Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3110341
Ik zou er dan voor zorgen dat het kippenhok buiten bereik vannelson staat en dat je enkel voer geeft in het kippenhok.

Leghybriden zou ik ook niet meer kopen. Dat zijn echt van die genetisch gemanipuleerde legmachines. Eten, leggen, eten leggen, meer doen ze niet en als ze na 1,5 / 2 jaar uitgelegd zijn vallen ze ook heel vaak snel daarna om. Ik heb witte leghorn gehad en die waren bij het agresieve af. Kregen de honden buiten eten, dan werden die gewoon aangevallen en beroofd van hun voer.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3110356
Even niet naar de prijs kijken  :o, en ik zou er geen tien in houden. :-X

Maar deze vind ik zó leuk!  :)  https://www.omlet.nl/shop/kippen_houden ... kippenhok/
Kijk het filmpje, en even doorscrollen naar beneden voor de mogelijkheden.
Mobiele ren, veilig nachthok, bestand tegen roofdieren en gemakkelijk schoon te maken. Nee, ik heb geen aandelen.  ;)


En mochten ze de weg over willen steken, kun je ze altijd nog een hesje aandoen.  :biggrin2:
https://www.omlet.nl/shop/kippen_houden ... en_jacket/
Hoe verzin je het!  ::) ;D



Maar serieus, kippen zijn echt heel gezellig.  :)  En als ze loslopen schijten ze idd alles onder.  :D
Hier waren de leghybriden ook erg agressief. Zeker naar andere soorten toe. Het waren tweedehandsjes, maar ik zou ze niet meer nemen. De wyandottes waren erg makkelijk, voor onze situatie.
Door hannabelgje
#3110447
Hier waren de bruine legkippen ook heel lief en tam, maar vielen inderdaad na een jaar of twee om. Nu heb ik grote barnevelders en zijdehoenders. Ik zou ook nog graag een grote cochin willen, die vind ik geweldig leuk!
Door Nadia
#3110473
Op de boerderij waar ik werk hebben we van alles. Wyandotte, Brahma, noord Hollandse blauwe, en nog een berg. We hebben ook een paar wat kleinere kipjes (met haan volgens mij) en waaaauw die zijn mooi. Zijn prachtig zilver. Ik DENK dat het Brahma krielen zijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3144378
Zo, dat was even geleden, maar als het gaat om de aanschaf van dieren kan je uiteraard ook niet over 1 nacht ijs.

Manlief en ik willen nog altijd heel graag kipjes, maar door de dingen die hier gezegd (en geadviseerd) zijn, willen we dat wel wat anders gaan doen dan we aanvankelijk dachten.
Vanwege de allergie van Nelson is het niet handig om de kippen los in de tuin te hebben. Daarnaast zijn er in de afgelopen maand 14 kippen van de buurman afgeslacht door meneer vos. En die kippen waren alles behalve klein. Het is regelmatig echt een waar slachtveld geweest waarbij de kippen door de hele straat lagen. Nou echt, dat wil ik niet meemaken.

Nu hebben we afgelopen week de tuin volledig op de kop gezet, en we zaten te bedenken of het daarmee niet toch mogelijk zou zijn om kipjes te houden.
Dus, ik zet weer wat nieuwe vragen neer.

We hebben een leuk stuk "tuin" van ruim 12 m2 waar we geen bestemming voor hebben. Het ligt tegen de garage aan, goed uit de wind en af en toe zon (maar niet op het heetst van de dag). Ik ga kijken of ik nog een foto kan plaatsen.

Op internet lees ik dat een ras als bijvoorbeeld de Brahma Kriel niet veel ruimte heeft. Ze zeggen zelfs 3 kippen op 2 m2. Dat lijkt mij dus echt 3 x niks, zo weinig ruimte. Maar stel, we zetten op die 12 m2 2 of 3 kipjes van een klein ras, zou dat dan kunnen? Of is dat gewoon te weinig plek?

Zo ja, dan lijkt het me wijsheid dat we de ren dicht gaan maken, ook aan de bovenkant. Want dat vossen verhaal willen we niet. Onze interesse gaat uit naar de Brahma, vooral omdat we die zo mooi vinden. Maar wellicht zijn er rassen beter geschikt voor ons? Vanwege de ruimte leek klein ons beter. Wat we verder zoeken is rustig. Gewoon een leuke kip met een fijn natuurlijk karakter. Liefst wel iets dat wat rondscharrelt, maar geen druktemakers. Eitjes zijn natuurlijk leuk maar niet het belangrijkste. We hebben liever een mooie, vriendelijke kip die wat minder eitjes legt dan een simpele bruine leghen.

Hoe hebben de kippenliefhebbers hier hun hok/ren gemaakt? Is het voor kippen nog te doen om er een beetje iets natuurlijkers van te maken dan alleen een hok en een stuk zand? Wat boomstronken of zo, of iets anders leuks voor ze waardoor de ren ook een beetje een aantrekkelijkere aanblik krijgt?

En dan nog een vraag. Hoeveel doen jullie dagelijks aan jullie kippen? Maak je het hok dagelijks schoon, of wekelijks, of bijvoorbeeld om de dag?

Voor we de knoop uiteindelijk doorhakken willen we wel goed weten of het niet alleen voor ons, maar ook voor de kipjes leuk zal zijn hier.  :)

Hier de foto van het stuk wat we in gedachten hebben:

Afbeelding
Door eelke
#3144380
Ik vind dat dat wel kan. Zeker als je de ren leuk maakt door dit jaar interessante beplanting erin te zetten, en de kipjes pas volgend jaar laat komen (anders gaan die planten er aan).
Dan hebben ze wat te scharrelen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3144384
Op zo,n stukje zou ik enkel wat krieltjes zetten. Max 3. Die maten per kip die er gegeven worden zijn ronduit sneu te noemen, al is het maar omdat mensen er (overigens terecht) vanuit gaan dat die info klopt.

Goed, 3 krieltjes dus. Ik ben niet thuis in krielen, dus daar mogen anderen iets over zeggen.  :biggrin2:

Een leuk kippenhok heeft een zandbak, wat groen (al zal dat moeilijk groeien op z,n klein stukje) en een klimmenrek wordt in de regel ook zeer gewaardeer.

Dagelijks krjgen ze eten e.d. Schoonmaken (hok uitvegen en nieuw strooisel) zo'n 3 x per week  eerder deed ik dat 2 x per week ofzo, maar de hokken zijn nu wat overbevolkt en dus sneller vervuild.

Aan zo'n zelfde klimmenrek hang je af en toe een stuk andijvie of krop sla (uhhh krielen, dus doe maar een stukje kropsla)
Ik zou een vierkante meter aan tegels erin leggen zodat bij erg nat weer er toch nog een niet sompig stuk overblijft om te lopen.

Zet je hok van de grond af, scheelt weer loopruimte. Zorg voor een degelijke afsluiting van het nachthok, dan kan vossemans er gewoon niet bij.
Door Lizzy
#3144387
Ja, ik heb dus Rhode Island Red krielen. Buitengewoon vriendelijk. Maar goed, mijn buurman heeft Barnervelder krielen (dubbel gezoomd) en die zijn ook schattig. En hij heeft zwarte Java krielen, ook mega cute.

Ik vind 12 m2 ook leuk voor niet meer dan 3 krielen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3144391
[quote="eelke"]
Ik vind dat dat wel kan. Zeker als je de ren leuk maakt door dit jaar interessante beplanting erin te zetten, en de kipjes pas volgend jaar laat komen (anders gaan die planten er aan).
Dan hebben ze wat te scharrelen.
[/quote]

Wat voor beplanting bedoel je dan zoal?

[quote="Angelique"]
Op zo,n stukje zou ik enkel wat krieltjes zetten. Max 3. Die maten per kip die er gegeven worden zijn ronduit sneu te noemen, al is het maar omdat mensen er (overigens terecht) vanuit gaan dat die info klopt.

Goed, 3 krieltjes dus. Ik ben niet thuis in krielen, dus daar mogen anderen iets over zeggen.  :biggrin2:

Een leuk kippenhok heeft een zandbak, wat groen (al zal dat moeilijk groeien op z,n klein stukje) en een klimmenrek wordt in de regel ook zeer gewaardeer.

Dagelijks krjgen ze eten e.d. Schoonmaken (hok uitvegen en nieuw strooisel) zo'n 3 x per week  eerder deed ik dat 2 x per week ofzo, maar de hokken zijn nu wat overbevolkt en dus sneller vervuild.

Aan zo'n zelfde klimmenrek hang je af en toe een stuk andijvie of krop sla (uhhh krielen, dus doe maar een stukje kropsla)
Ik zou een vierkante meter aan tegels erin leggen zodat bij erg nat weer er toch nog een niet sompig stuk overblijft om te lopen.

Zet je hok van de grond af, scheelt weer loopruimte. Zorg voor een degelijke afsluiting van het nachthok, dan kan vossemans er gewoon niet bij.
[/quote]

Tja, die maten, dat vond ik dus ook al erg bijzonder. Dat zijn plofkip-maten in mijn ogen. En daar doen we niet aan. Tegels is geen punt, dat kunnen we inderdaad wel doen, slim!

[quote="Lizzy"]
Ja, ik heb dus Rhode Island Red krielen. Buitengewoon vriendelijk. Maar goed, mijn buurman heeft Barnervelder krielen (dubbel gezoomd) en die zijn ook schattig. En hij heeft zwarte Java krielen, ook mega cute.

Ik vind 12 m2 ook leuk voor niet meer dan 3 krielen.
[/quote]

Duidelijk! Kunnen kippen ook met z'n 2e? Of is 3 beter?
Hoe minder kippen, hoe meer ruimte per kip. Toch?!  ;)

[quote="Lizzy"]
https://www.facebook.com/kippenhokken

Ik heb net mijn ogen uit zitten kijken!
[/quote]

Wij ook  ;D
Maar ik vrees dat de kippen het met iets simpelers (lees, goedkopers  ::) ;D zullen moeten doen.
Door eelke
#3144392
Struiken die wintergroen blijven, en dingen als lavendel ofzo waar insecten op af komen. Ik denk dat er op het kippenforum wel een lijst te vinden is mt wat kan. Ik weet niet meer precies wat wij hadden staan, maar daar hadden ze het wel leuk in.
Bv ook klimop, wat een beetje giftig zou zijn, maar daar eten ze niks van hier. Ze gingen er wel onder zitten en sprongen erin omdat er beestjes in zaten enzo.  Houd ze lekker bezig :)
Door Anthraciet
#3144393
Ik haal mijn kippen altijd bij een opvang of via via als mensen ze niet meer willen of kunnen houden.
Hier in het oosten zit (als ze het nog steeds doet, ben er al even niet meer geweest) een opvang van kippen (en konijnen, ezels  :biggrin2:) waardoor ik weet dat ik weer wat lieverds een goed thuis gegeven heb.

Enige afscherming zou ik zelf inderdaad wel doen, zowel voor de overige dieren als om de kippen zelf te beschermen.
Overigens ben ik al 2 grote kippen verloren door roofvogels, vandaar dat ik een net over mijn ren gemaakt heb. Niet eenvoudig bij 400 m2, maar je moet toch wat  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door