Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3089971
Staan ze nooit elders in een wei of zo?
Hier staan de paarden ook pas sinds een week of zo in de wei, eerder was het te drassig. Zie je hier dus ook heel veel binnenbakken en paddocks voor de winter.
Laatst gewijzigd door Kaio op ma 23 mar 2015, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3089977
Hylos schreef: Ik weet niet wat ik sneuer vind, dat wat jij zegt Lizzy, of een paard in een stukje wei met een touwtje er om dat daar maar weken en maanden wat staat te staan.. of het "mishandelen/pijnigen" van paarden bij paardensport.. ik heb er totaal geen verstand van maar als ik Kaela mag geloven is dat vaak niet mals!

Naast mn ouders int land stond ook altijd een paard. Mooi lapje grond en andere paarden in het aangrenzende stuk. Maar die paarden staan daar dus gerust een half jaar te staan. Hoe dodelijk saai moet dat zijn voor zo'n slim beest! Ik begrijp daar dus echt niks van. Wat is het nut?
Eens! Daarom zeg ik ook altijd sociale bewegingsdieren. Ik vind zelf sociaal contact nog belangrijker dan de ruimte. Vooral ook omdat met ruimte vaak al met kleine dingen veel winst is te behalen, maar eenzaam is eenzaam. In Zweden is het verboden paarden alleen te houden. Zouden ze hier ook wel in mogen voelen.
Door jasmijn
#3089981
Lizzy schreef: Wij hebben een manege, daar staan de paarden altijd op stal. De paarden komen eruit om een les-rondje te rijden in de binnen of buitenbak en dat is het. Soms zitten de staldeurtjes naar buiten toe ook met mooi weer gewoon de hele dag dicht. Wat hebben deze paarden voor leven? Is dit nou niet enorm zielig? Paarden horen toch gewoon lekker in de wei?
Heel kort, ja dat is verschrikkelijke zielig  :-X

Je kan het makkelijke vergelijken met varkens in een mesterij of kippen in een leg batterij, plus nog extra stres door het bereden worden door mensen die geen idee hebben wat ze doen en de paarde martelen met bitten, hoefijzers, zwepen en sporen.
Dan heb ik het nog niet over slecht passend en onderhoud tuig wat vaak schuur plekken veroorzaken.

Dat is ook de reden waarom ik vroeger 1,5 uur heen en 1,5 terug fietsen naar een manege waar paarden het helen jaar samen buiten stonden in een wei of grote paddock en enkel gereden werd zonder bit, zwepen, hoefijzers of sporen.

Eigenlijk wil ik heel graag weer gaan paard rijden, tot nu toe nog geen manege gevonden die ook maar een beetje in de buurt komt van wat ik diervriendelijke vind  :-\
#3089995
Lizzy schreef: Wij hebben een manege, daar staan de paarden altijd op stal. De paarden komen eruit om een les-rondje te rijden in de binnen of buitenbak en dat is het. Soms zitten de staldeurtjes naar buiten toe ook met mooi weer gewoon de hele dag dicht. Wat hebben deze paarden voor leven? Is dit nou niet enorm zielig? Paarden horen toch gewoon lekker in de wei?
Ja.
Door Elf
#3089998
De manege waar mijn dochter rijdt heeft de paarden overdag allemaal buiten staan. Dat is te zien als je 's avonds gaat rijden ;-). Lekker zanderig van het rollen en dollen met elkaar. Verder wordt er heel goed bij gehouden of alle paarden voldoende beweging krijgen. Als de paarden niet buiten zouden komen zou ik dat zo zielig vinden...
#3090021
Ja, heel sneu dit soort manege's. :(
Hier in de omgeving staan ze gelukkig nog wel buiten, het zal ook wel het gebrek aan ruimte zijn waardoor het in de Randstad anders gaat. Het is te gek voor woorden dat dat niet bij wet geregeld is. Nu ben ik niet zo van de regeltjes-voor-alles maar in dit geval zou het wel moeten!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3090047
Lizzy schreef: Nee, ze staan bij mijn weten niet elders. En allemaal in een eigen stal staan, dat valt toch ook niet onder "sociaal contact"?
Ligt ook wel heel erg aan de stallen. Dit is vreselijk, dichte tussenwanden en geen open bovendeuren:

Afbeelding

Dan is zoiets als een heel stuk beter qua contact. Elkaar kunnen zien is al heel erg belangrijk:

Afbeelding

Maar het blijft behelpen. Zoiets is veel leuker:

Afbeelding

En als je dan kijkt qua oppervlakte en aantal paarden, dan ontloopt het elkaar niets eens zo gek veel. Voorwaarde voor groepshuisvesting is wel dat je groepen hebt met paarden die leuk met elkaar kunnen. Maar zeker voor maneges is dat vaak best haalbaar, omdat de meeste paarden wel lang in dezelfde manege blijven.

Dit is helemaal leuk! Buiten, met een droge warme ligplek. Verhard en onverhard. Ja, hier wordt ik enthousiast van  :biggrin2:

Afbeelding

En nou hou ik op  :D
Gebruikersavatar
Door Sher
#3090049
Een paar jaar geleden dacht ik serieus dat paarden hele domme en oninteressante dieren waren.  :-[
Ik had me gewoon nooit zo in ze verdiept en zag ze wel eens staan suffen in van die boxen.  :-\
Nu heb ik al een paar keer paarden gezien die op een andere manier gehouden worden. Dan zijn het gewoon heel interessante wezens. Ze spelen, ze leren, ze onderhouden contacten...... vreselijk als je dan bedenkt hoe ze soms leven.
Helaas is dat met vrijwel alle dieren zo. De grote meerderheid heeft gewoon een rotleven.  :-X
Door Ruisje
#3090090
Bij ons aan de overkant is een manege en de paarden staan overdag in de wei en een deel gaat 's avonds op stal met staldeurtje deels open. Een aantal paarden blijven ook 's nachts in de wei waar een aantal overdekte hoe-noem-je-dat staan. ;)

Paarden die bijna 24/7 alleen in bedompte stal staan vind ik dierenmishandeling!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door