Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3100517
Lizzy schreef: Nee, het is niet de drift om te bewegen, het is de drift om naast een paard te gaan lopen. Dit zijn pas mijn 6de Dalmaten natuurlijk maar ik kan je wel zeggen dat dit heeeeeel diep in de genen verankert zit. Zo jong ze zijn, ze zien een paard en ze willen er bij in de buurt lopen. En ja, dan zit er een knop op. Net zo diep verankert als konijnenholen in willen bij Teckels. Niet bij alle Dalmatiers hoor. Maar ook niet iedere Teckel denkt even fors "ik zie een hol, ik mot er in". En misschien of zelfs waarschijnlijk is dit gedrag bij Dalmatische Honden makkelijker om te buigen en af te leren omdat ze gewoon net 10 tandjes minder stronteigenwijs zijn dan een Teckel. Maar de angst dat je hond iets overkomt als ie onverstandige dingen doet (of ie daar nou wel of niet voor is gefokt ooit): die zijn natuurlijk overeenkomstig. En daar gaat het mij nu even om.
Vind je het heel erg dat ik het inderdaad niet met je eens ben? Onder dit mom kun je bij alles wel zeggen "ja, kan er niks aan doen hoor, zo dicht bij het oorspronkelijke doel gefokt".

En ik denk dat Teckels net zo ver van hun oorspronkelijke doel staan dat de meeste andere rashonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar verder reageerde ik eigenlijk omdat ik de discussie een beetje flauw vind. TS opent een topic "de angst van elke Teckelliefhebber". Maar nee, irrieel, hij zou dan eigenlijk trots moeten zijn. Je schrijft letterlijk "Als je daar van in paniek raakt heb je toch niet het juiste ras hoor....". En "Dus je post klopt niet hoor.... is niet de angst van iedere Teckel liefhebber. In tegendeel. Als je de uitsleepproef aflegt en je hond haalt het konijn uit zn holdan ben je super trots!".

Ik word daar eerlijk gezegd een beetje obstinaat van. Hier is een Teckel vastgelopen die er zonder hulp nooit meer uit zou zijn gekomen. En ik vind het niet meer dan logisch dat een teckelliefhebber wel de schijtzenuwen krijgt als zijn liefhebbende hondje een nijnenhol in verdwijnt. Maar volgens jou heeft iemand die wel de schijnzenuwen krijgt dan ineens irreële-teckel-onterende angsten, rijp voor een ander ras. Nou, dat vind ik dus onzin en ook flauw om te schrijven. Er lopen gewoon wel eens Teckels of andere jachthonden vast in een konijnenhol. En die gaan dood.

En als je een Dalmaat in zijn waarde wilt laten, laat je hem ook achter een paard aangaan en zeg je ook "ja, zit in zijn natuur". Maar omdat er een ruiter van zijn paard af kan vallen is mijn angst wel ineens reëel? Sorry maar als mijn hond achter een paard aan gaat, heb ik op dat moment maar 1 angst en dat is dat mijn hond dood wordt geschopt. Dat zou dus betekenen dat ik voortaan maar een ander ras moet kopen?
Helemaal eens zo denk ik er ook over!
Enne...........zo een mismaakte worst op pootjes als op de foto heb ik niet gelukkig!  ;D
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op vr 17 apr 2015, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door keetje
#3100520
Hier heeft jaren geleden een mevrouw op een veldbed geslapen, 2 nachten achterelkaar, tot haar teckeltje weer een konijnenhol uitkwam. Paniek overall. En wat een blijdschap toen de kleine weer opdook.

Lijkt me een nachtmerrie. Maar ik ken ook teckels die een konijnenhol faliekant voorbij lopen
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3100544
Jantina schreef: Daarom schrijf ik dat het discutabel is. In jouw geval is het geen goed idee nee, omdat je met paarden te maken hebt en vaak ook nog een ruiter erop, of wagen erachter, dat is levensgevaarlijk voor mens en hond. Daarna bestaat die drift vooral uit de noodzaak tot veel bewegen. Als ik het goed zeg toch? En dat is prima om te buigen om ze toch aan hun behoeften te laten voldoen. Daarnaast vraag ik me af hoeveel Dalmaten bij het zien van een paard (of liever gezegt koets, ze waren voor de rijtuig bescherming) nog direct die knop omzetten? En zijn er nog lijnen die daar voor gebruikt worden? Of is dat heel, heel veen generaties geleden?

Maar de jachtdrift bij een Teckel corrigeren, daar heb ik mijn twijfels over. Een teckel wordt nog maar recent als 'gezeldschapshond' ingezet. En dit zijn nou net de honden die vaak als bijters of k*tkeffers te boek staan. De Teckel staat nog heel dicht bij het oorspronkelijke doel. Ze worden daar nog echt voor gebruikt en die lijnen show/werk liggen nog dicht bij elkaar en worden ook gewoon gemengd - gelukkig. Je kan een Teckel uit de jacht halen, niet de jacht uit de Teckel. Gelukkig. Dus een Teckel die jaagt gaan corrigeren, nee daar ben ik het niet mee eens. Als je niet wilt jagen, ga dan speuren oid. Maar als je hond behoefte heeft om zijn passie te uitten, dan vind ik dat je daar iets mee zou moeten doen ipv afstraffen. En dat vind ik net zo als ik een compleet gefrustreerde border collie op een auto af zie sluipen, dan denk ik echt, ga werken met zo'n hond! Hoe duidelijk geeft een hond aan daar behoefte aan te hebben?
En dat hoef je niet met mij eens te zijn, uiteraard.
Een paar dagen aan de riem houden is toch geen corrigeren. Dat is puur even voorkomen dat de drift weer de overhand neemt.

Maar goed, oke, een teckel wil konijnenholen in, dus dat moeten we maar goed vinden. Mag dat uberhaubt wel? Ik neem aan dat een teckel die konijnenholen induikt geen gezellig babbeltje met die konijnen gaat houden. Er zullen neem ik aan konijnen sneuvelen door dit soort acties. En dat is jagen en voor zover ik weet is jagen met je hond verboden. Los van of het verboden is, is het naar mijn mening zeer onwenselijk. Ook niet als de konijnen niet direct sneuvelen, het levert ze in ieder geval heel erg veel stress op als een teckel in hun hol komt huishouden. Dat willen we toch niet!

Ik vind het ook wat gek om te stellen dat TS niets doet om aan de behoeftes van zijn hondje tegemoet te komen, alleen maar omdat ze af en toe aangelijnd wordt om de grootste jachtdrift in de hand te houden. Er wordt gewandeld op de manier die het hondje leuk vindt (in het bos ipv in de stad) en ze mag op het speelveld scharrelen en graven. Volgens mij heeft deze teckeldame niets te klagen en is er van frustratie al helemaal geen sprake.
Door Hilde__
#3100548
Kaela schreef:Maar goed, oke, een teckel wil konijnenholen in, dus dat moeten we maar goed vinden. Mag dat uberhaubt wel? Ik neem aan dat een teckel die konijnenholen induikt geen gezellig babbeltje met die konijnen gaat houden. Er zullen neem ik aan konijnen sneuvelen door dit soort acties. En dat is jagen en voor zover ik weet is jagen met je hond verboden. Los van of het verboden is, is het naar mijn mening zeer onwenselijk. Ook niet als de konijnen niet direct sneuvelen, het levert ze in ieder geval heel erg veel stress op als een teckel in hun hol komt huishouden. Dat willen we toch niet!
+1 (met uitroeptekens  ;D)
#3100563
Helemaal met Lizzy en Kaela eens.
Vind het altijd een slappe smoes, ik heb een jachthond en tja, die jaagt, kan ik niks aan doen, zit in zijn genen.
Als iedereen zijn hond maar laat doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt is, dan krijgen we een lekker zooitje en mogen we binnenkort niet meer op straat komen met onze honden.
Laatst gewijzigd door BlissSpirit op vr 17 apr 2015, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#3100580
Kaela schreef: Een paar dagen aan de riem houden is toch geen corrigeren. Dat is puur even voorkomen dat de drift weer de overhand neemt.

Maar goed, oke, een teckel wil konijnenholen in, dus dat moeten we maar goed vinden. Mag dat uberhaubt wel? Ik neem aan dat een teckel die konijnenholen induikt geen gezellig babbeltje met die konijnen gaat houden. Er zullen neem ik aan konijnen sneuvelen door dit soort acties. En dat is jagen en voor zover ik weet is jagen met je hond verboden. Los van of het verboden is, is het naar mijn mening zeer onwenselijk. Ook niet als de konijnen niet direct sneuvelen, het levert ze in ieder geval heel erg veel stress op als een teckel in hun hol komt huishouden. Dat willen we toch niet!

Ik vind het ook wat gek om te stellen dat TS niets doet om aan de behoeftes van zijn hondje tegemoet te komen, alleen maar omdat ze af en toe aangelijnd wordt om de grootste jachtdrift in de hand te houden. Er wordt gewandeld op de manier die het hondje leuk vindt (in het bos ipv in de stad) en ze mag op het speelveld scharrelen en graven. Volgens mij heeft deze teckeldame niets te klagen en is er van frustratie al helemaal geen sprake.
Dank je wel Kaela zo denk ik er ook over, Saartje heeft een prachtig leven!
Gebruikersavatar
Door pike
#3100641
BlissSpirit schreef: Helemaal met Lizzy en Kaela eens.
Vind het altijd een slappe smoes, ik heb een jachthond en tja, die jaagt, kan ik niks aan doen, zit in zijn genen.
Als iedereen zijn hond maar laat doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt is, dan krijgen we een lekker zooitje en mogen we binnenkort niet meer op straat komen met onze honden.
Totdat je zelf een jachthond hebt en aan den levende lijve ervaart wat een jachthond inhoudt. En dan bedoel ik geen retriever en geen voorstaande hond maar een lopende hond. Want er is bijna niemand in dit land die begrijpt hoe deze honden in elkaar zitten. Het werk waar deze honden voor gebruikt en gefokt worden daar is in Nederland niks voor want hun soort jacht is in ons land verboden.

En waarom Lizzy zeggen die foto's jou niks? Ze laten zien dat een teckel ook hedentendage nog steeds een jachthond is. Showmodelletjes zoals die Engelse korthaar op de foto's (want die laagbuikige gevallen zijn Engels) heb je tegenwoordig bij heel veel rassen. En dat soort foto's zeggen mij dan weer niks. Zo'n hond kan geeneens normaal meer lopen. Ook kan je naar mijn idee de Dalmaat die nog steeds instinctief met de paarden meerent daar niet mee vergelijken. Dat kan behoorlijk link zijn voor de hond, uiteraard, maar niet voor het paard (ook al weten die dat tegenwoordig niet meer). Want het is niet de bedoeling dat de dalmaat het paard in zijn koten hapt of naar de strot spring. En ook niet dat de de eigenaar van de dalmaat dat paard afschiet zodra de hond er op af rent. Want ze lopen gewoon mee met het paard, ze zijn niet op jacht. Dat vind ik toch een heel groot nuanceverschil.

Ik begrijp heel, heel goed dat je doodsangsten uitstaat als je teckel vast zit onder de grond. Net zoals ik doodsangsten uitsta als mijn honden gaan jagen (want de haas of ree komt veilig aan de overkant maar de achtervolgende hond net niet  :-X). Dat zijn dingen die kunnen gebeuren als je dergelijke honden hebt. Je kan dat gedrag er niet uit trainen. Dat is een utopie. Je kan het in banen leiden door jachttraining/meutetraining met ze te doen. In Nederland is er voor lopende honden zoals bijv. Fauven en Griffons Vendeen op dat gebied echter zo goed als niets. En dan nog, ook goed getrainde Fauves komen soms niet terug als de jacht wordt afgeblazen.

Enkele dagen aan de lijn houden zal niet voorkomen dat een hond daarna opnieuw ondergronds gaat. Ik kan mijn fauven een jaar of langer aan de lijn houden, dat zal nooit voorkomen dat ze weer gaan jagen zodra ze weer los komen. Hun ouders en voorouders zijn geselecteerd op jachtkwaliteiten, uithoudingsvermogen, doorzettingsvermogen. Die moesten en moeten tot de dag van vandaag zelfstandig kunnen jagen. En dat doen ze dan ook zodra ze de gelegenheid krijgen.
#3100663
pike schreef: Totdat je zelf een jachthond hebt en aan den levende lijve ervaart wat een jachthond inhoudt. En dan bedoel ik geen retriever en geen voorstaande hond maar een lopende hond. Want er is bijna niemand in dit land die begrijpt hoe deze honden in elkaar zitten. Het werk waar deze honden voor gebruikt en gefokt worden daar is in Nederland niks voor want hun soort jacht is in ons land verboden.

En waarom Lizzy zeggen die foto's jou niks? Ze laten zien dat een teckel ook hedentendage nog steeds een jachthond is. Showmodelletjes zoals die Engelse korthaar op de foto's (want die laagbuikige gevallen zijn Engels) heb je tegenwoordig bij heel veel rassen. En dat soort foto's zeggen mij dan weer niks. Zo'n hond kan geeneens normaal meer lopen. Ook kan je naar mijn idee de Dalmaat die nog steeds instinctief met de paarden meerent daar niet mee vergelijken. Dat kan behoorlijk link zijn voor de hond, uiteraard, maar niet voor het paard (ook al weten die dat tegenwoordig niet meer). Want het is niet de bedoeling dat de dalmaat het paard in zijn koten hapt of naar de strot spring. En ook niet dat de de eigenaar van de dalmaat dat paard afschiet zodra de hond er op af rent. Want ze lopen gewoon mee met het paard, ze zijn niet op jacht. Dat vind ik toch een heel groot nuanceverschil.

Ik begrijp heel, heel goed dat je doodsangsten uitstaat als je teckel vast zit onder de grond. Net zoals ik doodsangsten uitsta als mijn honden gaan jagen (want de haas of ree komt veilig aan de overkant maar de achtervolgende hond net niet  :-X). Dat zijn dingen die kunnen gebeuren als je dergelijke honden hebt. Je kan dat gedrag er niet uit trainen. Dat is een utopie. Je kan het in banen leiden door jachttraining/meutetraining met ze te doen. In Nederland is er voor lopende honden zoals bijv. Fauven en Griffons Vendeen op dat gebied echter zo goed als niets. En dan nog, ook goed getrainde Fauves komen soms niet terug als de jacht wordt afgeblazen.

Enkele dagen aan de lijn houden zal niet voorkomen dat een hond daarna opnieuw ondergronds gaat. Ik kan mijn fauven een jaar of langer aan de lijn houden, dat zal nooit voorkomen dat ze weer gaan jagen zodra ze weer los komen. Hun ouders en voorouders zijn geselecteerd op jachtkwaliteiten, uithoudingsvermogen, doorzettingsvermogen. Die moesten en moeten tot de dag van vandaag zelfstandig kunnen jagen. En dat doen ze dan ook zodra ze de gelegenheid krijgen.
Die discussie hebben we hier al vaker gehad en daar komen we vrees ik niet uit.
En nee, ik zal nooit een jachthond hebben, dat is gewoon echt niet mijn ras, al ken ik er een heleboel en zijn de meeste super lief. Maar goed, zo zal jij geen herder mens zijn en gelukkig zijn we allemaal anders.

Maar vind wel dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor onze honden en hun gedrag.
En we daarnaar moeten handelen.
Gebruikersavatar
Door Berna
#3100668
odradaatje schreef: Dan is de vraag, geef je ze de gelegenheid?
Dat is nu precies de enige juiste vraag :-)

Als je een teckel uit jachtlijn koopt (of welke andere jachthond dan ook). Dan moet je je realiseren dat zon hond niet enkel om te knuffelen gefokt is.
Zoals eerder geschreven. Je kunt je hond uit de jacht houden. Maar de jacht niet uit de hond.

Op de vraag geef je ze de kans? NEE als je een kaninchen teckel hebt moet je hem gewoon niet overal los laten. Dit geldt ook voor andere rassen. Mijn honden kunnen bijv niet los in het bos. Die gaan op zoek naar reeen...en nu het broedseizoen aanbreekt kunnen we maar op een klein aantal plaatsen wandelen. Anders storen ze het broedend wild. Geen probleem voor mij. Ik koester de jachtpassie van mijn hond en hou die ook graag in ere (net als hrt wild).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door