Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3100677
Een echte jachthond kan een probleem zijn als je er geen verstand van hebt. Als je een hond met echt jacht instinct hebt moet je ermee gaan jagen en niet proberen het jachtinstinct kapot te maken of eruit te trainen.(is mijn mening). Als je niet wilt dat je hond jaagt, moet je geen jachthond nemen.  Mijn eerste teckel was een afdankertje van ca 8 jaar.  Ik  wist toen nog niet dat teckels jachthonden waren. Toen ik hem kreeg, woonde ik in een flatje in de stad. Ik was de 4de of 5de eigenaar. Hij woog ca 15 kg, en kon geen 15 minuten lopen. Na een jaar woog hij nog maar ca 9 kg en zag er prima uit en had een prima conditie. Achteraf bleek dat hij in zijn jonge jaren was gebruikt voor je jacht en toen ik buiten ging wonen in een gebied vol konijnen was hij niet meer te houden. Hij was zielsgelukkig als hij de halve dag onder de grond had lopen jagen. Ik zat iedere keer in de stress, maar wat moest ik? Ik kon er niet mee gaan jagen (daar had ik totaal geen verstand van). Ik had hem aan de lijn kunnen houden, maar dan had ik een zwaar gefrustreerde hond gekregen. Nu zat ik wel iedere keer in de zenuwen, maar dat was mijn probleem. Mijn hond was gelukkig. Nu zou ik nooit meer zo ondoordacht aan een hond beginnen, maar als ik ooit weer zo'n soort fout zou maken, dan kies ik toch voor het geluk van mijn hond en zal ik proberen de hond zijn/haar leven  te laten leiden wat bij de hond past/hoort.  Ik vind het niet eerlijk om vanwege mijn eigen gemoedsrust mijn hond een (voor hem/haar) onnatuurlijk leven te laten leiden. Nu heb ik ook weer een teckel, maar ik zit in een gebied met zware klei, hier is geen konijn te bekennen. Ze mag rustig op hazen jagen dat kan geen kwaad (niet voor de haas en niet voor de teckel), maar het  teckeltje dat ik nu heb heeft (gelukkig) minimaal jacht instinct.
#3100710
Lida. S schreef: Een echte jachthond kan een probleem zijn als je er geen verstand van hebt. Als je een hond met echt jacht instinct hebt moet je ermee gaan jagen en niet proberen het jachtinstinct kapot te maken of eruit te trainen.(is mijn mening). Als je niet wilt dat je hond jaagt, moet je geen jachthond nemen.  Mijn eerste teckel was een afdankertje van ca 8 jaar.  Ik  wist toen nog niet dat teckels jachthonden waren. Toen ik hem kreeg, woonde ik in een flatje in de stad. Ik was de 4de of 5de eigenaar. Hij woog ca 15 kg, en kon geen 15 minuten lopen. Na een jaar woog hij nog maar ca 9 kg en zag er prima uit en had een prima conditie. Achteraf bleek dat hij in zijn jonge jaren was gebruikt voor je jacht en toen ik buiten ging wonen in een gebied vol konijnen was hij niet meer te houden. Hij was zielsgelukkig als hij de halve dag onder de grond had lopen jagen. Ik zat iedere keer in de stress, maar wat moest ik? Ik kon er niet mee gaan jagen (daar had ik totaal geen verstand van). Ik had hem aan de lijn kunnen houden, maar dan had ik een zwaar gefrustreerde hond gekregen. Nu zat ik wel iedere keer in de zenuwen, maar dat was mijn probleem. Mijn hond was gelukkig. Nu zou ik nooit meer zo ondoordacht aan een hond beginnen, maar als ik ooit weer zo'n soort fout zou maken, dan kies ik toch voor het geluk van mijn hond en zal ik proberen de hond zijn/haar leven  te laten leiden wat bij de hond past/hoort.  Ik vind het niet eerlijk om vanwege mijn eigen gemoedsrust mijn hond een (voor hem/haar) onnatuurlijk leven te laten leiden. Nu heb ik ook weer een teckel, maar ik zit in een gebied met zware klei, hier is geen konijn te bekennen. Ze mag rustig op hazen jagen dat kan geen kwaad (niet voor de haas en niet voor de teckel), maar het  teckeltje dat ik nu heb heeft (gelukkig) minimaal jacht instinct.
Mijn gevoel is dat je  het weglopen of jagen best in de hand kunt houden. Als ze het flikt gaat ze direct aan de lange lijn van 10 meter voor een paar dagen, heeft ze toch wat vrijheid. Het gevolg is dat ze nu niet meer wegloopt, ja rent weleens achter een vogeltje aan in het bos maar komt zo weer terug en loopt nu al lange tijd helemaal los. Het sterft daar in het bos van de konijnen maar ik zie ze nooit, dus wellicht is het jachtinstincT van Saartje niet overdreven ontwikkeld, daar ga ik maar vanuit. Moet wel zeggen dat ik nooit in alle vroegte of tegen de schemering loop, wellicht scheelt dat.
#3100783
Wodka vond het "vroeguh" heerlijk om in het weiland achter ons huis op visite te gaan bij de koeien die daar stonden. Om zich heerlijk te wentelen in verse koeievlaai.
Zou dat de Mechelaar of de St. Bernard in haar zijn geweest?  ::)

De discussie is een moeilijke. Kan en moet je instinct van een dier eruit trainen, gecontroleerde ruimte geven of laten gaan?
Ik denk dat iedereen daar zijn eigen afweging in moet maken. En niemand dat voor een ander kan bepalen. Naast een "merk" is iedere hond ook individu. En iedere eigenaar ook. Die combinatie van factoren moet de beste modus daarin vinden. Wat is acceptabel/wenselijk voor de eigenaar? Hoe blij is de hond als alle instincten de kop in worden gedrukt of juist de ruimte krijgen? Welke risico's zijn er aan beide afwegingen?

Ergo: Is dus een discussie die niet te beslechten is.
Eigenaren moeten daar een eigen afweging in maken. Voordat ze een pup van een bepaald ras aanschaffen.

:g: Wat zou ik afgewogen hebben bij Wodka?  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3100796
-Saskia- schreef: Ergo: Is dus een discussie die niet te beslechten is.
Eigenaren moeten daar een eigen afweging in maken. Voordat ze een pup van een bepaald ras aanschaffen.
De eerste zin: prima, zolang dat dan maar wel binnen de regels gaat en je hond laten jagen is verboden. Dus de discussie om je hond zomaar lekker te laten jagen lijkt mij een non-discussie.

Dat tweede: leuk bedacht en wordt hierboven ook al vaker gezegd. Maar ook niet jachthonden rassen kunnen jagen, zoals uit meerdere verhalen blijkt. En jachthonden rassen kunnen ook helemaal niet jagen. Onze kruising labrador-heidewachtel Isa had jachtpassie 0,0. Kies ik heel bewust voor een mechel, vreet ie alles op wat ie te pakken kan krijgen. 
#3100802
Kaela schreef: Dat tweede: leuk bedacht en wordt hierboven ook al vaker gezegd. Maar ook niet jachthonden rassen kunnen jagen, zoals uit meerdere verhalen blijkt. En jachthonden rassen kunnen ook helemaal niet jagen. Onze kruising labrador-heidewachtel Isa had jachtpassie 0,0. Kies ik heel bewust voor een mechel, vreet ie alles op wat ie te pakken kan krijgen.
-Saskia- schreef: Ergo: Is dus een discussie die niet te beslechten is.
Eigenaren moeten daar een eigen afweging in maken. Voordat ze een pup van een bepaald ras aanschaffen.

:g: Wat zou ik afgewogen hebben bij Wodka?  :biggrin2:
Als je goed leest en quote, zie je dat ik mijn eigen zwart/wit stelling ook meteen met een korrel zout neem.

Het is niet zo zwart/wit als het lijkt. En dus is het een discussie die niet zwart/wit te benaderen is.
Het gaat over eigenaren als individu, met keuzes, verwachtingen, omgaan met teleurstellingen en wat dies meer zij.
Het gaat over honden als individu, met een genetisch pakket, maar ook met opvoeding, begeleiding, omgaan met teleurstellingen en wat dies meer zij.

Het is geen welles-nietes, behalve als we het hebben over de wettelijk vastgelegde regels. Dan is er geen discussie, behalve als je vindt dat de wet ongelijk heeft, dat kan.
Gebruikersavatar
Door Dian
#3100848
Laddy en Rakker vinden dat eendjes en zwanen in het water horen, daar wordt een keer hard naar toe gehold en dan zitten die beesten al in het water..... daar roep ik ze niet voor terug. Ze mogen er verder niet op jagen en als er jongen bij zijn probeer ik het te voorkomen. Rakker is 1x achter een konijn aangegaan, denk een meter of 100, keek toen naar ons en nog een keer naar het konijn en kwam weer terug. Volgens mij dacht hij iets in de trant van die hou ik toch niet bij, laat ik maar gewoon weer mijn eigen ding doen, lekker snuffelen enzo.

Met Laddy ga ik een keer een proeftraining meedraaien met de werkende terriër. Daar wordt met name op vossegeur getraind, ben benieuwd of Laddy wel interesse heeft hiervoor. Rakker was een grote schijtlijster, die durfde niets. Alleen de sleep uitlopen ging goed :P Maar denk maar niet dat hij de kunstbouw inging, ben je gek, ga zelf maar....... :biggrin2:
#3100867
MarijeEnBoomer schreef: Mijn jachthondjes mogen echt wel een vogel opjagen/wegjagen.
De kraaien zouden echt balen als P dat niet meer mag. Die hebben dagelijks speeluurtje met P op het strand!
Ontaarde hondenmoederAfbeelding
Door Lizzy
#3100868
Laura2004 schreef: Ontaarde hondenmoederAfbeelding
Nee, ontaarde kraaienmevrouw :biggrin2:

Grappig trouwens Marije, dat je het schrijft! Wij hebben in ons bos ook kraaien die serieus spelletjes spelen met honden "pak me dan, als je kan, je kan me toch niet pakken  :P". Te leuk zijn ze, kraaien!
#3100883
Lizzy schreef: Nee, ontaarde kraaienmevrouw :biggrin2:

Grappig trouwens Marije, dat je het schrijft! Wij hebben in ons bos ook kraaien die serieus spelletjes spelen met honden "pak me dan, als je kan, je kan me toch niet pakken  Afbeelding". Te leuk zijn ze, kraaien!
Oh ja! IddAfbeelding

Kraaien zijn heel leuk en ze eten graag brokkendrollenAfbeelding
Door Lizzy
#3100885
Wij hebben hier Kauwtjes en die eten ook graag barfdrollen :biggrin2:

Ik zag gisteren zoiets leuks! De Kauwtjes zijn weer driftig nestjes aan het bouwen. Ik was bij de reformwinkel, daar had iemand haar fiets neer gezet en die had zo'n kunst-bont-zadelhoesje om het fietszadel heen. Daar was een Kauwtje op geland en die was daar bont uit aan het plukken :biggrin2:. Zijn hele snavel zat vol, op z'n dooie gemak zat ie bont te plukken :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3100965
odradaatje schreef: Dan is de vraag, geef je ze de gelegenheid?
Nee. Niet alleen is het wettelijk gezien verboden, ik wil niet hebben dat mijn honden dieren (al dan niet wild) najagen.
Ik laat ze enkel los waar geen haarwild zit maar waar ze toch voldoende ruimte en/of struikgewas hebben om zich reuze te amuseren met het zoeken naar iets dat er niet is. Dus bos, hei, strand, duinen: Jammer maar daar mogen ze niet los. En dan prijs ik me gelukkig dat ik in deel van het land woon waar ik een paar wildvrije stukken terrein heb waar honden bovendien officieel ook nog eens los mogen lopen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door