Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3090364
Jantina schreef: Maar misschien haalt deze manege juist wel veel inkomsten uit het wekelijks organiseren van wedstrijden. En kunnen zie die parkeerplaats onmogelijk missen.
Het is maar speculeren, maar ik vind het wel heel makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Ik geloof namelijk niet echt dat als je een manege runt, je geen hart voor die dieren hebt. Het is zo keihard werken.
+1

En vergeet de regelgeving vanuit de gemeente niet!
Een omheining voor een paddock wordt in sommige gemeenten gezien als bouwwerk. Dat betekend dat je vergunning moet aanvragen en dat kost bergen vol geld, plus dat het zomaar kan zijn dat je bouwwerk binnen het bouwblok moet vallen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3090380
Ja maar dan ben ik even heel bikkelhard: dan moet je het gewoon niet willen om daar op die plek een manege te runnen.

Of je doet andere consessies. Deze maneges hebben beide meerdere binnen en buiten rijbakken. Zorg er dan minimaal voor dat alle paarden dagelijks losgegooid worden in die bakken. In kleine groepjes, zodat er wat te spelen en te groomen valt. Dat geeft weer veel werk, maar goed, dan kost het geen extra ruimte, bouwwerk of wat dan ook.

Uiteindelijk is het namelijk zo, dat als je een bedrijf met dieren wil runnen, je aan een minimum aan zorg moet voldoen. Deze bedrijven voldoen daar niet aan. Niet volgens de 5 vrijheden die (voorheen?) in de wet stonden, niet volgens de huidige wet dat ze 4 uur per dag beweging moeten krijgen (of ze lopen 4 uur in de les en dat lijkt me zeer onwenselijk en niet houdbaar). Er gaat dus echt iets heel erg mis bij een dergelijk bedrijf. En ik weet dat het geen vetpot is om een manege te runnen, maar als de enige manier om het te doen is deze manier is, dan moet je je toch echt heel erg achter je oren gaan krabben. Zowel op het gebied van dierenwelzijn, als bedrijfseconomisch gezien.
Jantina schreef: Maar misschien haalt deze manege juist wel veel inkomsten uit het wekelijks organiseren van wedstrijden. En kunnen zie die parkeerplaats onmogelijk missen.
Het is maar speculeren, maar ik vind het wel heel makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Ik geloof namelijk niet echt dat als je een manege runt, je geen hart voor die dieren hebt. Het is zo keihard werken.
Ach ja, varkensboeren met de meest dieptrieste bioindustrie claimen ook van hun dieren te houden en die werken (neem ik aan) ook keihard. Ik kan daar weinig mee om eerlijk te zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3090382
Hope schreef: Een manege kost vaak meer geld dan er binnen komt. Daarom is er ook vaak horeca naast, om de inkomsten te genereren.
Een manegepaard op ijzers heeft die ijzers waarschijnlijk om een bijzondere reden nodig, want hoefbeslag is duur.

Dank je, Kaela!
Onze paarden zijn zichtbaar vooruit gegaan. De bespiering is beter, ze hebben minder vaak problemen rondom weerstand (wormen, verkoudheid, hoesten) dan eerder, eten minder omdat ze de hele dag kunnen eten en dus geen honger krijgen en hebben minder blessures.
Omdat onze paarden 24/7 buiten kunnen zijn ze namelijk nooit zo gek dat ze zich een blessure springen. Ze zijn fijner te rijden omdat ze hun energie niet kwijt hoeven en dat komt een rustige training weer ten goede.
In de zomer gaan ze naast de paddock ook op het gras, in een kudde van vier.

Onze paarden staan zonder ijzers. Dat wordt in de dressuursport maar gek gevonden. Ijzers zijn toch veel mooier! Uuuuuh.... Blote voeten zijn gezonder!

Ik denk dat, naast regelgeving, het probleem ook moet worden aangepakt middels de consument. Want die wil nog steeds te vaak voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Kindlief gaat ook naar hocky en balet dus het mag allemaal niet teveel kosten.
Als de consument bewust gaat vragen naar welzijn door een manege niet alleen te kiezen op kosten en veiligheid maar ook wil lezen/leren/geinformeerd wordt over dierenwelzijn veranderd het aanbod veel sneller mee.
Helemaal eens Hope! De consument moet verder nadenken en betere keuzes maken. En gelukkig is dat ook precies wat de markt nu in beweging zet. Er zijn steeds meer mensen die hun eigen paard beter willen huisvesten en er zijn steeds meer mensen die kritisch worden op waar ze rijden. Ik hoop dat dat zich doorzet.

Als ik jou ervaringen hoor, dan moet het zich wel doorzetten. Wat jij beschrijft is toch wat elke ruiter zich wenst! Een paard dat lekker in zijn vel zit, dat een fijn leven heeft en dat daardoor evenwichtig en gezond de training in gaat.
#3090384
Hope schreef: Tja, de bitten discussie is een hele andere. Ik rijd gewoon met bit en mijn paarden doen het daar toch echt gewoon het fijnste op.
Maar is dat niet gewoon omdat jij en je paard niet anders geleerd hebben? Ik heb vroeger paardgereden, als jonge tiener. En ik weet zeker, dat als ik destijds geleerd had om bitloos en zadelloos te rijden, ik dat had gekund. Zadelloos reed ik trouwens af en toe, bitloos niet. Natuurlijk moeten de paarden het zelf ook zo geleerd hebben. Maar omwille van de zwepen, de bitten, het nog strakker aantrekken van alle riemen, de sporen, de dwang, en het feit dat ze ofwel op stal staan, ofwel weer een ander op hun rug hebben, met soms meer, maar heel vaak ook veel veel veel minder gevoel voor paardengedrag, ben ik er mee gestopt. Hadden ze meer buiten gestaan, minder debielen op hun rug gekregen (leer mensen eerst maar eens blijven zitten op een rodeoapparaat, en leer mensen eerst maar eens een paard verzorgen, en leer ze eerst maar eens met een paard buiten lopen, en met een paard samen grondwerk doen, en als ze dat allemaal kunnen, dan mogen misschien een keertje voor het eerst op een rug zitten, en prent ze dan maar heel goed in hoe ontzettend speciaal en waardevol het is dat zo'n prachtig mooi dier dat toestaat en bereid is om jouw gewicht mee te zeulen), en werden ze zonder brute dwang bereden, dan was ik de sport zeker blijven doen. Maar jong geleerd, is meestal ook gewoon oud gedaan, toch? Of zie ik het verkeerd, kan ook hoor, ik ben al zolang niet meer met paarden bezig :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3090496
Boeffie Blafmans schreef: Maar is dat niet gewoon omdat jij en je paard niet anders geleerd hebben? Ik heb vroeger paardgereden, als jonge tiener. En ik weet zeker, dat als ik destijds geleerd had om bitloos en zadelloos te rijden, ik dat had gekund. Zadelloos reed ik trouwens af en toe, bitloos niet. Natuurlijk moeten de paarden het zelf ook zo geleerd hebben. Maar omwille van de zwepen, de bitten, het nog strakker aantrekken van alle riemen, de sporen, de dwang, en het feit dat ze ofwel op stal staan, ofwel weer een ander op hun rug hebben, met soms meer, maar heel vaak ook veel veel veel minder gevoel voor paardengedrag, ben ik er mee gestopt. Hadden ze meer buiten gestaan, minder debielen op hun rug gekregen (leer mensen eerst maar eens blijven zitten op een rodeoapparaat, en leer mensen eerst maar eens een paard verzorgen, en leer ze eerst maar eens met een paard buiten lopen, en met een paard samen grondwerk doen, en als ze dat allemaal kunnen, dan mogen misschien een keertje voor het eerst op een rug zitten, en prent ze dan maar heel goed in hoe ontzettend speciaal en waardevol het is dat zo'n prachtig mooi dier dat toestaat en bereid is om jouw gewicht mee te zeulen), en werden ze zonder brute dwang bereden, dan was ik de sport zeker blijven doen. Maar jong geleerd, is meestal ook gewoon oud gedaan, toch? Of zie ik het verkeerd, kan ook hoor, ik ben al zolang niet meer met paarden bezig :)
Nee, mijn paard heeft een heel gevoelig hoofd. Welk bitloos hoofdstel ik ook gebruik: het doet haar duidelijk pijn. Ze kan geen druk op de neus verdragen. Met een bitje in zie je aan het paard dat het oké is. Mooie staartdracht, rustig oog, mooie voorwaarts-neerwaartse houding. Met een bitloos hoofdstel krijg ik een paard wat tegen de hand gaat, staakt, met de staart zwiept en een bang oog heeft. Bitloos kan goed zijn maar is echt niet per definitie beter.

Let wel, het bitje wat ik gebruik is door een deskundige, gediplomeerde bitfitter aangemeten. Het past daarom perfect in de mond. Daarnaast durf ik ook echt met een gerust hart te zeggen dat ik een zachte hand heb.
Kaela schreef: Ja maar dan ben ik even heel bikkelhard: dan moet je het gewoon niet willen om daar op die plek een manege te runnen.

Of je doet andere consessies. Deze maneges hebben beide meerdere binnen en buiten rijbakken. Zorg er dan minimaal voor dat alle paarden dagelijks losgegooid worden in die bakken. In kleine groepjes, zodat er wat te spelen en te groomen valt. Dat geeft weer veel werk, maar goed, dan kost het geen extra ruimte, bouwwerk of wat dan ook.

Uiteindelijk is het namelijk zo, dat als je een bedrijf met dieren wil runnen, je aan een minimum aan zorg moet voldoen. Deze bedrijven voldoen daar niet aan. Niet volgens de 5 vrijheden die (voorheen?) in de wet stonden, niet volgens de huidige wet dat ze 4 uur per dag beweging moeten krijgen (of ze lopen 4 uur in de les en dat lijkt me zeer onwenselijk en niet houdbaar). Er gaat dus echt iets heel erg mis bij een dergelijk bedrijf. En ik weet dat het geen vetpot is om een manege te runnen, maar als de enige manier om het te doen is deze manier is, dan moet je je toch echt heel erg achter je oren gaan krabben. Zowel op het gebied van dierenwelzijn, als bedrijfseconomisch gezien.

Ach ja, varkensboeren met de meest dieptrieste bioindustrie claimen ook van hun dieren te houden en die werken (neem ik aan) ook keihard. Ik kan daar weinig mee om eerlijk te zijn.

Dat ben ik wel met je eens.
De manege waar ik heb leren rijden zet de pony's inderdaad in de rijbaan. Dat moet zeker kunnen en mag ook zeker verplicht worden wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3090520
Hope schreef: Nee, mijn paard heeft een heel gevoelig hoofd. Welk bitloos hoofdstel ik ook gebruik: het doet haar duidelijk pijn. Ze kan geen druk op de neus verdragen. Met een bitje in zie je aan het paard dat het oké is. Mooie staartdracht, rustig oog, mooie voorwaarts-neerwaartse houding. Met een bitloos hoofdstel krijg ik een paard wat tegen de hand gaat, staakt, met de staart zwiept en een bang oog heeft. Bitloos kan goed zijn maar is echt niet per definitie beter.
Ik heb met mijn paard exact hetzelfde. Ook heel gevoelig op de neus. Neusriem moet losjes vastgemaakt, anders krijg ik al protest nog voor ik er op zit. Maar het bitje pakt ze zo aan. Ik rijd met een simpel dubbel gebroken watertrensje en altijd met een zachte hand. Dan loopt ze lekker ontspannen.
#3090538
Manegepaarden zijn zielig, vaak krijgen ze het minimum, kleine stallen en trens, weinig buiten, slechte zadels en snokkende schoppende mensen die niet goed kunnen zitten op hun rug. Protest wordt er vaak gewoon uitgeklopt. Dure wedstrijdpaarden hebben het vaak ook niet beter, moeten kost wat kost presteren, geweld en martel werktuigen zijn perfect toegestaan en werkt dat ook niet, dan drogeer je ze gewoon als er kopers komen kijken.

Ik heb enkele jaren in de paardensport gewerkt (van manege met ook prive paarden tot internationale dressuur en springpaarden stal) en op de meeste plaatsen hadden de paarden echt geen goed leven, op de laatste plaats leek het er wel anders aan toe te gaan, nog absoluut niet ideaal, maar ze hadden ruime boxen werden goed verzorgd, kregen dagelijks beweging en mochten in het seizoen al eens op de wei. De jonge paarden zaten ook samen in loopstallen, eens er met hen gewerkt werd gingen ze apart op stal en de hengsten omwille van veiligheid ook. Ik heb kort nadat ik daar begon een ongeluk gehad en daar een kapotte pols aan overgehouden, dus hoe ik er over zou denken als ik er langer werkte weet ik niet.

Of paardrijden ook echt paardvriendelijk kan, geen idee, maar vaak staat het gewin van de mens duidelijk op de eerste plaats en dan gaat het natuurlijk helemaal mis met het dierenwelzijn. Ik heb met enkele van de paarden met wie ik toen werkte een heel goede band kunnen opbouwen en ik had toch echt het idee dat zij zich ook amuseerde en ik ben nog wel mensen tegen gekomen die echt inzaten met hun paarden hun welzijn, maar het blijft een zeer dieronvriendelijke wereld.
#3090607
Hope schreef: Nee, mijn paard heeft een heel gevoelig hoofd. Welk bitloos hoofdstel ik ook gebruik: het doet haar duidelijk pijn. Ze kan geen druk op de neus verdragen. Met een bitje in zie je aan het paard dat het oké is. Mooie staartdracht, rustig oog, mooie voorwaarts-neerwaartse houding. Met een bitloos hoofdstel krijg ik een paard wat tegen de hand gaat, staakt, met de staart zwiept en een bang oog heeft. Bitloos kan goed zijn maar is echt niet per definitie beter.

Let wel, het bitje wat ik gebruik is door een deskundige, gediplomeerde bitfitter aangemeten. Het past daarom perfect in de mond. Daarnaast durf ik ook echt met een gerust hart te zeggen dat ik een zachte hand heb.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Door Lil
#3090619
frodo quin schreef: Manegepaarden zijn zielig, vaak krijgen ze het minimum, kleine stallen en trens, weinig buiten, slechte zadels en snokkende schoppende mensen die niet goed kunnen zitten op hun rug. Protest wordt er vaak gewoon uitgeklopt. Dure wedstrijdpaarden hebben het vaak ook niet beter, moeten kost wat kost presteren, geweld en martel werktuigen zijn perfect toegestaan en werkt dat ook niet, dan drogeer je ze gewoon als er kopers komen kijken.

Ik heb enkele jaren in de paardensport gewerkt (van manege met ook prive paarden tot internationale dressuur en springpaarden stal) en op de meeste plaatsen hadden de paarden echt geen goed leven, op de laatste plaats leek het er wel anders aan toe te gaan, nog absoluut niet ideaal, maar ze hadden ruime boxen werden goed verzorgd, kregen dagelijks beweging en mochten in het seizoen al eens op de wei. De jonge paarden zaten ook samen in loopstallen, eens er met hen gewerkt werd gingen ze apart op stal en de hengsten omwille van veiligheid ook. Ik heb kort nadat ik daar begon een ongeluk gehad en daar een kapotte pols aan overgehouden, dus hoe ik er over zou denken als ik er langer werkte weet ik niet.

Of paardrijden ook echt paardvriendelijk kan, geen idee, maar vaak staat het gewin van de mens duidelijk op de eerste plaats en dan gaat het natuurlijk helemaal mis met het dierenwelzijn. Ik heb met enkele van de paarden met wie ik toen werkte een heel goede band kunnen opbouwen en ik had toch echt het idee dat zij zich ook amuseerde en ik ben nog wel mensen tegen gekomen die echt inzaten met hun paarden hun welzijn, maar het blijft een zeer dieronvriendelijke wereld.
Ja, zo zie ik het ook heel vaak. Maar even erg: jaren lang meerdere disciplines honden sport gedaan. Sommige op (aardig) hoog niveau. Ook veel dingen gezien waar ik het niet mee eens ben. Honden houd je in kennel zonder aandacht en train je om te presteren met elk hulpmiddel dat er is (inclusief prikkeldraad of stroomdraad om hindernissen). Het is helaas bij meerdere diersoorten zo.
Door Lizzy
#3090639
Wat is dat toch, dat sommige/veel mensen er niet voor schromen om elkaar en dieren slecht te behandelen...? Getver, ik word nog depri ook van dit topic.... :-\. Alles is gericht op geld (ook al moet daarvoor uitgebuit worden) en op het opleggen (eisen) van onze wil.... :-\
Door Martine-Tom
#3090646
Lizzy schreef: Wat is dat toch, dat sommige/veel mensen er niet voor schromen om elkaar en dieren slecht te behandelen...? Getver, ik word nog depri ook van dit topic.... :-\. Alles is gericht op geld (ook al moet daarvoor uitgebuit worden) en op het opleggen (eisen) van onze wil.... :-\
gelukkig gebeurd het ook anders, ooit kwam ik bij een gezin binnen en werd enthousiast begroet door twee dh, knuffelen en likken en de hele reut. Tijdens de koffiepauze kwam de man de kamer in en vertelde even tussen neus en lippen door dat hij die nacht ervoor nog beveiligingswerk met een van de honden had gedaan bij een voetbalwedstrijd waarbij het lieverdje ook iemand staande had gehouden. Gelukkig hadden deze honden naast het werk een gewoon gezinsleven, incl bos en strand enzo.

Qua manege gelukkig geen verstand van maar word weini vrolijk als ik hier lees....
Wat is dat toch me die maakbare samenleving en alles maar goedkoper willen hebbene enzo...
Door Lizzy
#3090649
Ik weet dat het ook anders kan. Dit topic is daar ook een voorbeeld van want daar schrijven mensen waarvan we weten dat zij een Groot Goud hart hebben voor dieren en heel goed en mooi en fijn met hun honden en hun paarden enzo om gaan. Maar dat neemt niet weg dat veel mensen gewoon afschuwelijk zijn met dieren. En alles er op gericht is om op te eisen. Stroombanden, prikbanden, zwepen, sporen, etc. En uit te buiten.

Ik denk niet dat paarden op deze behandeling zitten te wachten, nog dat verdienen:

Afbeelding

Maar goed, het kan altijd erger....

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3090656
J epakt wle meteen de ergste foto's, maar het bestaat ja :-X
Eerlijk he, die mensen gaan ook niet anders met elkaar om.
Vrouwen worden om minder gestenigd of verkracht omdat ze erom vraagt omdat ze vrouw is en langs liep. En kijk maar eens bijvoorbeeld wat de IS aanricht.  :-X Je zou zeggen mensen kunnen beesten zijn, maar dat klopt niet, beesten doen dit niet willens en wetens elkaar aan. Monsters eerder. Als mensen elkaar dit aandoen wat verwacht je dan hoe ze met dieren omgaan?
Hmmm volgens mij maak ik je niet minder depri
Gebruikersavatar
Door Hope
#3090658
Lizzy schreef: Ik weet dat het ook anders kan. Dit topic is daar ook een voorbeeld van want daar schrijven mensen waarvan we weten dat zij een Groot Goud hart hebben voor dieren en heel goed en mooi en fijn met hun honden en hun paarden enzo om gaan. Maar dat neemt niet weg dat veel mensen gewoon afschuwelijk zijn met dieren. En alles er op gericht is om op te eisen. Stroombanden, prikbanden, zwepen, sporen, etc. En uit te buiten.

Ik denk niet dat paarden op deze behandeling zitten te wachten, nog dat verdienen:

Afbeelding

Maar goed, het kan altijd erger....

Afbeelding

Afbeelding

:'( :'( :'( :'( :'(
Mijn hart huilt als ik dit soort foto's zie.

Ja, het kan altijd erger. Natuurlijk. Echt waar.
Maar: verbeter de wereld, begin bij jezelf.

We moeten als consument (of in mijn geval als trainer) harder zijn als het gaat om dierenwelzijn.
Als we met z'n alle een manege zoeken waar de paarden het wél echt goed hebben, als we geen plofkippen meer kopen maar alleen maar biologisch, als we stoppen met het kopen van pups uit de broodfok en als we stoppen met het importeren van producten die dierenmishandeling in de kaart werken (zoals bont bijvoorbeeld  :-X ), dan veranderd het aanbod echt mee.
Het grootste probleem ligt in mijn ogen bij de samenleving die geen dubbeltje meer wil betalen voor dierenwelzijn. Ja, iedereen vind het sneu als er op tv een reclame is over de plofkip, maar een half uur later gooit het gros van de kijkers stukjes kipfilet in de pan van precies zo'n kip omdat het vlees in de aanbieding was. Dochterlief gaat niet naar de manege waar de paarden het zo goed hebben, maar naar de manege waar de kantine gezellig is en waar het ook vooral niet teveel kost want zoonlief moet ook nog naar het voetbal en papa wil 's avonds ook graag nog een wisky drinken. En dáár ligt de fout.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door