Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Barfy
#3095927
Bedoel je van een stuk zeep vloeibare zeep maken (dat doe ik wel eens)? Of echt zelf een stuk zeep maken. (dat heb ik nog nooit gedaan)?
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3095937
Ik heb het een keer gedaan. Een kleine hoeveelheid want ik gebruik niet veel, dus heb er hele kleine zeepjes van gemaakt. Voor het handenwassen, om te beginnen. 
Was leuk om te doen, maar ik had toen nog niet zoveel luchtjes/kleurtjes/verschillende olieën voor erdoor dus ze waren een beetje zaai.  ;D
Maar wel goed gelukt. Ik weet niet meer of ik olijfolie of kokosolie gebruikt heb.

Het is al weer een tijd geleden (2012 zag ik, toen ik de foto terug zocht) maar ik denk dat ik deze site gebruikt heb: http://zeep.vanderleden.com/zeepmaken.php
En geen getrut met een uur lang roeren, gewoon de staafmixer gebruiken!


Als ik over een poosje weer wat meer tijd heb wil ik het nog wel een keer doen. Maar je hebt al snel veel meer dan je zelf ooit kunt gebruiken.  ;)


De mini-hoeveelheid:

Afbeelding

De vorm was niet echt ideaal, maar op dat moment de enige die ik had.
Door jasmijn
#3095967
Ik ben daar nog niet zo lang geleden mee begonnen.

De recepte die ik heb gemaakt kan ik je wel geven maar ik weet niet zeker of het wel goede recepte zijn aangezien de zepen zelf nog liggen te drogen.

Wel heb ik dit voor je:
http://zeep.vanderleden.com/calculator/

Hier mee kan je zelf een recept maken en weet je makkelijk hoeveel water en NaOH je nodig hebt.

Soaping101 is een goed YouTube kanaal om te kijken
Wat fijn is aan dit kanaal is dat ze echt heel veel uit legt en diep op verschillende onderwerpen in gaat.
Ook legt ze uit hoe je bijzonderen zepen voor je huid maakt inplaats van enkel te richten op het uiterlijk van de zeep, ook haar zeep en gezichts zeep vallen hier onder.
Ze geeft bij bijna elk voorbeeld het recept er bij dus kan je dat aan houden als voorbeeld en aan passen naar je eigen wensen.

De zeep waarvan ik denk dat die het beste gelukt is is haar zout zeep, maar dan wel met mijn eigen draai er aan  ;)

Een deel van mijn zepen, de rozen hartjes en roze rondjes zijn het zelfde recept maar de hartjes zijn wit uitgeslagen  ::) ( was mijn aller eerste zeep die ik heb gemaakt )
Afbeelding
Dezen zeep is Niet helemaal goed uitgepakte lavendel zeep, had paars moeten zijn is bruin, had naar lavendel moeten ruiken ruikt naar iets van koekjes  ??? ( 2de poging, nog niet helemaal geslaagd  ::))
Afbeelding

Van deze site heb ik veel van mijn ingrediënten gehaal, ze hebben veel en zijn redelijk goedkoop:
http://www.avantgardecosmeticswebwinkel.nl

Ik kan morgen nog wel een foto maken van de rest van mijn zepen als je dat wil  ;)
Laatst gewijzigd door jasmijn op di 07 apr 2015, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3095973
Wauw wat gaaf zeg!!! Bedankt voor de tips. Is dat gewoon eigen merk gootsteenontstopper van kruidvat die jullie gebruiken? Ik vind het maar eng spul. En watvoor thermometer gebruiken jullie?
Door jasmijn
#3095995
Nee ik gebruik puur NaOH hier voor, gekocht op de site die ik je gegeven heb.
Als je de veiligheids regels houd is het een beetje spannende de eerste keer maar daar na valt het heel erg mee.

Tips en truks voor het maken van zeep:

Zorg dat je alles klaar hebt staan wat je wilt gebruiken, af gewogen en wel voor je de NaOH gaat mengen met vloeistof ( kan gedemineraliseerd water zijn, kan ook melk, room, yoghurt, koffie of thee zijn net wat je wilt bereiken in je zeep)

Als je de NaOH mengd met je vloeistof doe dat dan op een plek waar veel ventilatie is zo dat de dampen snel weg kunnen, meng je de NaOH met bevroren vloeistof dan komt er veel minder dampen vrij en warmt het bijna niet op waardoor je het sneller kan gebruiken.

Ik draag tijdens het mengen van de NaOH altijd een gezichtmasker, veiligheids bril en handschoenen, ook heb ik een grote fles azijn staan om eventuwelen ongelukjes gelijk te kunnen neutraliseren.

Als de NaOH gemengd is met het vloeistof en voledig opgelost is neem ik mijn gezichts masker af, bril en handschoen blijven aan.


Ik heb een lange glazen thermometer die ik heb gekocht voor het maken voor verzorgingsproduchten, maar ik wil over een tijdje een digitale kopen die ik niet in de vloeistof hoef te stoppen om te weten hoe warm het is.
De glaze werkt ook goed maar het lijkt me fijner om die anderen te hebben.


Belangrijke tip voor het gebruik van geuren:
gebruik voor CP 30 gram (3%) geurolie voor elke kilo  vetten / oliën.
gebruik voor HP 15-20g  geurolie voor elke kilo van vetten / oliën.
bloemen geuren kan je het beste binden aan maizena omdat ze anders snel vervliegen.

Ik heb bij mijn eerste zeep te weinig geur gebuikt en ook een bloeme geur zonder te binden, dus die zeep ruikt inplaats van naar rozen naar niks  ::)
Ook niet naar hoor zeker niet, maar als je wel een lekker geurtje wilt hebben moet je de richtlijnen hier boven volgen ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt  :)
Door jasmijn
#3096002
O helemaal vergeten bij te zetten  :doh:


waarschuwing!

Het uit oefenen van dezen hobbie kan lijden tot:
Ernstige verslaving verschijnselen
Een huis vol zelf gemaakte zeep
Een woon kamer die ruikt naar een bloemen veld
Vrienden en famillie die nog enkel zeep als cadeau krijgen
De neiging om elken keer grondig je handen te wassen met je eigen gemakken zeep ( van binnen van trots glunderend  8) )
En als laatste een ernstige overschot aan zeep


Dacht ik zeg het nog maar even voor je er aan begint, kan je niet gaan klagen dat ik je niet een waarschuwing heb gegeven  :biggrin2:
Door Maité VH
#3415132
Ok, ik zie dat dit topic al een tijdje oud is, maar ik was van plan om ook zelf zeep te maken :-) Nu corona nog een tijdje aanwezig is, vind ik het leuk om dergelijke zaken te maken.

Heeft iemand nog algemene tips? Of zaken waar ik goed moet op letten zodat het niet de mist in gaat? Of misschien interessante geuren die wat vernieuwend zijn, dat vind ik ook altijd leuk om te weten!

Via https://www.ava.be/nl/ heb ik alvast een instructiefilmpje bekeken en het leek me niet erg moeilijk, maar ik informeer me toch graag extra op voorhand. :-D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door