Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door TomsBorders
#3145996
Envie schreef: Daar heb je gelijk in. Waar ik vooral geïnteresseerd in ben is het volgende: Wanneer mijn hondje een atopie heeft (haar zusje heeft t ook) en zowel vader als moeder lijken gezond, dan zouden beiden drager moeten zijn. Vanuit de lijn van de moeder weet ik zeker dat er iets in zit, uit de lijn van de vader zouden volgens die fokker geen allergieën voorkomen. Wanneer mijn hondje 'lijder' is, dan zouden toch beide ouders 'drager' moeten zijn ? Ouders zijn in ieder geval geen 'lijders'
Oei ja dat is een beetje afhankelijk van wat voor gen type het is.
Je hebt zeg maar dominante genetische afwijkingen en recessieve genetische afwijkingen.
Dominante afwijkingen kunnen tot expressie komen in het geval van het overdragen vanaf een enkele ouder, dat komt omdat het gen aanwezig moet zijn ongeacht of het op beide chromosomen van een identiek paar zit of slechts op een van chromosomen van een paar. In sommige gevallen kan het ook zijn dat vader en moeder allebij een ander dominant gen afstaan en dat een van de twee overheersend is, of dat beide tot expressie komen.
Recessieve genen moeten echt op het paar van vaders en moeders kant geërfd worden omdat deze pas tot expressie komen wanneer ze niet overheersd worden door dominante genen.

Dan is het nog een beetje moeilijker dan dit want atopie zit op meerdere plekken in het DNA (meerdere genen) en het is niet altijd zo dat alles in zijn geheel wordt overgedragen, het is nog een relatief random proces met toch een vrij sterke statitische waarschijnlijkheid.

Dus wanneer het dominant is, dan hoeft het niet per se van vaders kant af te komen,
wanneer recessief, dan moet het van beide afkomen.

Wanneer dominant dan is er een 50% kans dat je pups hetzelfde gen hebben, wanneer recessief, dan is het 100% procent aanwezig op 1 van de twee chromosomenparen van de pups en moet je fokken met een volledig vrije hond voor atopie wanneer je deze ziekte niet wilt overdragen. Volgens mij duurt het dan nog 3 generaties voordat het atopie gen verdwenen is maar ik heb niet alle berekingen voor atopie specifiek daarin meegenomen.
Door miik
#3146084
TomsBorders schreef: Dus wanneer het dominant is, dan hoeft het niet per se van vaders kant af te komen,
wanneer recessief, dan moet het van beide afkomen.
En dan is nog de vraag... omdat de moeder geen klachten heeft, betekend het dan automatisch dat ze geen lijder is... of is ze wel lijder maar met minimale klachten of klachten die door omstandigheden nog niet tot uiting zijn gekomen....
Tis gewoon erg lastig.
Door Lizzy
#3146449
Envie schreef: Daar heb je gelijk in. Waar ik vooral geïnteresseerd in ben is het volgende: Wanneer mijn hondje een atopie heeft (haar zusje heeft t ook) en zowel vader als moeder lijken gezond, dan zouden beiden drager moeten zijn. Vanuit de lijn van de moeder weet ik zeker dat er iets in zit, uit de lijn van de vader zouden volgens die fokker geen allergieën voorkomen. Wanneer mijn hondje 'lijder' is, dan zouden toch beide ouders 'drager' moeten zijn ? Ouders zijn in ieder geval geen 'lijders'
Was het maar zo eenvoudig!

Atopische dermatitis bij honden heeft een erfelijke basis. Dat blijkt o.a. uit het feit dat het bij bepaalde rassen veel vaker voorkomt. Maar erfelijkheid is niet de enige factor die bepaalt of een hond atopische dermatitis ontwikkelt; daarvoor zijn omgevingsfactoren mede verantwoordelijk. De erfelijke aanleg voor atopie berust op zeer veel verschillende genen, die nog lang niet allemaal bekend zijn. Het is (voorlopig) dan ook niet mogelijk om een fokprogramma op te zetten om atopie uit te bannen.
Door Envie
#3147380
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels bloedonderzoek laten doen, en wacht op de uitslag. Wat een ingewikkelde materie. Maar wel interessant !!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door