Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3100349
Nou, ik corrigeer ook hoor, voor natuurlijk gedrag van mijn honden. Kijk, als mijn honden een paard zien draven of galopperen, willen ze er achter aan om er vervolgens naast of achter of onder te gaan lopen. Zit in de genen. Ook maar gewoon toestaan dan?

Ik zou zeven peulen sch**ten als mijn Teckel in een konijnenhol dook. Kan ie er 10 keer voor gefokt zijn. Maar je moet er toch niet aan denken dat ze vastlopen :-X en je ze nooit meer terug ziet :-X
#3100387
Lizzy schreef: Nou, ik corrigeer ook hoor, voor natuurlijk gedrag van mijn honden. Kijk, als mijn honden een paard zien draven of galopperen, willen ze er achter aan om er vervolgens naast of achter of onder te gaan lopen. Zit in de genen. Ook maar gewoon toestaan dan?

Ik zou zeven peulen sch**ten als mijn Teckel in een konijnenhol dook. Kan ie er 10 keer voor gefokt zijn. Maar je moet er toch niet aan denken dat ze vastlopen :-X en je ze nooit meer terug ziet :-X
+10!!  :)
Door Jantina
#3100407
Lizzy schreef: Nou, ik corrigeer ook hoor, voor natuurlijk gedrag van mijn honden. Kijk, als mijn honden een paard zien draven of galopperen, willen ze er achter aan om er vervolgens naast of achter of onder te gaan lopen. Zit in de genen. Ook maar gewoon toestaan dan?

Ik zou zeven peulen sch**ten als mijn Teckel in een konijnenhol dook. Kan ie er 10 keer voor gefokt zijn. Maar je moet er toch niet aan denken dat ze vastlopen :-X en je ze nooit meer terug ziet :-X
Daarom schrijf ik dat het discutabel is. In jouw geval is het geen goed idee nee, omdat je met paarden te maken hebt en vaak ook nog een ruiter erop, of wagen erachter, dat is levensgevaarlijk voor mens en hond. Daarna bestaat die drift vooral uit de noodzaak tot veel bewegen. Als ik het goed zeg toch? En dat is prima om te buigen om ze toch aan hun behoeften te laten voldoen. Daarnaast vraag ik me af hoeveel Dalmaten bij het zien van een paard (of liever gezegt koets, ze waren voor de rijtuig bescherming) nog direct die knop omzetten? En zijn er nog lijnen die daar voor gebruikt worden? Of is dat heel, heel veen generaties geleden?

Maar de jachtdrift bij een Teckel corrigeren, daar heb ik mijn twijfels over. Een teckel wordt nog maar recent als 'gezeldschapshond' ingezet. En dit zijn nou net de honden die vaak als bijters of kutkeffers te boek staan. De Teckel staat nog heel dicht bij het oorspronkelijke doel. Ze worden daar nog echt voor gebruikt en die lijnen show/werk liggen nog dicht bij elkaar en worden ook gewoon gemengd - gelukkig. Je kan een Teckel uit de jacht halen, niet de jacht uit de Teckel. Gelukkig. Dus een Teckel die jaagt gaan corrigeren, nee daar ben ik het niet mee eens. Als je niet wilt jagen, ga dan speuren oid. Maar als je hond behoefte heeft om zijn passie te uitten, dan vind ik dat je daar iets mee zou moeten doen ipv afstraffen. En dat vind ik net zo als ik een compleet gefrustreerde border collie op een auto af zie sluipen, dan denk ik echt, ga werken met zo'n hond! Hoe duidelijk geeft een hond aan daar behoefte aan te hebben?
En dat hoef je niet met mij eens te zijn, uiteraard.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3100412
Jantina schreef: Daarom schrijf ik dat het discutabel is. In jouw geval is het geen goed idee nee, omdat je met paarden te maken hebt en vaak ook nog een ruiter erop, of wagen erachter, dat is levensgevaarlijk voor mens en hond. Daarna bestaat die drift vooral uit de noodzaak tot veel bewegen. Als ik het goed zeg toch? En dat is prima om te buigen om ze toch aan hun behoeften te laten voldoen. Daarnaast vraag ik me af hoeveel Dalmaten bij het zien van een paard (of liever gezegt koets, ze waren voor de rijtuig bescherming) nog direct die knop omzetten? En zijn er nog lijnen die daar voor gebruikt worden? Of is dat heel, heel veen generaties geleden?

Maar de jachtdrift bij een Teckel corrigeren, daar heb ik mijn twijfels over. Een teckel wordt nog maar recent als 'gezeldschapshond' ingezet. En dit zijn nou net de honden die vaak als bijters of k*tkeffers te boek staan. De Teckel staat nog heel dicht bij het oorspronkelijke doel. Ze worden daar nog echt voor gebruikt en die lijnen show/werk liggen nog dicht bij elkaar en worden ook gewoon gemengd - gelukkig. Je kan een Teckel uit de jacht halen, niet de jacht uit de Teckel. Gelukkig. Dus een Teckel die jaagt gaan corrigeren, nee daar ben ik het niet mee eens. Als je niet wilt jagen, ga dan speuren oid. Maar als je hond behoefte heeft om zijn passie te uitten, dan vind ik dat je daar iets mee zou moeten doen ipv afstraffen. En dat vind ik net zo als ik een compleet gefrustreerde border collie op een auto af zie sluipen, dan denk ik echt, ga werken met zo'n hond! Hoe duidelijk geeft een hond aan daar behoefte aan te hebben?
En dat hoef je niet met mij eens te zijn, uiteraard.
afstraffen vind ik toch echt iets anders als bijv negatief corrigeren en wie zegt dat Lazy Garfield geen vervanging voor de jachtdrift aanbiedt?
Door Cathy
#3100415
Ik heb dan wel geen teckel  ;) maar mijn bc drijft schapen , maar alleen met mijn goedkeuring .  In het bos wordt ook al het wild met rust gelaten .
Laatst gewijzigd door Cathy op vr 17 apr 2015, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3100470
Jantina schreef: Daarom schrijf ik dat het discutabel is. In jouw geval is het geen goed idee nee, omdat je met paarden te maken hebt en vaak ook nog een ruiter erop, of wagen erachter, dat is levensgevaarlijk voor mens en hond. Daarna bestaat die drift vooral uit de noodzaak tot veel bewegen. Als ik het goed zeg toch? En dat is prima om te buigen om ze toch aan hun behoeften te laten voldoen. Daarnaast vraag ik me af hoeveel Dalmaten bij het zien van een paard (of liever gezegt koets, ze waren voor de rijtuig bescherming) nog direct die knop omzetten? En zijn er nog lijnen die daar voor gebruikt worden? Of is dat heel, heel veen generaties geleden?
Nee, het is niet de drift om te bewegen, het is de drift om naast een paard te gaan lopen. Dit zijn pas mijn 6de Dalmaten natuurlijk maar ik kan je wel zeggen dat dit heeeeeel diep in de genen verankert zit. Zo jong ze zijn, ze zien een paard en ze willen er bij in de buurt lopen. En ja, dan zit er een knop op. Net zo diep verankert als konijnenholen in willen bij Teckels. Niet bij alle Dalmatiers hoor. Maar ook niet iedere Teckel denkt even fors "ik zie een hol, ik mot er in". En misschien of zelfs waarschijnlijk is dit gedrag bij Dalmatische Honden makkelijker om te buigen en af te leren omdat ze gewoon net 10 tandjes minder stronteigenwijs zijn dan een Teckel. Maar de angst dat je hond iets overkomt als ie onverstandige dingen doet (of ie daar nou wel of niet voor is gefokt ooit): die zijn natuurlijk overeenkomstig. En daar gaat het mij nu even om.
Maar de jachtdrift bij een Teckel corrigeren, daar heb ik mijn twijfels over. Een teckel wordt nog maar recent als 'gezeldschapshond' ingezet. En dit zijn nou net de honden die vaak als bijters of k*tkeffers te boek staan. De Teckel staat nog heel dicht bij het oorspronkelijke doel. Ze worden daar nog echt voor gebruikt en die lijnen show/werk liggen nog dicht bij elkaar en worden ook gewoon gemengd - gelukkig. Je kan een Teckel uit de jacht halen, niet de jacht uit de Teckel. Gelukkig. Dus een Teckel die jaagt gaan corrigeren, nee daar ben ik het niet mee eens. Als je niet wilt jagen, ga dan speuren oid. Maar als je hond behoefte heeft om zijn passie te uitten, dan vind ik dat je daar iets mee zou moeten doen ipv afstraffen. En dat vind ik net zo als ik een compleet gefrustreerde border collie op een auto af zie sluipen, dan denk ik echt, ga werken met zo'n hond! Hoe duidelijk geeft een hond aan daar behoefte aan te hebben?
En dat hoef je niet met mij eens te zijn, uiteraard.
Vind je het heel erg dat ik het inderdaad niet met je eens ben? Onder dit mom kun je bij alles wel zeggen "ja, kan er niks aan doen hoor, zo dicht bij het oorspronkelijke doel gefokt".

En ik denk dat Teckels net zo ver van hun oorspronkelijke doel staan dat de meeste andere rashonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar verder reageerde ik eigenlijk omdat ik de discussie een beetje flauw vind. TS opent een topic "de angst van elke Teckelliefhebber". Maar nee, irrieel, hij zou dan eigenlijk trots moeten zijn. Je schrijft letterlijk "Als je daar van in paniek raakt heb je toch niet het juiste ras hoor....". En "Dus je post klopt niet hoor.... is niet de angst van iedere Teckel liefhebber. In tegendeel. Als je de uitsleepproef aflegt en je hond haalt het konijn uit zn holdan ben je super trots!".

Ik word daar eerlijk gezegd een beetje obstinaat van. Hier is een Teckel vastgelopen die er zonder hulp nooit meer uit zou zijn gekomen. En ik vind het niet meer dan logisch dat een teckelliefhebber wel de schijtzenuwen krijgt als zijn liefhebbende hondje een nijnenhol in verdwijnt. Maar volgens jou heeft iemand die wel de schijnzenuwen krijgt dan ineens irreële-teckel-onterende angsten, rijp voor een ander ras. Nou, dat vind ik dus onzin en ook flauw om te schrijven. Er lopen gewoon wel eens Teckels of andere jachthonden vast in een konijnenhol. En die gaan dood.

En als je een Dalmaat in zijn waarde wilt laten, laat je hem ook achter een paard aangaan en zeg je ook "ja, zit in zijn natuur". Maar omdat er een ruiter van zijn paard af kan vallen is mijn angst wel ineens reëel? Sorry maar als mijn hond achter een paard aan gaat, heb ik op dat moment maar 1 angst en dat is dat mijn hond dood wordt geschopt. Dat zou dus betekenen dat ik voortaan maar een ander ras moet kopen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3100476
Lizzy schreef: Nee, het is niet de drift om te bewegen, het is de drift om naast een paard te gaan lopen. Dit zijn pas mijn 6de Dalmaten natuurlijk maar ik kan je wel zeggen dat dit heeeeeel diep in de genen verankert zit. Zo jong ze zijn, ze zien een paard en ze willen er bij in de buurt lopen. En ja, dan zit er een knop op. Net zo diep verankert als konijnenholen in willen bij Teckels. Niet bij alle Dalmatiers hoor. Maar ook niet iedere Teckel denkt even fors "ik zie een hol, ik mot er in". En misschien of zelfs waarschijnlijk is dit gedrag bij Dalmatische Honden makkelijker om te buigen en af te leren omdat ze gewoon net 10 tandjes minder stronteigenwijs zijn dan een Teckel. Maar de angst dat je hond iets overkomt als ie onverstandige dingen doet (of ie daar nou wel of niet voor is gefokt ooit): die zijn natuurlijk overeenkomstig. En daar gaat het mij nu even om.
Vind je het heel erg dat ik het inderdaad niet met je eens ben? Onder dit mom kun je bij alles wel zeggen "ja, kan er niks aan doen hoor, zo dicht bij het oorspronkelijke doel gefokt".

En ik denk dat Teckels net zo ver van hun oorspronkelijke doel staan dat de meeste andere rashonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar verder reageerde ik eigenlijk omdat ik de discussie een beetje flauw vind. TS opent een topic "de angst van elke Teckelliefhebber". Maar nee, irrieel, hij zou dan eigenlijk trots moeten zijn. Je schrijft letterlijk "Als je daar van in paniek raakt heb je toch niet het juiste ras hoor....". En "Dus je post klopt niet hoor.... is niet de angst van iedere Teckel liefhebber. In tegendeel. Als je de uitsleepproef aflegt en je hond haalt het konijn uit zn holdan ben je super trots!".

Ik word daar eerlijk gezegd een beetje obstinaat van. Hier is een Teckel vastgelopen die er zonder hulp nooit meer uit zou zijn gekomen. En ik vind het niet meer dan logisch dat een teckelliefhebber wel de schijtzenuwen krijgt als zijn liefhebbende hondje een nijnenhol in verdwijnt. Maar volgens jou heeft iemand die wel de schijnzenuwen krijgt dan ineens irreële-teckel-onterende angsten, rijp voor een ander ras. Nou, dat vind ik dus onzin en ook flauw om te schrijven. Er lopen gewoon wel eens Teckels of andere jachthonden vast in een konijnenhol. En die gaan dood.

En als je een Dalmaat in zijn waarde wilt laten, laat je hem ook achter een paard aangaan en zeg je ook "ja, zit in zijn natuur". Maar omdat er een ruiter van zijn paard af kan vallen is mijn angst wel ineens reëel? Sorry maar als mijn hond achter een paard aan gaat, heb ik op dat moment maar 1 angst en dat is dat mijn hond dood wordt geschopt. Dat zou dus betekenen dat ik voortaan maar een ander ras moet kopen?
+1(met heel veel uitroeptekens!)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door