Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3087541
En ik vond het erg meevallen ;D

Nee, even zonder dollen, deze dierenartsen hadden geen van alle zelf iets met rauwe verse voeding maar wilde graag handvatten wat ze hun patiënten kunnen adviseren in geval van vragen en/of problemen.

Waar ze zich wel zorgen om maken is dat een groeiend aantal mensen rauw voert en een deel van deze mensen eigenlijk niet weet waar hij/zij mee bezig is. Ze zeggen dat ze BARF voeren en trekken een pakje Smuldier open. Dat soort dingen. En toen ik vertelde dat er veel KVV merken adviseren om meerdere diersoorten te voeren om de voeding zo binnen bijv. 1 week compleet te maken, vroegen zij zich af waarom dat dan niet op de verpakking staat. Ja, dat vind ik dan een goeie vraag want ik kwam ook laatst iemand tegen die van 1 merk KVV 1 smaak voerde, een merk zonder premix (waarbij de fabrikant zelf aan geeft dat er meerdere diersoorten gevoerd moeten worden) en die hond deed het dus ook niet goed op zijn voeding. Maar het staat niet op de verpakking, het is bij de dierenwinkel onbekend, er liggen daar geen foldertjes en nee, niet iedereen kijkt op de website van zo'n fabrikant en nee, hondeneigenaren kunnen dat dan ook niet weten. Ik vind dat een goed punt, dat KVV fabrikanten zich wel aan mogen trekken (diegene die zonder premix werken).

Verder komen ze mensen tegen (en vinden ze dit ook een horror scenario) die zo'n KVV worst in de koelkast leggen, worst in de voerbak kiepen, hond eet maar een deel van het voer op, de rest staat er nog uren en uren en vervolgens eet kruipende kleuter de restjes rauw uit de voerbak en mensen hebben geen flets benul dat wat er in die worsten zit echt echt rauwe voeding is en met zorg behandeld dient te worden, net als hun eigen voeding. En wij kunnen wel denken "ja maar sjeesus, dat is toch logisch ::)" maar kennelijk is dat helemaal niet zo logisch voor mensen die niet op fora komen maar gewoon zo'n worst bij de dierenwinkel halen..... En er zou wat hun betreft best een waarschuwing op de verpakking mogen staan "let op, deze voeding bevat rauw vlees en dient daarom hygiënisch behandeld te worden". Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens dingen zie dat ik denk "gatverdamme". Voerbakken die na het eten niet worden afgewassen en waar de volgende dag een nieuwe prak KVV in wordt gegooid, KVV dat op een bord in de mensenkoelkast ligt te ontdooien (zonder afgedekt te zijn). Sommige mensen lijken zich niet goed te realiseren dat zo'n KVV worst vergelijkbaar is met hun eigen kipfilet... Voor de hond allemaal niet problematisch, maar voor de mensen in huis zou zoiets een probleem kunnen zijn en ik snap hun zorgen daarover. Ik zie geen groeiend aantal problemen, huisartsen volgens mij ook niet dus de vraag is of ze zich daar terecht zoveel zorgen om maken. Laten we wel wezen, honden zijn gewoon vieze beesten en ook al voer je ze steriele brok, na het eten van kattenstront in de tuin en diarree in het bos van recreanten : wil je ook niet dat hondje-lief kindje-lief in het gezicht likt.... (en dit heb ik hen ook voorgelegd).

Zij hebben natuurlijk ook het standpunt van Plantinga, Overgaauw, Corbee en Nusse. gelezen en ze hebben ook wel zoiets van "waarom al dat moeilijke gedoe, kook die handel gewoon eerst even" en dan is het lastig uitleggen dat de structuur van de eiwitten veranderd, er zelfs 2 essentiële aminozuren uit de voeding verdwijnt, bot niet meer opneembaar/verteerbaar is, want dat is allemaal weinig wetenschappelijk bewijs voor (ja, van die 2 aminozuren wel), maar OK, ze begrijpen dat wij rauw voerders graag rauw voeren. Dat is iets waar ze zich bij neer zullen moeten gaan leggen. Dit gaat "niet meer goed komen", de rauwvoerbeweging gaat de voeding niet koken, omdat een paar mensen bang zijn voor bacteriën.

Ik hoop dat ik wat handvatten heb kunnen geven. Ik vond hen gisterenavond in ieder geval helemaal niet negatief en ze waren zeer bereidwillig om dat rauwe verse voeren beter te begrijpen. Dat het hun ding niet is: ja soit, dat is hun goed recht. Ik vertelde hen wel dat veel mensen die rauw voeren vaak geplaagd worden door enorme negatieve reacties van dierenartsen. Zij merkte andersom dat veel mensen die rauw voeren direct heel defensief reageren. Ik denk dat beide waar is. Ik denk dat veel dierenartsen negatief reageren (zie ook de publicaties van Plantinga, Overgaauw, Corbee en Nusse die nu door dierenartsen al onder de neus van hun patiënten wordt gelegd) en ik denk dat mensen die rauw voeren zich al aangevallen voelen als de dierenarts alleen nog maar vraagt "wat voert u?". En dat is jammer eigenlijk. Ik hoop dat dierenartsen vaker pro-vers mensen uit gaan nodigen, om te tafel gaan zitten en met elkaar gaan praten. En dat daar iets goeds uit groeit. Respect, begrip, etc. Dan kan de eindconclusie van zo'n avond nog steeds zijn "let's agree to disagree" maar ik geloof dat niemand slechter wordt van in gesprek blijven met elkaar.
#3087548
Super! Ik geloof dat je ook echt gelijk hebt als je schrijft dat we als vers voerders misschien wat te defensief reageren. Ik merk dat ik het zelf ook moeilijk vind om in discussie te moeten gaan met een brokkendierenarts en altijd een soort van bang ben voor de vraag 'wat voer je'.

Gaat er met dit gesprek verder nog iets gebeuren? Bijvoorbeeld een brief naar de fabrikanten van kvv met jullie conclusies en de vraag de verpakkingen aan te passen?
#3087551
Hope schreef: Super! Ik geloof dat je ook echt gelijk hebt als je schrijft dat we als vers voerders misschien wat te defensief reageren. Ik merk dat ik het zelf ook moeilijk vind om in discussie te moeten gaan met een brokkendierenarts en altijd een soort van bang ben voor de vraag 'wat voer je'.

Gaat er met dit gesprek verder nog iets gebeuren? Bijvoorbeeld een brief naar de fabrikanten van kvv met jullie conclusies en de vraag de verpakkingen aan te passen?
Nee, we hebben verder geen afspraken gemaakt over "wat nu". Maar ik ga het hier wel met wat KVV fabrikanten over hebben. Ik kan het allicht vertellen, kunnen ze zelf kijken wat ze er mee kunnen/willen.
#3087554
Lizzy schreef: Nee, we hebben verder geen afspraken gemaakt over "wat nu". Maar ik ga het hier wel met wat KVV fabrikanten over hebben. Ik kan het allicht vertellen, kunnen ze zelf kijken wat ze er mee kunnen/willen.
Wauw, super! Wat doe je toch altijd heerlijk je best!  :-*
#3087557
Leuk dat je deze uitdaging aangegaan ben en jouw kant van je verhaal, jouw ervaringen hebt mogen vertellen.
Het is vaak een zaadje wat ergens valt, wat kans heeft tot ontkiemen, ze hoeven niet pro vers te worden allemaal, maar als er maar  over nagedacht word, en verder gekeken dan brok, dan is dat vind ik al een groot gewin. Heb je je boek als info achter gelaten?
Dat niet iedereen hygienisch omgaat met vlees is bekent, dat is bij het kippenpootje voor het gezin, dat is met het bereiden van rauw vlees en dan het terug leggen van de spatel in de rauwvleesverpakking, en dat zal je ook terug zien bij het vlees van de hond. Ik denk dat het bij de barfers niet anders zal gaan dan bij de kvv voerders, er zal daar ook vlees ontdooit worden zonder afdekking of misschien zelfs op hetzelfde bordje als de kipfile voor hun zelf. Het vreet kleed wat niet  na de maaltijd verschoont word, want vanavond krijgen ze toch ook nog vlees, dat kan best nog wel een keer.
Als je op hygiene punt gaat kijken denk ik dat er veel verbeterd kan worden in menig huishouden, en wat je idd schreef een lik van een stront etende hond daar word je ook niet vrolijk van.
Zelf heb ik geen probleem gehad bij de da over het niet meer geven van brokken, ok prima was het antwoord, maar wat ik me dan wel altijd afvraag als ik hoor dat er menigeen van hier wel tegen een muur aanstuiten, moeten de brokken voerders zich dan verantwoorden waarom ze bv pedigree voeren, en niet hte gesponsorde royal canin?

Lizzy ik hoop dat jouw inspanningen bij de dierenartsen een olie vlek mogen worden, eens ben je ook begonnen met BP en zie wat een volgers/voerders er zijn, wie weet over 10 jaar is het tij gekeerd, en  worden de brokken voerders raar aangekeken.

Petje af voor je passie, inspanningen, je doel.
Dank ook, want wie weet gaat deze info wel naar 1 van onze dierenartsen(misschien zaten ze er wel bij) en gaan ze er iets mee doen, hebben wij daar profijt van  :-*
#3087559
Extreme schreef: Leuk dat je deze uitdaging aangegaan ben en jouw kant van je verhaal, jouw ervaringen hebt mogen vertellen.
Het is vaak een zaadje wat ergens valt, wat kans heeft tot ontkiemen, ze hoeven niet pro vers te worden allemaal, maar als er maar  over nagedacht word, en verder gekeken dan brok, dan is dat vind ik al een groot gewin. Heb je je boek als info achter gelaten?
Dat niet iedereen hygienisch omgaat met vlees is bekent, dat is bij het kippenpootje voor het gezin, dat is met het bereiden van rauw vlees en dan het terug leggen van de spatel in de rauwvleesverpakking, en dat zal je ook terug zien bij het vlees van de hond. Ik denk dat het bij de barfers niet anders zal gaan dan bij de kvv voerders, er zal daar ook vlees ontdooit worden zonder afdekking of misschien zelfs op hetzelfde bordje als de kipfile voor hun zelf. Het vreet kleed wat niet  na de maaltijd verschoont word, want vanavond krijgen ze toch ook nog vlees, dat kan best nog wel een keer.
Als je op hygiene punt gaat kijken denk ik dat er veel verbeterd kan worden in menig huishouden, en wat je idd schreef een lik van een stront etende hond daar word je ook niet vrolijk van.
Zelf heb ik geen probleem gehad bij de da over het niet meer geven van brokken, ok prima was het antwoord, maar wat ik me dan wel altijd afvraag als ik hoor dat er menigeen van hier wel tegen een muur aanstuiten, moeten de brokken voerders zich dan verantwoorden waarom ze bv pedigree voeren, en niet hte gesponsorde royal canin?

Lizzy ik hoop dat jouw inspanningen bij de dierenartsen een olie vlek mogen worden, eens ben je ook begonnen met BP en zie wat een volgers/voerders er zijn, wie weet over 10 jaar is het tij gekeerd, en  worden de brokken voerders raar aangekeken.

Petje af voor je passie, inspanningen, je doel.
Dank ook, want wie weet gaat deze info wel naar 1 van onze dierenartsen(misschien zaten ze er wel bij) en gaan ze er iets mee doen, hebben wij daar profijt van  :-*
Dank je :-*

Dit is overigens ook zo hoor, of je KVV of BARF voert: de hygiëne laat hier en daar wel te wensen over. Alleen kun je op KVV worsten een waarschuwing plaatsen. Op BARF niet. Schone taak (leuke woordspeling) voor Barfplaats weggelegd :)

Volgens mij gaan dierenartsen geen discussie aan met mensen die Pedigree Pal voeren. En ik weet niet waarom dat is....

Ik heb trouwens niet mijn boek achter gelaten. Op de een of andere manier voelde dat niet goed, te pusherig.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 18 mar 2015, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#3087563
Hygiene valt of staat natuurlijk met eigen normen en waarden. Ik schrok laatst van een polletje op FB over het wel of niet afwassen/omspoelen van de honden bakken. Er waren veel mensen die dat niet na iedere voerbeurt deden omdat de honden ze nagenoeg schoon likten. En ook met brokken voeren gebeurt dat natuurlijk. Nu zullen de risico's bij brokken wat lager liggen maar fris is het niet. Wij eten toch ook van schone borden dus onze honden ook.
#3087569
Dat eerste stukje is zondermeer waar; er is een groeiend aantal mensen wat zegt barf/rauw te voeren maar wat geen flets benul heeft waar het fout gaat.

En dan krijgt "rauw voeren" de schuld, terwijl eigenlijk de onkunde van die mens de schuld moet krijgen. Inlezen in iets is kennelijk een raar plan ;-)

Op diverse FB groepen en op diverse andere gelegenheden blijf ik waarschuwen: rauw voeren is geweldig, het is niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, lees je dus eerst in.

Maar helaas... dat doet niet iedereen.

Het idee dat dat op verpakkingen komt te staan lijkt me geweldig... maar vrees dat het er niet van gaat komen.

Suzanne
#3087571
Klinkt toch wel goed, super dat je het gesprek aan gegaan bent en inhoudelijk goed hebt kunnen reageren.
Misschien is het een idee om toch alle fabrikanten een brief te sturen (ouderwets maar mail wordt slecht gelezen). Gewoon uit naam van Barfplaats met wat 'bevindingen uit het veld' en daaruit voortvloeiende aanbevelingen. Het is voor hen een kleine moeite, en wie weet brengt het weer een stuk meer acceptatie. (uiteraard wil ik je wel helpen hoor, als jij zegt wat er in moet  :P )
#3087574
Hope schreef: Super! Ik geloof dat je ook echt gelijk hebt als je schrijft dat we als vers voerders misschien wat te defensief reageren. Ik merk dat ik het zelf ook moeilijk vind om in discussie te moeten gaan met een brokkendierenarts en altijd een soort van bang ben voor de vraag 'wat voer je'.

Gaat er met dit gesprek verder nog iets gebeuren? Bijvoorbeeld een brief naar de fabrikanten van kvv met jullie conclusies en de vraag de verpakkingen aan te passen?
Ik snap dat ook hoor, dat je het lastig vindt om in discussie te gaan. Maar, kun je uitleggen waarom? Voel je je onzeker? Als ik kijk naar hoeveel kennis van zaken jij hebt: is het niet nodig om onzeker te zijn en kun je met opgeven hoofd de discussie wel aan. Of gewoon zeggen "ik weet heel goed wat ik doe" zonder dat je voelt dat je je moet verdedigen.
#3087578
Erna schreef: Hygiene valt of staat natuurlijk met eigen normen en waarden. Ik schrok laatst van een polletje op FB over het wel of niet afwassen/omspoelen van de honden bakken. Er waren veel mensen die dat niet na iedere voerbeurt deden omdat de honden ze nagenoeg schoon likten. En ook met brokken voeren gebeurt dat natuurlijk. Nu zullen de risico's bij brokken wat lager liggen maar fris is het niet. Wij eten toch ook van schone borden dus onze honden ook.
Ik verbaas me er ook over hoeveel mensen de voerbak van hun hond echt nooit wassen :-X. Ik zie af en toe voerbakken staan (en eerlijk gezegd zie ik dat juist bij mensen die brok voeren) waar de aangekoekte broksmurrylaag aan de zijkant van de bak zit :-X. Kennelijk nemen sommige mensen het uberhaupt niet zo nauw met hygiëne en ik vind het dan ook niet helemaal terecht dat er zo'n hetze is tegen rauwe voeding. Maar goed, het kan zeker geen kwaad om mensen goed te informeren over de gevaren van rauwe voeding en onvoldoende hygiëne.
#3087580
Suzanne schreef: Dat eerste stukje is zondermeer waar; er is een groeiend aantal mensen wat zegt barf/rauw te voeren maar wat geen flets benul heeft waar het fout gaat.

En dan krijgt "rauw voeren" de schuld, terwijl eigenlijk de onkunde van die mens de schuld moet krijgen. Inlezen in iets is kennelijk een raar plan ;-)

Op diverse FB groepen en op diverse andere gelegenheden blijf ik waarschuwen: rauw voeren is geweldig, het is niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, lees je dus eerst in.

Maar helaas... dat doet niet iedereen.

Het idee dat dat op verpakkingen komt te staan lijkt me geweldig... maar vrees dat het er niet van gaat komen.

Suzanne
We shall see. Misschien dat KVV fabrikanten best te overtuigen zijn als ze begrijpen dat ze hier ook iets bij dierenartsen mee winnen. Het is feitelijk uit eigenbelang dat ze zoiets zouden kunnen doen.

Het is jammer dat er een trend is van "we pleuren maar wat in de bak". Ik ben blij dat wij onszelf op Barfplaats recht in de spiegel kunnen kijken en de afgelopen 13 jaar heb geroepen "nee, je kunt niet zomaar wat in de bak gooien" en "nee, we maken geen menuutje voor je, je moet ZELF weten wat je doet" en de afgelopen jaren door veel mensen zeikerds zijn gevonden. Want de gevolgen van "ach, pleur maar wat pens in de bak" worden nu langzaam zichtbaar.
#3087584
Veel fabrikanten hebben toch gewoon een etiket dus dan kunnen ze zoiets er toch gewoon bij laten printen?
Ik las gisteren eigenlijk voor het eerst het etiket van de rol Carnibest die voor de pups lag te ontdooien en daar stond toch ook al wel een hele gebruiksaanwijzing op. Eerste paar dagen met heet water overgieten, etc.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door