Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3110782
Bij de Sheltie is een lijder (MDR 1 Gen Defect) NIET ziek. Maar moet je opletten bij de medicijnen die je geeft. Ze kunnen er dood aan gaan, als je ze de verkeerde geeft. B.V. Ivermectine kan dodelijk zijn.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3110785
kaszi schreef: Ik heb daar geen problemen mee.

Bij ons ras werd nog niet zo lang geleden een gen ontdekt dat op latere leeftijd PRA veroorzaakt.

Nu blijkt dat 25 procent lijder is, 25 procent vrij en 50 drager.

Indien de lijder verder gezond is ook qua geest zo ik hem zeker niet uitsluiten.

Ik wel. Een PRA lijder zal door mij NOOIT als fokteef/reu gebruikt worden. Ik wil geen later blinde pups op de wereld zetten. Gelukkig komt het bij de Sheltie nog niet voor in Nederland.
Laatst gewijzigd door *Lia* op zo 10 mei 2015, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#3110798
*Lia* schreef: Bij de Sheltie is een lijder (MDR 1 Gen Defect) NIET ziek. Maar moet je opletten bij de medicijnen die je geeft. Ze kunnen er dood aan gaan, als je ze de verkeerde geeft. B.V. Ivermectine kan dodelijk zijn.
Bij deze afwijking hebben de dragers dus ook daadwerkelijk klachten. Dus ik denk dat je MDR-1 los moet zien van deze discussie en zowieso hier ook geen dragers van moet willen !!!
Komt bij de borders ook voor en gelukkig kun je erop testen.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3110803
miik schreef: Bij deze afwijking hebben de dragers dus ook daadwerkelijk klachten. Dus ik denk dat je MDR-1 los moet zien van deze discussie en zowieso hier ook geen dragers van moet willen !!!
Komt bij de borders ook voor en gelukkig kun je erop testen.

Als je van de Sheltie geen MDR 1 dragers moet willen, kun je minimaal 70 % uitsluiten van fok. Er zijn fokkers die er totaal niet op letten. Die houden er rekening mee dat alle honden -/- zijn, en niets laten testen. Dus alle foute medicijnen vermijden. De hond zal dan nooit verschijnselen tonen.
Laatst gewijzigd door *Lia* op ma 11 mei 2015, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3110838
Het is meer een defect dat reageert op medicijnen. Zolang de hond gezond is merk je niets, maar moet hij bijvoorbeeld onder narcose dan moet je rekening houden met welke medicijnen dit gebeurd.
Door kaszi
#3110933
*Lia* schreef:
Ik wel. Een PRA lijder zal door mij NOOIT als fokteef/reu gebruikt worden. Ik wil geen later blinde pups op de wereld zetten. Gelukkig komt het bij de Sheltie nog niet voor in Nederland.
In combinatie met een vrije hond fok je toch geen lijders.... dus dat zie je dan verkeerd.
Door Jantina
#3110938
kaszi schreef: In combinatie met een vrije hond fok je toch geen lijders.... dus dat zie je dan verkeerd.
Dit soort verwarring zorgt er dus voor dat het heel moeilijke materie is.....
Door kaszi
#3110944
Jantina schreef: Dit soort verwarring zorgt er dus voor dat het heel moeilijke materie is.....
Inderdaad erfelijkheidsleer is niet zo makkelijk. Maar het principe van lijder, drager en vrij is niet zo moeilijk omtebegrijpen.
Gebruikersavatar
Door Fotogravinnetje
#3111117
Even op een lekenmanier proberen uit te leggen. Bij de ziekten waar we het hier over hebben, is maar 1 gen betrokken. Een gen bestaat uit 2 allelen. En de combinatie van allelen bepaalt of een hond lijder, drager of vrij is. Twee keer het allel voor de ziekte betekent dat de hond die ziekte heeft (mogelijk nog zonder dat het zich uit, maar op latere leeftijd zal de ziekte zich openbaren) en dus lijder is. Twee keer het andere allel betekent dat de hond die ziekte helemaal niet heeft en dus vrij is. Van beide allelen één betekent dat de hond zelf niet ziek is, maar de ziekte wel door kan geven. Die is dus drager.
Als je twee honden met elkaar kruist, geven ze aan elke pup 1 van de twee allelen mee. Dus de lijder geeft aan elke pup het allel voor de ziekte mee, de vrije geeft aan geen enkele pup het allel voor de ziekte mee en elke pup van een drager heeft 50% kans om het allel voor de ziekte mee te krijgen en 50% kans het andere allel mee te krijgen.
Dan kun je mooie tabelletjes maken:
Vrij x vrij levert uiteraard allemaal vrije pups op. Lijder x lijder allemaal lijders (wat je dus absoluut niet wilt).
Vrij x lijder betekent dat elke pup 1 goed allel en 1 slecht allel meekrijgt: allemaal dragers.
Bij vrij x drager krijgen alle pups het goede allel mee van de ene ouder, maar ze hebben 50% kans op het slechte allel van de andere ouder. Dat betekent dat elke pup 50% kans heeft om drager te zijn. Maar ook dat ze 50% kans hebben om twee goede allelen mee te krijgen en dus vrij zijn.
Dan heb je nog lijder x drager. Dat levert de omgekeerde situatie op: 50% kans op lijder (wat je absoluut niet wilt), 50% kans op drager.
En dan tenslotte nog de meest ingewikkelde: drager x drager. Van de ene ouder hebben de pups 50% kans op het goede allel, en 50% op het slechte allel. Van de andere ouder hebben de pups diezelfde kansen. Dan krijg je dus 25% kans op goed+goed=vrij, 25% kans op goed+slecht=drager, 25% kans op slecht+goed=drager en 25% op slecht+slecht=lijder. Dus 25% kans op vrij, 25% kans op lijder en 50% kans op drager.
Kortom, je wil zeker niet fokken met lijder x lijder, lijder x drager en drager x drager, omdat je in al die situaties op z'n minst kans hebt op lijders. Een populatie met alleen maar dragers wil je ook niet, omdat je dan wel moet gaan fokken met drager x drager en dat wil je niet. Dus wil je in principe alleen fokken met vrij x drager en vrij x vrij. Maar omdat lijder x vrij geen lijders oplevert, zou die combinatie kunnen, zolang je oplet dat er nog genoeg vrije dieren overblijven. Als je populatie groot genoeg is, zou je zelfs kunnen overwegen om alleen nog vrij x vrij toe te staan, zodat je de erfelijke ziekte helemaal uit je populatie weg krijgt.

Een van de ziekten die zo vererven is een bepaalde vorm van PRA (prcd-PRA) die pas op latere leeftijd openbaar wordt. Te laat in ieder geval om zonder dna-test af te kunnen wachten of je teefje geen lijder is. Tot een paar jaar geleden werden er nog redelijk regelmatig Markiesjes geboren met PRA. Gelukkig is dat nu niet meer nodig, omdat er op getest kan worden. Elco komt uit een combinatie vrij x drager, dus hij heeft 50% kans om drager te zijn. Ik hoop dat hij het niet is, omdat de keuze in teefjes dan veel groter is. En er zijn al wat mensen geweest die interesse in hem getoond hebben, maar waarvan het teefje drager is.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3111619
Boeffie Blafmans schreef: Dus bij de sheltie koop je in 70% van de gevallen een pup die sowieso medicijnen gaat nodig hebben, begrijp ik dat goed?

Nee, je begrijpt het verkeert. Een drager is geen lijder. MAAR je moet rekening houden met de eventuele medicijnen die een DA voorschrijft. Ivermectine KAN dodelijk zijn voor lijders en dragers, dus die vermijdt je zo ie zo. Elke DA hoort dat te weten.
Door TomsBorders
#3145878
houd er rekening mee dat dat plaatje de statistiek beschrijft en dat het tweede, vierde en vijfde hondje niet per se zo hoeft te zijn binnen een nest maar de kans is er wel naar.
Door Envie
#3145975
TomsBorders schreef: houd er rekening mee dat dat plaatje de statistiek beschrijft en dat het tweede, vierde en vijfde hondje niet per se zo hoeft te zijn binnen een nest maar de kans is er wel naar.
Daar heb je gelijk in. Waar ik vooral geïnteresseerd in ben is het volgende: Wanneer mijn hondje een atopie heeft (haar zusje heeft t ook) en zowel vader als moeder lijken gezond, dan zouden beiden drager moeten zijn. Vanuit de lijn van de moeder weet ik zeker dat er iets in zit, uit de lijn van de vader zouden volgens die fokker geen allergieën voorkomen. Wanneer mijn hondje 'lijder' is, dan zouden toch beide ouders 'drager' moeten zijn ? Ouders zijn in ieder geval geen 'lijders'
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door