Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Extreme
#3086705
Al  enige tijd merk ik dat ik reageer op produkten waar E 621/Vetsin in zit, dit is overigens niet altijd.
Eet ik b.v. chips waar dit aan toegevoegd is, pringles, dan voel ik me hondsberoerd.
Ik probeer het te voorkomen door etiketten te lezen, helaas staat het vaak ook in andere bewoordingen, en ik reageer dus niet altijd (even heftig), of eet ik iets waar het niet te lezen valt.
Van het weekend bij een viskraam kibbeling gegeten, en ja er zaten kruiden op, niets vermoedend lekker gegeten ervan, smaakte heel goed, maar een uur of 2 later was het weer raak.

* Wat kan ik doen als ik merk dat ik weer een reactie krijg op het eten van een produkt met Vetsin/E 621?. Ik weet vermijden is het beste maar zoals met de kibbeling bij een onbekende kraam is het raak. Ik begrijp van info op internet dat het geen allergische reactie is maar dat er wel histamine vrij komt.

* Gelijk ook een vraagje wat hier uit voortkomt, als ik bv bami/nasi maak, gebruik ik een kant en klaar zakje kruiden/boemboe( ja ja geen kant en klaar produkten gebruiken  :biggrin2: ;)), wie heeft een lekker recept voor mij  om nasi/bami te maken zonder kant en klare kruiden zakjes en pakjes?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3086711
ik ben er ook zo achter gekomen dat vetsin en ik geen vriendjes zijn. Ik werd enorm gejaagd, onrustig etc.
Het is jammer dat niet altijd het e-nummer vermeld wordt op de verpakking maar allerlei schuilnamen, maakt het er niet gemakkelijker op. Oja in naturel chips, "gewone"chips zit meestal geen vetsin. In al de rest wel.
Ik heb ooit eens op vakantie lekkere nasi gemaakt maar ben helaas vergeten wat ik er allemaal ingedonderd had  ;D Ja wat groenten, prei, wortel enzo geloof ik. En kardemon. Maar ook nog wel wat andere kruiden.
Je kunt kijken wat in de zakjes zit en dan zelf afzonderlijk een aantal kruiden erin doen. Ik kruid eten meestal met mijn neus. Ik maak het kruidenpotje open en snuif er eens flink aan, dan weet ik hoeveel ik wil gebruiken van dat kruid  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3086714
Ik heb ook een aantal voedselintolleranties (is idd anders dan allergie). Bij mij helpt het om anti histamine te slikken of om een dosis corticosteroïden te nemen (heb ik in huis ivm astma).
Gebruikersavatar
Door startouw
#3086723
vermijden idd, vlgs mij kun je er verder niets aan doen.

recept om zelf nasi-kruiden te maken, genoeg voor 4 pers.  :
1 tl Gember poeder
1 tl gemalen komijn
1 tl  kurkuma
2 tl  gemalen koriander

en dan nog  peper en zout naar smaak  :)
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3086746
Dank voor jullie reacties, ja vermijden is het beste maar lukt niet altijd.
Wat kan ik doen als het me toch overkomt, zoals van het weekend met de kibberling, het leed is geschiet, en voel me echt hondsberoerd, water drinken en wachten op betere tijden is het enigste wat ik tot nu toe weet te doen, maar zou graag de tijd verkorten  :-\.
startouw schreef: vermijden idd, vlgs mij kun je er verder niets aan doen.

recept om zelf nasi-kruiden te maken, genoeg voor 4 pers.  :
1 tl Gember poeder
1 tl gemalen komijn
1 tl  kurkuma
2 tl  gemalen koriander

en dan nog  peper en zout naar smaak  :)
lijkt me voor deze kok met linkerhanden goed te doen  :biggrin2:, ik ga vanmiddag maar eens op pad voor deze kruiden.
Dit mengsel is ook smakelijk voor de bami?

Mochten  jullie nog meer lekkere recepten hebben  voor bami/nasi, zonder e nr's, laat maar weten  :biggrin2:
Door fransbulletje
#3086750
E621 kom je in heel veel voedingsmiddelen tegen want dan blijf je zo lekker dooreten.
Neem een zak biologische chips en je merkt gelijk verschil, de hele zak hoeft niet leeg.
Biologische produkten bevatten geen E621 dus misschien ook een optie.
Verder alle pakjes en zakjes vermijden , goed etiketten lezen en even googlen onder welke namen E621 op verpakkingen kan staan.
Ik voel me ook niet lekker na het eten van E621 en merk gelijk als het ergens ingezeten heeft. Voor mij een reden om alles zelf te maken en geen pizza's meer te bestellen want krijg er hartkloppingen van.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3086761
fransbulletje schreef: E621 kom je in heel veel voedingsmiddelen tegen want dan blijf je zo lekker dooreten.
Neem een zak biologische chips en je merkt gelijk verschil, de hele zak hoeft niet leeg.
Biologische produkten bevatten geen E621 dus misschien ook een optie.
Verder alle pakjes en zakjes vermijden , goed etiketten lezen en even googlen onder welke namen E621 op verpakkingen kan staan.
Ik voel me ook niet lekker na het eten van E621 en merk gelijk als het ergens ingezeten heeft. Voor mij een reden om alles zelf te maken en geen pizza's meer te bestellen want krijg er hartkloppingen van.
Eu in bio produkten zit wel gistextract, niet exact hetzelfde als MSG maar wel met dezelfde "werking"
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3086769
Roef & Hidde schreef: zoonlief reageerd er heel heftig op,hier al jaren niks meer uitpakjes ed.en je leert heel erg goed de etiketjes lezen  :P
Nog tips of recepten?  ;)
ik ben nog nieuw in dit fenomeen, had het verleden jaar voor het eerst met de pringle chips, ok dan die niet, maar voordat ik door had wat het precies was waar ik op reageerde. Had het ook niet verwacht een reactie te (kunnen) krijgen na het eten van kibbeling bij de viskraam vandaan.
fransbulletje schreef: en even googlen onder welke namen E621 op verpakkingen kan staan.
Had ik al gedaan, lijkt wel of ik een medische encyclopedie uit m'n hoofd moet gaan leren, het zijn zoveel verschillende namen, heb het al eens geprobeerd, maar dan sta je in de super met iets in je handen, was het nou dat of..., het lijkt qua benaming soms zo sterk op elkaar. Neem nou idd het gist extract, word niet altijd zo benoemd. Lastig hoor  :-\
Vandaar deze topic om van jullie te mogen leren  ;)
Door BusKay
#3086793
Extreme schreef: * Gelijk ook een vraagje wat hier uit voortkomt, als ik bv bami/nasi maak, gebruik ik een kant en klaar zakje kruiden/boemboe( ja ja geen kant en klaar produkten gebruiken  :biggrin2: ;)), wie heeft een lekker recept voor mij  om nasi/bami te maken zonder kant en klare kruiden zakjes en pakjes?
1. Stap eens een toko binnen en koop een regiment kruiden en specerijen. Info: http://www.aziatische-ingredienten.nl/ o.a. trassi (bak ik mee) is niet te versmaden.. maar ook djahé, ketoembar etc.
Op de markt koop ik vaak verse gember, verse koriander en knoflook. Gember snij ik fijn en fruit ik mee en koriander voeg ik aan het eind fijngesneden toe.
Gebruik een lekkere sambal (dus die Conimex in de kliko) en een lekkere ketjap...
Wees niet bang om met wat potjes te schudden en toe te voegen .. schud ze ook weer niet in 1 keer leeg waarmee ik wil zeggen een half theelepeltje of minder doet vaak erg veel.
Die "schudnasi's" zijn bij mij vaak het lekkerst... en nooit 2 keer hetzelfde...
Door Juul
#3086805
Nasi Bami

flinke toef bieslook
2 gesnipperde knoflookteentjes
een 2 bolletjes gember, ook snipperen
ketjap (van die zoute zonder enummers = Kikkoman? Ik neem zelf altijd die zoute van de aldi)
Verse Nasi/Bami groenten
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door