders de dosering D3 te hoog is en daar weer klachten uit kunnen komen (onderzoeken van Jeff T. Bowles en Sarfraz Zaidi).

Verder was mijn B12 op zich goed maar was ook mijn foliumzuur erg hoog wat blijkbaar de waarde van de B12 weer onbetrouwbaarder maakt.

Interessant dit dank je wel, als mijn hersens zijn afgekoeld ga ik op speurtocht.
En dan over 14dagen 's sparren met de ha wellicht heeft hij een andere visie... ::)
#3300694
Doranto schreef:^^
Ik vind dat maar niks van die extreem grote hoeveelheden vit.D3. Ik neem per dag 900IE dat werkt prima. Het gehalte is nu mooi op pijl.
Ik ben er ook huiverig van.

Ik slik na een vastgesteld tekort (geen idee wat de waarde was) alweer een paar jaar bij. Eerst 800IE en nu 400IE. Op aanraden van de apotheek-mevrouw, want de huisarts vindt controleren niet zo nodig. En ik doe het er goed op, dus ach. Maar als ik dan zie dat de gebruikelijke supplementen van de drogist van 4 tot max 20IE gaan, dan vind ik 5000IE wel héél veel. En meer dan een enkele keer 50.000 IE al helemaal. Ik kreeg 1 keer 50.000 IE.

Ook voor ons geld dat té niet goed is. Je maakt het aan in de zon, het zit in voedingsmiddelen. Ja, een tekort ligt in NL met voor de meeste mensen die binnen werken tijden kantooruren best op de loer. Maar zulke doseringen vind ik spannend.
#3300698
Kaela schreef:Ik ben er ook huiverig van.

Ik slik na een vastgesteld tekort (geen idee wat de waarde was) alweer een paar jaar bij. Eerst 800IE en nu 400IE. Op aanraden van de apotheek-mevrouw, want de huisarts vindt controleren niet zo nodig. En ik doe het er goed op, dus ach. Maar als ik dan zie dat de gebruikelijke supplementen van de drogist van 4 tot max 20IE gaan, dan vind ik 5000IE wel héél veel. En meer dan een enkele keer 50.000 IE al helemaal. Ik kreeg 1 keer 50.000 IE.

Ook voor ons geld dat té niet goed is. Je maakt het aan in de zon, het zit in voedingsmiddelen. Ja, een tekort ligt in NL met voor de meeste mensen die binnen werken tijden kantooruren best op de loer. Maar zulke doseringen vind ik spannend.

Ben ik helemaal met je eens ,op moment van prikken werkte ik precies 4 maanden niet meer buiten ( ca 3 dagen=min.24uur/week echte buitenlucht) dus in theorie had ik mijn buffer verbruikt en zat ik daarom stevig onder de gewenste waarde
Maarrrr een groot deel van de tijd tussen april en oktober draag ik een zonnehoed en gebruik producten met zonnefactor 30 of hoger omdat dat zo verstandig is voor je huid ... laad ik dan voldoende op, bouw inderdaad een buffer op of zou ik structureel 'bloot' moeten lopen, hoe kom je iig tot een aanvaardbare waarde. Zijn de privé uren buiten voldoende -blote handen/armen maar meestal flinke factor in de dagcreme
Vragen,vragen.. :-\
#3300701
Geen idee, maar ik zou dan toch zeggen dat het slimmer is om regelmatig te prikken, zodat je dat blijft monitoren. Bovendien hoef je geen 5000 IE per dag te slikken om een gebrek aan zonlicht te compenseren, de 400IE die ik slik is dan al véél meer dan de 100% ADH die geadviseerd wordt.

Overigens smeer ik me niet vaak in. Wel met risico op verbranding (dus te plotseling of te lang in de zon). Ik heb bij zonnebrandcreme toch ook niet het gevoel dat het zo halleluja gezond en veilig is. Wat voor troep zit er in om je huid zo goed te beschermen tegen de zon? Dus ik zon verstandig en zeker niet veel, vooral tijdens activiteiten en dat is met 32 uur per week kantoorwerk niet snel overdreven veel. Maar daarbij smeer ik dus pas als het om verbranden gaat en laat ik mijn huid verder zijn werk doen. Zal uiteraard ook afhangen van je huidtype, ik verband niet snel als ik een beetje verstandig zon.
#3300710
Ik heb ook geleerd dat mensen met mijn huidtype, dus best blank, minder snel vitamine D gebrek krijgen dan mensen met een donkerdere huidtype. Mensen met darmproblemen hebben ook vaak een opnameprobleem, vraag me niet meer hoe het zit..., maar dat vertelde de MDL-arts destijds.
#3300713
Pauline schreef:Ik heb ook geleerd dat mensen met mijn huidtype, dus best blank, minder snel vitamine D gebrek krijgen dan mensen met een donkerdere huidtype. Mensen met darmproblemen hebben ook vaak een opnameprobleem, vraag me niet meer hoe het zit..., maar dat vertelde de MDL-arts destijds.
Ik weet ook niet precies hoe het zit maar bij mij is er echt een opname probleem. Ook aan het eind van de zomer had ik een heel fors tekort. Kom genoeg buiten maar heb wel een huid die binnen notime verbrand dus altijd in de gaten houden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door