Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ruisje
#3087041
Het is net als de brokjes waar 'alles' in zit; in de groene zit groenten, de rode vlees, de gele mais en granen. Dus onze hond en kat krijgt een gevarieerd menu.
Wij zijn daar zelf met open ogen ingetuind!
In de supermarkt pakten we alleen het gave fruit, de rechte komkommers en de groenste sla. Het minder mooie bleef in de kratten liggen.
Daarom is er nu oogverblindende groente en fruit. U vraagt wij draaien. ;D

Hoe dat in 2050 moet? We zullen wel aan de brokken moeten, ben ik bang...
Tomaten op steenwol en sla onder led... Die 2050 ga ik nooit halen! :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Ruisje op ma 16 mar 2015, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#3087052
K&D schreef: Het gekke is dat de mensen er eigenlijk helemaal niet om vragen. Die willen gewoon gezonde groente. Het is de commercie die denkt dat wij dat willen. En blijkbaar trappen er zoveel mensen in die oranje plastic wortel en gifgroene erwten dat het veel geld oplevert. :-\
Op zich vragen we niet om de chemische rotzooi, maar blijkbaar zoals je zegt, kopen we wel die fellere oranje wortel, dan de doffere die ernaast ligt. Wat ik begreep uit een filmpje is dat er prijzen bestaan voor de mooist geteelde groente. Voor een deel is het dus ook de competitiedrang die heel sterk in onze maatschappij verweven zit. Wie heeft de mooiste, de grootste, de sterkste, een funest mechanisme.
Door sella
#3087078
Recht en krom, dat moesten we zogenaamd willen. Maar het was uit kosten besparing met vervoer en winkelvloer.
Dat heeft ons toen uit de supers en groentenwinkel verdreven en naar de markt gegaan, en zelf gaan telen.
De augurk is de basis van de komkommer.
Ik teel van biede ieder jaar 1 plant, dat is genoeg om de zomer door te komen en bijna de hele winter zoetzure augurk te hebben.
En ja ik teel bewust blauwe bes, rode bes, frambozen en bramen. Ooit komt daar nog een druif bij.
Als het ooit zover komt dat je niet meer volledig rauw kunt voeren, dan ga ik meer tafelresten voeren, geen brok.
#3087089
Ik dacht ook dat er veel begonnen is bij praktisch vervoer. Rechte komkommers van allemaal hetzelfde formaat dan passen er xx in een doosje en weetje hoeveel je er in een vrachtwagen en op de winkelvloer kwijt. Minder kosten meer opbrengsten. Smaak is jarenlang van ondergeschikt belang geweest waardoor heel veel mensen nu niet eens meer weten hoe een echte tomaat of komkommer smaakt.

Zoals met heel veel dingen zijn we er een beetje in doorgeslagen.... En dan zijn er dus ook nog onderzoeken die aantonen dat de groente zoals ze nu geteeld worden niet minder voedingsstoffen bevatten dan biologisch geteelde groenten.

Zelf heb ik hier gevoelsmatig wat moeite mee. Ik zie dan een worteltje voor me die in goede gezonde grond groeit of een worteltje die in rockwool staat en kunstmatige voedingsstoffen toegediend krijgt om te groeien  :-\
#3087092
El_Kato schreef:
Zoals met heel veel dingen zijn we er een beetje in doorgeslagen.... En dan zijn er dus ook nog onderzoeken die aantonen dat de groente zoals ze nu geteeld worden niet minder voedingsstoffen bevatten dan biologisch geteelde groenten.

Zelf heb ik hier gevoelsmatig wat moeite mee. Ik zie dan een worteltje voor me die in goede gezonde grond groeit of een worteltje die in rockwool staat en kunstmatige voedingsstoffen toegediend krijgt om te groeien  :-\
Ik denk dat wij (nog) helemaal niet in staat zijn om de volledige voedingswaarde van voedsel en het effect op/de interactie met ons lichaam waar te nemen en dus ook niet om daar conclusies aan te verbinden op basis van onderzoek.
Door BusKay
#3087102
El_Kato schreef:
Zoals met heel veel dingen zijn we er een beetje in doorgeslagen.... En dan zijn er dus ook nog onderzoeken die aantonen dat de groente zoals ze nu geteeld worden niet minder voedingsstoffen bevatten dan biologisch geteelde groenten.

Zelf heb ik hier gevoelsmatig wat moeite mee. Ik zie dan een worteltje voor me die in goede gezonde grond groeit of een worteltje die in rockwool staat en kunstmatige voedingsstoffen toegediend krijgt om te groeien  :-\
Ik denk dat het qua voedingsstoffen best zou kunnen kloppen echter dat wat wij denken dat goede teelt is hoeft helemaal niet goed te zijn.
Als immers de wortel in de volle grond volop kunstmest krijgt en bespoten wordt met allerlei rommel schieten we denk ik niets op. Dus ja wat is dan wijsheid...
Het zijn vaak de zaken die wij niet zien of waarvan men denkt dat wij ze niet zien dan wel onder het mom van gezonder of verantwoord aan ons voorgespiegeld worden.
Daarom wordt ik wild van die vent met z'n ledteelt in de reportage omdat er maar één ding bij hem telt en dat is zijn geldla!!
#3087114
En zo moet ik ook altijd wel even slikken om mensen die helemaal trots op hun groente zijn uit hun moestuintje, want het is zo gezond. Maar het moestuintje ligt pal aan een snelweg  :-\
Dan zou ik toch liever gecontroleerde teelt uit een kas eten... Maar goed, er zijn toch genoeg alternatieven die voor iedereen bereikbaar zijn tegenwoordig? Betaalbaar is een ander verhaal - dat is simpel. Maar in de grote stad is een groter aanbod aan groene slagers, bio supermarkten etc dan daarbuiten is mijn ervaring. En dan wordt veel aan groentepakketten en dergelijke ook nog gewoon thuis bezorgt.
Ik probeer zelf vooral ook naar lokale productie te kijken en ben daarin een beetje verschoven van bio (o.a. omdat je dus niet echt volledig garantie krijgt...) naar lokaal. Ik koop heel graag het vlees van de Limousin runderen van de buren, dan wel niet bio maar die worden wel via de bio principes gehouden. Grazen lekker buiten met de kalfjes. De honing van de buurman is dan wel niet bio, maar die bijen zitten op mijn bloemen! Kan niet mooier! En we zijn wel fanatieke moestuinders geworden maar ja, dat is bij lange na niet voldoende om helemaal van te leven.
Door Martine-Tom
#3087115
koekje schreef: Waarom zou een fabriek eerst bleken en daarna weer verfen? Dat is toch meer werk en daardoor hogere productiekosten?
Als ik zelf rode kool snij en kook is deze eerst ook paars. Gooi ik er appelmoes en appelstukjes door, kleurt deze vanzelf meer rood.
tja waarom word er voor appelsap appels geperst, het vocht ingekookt, de geur en smaak opgevangen door afzuiginstallaties, vocht weggegooid, extract en geur/smaak apart naar nl vervoerd en hier in de fabriek weer met elkaar verenigd? Lijkt me ook meer werk dan uitpersen en verkopen....toch gebeurd t...
Door sella
#3087117
Ja onze moestuin lag op een vervuild perceel, dat bleek achteraf.
Maar goed, dan nog kan je wel nog altijd de smaak prefereren.
Overigens liggen we pal onder de aanvliegroutes van schiphol, dus dat telt ook op.
In ieder geval weet ik heel zeker wat ik wel of niet toevoeg aan mijn groenten, zelfs met omgevingsvervuiling.
#3087118
Martine-Tom schreef: tja waarom word er voor appelsap appels geperst, het vocht ingekookt, de geur en smaak opgevangen door afzuiginstallaties, vocht weggegooid, extract en geur/smaak apart naar nl vervoerd en hier in de fabriek weer met elkaar verenigd? Lijkt me ook meer werk dan uitpersen en verkopen....toch gebeurd t...
Vanwege de houdbaarheid. En vers geperst appelsap verkleurt na een tijdje door oxidatie, en dan wil de consument het niet meer kopen.
Door Irish
#3087120
Ik ben mede om deze reden planteneter geworden, omdat mijn foodprint nu velen malen kleiner is en ik het oneerlijk vond iemand anders 'stuk taart' op te eten zoals Boetsma dat zo mooi verwoorden in zijn boek. Daarnaast omdat ik op geen enkele wijze de vuile veehouderij en de hele industrie daar achter wil sponsoren, voor dierenwelzijn, gezondheid etc.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door