Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3100897
[quote="Lizzy"]
Klopt inderdaad, dat ik die conclusie trek. Wegens bovenstaande.

Jouw argumenten vind ik niet steekhoudend en ik blijf van mening dat ik een inbeslagname volstrekt belachelijk is in deze. Een inbeslagname zou ik gerechtvaardigd hebben gevonden als de eigenaar in overtreding zou zijn geweest. Als de honden bijv. los zouden hebben gelopen. Of als dit incident nummer 2 of meer zou zijn geweest. Daar is allemaal geen sprake van en er zijn voor mij geen argumenten waarom de honden bij de eigenaar weggehaald zouden moeten worden. Dat dient nul doel. Beoordeling van de honden door een GT kan makkelijk plaats vinden zonder de honden in beslag te nemen.

So, let's agree to disagree.
[/quote]

:) Agreed.
#3100904
[quote="Kaela"]
Precies de reden om katten veilig binnen te houden. Ik vind het weer typisch een voorbeeld van "het is allemaal de schuld van de hond". Terwijl die kat gewoon zonder toezicht buiten is en een ander zich in allerlei bochten moet wringen om die kat heel te houden. Nou ja, die discussie is hier laatst ook al gevoerd, dat zal ook wel blijven.
[/quote]
+1
Een automobilist die een kat dood rijdt ook maar vast zetten en testen op los laten dan? Dat kan de volgende keer ook een kind zijn tenslotte.
#3100911
Ik vind het heel vreemd dat deze honden in beslag zouden zijn genomen om te bezien of de eigenaar zijn honden onder controle kan houden. De helft van de nederlandse hondeneigenaren heeft hun hond niet onder controle. Hoe vaak lezen we hier niet dat honden aangevallen worden en wat kun je dan doen? Niets! Aangifte doen heeft geen enkele zin.
#3100914
[quote="Kaela"]
Ik vind het heel vreemd dat deze honden in beslag zouden zijn genomen om te bezien of de eigenaar zijn honden onder controle kan houden. De helft van de nederlandse hondeneigenaren heeft hun hond niet onder controle. Hoe vaak lezen we hier niet dat honden aangevallen worden en wat kun je dan doen? Niets! Aangifte doen heeft geen enkele zin.
[/quote]

Volgens mij zijn er hier velen die tegen die situatie graag opgetreden zouden zien? Ik hoop dat het dus een keer zo is dat daar wél iets mee wordt gedaan. Al dient het alleen maar een advies-zin naar deze eigenaar en een voorbeeldfunctie naar anderen.

Allen maar verontwaardigd zijn en roepen dat het geen enkele zin heeft, is juist zinloos in mijn ogen.
#3100923
Ik lees niet om wat voor situatie het gaat, enkel dat de kat gebeten is.

Was het een zgn "killerkat"?
Liepen de honden braaf aan een gewone lijn mee en was de kat te dichtbij?
Of liepen ze aan een flexi 7 meter bij de baas vandaan?
De baas kon ze niet houden, is de lijn maar gewoon losgelaten dan?

Zo veel dingen zijn onduidelijk waardoor je gewoon niet kunt oordelen op basis van dit korte stukje tekst.


Edit, in die straat zijn de voortuinen niet mega. Maar meestal wel diep genoeg dat een hond er ect niet bij komt als die aan een normale lijn zit.
Laatst gewijzigd door luuntje op za 18 apr 2015, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#3100941
[quote="-Saskia-"]
Volgens mij zijn er hier velen die tegen die situatie graag opgetreden zouden zien? Ik hoop dat het dus een keer zo is dat daar wél iets mee wordt gedaan. Al dient het alleen maar een advies-zin naar deze eigenaar en een voorbeeldfunctie naar anderen.

Allen maar verontwaardigd zijn en roepen dat het geen enkele zin heeft, is juist zinloos in mijn ogen.
[/quote]

Ja, maar ook dan hoeft inbeslagname wat mij betreft ook in het geheel niet. Gewoon handhaving van de regelgeving (losloopbeleid) zou wat mij betreft een prima eerste stap zijn en zou voor ons meer dan voldoende zijn.

Ik vind inbeslagname gewoon heel erg raar. Je kunt ook gewoon met elkaar in gesprek gaan, dagvaarden, beboeten, weet ik veel wat. Maar waarom die honden in beslag nemen. Ik word daar serieus heel erg bang van met een op katten gerichte hond die zo'n inbeslagname echt niet zonder kleerscheuren uit zou komen. En wederom alleen maar om de hondeneigenaar "iets te leren" en de kat mag flierenfluitend zonder enige toezicht rondlopen. Is een eigenaar van een kat dan niet verantwoordelijk voor zijn dier en hoeft die hem dan niet onder controle te houden?
#3100961
[quote="Kaela"]
Ja, maar ook dan hoeft inbeslagname wat mij betreft ook in het geheel niet. Gewoon handhaving van de regelgeving (losloopbeleid) zou wat mij betreft een prima eerste stap zijn en zou voor ons meer dan voldoende zijn.

Ik vind inbeslagname gewoon heel erg raar. Je kunt ook gewoon met elkaar in gesprek gaan, dagvaarden, beboeten, weet ik veel wat. Maar waarom die honden in beslag nemen. Ik word daar serieus heel erg bang van met een op katten gerichte hond die zo'n inbeslagname echt niet zonder kleerscheuren uit zou komen. En wederom alleen maar om de hondeneigenaar "iets te leren" en de kat mag flierenfluitend zonder enige toezicht rondlopen. Is een eigenaar van een kat dan niet verantwoordelijk voor zijn dier en hoeft die hem dan niet onder controle te houden?
[/quote]

Ja maar, ja maar :biggrin2:

Deze kat zat wel in zijn eigen tuin. Ik neem aan dat een kat toch wel in zijn eigen tuin mag zitten?!
#3100983
[quote="Lizzy"]
Ja maar, ja maar :biggrin2:

Deze kat zat wel in zijn eigen tuin. Ik neem aan dat een kat toch wel in zijn eigen tuin mag zitten?!
[/quote]

Ja dat lijkt me wel :biggrin2:. Maaaaaarrrrr ik denk dat dan wel heel veel afhangt van hoe de situatie is. Als je een kat in je tuin wil houden zou het dermate afgezet moeten zijn dat de honden de tuin niet in kunnen. Is de tuin niet afgezet, dan is het wat mij betreft toch wat discutabel. Die kat had dan net zo makkelijk toevallig 2 meter verderop kunnen liggen op de openbare weg.

Een en ander hangt dan gewoon heel erg van de setting af. En begrijp me niet verkeerd hoor, de hondeneigenaar dient verantwoording te nemen! Ik denk dat ik allang vaak genoeg duidelijk heb gemaakt hoe belangrijk ik dat vind en zelf ook doe.

Edit: als toevoeging nog. Als een hond in zijn eigen tuin een kat doodbijt is het ook de schuld van de hond. Dat is wat mij zo verwonderd bij dit soort dingen.
Laatst gewijzigd door Kaela op za 18 apr 2015, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#3100988
[quote="Kaela"]
Ja dat lijkt me wel :biggrin2:. Maaaaaarrrrr ik denk dat dan wel heel veel afhangt van hoe de situatie is. Als je een kat in je tuin wil houden zou het dermate afgezet moeten zijn dat de honden de tuin niet in kunnen. Is de tuin niet afgezet, dan is het wat mij betreft toch wat discutabel. Die kat had dan net zo makkelijk toevallig 2 meter verderop kunnen liggen op de openbare weg.

Een en ander hangt dan gewoon heel erg van de setting af. En begrijp me niet verkeerd hoor, de hondeneigenaar dient verantwoording te nemen! Ik denk dat ik allang vaak genoeg duidelijk heb gemaakt hoe belangrijk ik dat vind en zelf ook doe.
[/quote]

Nou ja, mijn punt is een beetje deze: natuurlijk wil niemand dat z'n hond een kat op straat te grazen neemt. Tenminste......, normale weldenkende mensen. Dus een kat hoeft van mij ook niet vogelvrij verklaard te worden omdat ie toevallig op straat vrij los loopt, zonder enige vorm van toezicht. Sec gezien moet een hond gewoon van een kat afblijven.

Maarrrrrr :biggrin2:. Een hond is een hond. En als een hond zo kneedbaar moet zijn dat ie nooit meer iets zal doen dat maatschappelijk niet gewenst is: dan moeten we met z'n alle een Sony hond nemen. Ja, er zijn honden die katten reanimeren. Maar de meeste honden zien katten als prooi en zeker als katten wegrennen dan willen veel honden erachter aan. En als ze beet hebben (zeker als ze met 2 zijn): dan kan het de dood voor de kat betekenen. En dat is heel erg. Vooral voor de kat. Ik heb diep medelijden met de kat. Je zal verdomme maar verscheurt worden door een hond :'(

Neemt niet weg dat ik ook vind dat de kat eigenaar hier een verantwoordelijkheid heeft. En bewust het risico loopt zijn/haar kat kwijt te raken door een noodlottig ongeval. Dood gebeten worden door een hond, doorgereden worden door een auto, enzovoorts. En dat is zoals deze situatie wat mij betreft gecategoriseerd kan worden. Een noodlottig ongeval. Ook al zat ie in zijn eigen tuin. De honden zaten aangelijnd en zo te lezen is dit niet een dagelijkse bezigheid van deze honden, katten vermoorden. En ik vind inbeslagname dan ook net zo dood eng als jij :-X
#3100994
[quote="Lizzy"]
Ik lees dat nergens dat dit een gevalletje "doet ie anders nooit" is en dat de denkwijze van de eigenaar al die tamtam om een kat maar zo zo vindt?

de eigenaar vindt de aktie voorbarig omdat er nooit eerder een incident is geweest en hij wil niet bagataliseren maar het gaat wel om een kat en niet om een mens. En veel honden reageren zo, al zijn ze nog zo goed opgevoed. Daarbij beroept hij zich op het "lekje in de wet" die ooit gevonden werd, dat toen niet aangetoond kon worden wie van een groep van zeg maar .5 jongens de dodelijke trqp had uitgedeeld, deze allen vrijgesproken werden. Ipv ta gaan zitten flapdrollen over onrecht tegen die 2 honden omdat niet te zeggen is welke er daadwerkelijk heeft doodgebeten. (Heb jij dat als eigenaar niet gezien dan?) kan hij zich beter bedenken hoe hij voortaan voorkomt dat zijn honden aan de vechterij kunnen gaan na enkel een onverwachte ruk aan de riem.


Maar hoe ver ga je daar in, in dit idee? Hier liggen dagelijks katten in mijn tuin te zonnen. Maar ook mijn honden (zoals zoveel) zijn niet zoals die van jou, dat ze ze zelfs zullen reanimeren indien nodig, hier vinden ze katten (zeker wegrennende) prooi. En ik weet zeker dat als ze zo'n kat te pakken krijgen, dat het einde verhaal voor de kat is. Mijn buurvrouwen weten dat. Ik heb het ze verteld. Beide reageerde "dan moeten ze (de katten) zich maar sneller uit de voeten maken" en haalde nog een keer hun schouders op. Maar nou krijgen ze er een keer 1 te pakken. En het is einde oefening. En ze gaan aangifte doen: mijn honden ook in beslag nemen onder het mom van "ja, volgende keer kan het een kind wezen die de tuin in loopt"?
[/quote]

Groot verschil. Jouw tuin, jouw domein, jouw honden hun domein. Verschil is hier al dat jij niet denkt...niet zeuren, tis maar een kat. En jij hebt hekken e.d. dus de kans dat er zomaar een knd in je tuin staat is nihil.
Overigens ben je nog steeds verantwoordelijk, ook al heb je de eigenaren diverse keren gewaarschuwd. En dat is natuurlijk van de zotte.
Op dit moment heb ik dan honden die te dom of te lui zijn om achter een kat aan te gaan, maar eerder had ik ook 2 opeters zeg maar. En ook bij die heb ik buurvrouwen gewaarschuwd en net zulke antwoorden gekregen. En dan (net als wanneer ze los op straat lopen)  vind ik de schuld van een knokpartij met vervelende afloop neer te leggen bij beide partijen en niet enkel bij de hond. Ik heb mijn honden maar te houden en katten zouden niet zomaar buiten moeten lopen.

Had de kat vrij over straat gelopen had ik het dus al anders gevonden, dan nu dat de kat in zijn eigen tuin zit. Daar zou die veilig moeten zijn, net zoals ik ervan uitga dat mijn honden hier veilig zijn in de tuin.

Hond bijt kat of andere hond en volgende keer pakt die een kind is natuurlijk geen wet en regel of logische denkwijze, maar er zijn natuurlijk best situaties waarbij je dat wel kan denken. Feit blijft dat deze eigenaar blijkbaar verrast werd door zijn eigen honden en deze niet bij zich wist te houden, ondanks dat ze aangelijnd waren.

En verder wordt er natuurlijk vaak gescandeerd dat er opgetreden moet worden tegen doodbijtende honden en dan doen ze het een keer, gaat het alleen maar om een kat, vinden "we" het weer overdreven. Maar goed, we lezen natuurlijk maar een beknopt verhaal. Wellicht waren de honden al de schrik van de buurt en is er eerder niks gebeurd, dus vandaar geen aangiftes, of zoals je wel vaker hoort, wilde men de aangiftes niet opnemen omdat er geen mens bij betrokken was.  Maar als ik mag vernemen dat koelbloedige moordenaars in beslag worden genomen, deze worden getest op mensagressie en vervolgens weer terug de straat op mogen, dan verwacht ik in deze dat de Husken zo weer thuis zijn.
#3100997
[quote="Angelique"]
Had de kat vrij over straat gelopen had ik het dus al anders gevonden, dan nu dat de kat in zijn eigen tuin zit. Daar zou die veilig moeten zijn, net zoals ik ervan uitga dat mijn honden hier veilig zijn in de tuin.

En verder wordt er natuurlijk vaak gescandeerd dat er opgetreden moet worden tegen doodbijtende honden en dan doen ze het een keer, gaat het alleen maar om een kat, vinden "we" het weer overdreven. Maar goed, we lezen natuurlijk maar een beknopt verhaal. Wellicht waren de honden al de schrik van de buurt en is er eerder niks gebeurd, dus vandaar geen aangiftes, of zoals je wel vaker hoort, wilde men de aangiftes niet opnemen omdat er geen mens bij betrokken was.  Maar als ik mag vernemen dat koelbloedige moordenaars in beslag worden genomen, deze worden getest op mensagressie en vervolgens weer terug de straat op mogen, dan verwacht ik in deze dat de Husken zo weer thuis zijn.
[/quote]

Vetgedrukt: Daar ligt toch ook een deel verantwoording bij jezelf, door goede hekken te plaatsen bijvoorbeeld. Een goed hek houdt jou hond in de tuin, maar bijvoorbeeld de ontsnapte valse hond van de buren ook uit je tuin. Onze voortuin is niet veilig, Oscar kan eruit, andere honden kunnen erin. Wij laten Oscar dus niet los in de voortuin. De achtertuin heeft een hoge schutting, daar kan hij wel.

Ik vind het overigens niet overdreven dat er iets gedaan wordt. Ik vind het enkel overdreven dat de honden direct in beslag genomen worden.
#3101128
de eigenaar vindt de aktie voorbarig omdat er nooit eerder een incident is geweest en hij wil niet bagataliseren maar het gaat wel om een kat en niet om een mens. En veel honden reageren zo, al zijn ze nog zo goed opgevoed. Daarbij beroept hij zich op het "lekje in de wet" die ooit gevonden werd, dat toen niet aangetoond kon worden wie van een groep van zeg maar .5 jongens de dodelijke trqp had uitgedeeld, deze allen vrijgesproken werden. Ipv ta gaan zitten flapdrollen over onrecht tegen die 2 honden omdat niet te zeggen is welke er daadwerkelijk heeft doodgebeten. (Heb jij dat als eigenaar niet gezien dan?) kan hij zich beter bedenken hoe hij voortaan voorkomt dat zijn honden aan de vechterij kunnen gaan na enkel een onverwachte ruk aan de riem.
Daar heeft hij toch gelijk in, het is een kat en geen mens? Ik vind ook dat deze gemeente idiote verbindingen legt die er niet zijn. En ik zie dat men die verbinding wel vaker legt en dat vind ik echt zo fout. En nou ja, stel je je voor dat je honden in beslag genomen worden, dat Kat 's nachts in een hok ergens in Nederland moet slapen: dan doe je er toch alles aan om ze weer thuis te krijgen? Ik moet je eerlijk zeggen, zou mij zoiets overkomen, word ik hysterisch. Ik kan nog geen dag zonder mijn honden en al zeker niet als ze in handen van een vreemde zijn. Echt he, als ze mijn honden in beslag nemen, krijgen ze er mij gratis bij.
Groot verschil. Jouw tuin, jouw domein, jouw honden hun domein. Verschil is hier al dat jij niet denkt...niet zeuren, tis maar een kat. En jij hebt hekken e.d. dus de kans dat er zomaar een knd in je tuin staat is nihil. Overigens ben je nog steeds verantwoordelijk, ook al heb je de eigenaren diverse keren gewaarschuwd. En dat is natuurlijk van de zotte.
Dit dus. Dus in theorie is het goed mogelijk dat mijn honden in mijn tuin de kat van de buren doden en mijn honden in beslag genomen worden onder hetzelfde mom. Want ik woon hier in een woonwijk. Met veel katten. En kinderen.
Op dit moment heb ik dan honden die te dom of te lui zijn om achter een kat aan te gaan, maar eerder had ik ook 2 opeters zeg maar. En ook bij die heb ik buurvrouwen gewaarschuwd en net zulke antwoorden gekregen. En dan (net als wanneer ze los op straat lopen)  vind ik de schuld van een knokpartij met vervelende afloop neer te leggen bij beide partijen en niet enkel bij de hond. Ik heb mijn honden maar te houden en katten zouden niet zomaar buiten moeten lopen.
Als jij 's avonds niets vermoedend buiten loopt en ze nemen ineens met z'n tweetjes een snoekduik, kan het zo maar gebeurd zijn. En het is nu gebeurd. Dus zal meneer de opdracht moeten krijgen om ze bijv. gemuilkorfd uit te laten. Of 1 om 1. Twee Husky's aan de riem die out of the blue besluiten DAAR heen te willen: je moet van goede huizen komen wil je die houden, slede-jongens.

En ik heb eens geprobeerd een van mijn kippen tussen de kaken van Pinkel weg te halen, ik moet je zeggen, daar moest meer dan normaal kracht bij komen kijken hoor :-X. Ik ben bovenop haar moeten gaan liggen en heb met twee handen haar kaken van elkaar moeten houden. Sta je daar als eigenaar van 2 Husky's die een krijsende kat in hun bek hebben en niet los willen laten :-X
Had de kat vrij over straat gelopen had ik het dus al anders gevonden, dan nu dat de kat in zijn eigen tuin zit. Daar zou die veilig moeten zijn, net zoals ik ervan uitga dat mijn honden hier veilig zijn in de tuin.
Ja, dat vind ik ook. Alhoewel ik er vanuit ga dat jij je tuin ook af hebt gezet met een hek? Is het niet omdat jouw honden anders de tuin uit kunnen, is het wel omdat andere dieren jouw tuin in kunnen. Maar, in principe ben ik het hier mee eens, de kat zou hier veilig moeten zijn.
Hond bijt kat of andere hond en volgende keer pakt die een kind is natuurlijk geen wet en regel of logische denkwijze, maar er zijn natuurlijk best situaties waarbij je dat wel kan denken. Feit blijft dat deze eigenaar blijkbaar verrast werd door zijn eigen honden en deze niet bij zich wist te houden, ondanks dat ze aangelijnd waren.
Ja. En dat vind jij gezien de omstandigheden gek? Echt hoor, als ik met 2 dalmaten 's avonds nietsvermoedend buiten loop en ze zien plots een kat weg schieten, kan ik zo maar op mijn gezicht liggen. En dat weet ik uit ervaring. Dus loop ik nu 1 voor 1. En die meneer weet dat nu ook, dat zijn honden hem kunnen verassen.
En verder wordt er natuurlijk vaak gescandeerd dat er opgetreden moet worden tegen doodbijtende honden en dan doen ze het een keer, gaat het alleen maar om een kat, vinden "we" het weer overdreven. Maar goed, we lezen natuurlijk maar een beknopt verhaal. Wellicht waren de honden al de schrik van de buurt en is er eerder niks gebeurd, dus vandaar geen aangiftes, of zoals je wel vaker hoort, wilde men de aangiftes niet opnemen omdat er geen mens bij betrokken was.  Maar als ik mag vernemen dat koelbloedige moordenaars in beslag worden genomen, deze worden getest op mensagressie en vervolgens weer terug de straat op mogen, dan verwacht ik in deze dat de Husken zo weer thuis zijn.
Nee, het gaat mij erom dat dit een ongeluk is. En niet omdat het een kat is. Dit is een ongeluk en ik verwacht daarbij passende maatregelen en niet een in beslag name. Als ik per ongeluk iemand aanrijd en ik heb niet gedronken en er zijn geen aanwijzingen dat ik bewust op iemand in gereden ben, slaap ik die nacht ook niet in de gevangenis.
#3101135
Pff eerlijk, de kat zat in de voortuin en volgens mij geen omheinde anders kwamen de honden er niet bij. De kat liep dus op straat zonder toezicht. Daar stel ik dat gelijk aan. En als je je kat op straat laat lopen dan loopt je kat eenmaal meer risico's, niet alleen het verkeer maar dus ook andere dieren. En tja die keuze heb je als eigenasr van de kat ook gemaakt.
Ik zal ook niet garanderen dat als een kat hier in de tuin komt dat ie levend blijft, ik denk het wel maar ik steek mijn hand er niet voor in het vuur.
En een kat is geen kind of mens, punt. Ook voor de hond verschillende zaken.
(Ik vind het bij de testen overigens al raar dat ze met een nepkat op wielen komen of een pop als kind. Alsof een hond het verschil niet ruikt, ziet, ervaart  ::) De jongste hier zag gewoon alles als speelgoed, of pispaal.)

Ik zie dit dus ook als een stom ongeluk en in beslagname is te. En als de gemeente tegen je zegt het had ook een kind kunnen zijn, zou ik ook zeggen hallo het is maar een kat.
#3101141
Oef, lastige situatie, ik ben toch wel sterk geneigd te zeggen dat dit soort dingen er nu eenmaal bij horen en kun je daar niet mee leven dan moet je geen hond of kat nemen. Inbeslagname kan voor een hond een zeer negatieve ervaring zijn. Hoeft niet persé, maar kan wel. En daar zit die hond dan mee, en jij als eigenaar nadat je hem terug hebt (kan maanden duren, vreselijk) ook. Het zal je sporthond maar zijn die tig stappen terug zet in de training. Of je getraumatiseerde herplaatser, waarbij je weer opnieuw kunt beginnen. En ja, het zal je kat maar zijn. Maar dat onze lieve katten de ratten en de muizen kilt vinden we ook allemaal erbij horen. Geen kat die daarvoor in beslag wordt genomen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door