Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Shanti en co
#3086856
Ik krijg migraine van E621 en reageer nu al veel sneller dan vroeger. Ik krijg al migraine van friet uit dezelfde frituur als waar een frikandel in heeft gezeten. 

Bij mij is het enige wat helpt alles vermijden waar het in kan zitten, dus niet alleen alles waar het opstaat maar alle producten waarvan ik weet dat het er misschien in kan zitten. Ook de biologische want die term is echt niet zo heilig. Sinds een half jaar ben ik echt super streng en heb geen migraine meer gehad.

Dit komt erop neer dat ik dus bijna niks hartigs eet wat ik (of mijn moeder) niet zelf gemaakt heb.
Niks aan vlees/vis/vleesvervangers wat al gebakken is, kant-en-klaar dingen, broodjes gezond/brie/kipfilet uit de kantine (enige broodjes die ik eet zijn degene met alleen kaas zolang ze niet naast degene met ham hebben gelegen), geen niet zelfgemaakte soep, bouillon, chips (behalve naturel), kaasstengels, zoutjes, bugel, sauzen (behalve jogonaise en Heinz ketchup naturel/biologisch omdat ik daar niet op reageer, andere voor de zekerheid niet), gekruide noten, gekruide toastjes (ben er net achter dat die van LU wel kunnen  :) ) en dingen die in dezelfde pan of op de dezelfde plek worden gemaakt als iets waar het in kan zitten.
In restaurants eet ik eigelijk nooit meer. Pizzeria's kruiden gelukkig wel bijna altijd alles zelf (vraag wel elke keer aan de kok) dus daar kan ik wel eten. Ik heb het ondertussen ook al een paar geproefd als E621 ergens inzat, gelijkt uitgespuugd en mond gespoeld en toen gelukkig geen migraine gekregen. Elke dat ik het proefde zat het er ook in na nog een keer navragen.

Mijn moeder maakt nu alles zelf, dit is wat ze aan kruiden voor nasi gebruikt.
Knoflook, gember, (halve) spaanse peper, herbamare zeezout met verse kruiden en groente (van A. Vogel)
Een zelfgemalen mix van venkel, karwijzaad, citroengras, mosterdzaad, cayennepeper en een beetje olie. Dat gaat erdoor als alle groente gesmoord zijn.
Soja saus Strong Tamari van Lima en kikkomansaus. Ik zou wel voorzichtig zijn met dat soort sauzen maar op deze reageer ik niet dus zit het denk ik ook niet in.
Door - pien -
#3086918
Bert's bami
voor 3 personen

250 g mie
4 bladeren witte kool/spitskool
2 uien, gesnipperd
2 tenen knoflook, gesnipperd
1 prei, in vrij brede ringen
1 winterwortel, in dunne plakjes
1 stukje verse gember, geraspt
2 knoflooktenen
250 g kip(dij)filet
100 g ontbijtspek in blokjes
100 g geweekte oorpaddestoelen (koeping tikoes) optioneel
een handje rauwe, grote garnalen
5 eetl ketjap manis
5 eetl zonnebloemolie
peper en zout

Kook de mie in ruim water tot die beetgaar is. Afgieten en afspoelen met koud water.

Kipfilet in stukjes aanbraden in de 3 eetl olie. De helft van de ui, knoflook, gember en evt. paddestoelen toevoegen. Ketjap toevoegen. Haal uit de pan en zet opzij.
Bak de garnalen net gaar in 1 eetl olie, haal uit de pan en zet opzij.
De rest van de olie in de pan doen, de rest van de groenten toevoegen, met uitzondering van de prei. Peper en zouten.
Ontbijtspek toevoegen. De helft van de mie door de groenten en het spek scheppen.
De kip, de paddestoelen en de prei toevoegen. De rest van de mie door de groenten, het spek, de kip en de paddestoelen scheppen en laat het geheel nog 10 minuten sudderen.

Deze bami is bij ons favoriet en we eten het bijna elke week!

Bert's nasi goreng batawie
voor 3 á 4 personen

240 g Surinaamse rijst (3 delen)
4 1/2 deel water
zout
250 kip(dij)filet
2 uien, gesnipperd
2 teentjes knoflook, gesnipperd
1 stukje gember, geraspt
1 theel ketoembar
1/2 theel djinten
5 eetl ketjap manis
2 theel sambal
5 eetl zonnebloemolie
3 eieren
1/2 fijngesneden prei
100 g garnalen (gaar)
peper en zout
wat fijngesneden selderieblad
optioneel: 2 eetl sambal goreng ebbi + 2 eetl ikan terie

Was de rijst tot het water helder is. Zet de rijst op met het water en wat zout en kook gaar. Laat daarna de rijst helemaal afkoelen.

Kluts de eieren met een scheutje water, wat olie, peper en zout en bak er een roerei van. Haal uit de wok en zet het apart.

Bak het vlees in 3 eetl olie. Doe er, als het bruin is, de helft van de uien, de knoflook, gember, ketoembar, djinten, sambal en de helft van de ketjap bij. Laat even garen.

Doe de helft van de rijst in de wok en meng met het vlees. Doe de prei, selderie, garnalen en het laatste beetje olie erbij.

Even alles omscheppen en de rest van de rijst erbij doen. Even omscheppen en het roerei en de rest van de ui toevoegen, door elkaar scheppen.
Laat alles even bakken en voeg evt. de sambal goreng ebbi erbij.
Bij het opdienen evt. ikan terie over de nasi strooien.
Smakelijk eten!

Laatst hadden we Chinees gegeten en ik had 's avonds zo'n enorme dorst dat ik ineens anderhalve liter moest drinken. Verder heb ik geen klachten van ve-tsin maar ik ga nooooit meer Chinees eten. Eigenlijk is het maar goor  :yucky: Voortaan bak ik wel een eitje of zo...
Door *Natasja*
#3086924
Ik ben allergisch voor E621 en E631, en weet inmiddels redelijk goed wat ik wel en niet kan eten. Zaken als kibbeling horen helaas tot de no go, net zoals de hele afdeling met kant en klare mixen, voorverpakte vleeswaren, chips, salades voor op toastjes e.d. en bijna alle kant en klare maaltijden. Het is even zoeken in het begin, maar op een gegeven moment weet je wel wat je wel en niet kunt eten. Ik vind het lastigste nog als we buiten de deur eten, veel restaurants weten zelf niet eens wat ze in hun gerechten stoppen  :-\

Een absolute aanrader (met o.a. een heerlijk recept voor nasi) is het kookboek Koken met Karin zonder pakjes en zakjes: http://www.kokenmetkarin.nl/kookboeken/ ... nboek.html

Hier vind je alle benamingen voor E621: http://www.e621.nl/over-vetsin/voeding/ (en nee, dat is onmogelijk om uit je hoofd te leren)

En hier vind je een lijst met allerlei producten (niet echt recent, maar nog wel steeds actueel voor het grootste deel) waar E621 in zit: http://www.smaakversterkers.com/info/producten_msg.php Via deze lijst ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat AH dus ook E621 in de naturel kipfilet stopt.

Oh, en nog een tip: als je een ingrediëntenlijst checkt en er staan helemaal géén E-nummers op (en het is niet volledig biologisch of iets dergelijks): ga er dan maar van uit dat het er in zit  ;)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3086930
*Natasja* schreef:

En hier vind je een lijst met allerlei producten (niet echt recent, maar nog wel steeds actueel voor het grootste deel) waar E621 in zit: http://www.smaakversterkers.com/info/producten_msg.php Via deze lijst ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat AH dus ook E621 in de naturel kipfilet stopt.
volgens mij zit dat in heel heel erg veel broodbeleg. Ham ook vaak
Door *Natasja*
#3086934
Kaio schreef: volgens mij zit dat in heel heel erg veel broodbeleg. Ham ook vaak
Ja, dat schreef ik daarboven al  ;)

Overigens hoorde ik gisteren dat in echt Italiaanse merken vleeswaren geen smaakversterkers zitten, die gebruiken alleen pure ingrediënten.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3088663
Hier ook wat heftige reacties op E621. Zo veel mogelijk vers en origineel spul. En heel goed lezen  :biggrin2:

Vaak zijn de boemboes bij de Xenos wel geschikt, maar lang niet allemaal.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door