Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Borke
#3113680
Als slecht slapen er al lang is, beduidend langer dan de mentale klachten.
Dan kan er ook iets heel anders aan de hand zijn.
Vaak zie je dat slapeloosheid komt door mentale klachten, dat komt relatief vaak voor.

Het kan echter ook andersom, dat door het slechte slapen er chronische vermoeidheid ontstaat, die de door het gebrek aan energie de mentale klachten geeft.

Is het een man?
Die rookt?
Niet zoveel beweegt?
Overgewicht heeft?
Snurkt?
Door Malamoods
#3113686
Borke schreef: Als slecht slapen er al lang is, beduidend langer dan de mentale klachten.
Dan kan er ook iets heel anders aan de hand zijn.
Vaak zie je dat slapeloosheid komt door mentale klachten, dat komt relatief vaak voor.

Het kan echter ook andersom, dat door het slechte slapen er chronische vermoeidheid ontstaat, die de door het gebrek aan energie de mentale klachten geeft.

Is het een man?
Die rookt?
Niet zoveel beweegt?
Overgewicht heeft?
Snurkt?
Er is al eens een slaaponderzoek geweest, geen apneu. Niet rokend, wel overgewicht. Aan de burn-out en depressie klachten wordt op andere wijze al hard (en effectief!) gewerkt.
Door Lil
#3113713
O, sporten werkt hier enorm averechts  :-\ :-X
Wandelen, yoga en dergelijke rustgevende dingen gaan prima. Maar als ik mij relatief goed voel en ik ga sporten dan ben ik binnen de kortste keren weer terug bij af mbt geen energie hebben. Dus dat het bij die persoon niet werkt, ja dat kan ik mij heel goed voorstellen.

Vraag in deze is dus de kip en het ei verhaal en helaas zul je moeten weten (of als dat niet lukt middelen uitproberen) of de slapeloosheid oorzaak of gevolg is. Kan volgens mij geen kwaad om melatonine te nemen. Vraag is alleen of het gaat werken. Rustgevende middelen (niet om te slapen, maar om de geest meer rust te geven) zullen wel werken denk ik.
Gebruikersavatar
Door Stacey1987
#3113788
Zoek eens naar L-Tryptofaan. Dit werkte voor mij beter dan melatonine. Let wel even op want mag niet gecombineerd worden met bepaalde anti depressiva.
Door Nadia
#3113821
Je mag het in principe onbeperkt gebruiken. MAAR, je lichaam gaat door de aanvoer van buitenaf steeds minder aanmaken. Aangezien het in grote getalen binnen komt. Word de melatonine aanmaak 'lui'. Daarom ook beter zo laag mogelijk inzetten. Er is ook een stof in je lichaam, vergeef me, ik ben even de naam kwijt. Mijn denk vermogen staat uit. Wat er voor zorgt dat je lichaam melatonine aanmaakt en kan verwerken.
Als je dat niet hebt kun je zoveel melatonine slikken als je wilt. Heeft dan geen zin.
Dat stofje zit in melk, banaan, noten en chocola. Chocola zou ik dan omdat dit vaak in hand gaat met suiker en cafeïne niet nemen voor het slakken gaan.
Maar die ouderwetser kop warme melk kan allicht geprobeerd worden.

Er bestaat ook licht therapie.. Blauw of groen zorgt voor melatonine aanmaak. Moet je even googelen welke dat dat is.
Laatst gewijzigd door Nadia op zo 17 mei 2015, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#3113823
Voor mij werkt t prima, een tabletje onder mijn tong voor het slapen gaan. Ik probeer er echter geen gewoonte van te maken. Merk nu wel de verandering dat ik rustiger in mijn bed lig, ook als ik t niet gebruik.
Door Aprilsnow
#3113881
Ik gebruik een daglichtlamp voor het inslapen en het opstaan. Heb het idee dat het wel goed werkt.

Het helpt ook om voor het slapen gaan geen tv te kijken, tablets of telefoon te gebruiken. De hersenen wat 'rust' te geven. De (kunstmatige) lichtprikkels remmen de aanmaak van melatonine af. Als ik in bed lig zet ik de timer op de daglichtlamp aan en ga dan nog even lezen. De lamp bootst de ondergaande zon na en na een tijdje sukkel ik dan vanzelf in slaap. De omgekeerde versie gebruik ik ook. De zon komt dan op en vooral in de winter als het nog stik donker is word ik veel natuurlijker wakker.
Door Lil
#3113888
Aprilsnow schreef: Ik gebruik een daglichtlamp voor het inslapen en het opstaan. Heb het idee dat het wel goed werkt.

Het helpt ook om voor het slapen gaan geen tv te kijken, tablets of telefoon te gebruiken. De hersenen wat 'rust' te geven. De (kunstmatige) lichtprikkels remmen de aanmaak van melatonine af. Als ik in bed lig zet ik de timer op de daglichtlamp aan en ga dan nog even lezen. De lamp bootst de ondergaande zon na en na een tijdje sukkel ik dan vanzelf in slaap. De omgekeerde versie gebruik ik ook. De zon komt dan op en vooral in de winter als het nog stik donker is word ik veel natuurlijker wakker.
Apart om te lezen. Ik mag na 18.00 uur geen daglichtlamp gebruiken. In de winter heel erg vervelend, want dan ben ik gewoon al moe zodra het donker is. Denk dat ik 's winters de daglichtlamp ook 's avonds ga gebruiken. Dimmen doet de mijne niet. Ik heb zo'n therapielamp van 20.000 lux dus daarbij ga je niet echt normaal lezen. Als ik mij niet aan het aantal sec contact houd zie ik sterretjes.
Door Aprilsnow
#3113951
Lil schreef: Apart om te lezen. Ik mag na 18.00 uur geen daglichtlamp gebruiken. In de winter heel erg vervelend, want dan ben ik gewoon al moe zodra het donker is. Denk dat ik 's winters de daglichtlamp ook 's avonds ga gebruiken. Dimmen doet de mijne niet. Ik heb zo'n therapielamp van 20.000 lux dus daarbij ga je niet echt normaal lezen. Als ik mij niet aan het aantal sec contact houd zie ik sterretjes.
Ik moet mezelf dan ook corrigeren. Het is een wake-up light  ::)

Daglichtlamp heb ik wel boven mijn hobbytafeltje hangen, die gebruik ik 's avonds omdat ik er anders geen drol van zie en gewoon licht teveel vertekend.
Door Lil
#3113987
Aprilsnow schreef: Ik moet mezelf dan ook corrigeren. Het is een wake-up light  ::)

Daglichtlamp heb ik wel boven mijn hobbytafeltje hangen, die gebruik ik 's avonds omdat ik er anders geen drol van zie en gewoon licht teveel vertekend.
Ah ja, die is fijn. Ik heb van een ander merk dan philips idd de wekker daarvan. Met om 5 uur opstaan heel fijn, want het grootste gedeelte van het jaar is het dan nog hartstikke donker.
Door Malamoods
#3114016
Lil schreef: O, sporten werkt hier enorm averechts  :-\ :-X
Wandelen, yoga en dergelijke rustgevende dingen gaan prima. Maar als ik mij relatief goed voel en ik ga sporten dan ben ik binnen de kortste keren weer terug bij af mbt geen energie hebben. Dus dat het bij die persoon niet werkt, ja dat kan ik mij heel goed voorstellen.

Met sporten maak je ook adrenaline aan en dat heeft de persoon in questie al teveel in het lijf. Dus ik snap helemaal wat je zegt.  ;)
Nadia schreef: Je mag het in principe onbeperkt gebruiken. MAAR, je lichaam gaat door de aanvoer van buitenaf steeds minder aanmaken. Aangezien het in grote getalen binnen komt. Word de melatonine aanmaak 'lui'. Daarom ook beter zo laag mogelijk inzetten. Er is ook een stof in je lichaam, vergeef me, ik ben even de naam kwijt. Mijn denk vermogen staat uit. Wat er voor zorgt dat je lichaam melatonine aanmaakt en kan verwerken.
Als je dat niet hebt kun je zoveel melatonine slikken als je wilt. Heeft dan geen zin.
Dat stofje zit in melk, banaan, noten en chocola. Chocola zou ik dan omdat dit vaak in hand gaat met suiker en cafeïne niet nemen voor het slakken gaan.
Maar die ouderwetser kop warme melk kan allicht geprobeerd worden.

Er bestaat ook licht therapie.. Blauw of groen zorgt voor melatonine aanmaak. Moet je even googelen welke dat dat is.
Bedoel je tryptofaan?
Ik ga eens googlen op die licht therapie (zie dat anderen daar inmiddels ook al over geschreven hebben)!

Aanvulling: Ik snap wat je zegt over het lui worden van de melatonine aanmaak. Maar het is volgens mij ook niet verkeerd om een tekort aan te vullen. Stress remt volgens mij ook de melatonine-aanmaak, of het heeft invloed op de werking ervan, ik weet het niet exact.  ;) Sowieso raadzaam om niet alleen dit soort middelen in te zetten (en ook niet langdurig), maar ook met de oorzaak aan de slag te gaan en je levensstijl aan te passen. Maar ja, ik zie die melatonine dus ook echt als ondersteuning van een totaalpakket aan maatregelen.  ;) En uiteraard van tijdelijke aard! En gelukkig ziet de gebruiker van dit middel dat ook in.
Laatst gewijzigd door Malamoods op ma 18 mei 2015, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamoods
#3114018
Aprilsnow schreef: Ik gebruik een daglichtlamp voor het inslapen en het opstaan. Heb het idee dat het wel goed werkt.

Het helpt ook om voor het slapen gaan geen tv te kijken, tablets of telefoon te gebruiken. De hersenen wat 'rust' te geven. De (kunstmatige) lichtprikkels remmen de aanmaak van melatonine af. Als ik in bed lig zet ik de timer op de daglichtlamp aan en ga dan nog even lezen. De lamp bootst de ondergaande zon na en na een tijdje sukkel ik dan vanzelf in slaap. De omgekeerde versie gebruik ik ook. De zon komt dan op en vooral in de winter als het nog stik donker is word ik veel natuurlijker wakker.
Ja, tablet uit, weinig licht en prikkels en rust nemen (en tot rust komen) voor het slapengaan... Dat is idd. bekend.  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door