Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3144414
[quote="Hope"]
Wat voor beplanting bedoel je dan zoal?

Niet aan mij gericht, maar ik heb laurier erin staan en Hortensia en lavendel en verder nu alleen veul onkruid  :biggrin2: In mijn vorige tuin stond meer. Wil je wat planten behouden kies dan gerust planten waarvan kippen weten dat ze giftig zijn, dan blijven ze heel. Zet je er kipvriendelijk planten in, zijn ze zo opgevreten. En van gifitge planten wordt niet gegeten, maar ze hebben wel de lol van de rondvliegende beestjes, schuilen bij zon of regen enz. ervan.

Tja, die maten, dat vond ik dus ook al erg bijzonder. Dat zijn plofkip-maten in mijn ogen. En daar doen we niet aan. Tegels is geen punt, dat kunnen we inderdaad wel doen, slim!

Een plofkip zou er nog wel jaloers op zijn natuurlijk, maar het is echt het miniminiminimale en iedere kip in zo'n ruimte wordt een zenuwachtig ijsberend kipje. Wat moet je tenslotte anders doen.

Duidelijk! Kunnen kippen ook met z'n 2e? Of is 3 beter?
Hoe minder kippen, hoe meer ruimte per kip. Toch?!  ;)

3 is beter. Kip kan omvallen en dan hou je er nog 2 over. Nieuwe kip introduceren gaat niet altijd even soepel. Hoe minder kippen, hoe meer ruimte, maar 3 kippen is een leuk aantal.

Wij ook  ;D
Maar ik vrees dat de kippen het met iets simpelers (lees, goedkopers  ::) ;D zullen moeten doen.
[/quote]
Gebruikersavatar
Door Hope
#3144477
Dank je Angelique! Die beplanting klinkt leuk. Dan is het ook een beetje fleurig, niet zo'n kale zwarte vlakte.
Drie kipjes dus. Klinkt goed!

We gaan nu als stap 1 dus kijken naar beplanting. Stap twee wordt het maken van een ren, en kopen/maken van een nachthok. Wanneer zouden we dan kippen kunnen introduceren?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3144480
[quote="Hope"]
Dank je Angelique! Die beplanting klinkt leuk. Dan is het ook een beetje fleurig, niet zo'n kale zwarte vlakte.
Drie kipjes dus. Klinkt goed!

We gaan nu als stap 1 dus kijken naar beplanting. Stap twee wordt het maken van een ren, en kopen/maken van een nachthok. Wanneer zouden we dan kippen kunnen introduceren?
[/quote]

Als het hele zwikje klaar is.  :biggrin2:  goed, eerlijk, tenzij je tegen iets unieks aanloopt zou ik wachten tot het voorjaar, dan is de keuze reuze.
Door hannabelgje
#3144491
Ik heb altijd graag vlinderstruiken in mijn kippenren. Die eten ze niet op, het groeit vlug, trekt insecten aan en is ook nog mooi. In een klein stuk zul je ze wel regelmatig moeten snoeien. Ennuh ik heb nog een boel stekjes die je kunt hebben als je wil. Wat ook leuk is, is om aan de buitenkant van het gaas bessenstruiken te laten groeien. Die hebben het wat moeilijk in het begin maar geven daarna beschutting en verrijking voor de kippen. 
Gebruikersavatar
Door Hope
#3144503
[quote="hannabelgje"]
Ik heb altijd graag vlinderstruiken in mijn kippenren. Die eten ze niet op, het groeit vlug, trekt insecten aan en is ook nog mooi. In een klein stuk zul je ze wel regelmatig moeten snoeien. Ennuh ik heb nog een boel stekjes die je kunt hebben als je wil. Wat ook leuk is, is om aan de buitenkant van het gaas bessenstruiken te laten groeien. Die hebben het wat moeilijk in het begin maar geven daarna beschutting en verrijking voor de kippen.
[/quote]

Ow dat is leuk, vlinderstruik! Ik zal eens kijken, die heb ik hier nog staan geloof ik.
Bessen, bramen, eigenlijk alles wat eetbaar is valt af voor rondom de buitenkant. Want meneer Nelson is echt een kei in fruit plukken  ::)  :biggrin2:
Voor het zandbad, gebruik je daar nog speciaal zand voor? Ik heb hier nog heel mooi, wit, fijn zand liggen. Dat gaat volgende week weg maar het is een kleine moeite om een speciekuip vol te scheppen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3144506
Er wordt vaak witzand of zandbakkenzand gebruikt, maar hier graven ze zelf een kuil tussen de boomwortels, dus is het gewoon aarde waarin ze rollen.  Als je het zand hebt liggen kun je het natuurlijk gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3144507
[quote="Angelique"]
Er wordt vaak witzand of zandbakkenzand gebruikt, maar hier graven ze zelf een kuil tussen de boomwortels, dus is het gewoon aarde waarin ze rollen.  Als je het zand hebt liggen kun je het natuurlijk gebruiken.
[/quote]

Ach, inderdaad, het ligt er. Dus kunnen we het net zo goed gebruiken, kunnen ze kiezen.

Hoeveel planten zet je eigenlijk het beste, op zo'n stuk?
Door Lizzy
#3144527
Mijn kippen zijn HEEL blij met de Japanse wijnbes. De vruchten ervan vinden ze zo'n beetje het lekkerste wat er bestaat en ze springen een meter hoog om ze uit mijn handen te pakken. Ze doen ook aan zelf bediening natuurlijk. De plant zelf laten ze met rust want die heeft stekels. Oh, en de aalbesstruik zitten ze graag onder en ook daar doen ze aan zelfbediening maar de plant laten ze met rust.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3144596
Leuk, zoveel keus nog uit struiken!
Ik ga me er gewoon eens in verdiepen. Liefst groen lijvend, kip-proof en toch verrijkend.

Lizzy, hoeveel ruimte hebben jou kippen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door